– en gennemgang af
spiritualismens historie op til Martinus’ kosmologi
Eftersom begrebet og fænomenet
"reinkarnation" er blevet omtalt eller nævnt i de forudgående artikler
her på hjemmesiden, kunne det måske være passende at gøre nogle specielle
bemærkninger til emnet. Reinkarnation betyder jo kort og godt 'genfødsel', dvs.
dette, at genfødes (= re-) i den fysiske verden eller tilstandsform (in carno =
i 'kødet'). Der synes imidlertid at herske en del mere eller mindre forkerte
eller misforståede opfattelser af, hvad reinkarnation rent faktisk drejer sig
om. Derfor disse bemærkninger.
Lad os for en ordens skyld nøjes med at betegne reinkarnation som en
teori, idet der i al fald indtil videre ikke foreligger åndsvidenskabeligt
gyldige data, som kan fastslå reinkarnation som en objektiv kendsgerning.
Teorien menes oprindeligt at stamme fra indisk hinduisk filosofi og religion,
og betegnes heri med sanskritordet og begrebet 'samsara', som betyder kredsløb,
livscyklus, genfødsel. Altså en forestilling om, at alt liv ufravigeligt
deltager i et uendeligt universelt kredsløb gennem fødsel og død til fortsat
genfødsel. Der findes derfor ikke nogen egentlig eller absolut undergang, idet
denne skal forstås som overgang til stadig ny livsform. Men nok så vigtigt er
'samsara' forbundet med en universelt gældende lovmæssighed, som kaldes
'karma', dvs. skæbne som resultat af individets handlinger i en tidligere
tilværelse eller muligvis flere tidligere tilværelser.. Ingen er altså undtaget
fra denne lovmæssighed, som gælder både for guder og mennesker, dyr og planter,
der således indplaceres på forskellige trin i et slags hierarkisk system.
Forestillingen om karma-samsara vandt udbredelse hovedsagelig på grund af sin
forklaringsværdi over for ulighed i udrustning, evner, vilkår og skæbne, men i
nok så høj grad i kraft af det løfterige perspektiv, den åbner for stadigt ny
muligheder for alle levende væsener, menneskene inklusive.
Imidlertid skete der på et tidspunkt et skred i indisk religiøs
forståelse af karma-samsara, hvorunder man især betonede det negative og
trøstesløse ved den evigt gentagne rytme af fødsel, død, fødsel, død, fødsel
osv. Tanken om udfrielse (moksha, i buddhismen nirvana) fra det evigt spinnende
"livshjul" blev derfor påtrængende, og løsningen på problemet så man
i, at undgå ny karma, for bruges karma-loven gennem afståelse fra enhver form
for begær, standses samsara, mente man. Det blev derfor vigtigt at finde
metoder til at knægte begær og derved opnå udfrielse eller forløsning, og
sådanne metoder blev udviklet i form af de forskellige yoga-systemer, som
f.eks. hatha-, karma-, bhakti-, raja-, jnana-yoga m.fl., der hænger sammen med
det faktum, at der findes vidt forskellige mennesketyper.
Læren om karma-samsara
Læren om karma-samsara kom til den
vestlige verden i løbet af 1800-tallet, hvor engelske og tyske lærde studerede
og oversatte de indiske filosofiske kildeskrifter, ligesom den indiske reformbevægelse
Brahma Samaj (brahma samfundet), stiftet 1828, udsendte flere indiske lærde på
foredragsturneer til enkelte vestlige lande. Bevægelsen omfattede især navne
som stifteren Ram Mohan Ray (1772-1833), Debendranath Tagore (Thakur)
(1817-1905) og Kechab Chandra Sen (1938-1884). Det samme gjorde
Ramakrishna-missionen, hvis mest kendte repræsentant var Ramakrishnas
betydeligste discipel Narendra Nath Datta, bedre kendt under navnet Swami
Vivekananda (1862-1902). Gadadhar Chatterji eller Ramakrishna
(1834-1886) var en fremtrædende skikkelse i hinduismen i 1800-tallets Indien,
og hans betydeligste lære var nok, at han sidestillede alle religioner og
mente, at enhver religion, hvad dens lære end går ud på, bliver til sand
religion, når mennesket kærligt hengiver sig til Gud og kærligt tjener sin
næste. Derfor er der ingen grund til at vrage den ene religion for den anden,
men derimod gøre det klart for enhver, at de kristne bør stræbe efter at blive
ét med Gud i kristendommen, muslimerne i islam og hinduerne i hinduismen.
Det fornyende ved Brahma Samaj var, at man tilstræbte en rationalistisk
nytolkning af hinduismens lærdomme, især for at imødegå de kristne missionærers
kritik. Men det var i nok så høj grad bevægelsen Arya Samaj (ariernes samfund),
stiftet 1875 i Bombay af Dayananda Sarasvati (1824-1883), der
repræsenterede oppositionen imod kristen mission og anden vestlig indflydelse i
Indien.
Den teosofiske lære
Det var dog særlig den teosofiske lære,
som i slutningen af 1800-tallet blev fremført af den berømte russiskfødte Helena
P. Blavatsky (1831-91), også kaldt Madame Blavatsky, der kom til at spille
en rolle for indisk filosofis og religions indpas i Europa og Amerika. I 1875
stiftede Blavatsky "Teosofisk Selskab" i New York, og gennem dette
selskab udbredtes hendes okkulte lære, som er en blanding af europæiske såvel
som indiske elementer. Teosofien er en gnostisk-synkretistisk lære, hvori Gud
er tilværelsens centrum, verden, som er udstrømmet (emaneret) af Guddommen, er
syv-delt og grundlæggende åndelig. Særlig ved hjælp af mahatmaer og guruer kan
visdom om Gud opnås efter mange og erfaringsberigende reinkarnationer.
Madame Blavatsky flyttede i 1879 til Indien, hvor hun oprettede
hovedkvarter i Adyar ved Madras, og herfra udbredtes den teosofiske lære ved
hjælp af en lang række bøger og skrifter. Fra 1891 blev Annie Besant
(1847-1933) en energisk leder af Teosofisk Selskab, og under hendes regime blev
den ganske unge Jiddu Krishnamurti (1897-1986) i 1924 udråbt til åndelig
leder ("Verdens Frelser") af en international teosofisk retning,
"Stjernen i Øst", som han dog siden vendte sig imod og opløste med
henvisning til, at ethvert menneske må søge sandheden og finde den hos sig
selv. Dette budskab har han udbredt gennem omfattende foredragsrejser og gennem
bøger, hvoraf mange er oversat til dansk. Heri forkynder Krishnamurti en lære,
der er uddraget af europæiske og indiske kilder, om en skjult harmoni mellem
altet og enkeltsjælene, som kan erfares gennem intuition og i forening med
erkendelse af jeget føre til sjælefred.
Et navn af betydning for udbredelsen af læren om reinkarnation i den
vestlige verden, er den østrigske filosofiske forfatter Rudolf Steiner
(1861-1925). Han tilsluttede sig oprindelig teosofien, men brød i 1913 med
denne og grundlagde sin egen okkult-filosofiske retning: Antroposofien, og
stiftede desuden Antroposofisk Samfund med hovedkvarter i Institiut Goetheanum
i Dornach ved Basel i Schweiz. Hans lære, antroposofien (= kundskab om
mennesket), er en gnostisk-synkretistisk lære som har hentet inspiration i
indisk karma-og reinkarnations-opfattelse, i Goethes organisme- tanke og i en
panteistisk forståelse af Jesus, dvs. en opfattelse af at Gud og verdensaltet,
naturen, er ét. Det er Steiners opfattelse, at mennesket gennem moralsk-åndelig
livsførelse kan udvikle sig og gå op i stadig højere æter-lag til slutstadiet:
åndemenneskets. Steiner skrev en hel del bøger, udformede en biodynamisk
landbrugslære og fik en betydelig indflydelse på vestlig pædagogik, især gennem
oprettelsen af specialskoler i flere lande, bl.a. i Danmark.
Reinkarnationens rolle i Martinus’
kosmologi
Her i Danmark fik reinkarnationstanken
eller snarere karma-samsara-forestillingen et gennembrud i og med den da
30-årige Martinus Thomsens åndelige oplevelser eller indvielse i påsken 1921.
Han og hans lære forblev imidlertid ukendt for den store offentlighed, men så
meget mere energisk blev der arbejdet i det stille og helt udenfor mediernes
søgelys. 1921-28 tilbragte Martinus med at tegne stort set de fleste af sine
mange symboler, der ved hjælp af enkle geometriske former, som f.eks. cirkler,
trekanter, romber o. lign., skulle gøre det lettere for i hvert fald visuelt
begavede at opfatte og forstå hovedtrækkene i det i god forstand fantastiske
verdensbillede og dettes åndelige lovmæssigheder og principper, han via sin
nyligt opnåede kosmiske bevidsthed og veludviklede intuitionsevne havde fået
adgang til at opleve i form af en åbenbaring. Den sidstnævnte begivenhed, som
fandt sted i påsken 1921, har han indgående beskrevet forløbet af i bogen
"Omkring min missions fødsel". For en mission følte Martinus, at der
ved den lejlighed var blevet pålagt ham, og han var derfor forpligtet til at
gøre sit til at udbrede det gode budskab om det ny helhedsbillede af verden og
tilværelsen, primært i form af foredrag, som Martinus selv forestod. Og
herunder viste han netop de nævnte lysbilleder af sine egenhændigt håndtegnede
og farvelagte symboler. Der blev også tidligt afholdt studiekredse, som blev
ledet af Martinus' første elev og sekretær, Erik Gerner Larsson (1907-1973),
som i det hele taget var og blev en afgørende faktor og primus motor, dels for
udbredelsen af Martinus' tanker i de følgende mange år, og dels for oprettelsen
af de institutioner, som i praksis skulle administrere og formidle 'missionen'
- Martinus foretrak siden at kalde denne for "sagen". Her skal jeg
dog ikke gå dybere eller nærmere ind i "sagen"s efterhånden lange
historie, men må i det spørgsmål henvise til http://www.martinus.dk/
Nået hertil skal vi se lidt nærmere på, hvordan Martinus opfatter
spørgsmålet om karma-reinkarnation, og det kan med det samme siges, at han
indenfor rammerne af sin kosmologi beskriver disse begreber og fænomener udelukkende
positivt. Nemlig som absolut nødvendige, værdifulde og uundværlige faktorer
eller elementer i det helhedsbillede af verden og tilværelsen, han har forelagt
i form af sine symboler og sine dertil knyttede logiske kosmiske analyser, hvis
slutfacit munder ud i en bekræftelse af den bibelske konstatering af, at
"alt er såre godt".
For at kunne forstå Martinus' opfattelse af skæbnelov (karma) og
reinkarnation, vil det være nødvendigt her at give et - det skal understreges højst
utilstrækkeligt - grundrids af nogle af hovedfaktorerne i Martinus' kosmologi:
Hovedfaktorerne i Martinus’
kosmologi
En absolut hovedfaktor i Martinus'
billede af verden er Gud eller Guddommen, som kortest defineres som den første
og i sig selv årsagsløse årsag. Det betyder, at Gud eller Guddommen i sig selv
er uskabt og som sådan evig eller uendelig eller uden grænser i nogen som helst
forstand, altså ubegrænset i både rumlig og tidsmæssig forstand. Guddommen er
med andre ord forudsætningen for det såkaldt skabte, hvilket netop vil sige rum
og tid, eller rettere kontinuummet rum-tid, og som sådan besidder Guddommen de
tre hovedattributter: Almægtig, alvis og alkærlig. Der er i henhold til
Martinus imidlertid også tre andre hovedfaktorer, der karakteriserer Guddommen,
nemlig at denne udgør en skaber med en evne til at skabe eller frembringe et
noget, vel at mærke ikke ud af sig selv men i sit eget evige og uendelige
væsen. Som skaber besidder Gud et selv eller et jeg og en dertil knyttet evne
til at skabe og opleve, dvs. en skabe- og oplevelsesevne, og som noget skabt
eller manifesteret: en organisme, det sidstnævnte i form af det psyko-fysiske
verdensalt, hvorigennem Guddommen manifesterer sig og oplever sin egen
tilværelse.
Det er altså Martinus' geniale iagttagelse, at Guddommen i virkeligheden
er udtryk for tre principper i ét eller et såkaldt tre-enigt princip, nemlig
som et jeg, en skabe- og oplevelses- evne, og en psykofysisk organisme. En
treenig Gud kendes også i den patriarkalske kristendom, men defineres deri som
Faderen, Sønnen og Helligånden. Den næste geniale konstatering fra Martinus'
side er den, at det levende væsen, herunder mennesket, er "skabt i Guds
billede og ligner 'ham'", nemlig primært i sin egenskab af et jeg, en
skabe- og oplevelsesevne og en psykofysisk organisme. Altså er 'gudeafkommet'
ligeledes udtryk for et tre-enigt princip.
Dette forhold er i henhold til Martinus i realiteten udtryk
for et af de 8 væsentlige hovedskabeprincipper, der ligger til grund for al skabelse
eller manifestation, nemlig "livsenhedsprincippet". Dette princip
ligger desuden til grund for det levende væsens personlige individualitet og
dets personlige jeg-følelse eller jeg-fornemmelse, ikke at forveksle med
egocentricitet. Samme princip har
desuden et variant-princip, kaldet "stofenhedsprincippet", som kort
og godt indebærer at stoffet eller materien, hvad enten denne er åndelig eller
fysisk, altid vil være opbygget af stadig mindre enheder nærmest i det
uendelige. I den forstand udgør hvert eneste levende væsen samtidigt en slags
guddom i miniformat. At det såkaldt uendelige overhovedet kan gøres endeligt
eller opleves som sådant, skyldes i hovedsagen
"perspektivprincippet", som netop afgrænser perspektivet opad i
makrokosmos og nedad i mikrokosmos. "Perspektivprincippet" er -
sammen med "kontrastprincippet" - med andre ord betingelsen og
forudsætningen for, at det levende væsen (jeget) i det hele taget er i stand
til at kunne opfatte størrelser og proportioner.
”Talentkerner” og skæbnedannelse
Imidlertid er det særlig to
hovedskabeprincipper, nemlig for det første "talentkerne-princippet",
der ligger til grund for at det levende væsen dels er i stand til at opsamle og
akkumulere erfaringer og dels opleve fænomenet skæbne, og for det andet
"kredsløbs- princippet" i forening med variant-princippet
"skæbne- eller gengældelses-princippet", som er forudsætningen for at
individet gennemgår og oplever fødsel, død og genfødsel. Men der hører
naturligvis meget andet og mere til at forstå, hvordan disse fænomener og
komplicerede processer foregår i praksis, end det vil være muligt at redegøre
for her.
Noget af det, der er særlig vigtigt for forståelsen af det
levende væsens skæbnedannelse, er som nævnt den omstændighed, at det levende
væsens overbevidsthed besidder en automatisk evne til at danne de såkaldte
"talentkerner" - poetisk også kaldet "skæbnefrø" – der
defineres som ultramikroskopiske energi- eller vibrationscentre, der grupperer
sig efter bestemte mønstre i det såkaldte "skæbneelement" eller
"bevidsthedsarkiv" i individets overbevidsthed. Individet er jo i
henhold til Martinus konstitueret som et jeg, en bevidsthed og en organisme,
dog sådan, at begrebet bevidsthed er opdelt i en overbevidsthed og en
bevidsthed under denne, som derfor betegnes som "underbevidstheden" -
ikke at forveksle med det almindelige psykologiske begreb underbevidstheden,
samt en organisme, der er delt i en psykisk organisme og en fysisk organisme. I
Martinus' kosmologi opdeles "underbevidstheden" i "dagsbevidsthed"
og "natbevidsthed", hvoraf sidstnævnte begreb nærmest svarer til
psykologiens begreb underbevidstheden. Men nok så vigtigt er det, at individets
psykiske organisme udgøres af i alt seks åndelige legemer eller organisk
opbyggede strukturer, nemlig instinktlegemet, tyngdelegemet, følelseslegemet,
intelligenslegemet, intuitionslegemet og hukommelseslegemet. Men også, at den
psykiske organisme kun er tilknyttet den fysiske organisme, altså den fysiske
krop, i de tidsrum, hvori individet er inkarneret eller reinkarneret.
Forbindelsesleddet mellem den psykiske organisme og det fysiske legeme sker
gennem et organ, kaldet "koblingslegemet" eller
"transformationsfeltet", idet al sansning mm. sker interaktivt mellem
de to organismer, den psykiske og den fysiske. Det er eksempelvis også
koblingslegemet, der formidler og opretholder forbindelsen mellem
talentkernebeholdningen i overbevidstheden og génkomplekset (genomet) i den
fysiske organisme.
Når der er tale om, at individet
i alt har seks åndelige legemer eller organstrukturer til rådighed i sin evige
tilværelse, hænger det sammen med det forhold, at der fra Guddommens side er
stillet ialt syv kosmiske grundenergier til individets disposition. Disse
energier udgøres af instinkt-, tyngde-, følelses-, intelligens-, intuitions- og
hukommelsesenergien, samt af den syvende grundenergi, moderenergien, som kaldes
sådan, fordi den faktisk er ophav til de seks andre grundenergier. Disse sidste
betegnes også som underbevidstheds-grundenergier, medens den syvende, moderenergien,
betegnes som overbevidstheds-grundenergien, idet den ligger til grund for det
højpsykiske bevidsthedsfelt i form af overbevidstheden med de deri indfældede
kosmiske skabeprincipper, foruden lokalorganer, såsom skæbneelementet,
sanseregistret, de to seksuelle poler: den feminine pol og den maskuline pol. I
virkeligheden er der tale om, at jeget evigt er forbundet med et begær efter
livsoplevelse, som Martinus med god grund betegner som "urbegæret",
idet dette så at sige er ophav til alle specifikke begær, i princippet som at
grenene på et træ udgår fra den samme stamme. Via urbegæret udmønter
moderenergien sig i form af overbevidstheden, som især er repræsenteret ved
skabeprincipperne. Denne og disse udmønter sig igen i form af de seks
underbevidsthedsgrundenergier, nemlig primært i form af seks åndelige legemer
eller organstrukturer, i princippet på samme måde som tilfældet er med lyset,
der falder igennem et prisme, hvor det i sig selv farveløse (hvide) lys brydes
og spaltes i et farvespektrum på i alt syv farver: rød, orange, gul, grøn, blå,
indigo og violet. Dette farvespektrum benytter Martinus sig af, til at
symbolisere jeget og de syv kosmiske grundenergier på følgende måde: Det
farveløse (hvide) lys symboliserer jeget, den røde farve symboliserer instinktenergien,
den orange farve tyngdeenergien, den gule farve følelsesenergien, den grønne
farve intelligensenergien, den blå farve intuitionsenergien, den indigo farve
hukommelsesenergien og den violette farve moderenergien.
Energi = ”evnen til at præstere
skabelse”
Det er imidlertid uhyre vigtigt
at gøre sig klart, at begrebet "energi" inden for rammerne af
Martinus' kosmologi defineres som "evnen til at præstere skabelse". I
naturvidenskaben defineres 'energi' som 'evnen til at udføre arbejde'. Det er
samtidigt vigtigt at forstå, at fænomenet 'oplevelse' eller 'livsoplevelse'
kræver et væsentligt moment af skabelse, for overhovedet at kunne etableres. De
seks kosmiske grundenergier er derfor seks forskellige måder at sanse og opleve
på, og udgør samtidigt seks forskellige former for manifestation. Det er
endvidere af stor betydning at have klart for sig, at de seks kosmiske
grundenergier aldrig i noget tilfælde forekommer isoleret hver for sig, men
ufravigeligt altid indgår i seks indbyrdes forbundne hovedkombinationer, som er
organiseret på grundlag af kredsløbs- og kontrastprincippet. Hovedprincippet og
lovmæssigheden i grundenergiernes kombination er sådan, at en af energierne
befinder sig i sit kulminationsstadium, medens dens modsætning befinder sig i
et latent stadium. En anden af energierne befinder sig i første stadium for
tiltagende mod kulminationsstadiet, og dens modsætning befinder sig i andet
stadium for aftagende mod latent stadium. En tredje grundenergi befinder sig på
første stadium for tiltagende mod kulminationsstadiet, og dens modsætning
befinder sig samtidigt i andet stadium for aftagende mod latent tilstand.
Tilsammen udgør de seks grundenergi-kombinationer sjælens seks kosmiske
grund-fremtrædelsesformer, som gentager sig igen og igen i løbet af individets
evige tilværelse. Hovedformålet med denne evige gentagelse er en periodisk
nødvendig fornyelse af livsoplevelsesevnen og manifestationsevnen, uden hvilken
ingen oplevelse eller manifestation overhovedet ville kunne finde sted. For at
få en forhåbentlig bedre og klarere forståelse af grundenergiernes kombination,
se venligst diagrammet nedenfor.
De omtalte seks grundenergikombinationer ligger også til grund
for eksistensen af i alt seks kosmiske universalriger eller tilværelsesplaner,
der tilsammen indgår i et storkredsløb, som Martinus betegner som et
"spiralafsnit" af det endnu større "spiralkredsløbet".
Sidstnævnte er i øvrigt organiseret som et syvleddet organismeprincip,
bestående af 1. elementarpartiklens princip, 2. cellens princip, 3. organets
princip, 4. organismens princip, 5. klodens princip, 6. solsystemets princip og
7. galaksens princip. Som det turde fremgå, repræsenter organismeprincip nr.
1-3 mikrokosmos, medens organismeprincip nr. 4 udgør et "mellemkosmos"
(dvs. et 'kosmos' mellem mikro- og makrokosmos), og organismeprincip nr. 5-7
repræsenterer makrokosmos.
Diagram over konstellationen mellem det levende væsens seks
åndelige legemer:
Diagrammet, som er beskrevet i
det følgende, findes i bogen "X" - en komplet indføring i
Martinus' kosmologi", bd. 1. side 325, Forlaget Nordisk Impuls, Spjald
1986, og er med velvillig tilladelse stillet til disposition af forlæggeren og
forfatteren Per Bruus-Jensen.
Til støtte for forståelsen af diagrammet
ovenover de to foranstående skal her først anføres to måder, hvorpå man
diagrammatisk kan illustrere den lovmæssighed, der på grundlag af kredsløbs- og
kontrastprincippet gør sig gældende i forbindelse med sjælens vækst og
degeneration. På diagrammet til venstre skal tallene 1-6 vise de hovedstadier,
som hvert enkelt grundenergi-legeme gennemgår. Tallet 1 refererer til det
latente stadium, tallet 2 til første vækststadium, tallet 3 til andet
vækststadium, tallet 4 til kulminationsstadiet, tallet 5 til første stadium for
aftagende, og tallet 6 til andet stadium for aftagende. - Diagrammet til højre
viser præcis det samme, men sådan at det skal 'læses' nedefra og op. Tallene 1
forneden og foroven skal vise, at der er tale om et gentagelsesprincip, som
strækker sig både nedad og opad i det uendelige, nemlig på den måde, der netop
demonstrerer spiralkredsløbsprincippet. - Diagrammerne, som findes i Per
Bruus-Jensen: "X" - en komplet indføring i Martinus'
kosmologi", bd. 1, s. 323 og s. 325, gengives her med velvillig
tilladelse af ophavsretshaveren, forfatteren. Per Bruus-Jensen.
Forklaring til
diagrammet med de sjælelige legemer
og disses
indbyrdes kombination:
Her ser vi figuren til højre på
det nederste diagram udvidet til at omfatte i alt 6 tilsvarende figurer, som
hver især skal symbolisere et åndeligt grundenergi-legeme, men forskudt med
præcis et trin eller en forskudt fase opad i forhold til hinanden. Det skyldes
kredsløbs- og kontrastprincippets lovmæssigheder, hvorfor situationen i den
sjælelige struktur som helhed altid vil være den, at ét af legemerne befinder
sig på sit latente stadium, ét i første vækst-stadium, ét i andet vækststadium,
ét i kulminationsstadiet, ét i første reducerings-stadium og ét i andet
reducerings-stadium. Den sjælelige struktur består som helhed altid af seks
indbyrdes samarbejdende åndelige legemer, men altså sådan, at disse befinder
sig på hver sit individuelle hovedstadium, hvilket tydeligt fremgår af
diagrammet.
Romertallene forneden på diagrammet henviser til de seks
grundenergi-legemer: I = instinktlegemet, II = tyngdelegemet, III =
følelseslegemet, IV = intelligenslegemet, V = intuitionslegemet og VI =
hukommelses- legemet. Af diagrammet fremgår det desuden tydeligt, at de seks
legemskredsløb er indbyrdes forskudt med et trin eller en fase på nøjagtigt ét
hovedstadium, og det er netop denne omstændighed, der betinger, at de seks
legemer under forløbet af disses respektive kredsløb til stadighed befinder sig
i et sådant indbyrdes udviklingsmæssigt kombinationsforhold, at alle seks
legemer permanent er repræsenteret. Dette forhold fremgår klart, når man læser
diagrammet på tværs. Det skraverede bælte ved pilene med ordet NUET, skal blot
angive kombinationsforholdet i et givet Nu. De to trappeformationer skal angive
et afsnit, indenfor hvilket alle seks legemer tilsammen har fuldført et
kredsløb. Til orientering skal det fremhæves, at den tid, det tager for et
åndeligt legeme at gennemgå sin cyklus, drejer sig ifølge Martinus om millioner
af år.
Det er som nævnt særligt det med moderenergien forbundne
kredsløbs- og kontrastprincip, der betinger, at hvert af de seks åndelige
legemers respektive vækst- og reduceringsforløb former sig som en
Kredsløbs-proces. Imidlertid er der endnu et skabeprincip, som spiller en
afgørende rolle for den permanent opretholdte fase-forskydning af de seks
legemers respektive præstationskredsløb, og det er det med moderenergien
ligeledes forbundne seksuelle polprincip. Betydningen af dette skabeprincip vil
blive beskrevet senere.
Men netop læst på tværs, viser
diagrammet samtidigt de seks grundenergikombinationer i de seks kosmiske
universalriger. Det skraverede bælte på diagrammet tidligere ovenfor markerer
netop et sådant rige, nemlig i dette tilfælde den grundenergikombination, der
gør sig gældende og er ansvarligt for situationen i "det rigtige
menneskerige", som dog endnu ikke findes her på jorden. For at gøre
læseren lidt fortrolig med, hvad der mere præcist skal forstås ved de nævnte
universalriger eller tilværelsesplaner, som Martinus' kosmologi opererer med,
gengives her endnu et diagram fra Per Bruus-Jensens bog "X" - en
komplet indføring i Martinus' kosmologi", bd. 1, side 327:.
Som det umiddelbart vil kunne
ses, har diagrammet herover tydelige ligheder tilfælles med diagrammet som ses
tidligere ovenfor. Det eneste nye er faktisk den lodrette bogstavrække yderst
til venstre, hvor A - F refererer til de seks kosmiske standard-energi- og
legemskonstellationer, som fremgår, når diagrammet læses på tværs. Men eftersom
disse seks standard-konstellationer jo netop danner basis for de seks kosmiske
universalriger eller tilværelsesplaner, refererer diagrammet faktisk også
indirekte til disse.
Diagrammet skal som nævnt læses nedefra og op, og samtidigt på
tværs, hvorved man kan konstatere, at standard-legemskombinationen i planteriget
(mærket A) viser, at instinktlegemet (mærket I) befinder sig i sit
kulminationsstadium, tyngdelegemet (mærket II) i andet vækststadium,
følelseslegemet (mærket III) i første vækststadium, intelligenslegemet (mærket
IV) i latent stadium, intuitionslegemet (mærket V) i andet reducerings-stadium
og hukommelseslegemet (mærket VI) i første reducerings-stadium.
Standard-legemskonstellationen i dyreriget (mærket B)
viser sig med instinktlegemet (I) i første reducerings- stadium, tyngdelegemet
(II) i sit kulminationsstadium, følelseslegemet (III) i andet vækststadium,
intelligens- legemet (IV) i første vækststadium, intuitionslegemet (V) i latent
stadium og hukommelseslegemet (VI) i
andet reducerings-stadium.
Standard-konstellationen i det rigtige menneskerige
(mærket C) ser sådan ud: Instinktlegemet (I) befinder sig i andet
reducerings-stadium, tyngdelegemet (II) i første reducerings-stadium,
følelseslegemet (III) i sit kulminationsstadium, intelligenslegemet (IV) i
andet vækststadium, intuitionslegemet (V) i første vækststadium og
hukommelseslegemet (VI) i latent stadium.
Standard-konstellationen i visdomsriget (mærket D) er
som følger: Instinktlegemet (I) befinder sig i latent stadium, tyngdelegemet
(II) i andet reducerings-stadium, følelseslegemet (III) i første
reducerings-stadium, intelligenslegemet (IV) i kulminationsstadiet,
intuitionslegemet (V) i andet vækststadium og hukommelseslegemet (VI) i første
vækststadium.
Standard-legemskonstellationen i den guddommelige verden
(mærket E) udviser følgende: Instinktlegemet (I) befinder sig i første
vækststadium, tyngdelegemet (II) i latent stadium, følelseslegemet (III) i
andet reducerings-stadium, intelligenslegemet (VI) i første reducerings-stadium,
intuitionslegemet (V) i sit kulminationsstadium og hukommelseslegemet (VI) i
andet vækststadium.
Standard-konstellationen i salighedsriget (mærket F)
udviser følgende karakteristika: Instinktlegemet (I) er i andet vækststadium,
tyngdelegemet (II) i første vækststadium, følelseslegemet (III) i latent
stadium, intelligenslegemet (IV) i andet reducerings-stadium, intuitionslegemet
(V) i første reducerings-stadium og hukommelseslegemet (VI) i
kulminationsstadiet.
Efter at have gennemlevet salighedsriget, inkarnerer individet
atter i planteriget og gentager derefter principielt samme kredsløbs- og
udviklingsforløb, men blot på et højere niveau, hvilket bogstavet A1 skal
markere.
I det foranstående har
læseren forhåbentlig fået et lille indblik i det vældige perspektiv, hvori
bl.a. fænomenerne skæbne og reinkarnation iht. Martinus' kosmologi indgår. Men
hermed er langtfra alt sagt om disse ret så komplicerede emner. Det forholder
sig nemlig sådan, at reinkarnation kun finder sted i plante- og dyreriget,
hvortil det jordiske menneske hører. Martinus opfatter ganske enkelt
inkarnation og diskarnation som en fysisk organismeudskiftningsmetode. Men
allerede i det rigtige menneskerige er reinkarnation erstattet af
materialisation og dematerialisationsteknikken, som kort og godt består i, at
individet (jeget) enten udelukkende ved egen eller ved diskarnerede (åndelige)
væseners hjælp materialiserer sig et til formålet egnet åndeligt legeme. Det
betyder, at individerne i de højeste åndelige verdener, dvs. visdomsriget, den
guddommelige verden og salighedsriget, er fri af reinkarnationen, og rent
faktisk vil kunne manifestere sig igennem et hvilket som helst legeme eller
skikkelse, som måtte være mest formålstjenlig i den givne situation. Men et
sanse- og manifestationsdygtigt legeme skal der under alle forhold og
omstændigheder til, for at individet (jeget) kan sanse, opleve og handle.
Individet og de åndelige
verdener
Det er imidlertid sådan, at de fire åndelige storriger, det rigtige
menneskerige, visdomsriget, den guddommelige verden og salighedsriget,
opretholdes i kraft af sine mere permanente, omend kosmisk set også kun
midlertidige 'beboere', som først efter årmillioner atter inkarnerer i den
fysiske verden, men som samtidig til stadighed og i samme takt erstattes af
nytilkomne ’indvandrere’, hvorimod det diskarnerede jordiske individ, som
f.eks. mennesket, på sin tidsmæssigt set relativt kortvarige vej mod en ny
reinkarnation kun opholder sig midlertidigt og relativt kortvarigt i de
pågældende riger. Men herunder oplever de diskarnerede individer særligt de
pågældende riger gennem det til hvert rige svarende sjælelige legeme, hvilket
f.eks. for de jordiske menneskers vedkommende, hos hvem især tyngdelegemet er
dominerende, vil sige, at oplevelserne i riger som visdomsriget og især den
guddommelige verden, vil være minimale, antagelig omtrent som det spæde barns
oplevelser er af den fysiske verden. Jvf. med diagrammet ovenfor.
Som det også vil være fremgået
af, hvad der her er sagt om bl.a. reinkarnation, synes der at være store
principielle ligheder mellem Martinus' opfattelse af skæbne-spiralkredsløb,
herunder reinkarnation, og de indiske karma-samsara forestillinger. Det var
ifølge den i øvrigt ubelæste Martinus selv ganske vist en lånt teosofisk bog om
meditation, der indirekte blev anledning til de spirituelle oplevelser, han
havde i påsken 1921, men det relativt store sammenfald mellem hans lære og
klassiske indiske filosofiske systemer som især Sankhya og Vedanta, hævder han
skyldes den omstændighed, at det er den samme virkelighed, begge parter
intuitivt er kommet på sporet af. Sammenfaldet er med andre ord ingen
tilfældighed, men er forventeligt for så vidt der reelt set er tale om en
spirituel udforskning af den selv samme verden og det selv samme liv. Ingen af
delene har ændret sig grundlæggende i de århundreder, der ligger mellem
klassisk indisk filosofi og Martinus' kosmologi.
Det treenige princip
Imidlertid er vi jo egentlig ikke kommet nærmere på en besvarelse
af spørgsmålet om, hvordan reinkarnation i det hele kan finde sted, hvordan den
foregår og hvorfor. Eftersom det netop specielt er omkring de konkrete
spørgsmål 'hvad', 'hvordan' og 'hvorfor', at der forekommer en del uklare forestillinger,
vil det naturligvis være vigtigt og mest nærliggende at se nærmere på, hvad
især Martinus har at sige herom.
Set fra Martinus'
kosmiske synsvinkel, beror besvarelsen af de stillede spørgsmål primært på,
hvad det levende væsen i grunden er for en størrelse. Svaret lyder som omtalt,
at det levende væsen helt elementært er konstitueret som et tre-enigt princip:
Jeget, bevidstheden og organismen. Derfor er den ligesidede trekant forståeligt
nok den geometriske figur, Martinus har valgt til at symbolisere det levende
væsen i alle sammenhænge i sin symbolik.
Den ligesidede trekant er overalt
i Martinus' symbolik udtryk for begrebet og fænomenet "det levende
væsen", nemlig i den forstand, at alle levende væsener kosmisk set helt
grundlæggende er konstitueret som et treenigt princip. I det 'perspektiv' er
alle levende væsener fuldkommen ens, ligestillede, lige værdifulde, nødvendige
og uundværlige i tilværelsens store eventyrspil. Men i kraft af en række
såkaldt kosmiske skabeprincipper, herunder ikke mindst kredsløbs- og
kontrastprincippet og det seksuelle polprincip, differentieres de levende
væsener i et utal af arter, individer og størrelser.
Netop omkring reinkarnation synes der i almindelighed at herske
nogle mere eller mindre diffuse forestillinger især om, hvordan denne mere
præcist foregår og finder sted. De fejlagtige forestillinger om reinkarnation
skyldes hovedsagelig, at man i sin tankegang går ud fra, at det kun er fysiske
lovmæssigheder, der gælder, herunder det fysiske rum-tid kontinuum. Derfor
forestiller nogle sig, at sjælen ved dødens indtræden løsgør sig fra den
fysiske krop og så at sige stiger til vejrs, op til et eller andet ukendt og
ubestemt sted, medmindre man forestiller sig at sjælen stiger op til Gud i
himlen, hvor denne så end befinder sig i verdensaltet, eller værre, at sjælen
synker ned i helvede og pines til evig tid. Forestillinger, som i værste fald
er mere eller mindre naive, men som i bedste fald rummer et gran af sandhed, og
som i sidstnævnte tilfælde i nok så høj grad er symbolske eller mytologiske
udtryk for hændelser, der dog ser noget anderledes ud i den kosmiske
virkeligheds verden, sådan som bl.a. skildret af Martinus.
Jeget og de tre X’er
Ser vi på fænomenet reinkarnation og situationen omkring denne ud
fra de analyser heraf, som især forekommer indenfor rammerne af Martinus'
kosmologi, tegner der sig et noget andet billede af sagen. Heri opereres der
nemlig med det faktum, at alt, hvad der overhovedet eksisterer og er til,
udelukkende forekommer i jegets evige, grænseløse urelement og væsen. Dette er
den første og i sig selv årsagsløse årsag, om hvilken man kun kan udsige, at
den eller det er til. Martinus betegner derfor også denne som "Noget nr.
1" eller X 1, som er lig med et noget, der er ubekendt. Det skal forstås
sådan, at man aldrig vil kunne opleve dette ’noget’, som det er i sin
egennatur. Imidlertid er det samtidigt en kendsgerning, at der jo eksisterer
noget, som må siges at være manifesteret, frembragt eller skabt, og at dette
logisk set indebærer, at X 1 må besidde en evne til at manifestere, frembringe
eller skabe, vel at mærke ikke ud af eller ved siden af sig selv, men af og i
sig selv, thi andet eksisterer der jo ikke. Denne evne betegner Martinus som
"Noget nr. 2" eller X 2, og det manifesterede, frembragte eller
skabte som "Noget nr. 3" eller X 3, og markerer dermed, at såvel X 2,
skabeevnen, som X 3, det skabte, i selve grunden er ubekendte og i sig selv
uerkendbare størrelser.
Som det fremgår, er vi
med de tre X'er atter kommet i berøring med det treenige princip, hvoraf vi i
det følgende især skal beskæftige os med X 2, Jegets evne til at skabe, som ret
beset også er en sanse- og oplevelsesevne, hvilket vi dog skal lade ligge
indtil videre. Derimod skal det påpeges, at en skabeevne ikke er meget værd
uden en drivkraft, og denne finder vi i henhold til Martinus i den
omstændighed, at det guddommelige alvæsen er motiveret til at manifestere sig
og opleve i kraft af et iboende og uimodståeligt urbegær, nemlig simpelthen et
begær efter netop at manifestere sig og opleve. Dette foregår i henhold til
Martinus ved, at der fra urbegæret primært 'udstråler' en række
skabeprincipper, hvoraf vi allerede har været i berøring med bl.a. kredsløbs-
og kontrastprincippet, perspektivprincippet, polprincippet,
livsenhedsprincippet og - ikke mindst - reinkarnationsprincippet. Da disse
kosmiske eller universale skabeprincipper funktionsmæssigt ligger ’forud for’
eller ’over’ bevidstheden, betegner Martinus derfor samlet disse som netop
overbevidstheden. Denne indeholder samtidig også de to seksuelle
grundtalentkerner, den feminine og den maskuline pol, samt erindringsarkivet og
skæbneelementet.
De fem universelle
bevægelsesarter og de seks kosmiske grundenergier
Imidlertid er der et nok så vigtigt skabeprincip, der sammen med de
øvrige skabeprincipper repræsenterer den højpsykiske syvende grundenergi,
moderenergien, og som spiller en afgørende rolle for jegets muligheder for
overhovedet at kunne manifestere sig og opleve, og det er bevægelses-princippet.
Det hænger sammen med, at fænomenet bevægelse dels udgør urgrundlaget for, at
livets oplevelse overhovedet lader sig etablere, og dels for, at livsoplevelsen
kan være forsynet med både kvantitative og kvalitative momenter, hvilke i
praksis grunder sig på forekomsten af fem universelle bevægelsesarter samt på
de seks kosmiske underbevidsthedsgrundenergier. Disse sidstnævnte kender vi
allerede som instinktenergien, tyngdeenergien (en dynamisk evne, som ikke må
forveksles med tyngdekraften), følelsesenergien, intelligensenergien,
intuitionsenergien og hukommelsesenergien. Her skal vi stadig huske på, at
begrebet energi indenfor rammerne af Martinus' kosmologi defineres som
"evnen til at præstere skabelse", det sidste i dette ords og begrebs
videste forstand.
Derimod er vi først nu
kommet i berøring med de fem universelle bevægelsesarter, som skematisk
fremstillet ser sådan ud: 1. Stambevægelsen. 2. Rummet. 3. Tiden. 4.
Forvandlingen. 5. Materien. - Stambevægelsen består i princippet ganske enkelt
i det forhold, at et noget skifter eller ændrer position, underforstået i
forhold til noget andet. At 'rummet' betegnes som en slags indirekte bevægelse,
hænger sammen med den omstændighed, at en bevægelse jo foregår i rummet og
markerer en vis afstand eller distance i forhold til udgangspositionen. At
tiden kaldes en bevægelse er vel umiddelbart indlysende, alene i medfør af, at
man taler om 'tidsrum'. Forvandlingen skal forstås som den 'bevægelse', der
sker i forbindelse med f.eks. fosterudviklingen, hvorunder fosteret jo
forvandler sig fra befrugtet æg-sædcelle til fødselsmodent barn, som siden i
bedste fald forandrer sig til ung, voksen og gammel, for til sidst at dø.
Materien udgøres i princippet af alle fem bevægelsesarter, men i mikrokosmisk
format i form af bl.a. elementarpartikler, som i realiteten er super-
mikroskopiske energi- eller kraftfelter.
Men netop begrebet og fænomenet 'kraftfelt' bringer os indirekte i
berøring med det, der indenfor rammerne af Martinus' kosmologi betegnes som
"det psykiske kraftfelt". Al kraft er i henhold til ham grundlæggende
et spørgsmål om den spændingsmæssige virkning af tyngde- og følelsesenergiens
kontra-aktivitet. Det betyder, at kraft 'substantielt' set er identisk med en
kombination af verdensaltets anden og tredje kosmiske grundenergi, altså
tyngde- og følelsesenergien. Dermed bliver al kraft i sin kosmiske urform af
rent åndelig eller psykisk natur, hvorfor kraft med rette kan karakteriseres og
betegnes som "den psykiske kraft".
Her skal vi dog ikke
fordybe os yderligere i de komplicerede omstændigheder og forhold, der knytter
sig til "det psykiske kraftfelt", men blot pege på, at det er
indenfor dette, at al jegets manifestation og livsoplevelse foregår, og at det
er i kraft af dette, at jeget er sanse- og manifestationsdygtigt over for
omverdenen.
Det kan derfor
konstateres, at det psykiske kraftfelt udgør det bærende substantielle grundlag
for eksistensen af såvel jegets følelsesliv som tankeliv, idet følelser og
tanker objektivt set udgøres af vekslende spændinger og svingninger eller
vibrationer i større eller mindre lokaliteter af kraftfeltet. Disse spændings-,
svingnings- og vibrationstilstande, som objektivt og basalt har form af
stambevægelser, opleves af jeget som forskellige sansedata, følelser og tanker,
der jo udgør livsoplevelsens hovedkomponenter. Det psykiske kraftfelt udgør med
andre ord den objektive skueplads for jegets livsoplevelse, og er dermed
identisk med det fænomen, vi til dagligt betegner som bevidstheden.
Situationen er herefter, at vi med rette kan stille spørgsmålet,
hvor dette psykiske kraftfelt i grunden befinder sig, om det er lokaliseret i
den fysiske krop eller mere præcist i hjernen, der jo af både naturvidenskaben
og af mennesker i almindelighed betragtes som "sæde" for
bevidstheden? Men hertil svarer Martinus klart og utvetydigt, at det er en
fejlagtig opfattelse, at hjernen skulle være det endelige sæde for sansningen
og dermed for bevidstheden.
Spørgsmålet er jo desuden
primært, hvad fænomenet 'bevidsthed' egentlig er for en 'størrelse'? Det
enkleste svar herpå må være, at 'subjektet' selvsagt udgøres af jeget, dvs. den
underliggende 'substans' eller bærer af alle egenskaber, forandringer og
tilstande. Det, at være eller blive bevidst vil derfor sige, at være eller
blive bevidst om 'noget' ('objektet'), nemlig de nævnte egenskaber,
forandringer og tilstande. Disse kan have form af automatiske sanseindtryk,
målrettede perceptioner, erindrings-, forventnings- og fantasiforestillinger,
følelser (had, kærlighed, frygt, osv.) og tænkning (forstand og fornuft). Men
stadigvæk mangler vi et klart svar på, hvor det psykiske kraftfelt og dermed
bevidstheden kan og skal lokaliseres, især da Martinus som nævnt afviser, at
bevidstheden udelukkende findes i den fysiske hjerne. Det nærmeste, vi her
foreløbig er kommet til et svar er, at det psykiske kraftfelt og dermed
bevidstheden kan lokaliseres til at befinde sig indenfor grænserne af det,
Martinus betegner som bevidstheden 'under' overbevidstheden. Dette skal dog
ikke forstås bogstaveligt, men i overført betydning som at 'under'bevidstheden
funktionelt er underordnet 'styringsorganet' overbevidstheden, der defineres
som et højpsykisk kraftfelt. 'Underbevidstheden' er som omtalt opbygget af i
alt seks åndelige grundenergilegemer, hvoraf særlig tyngde- og følelsesenergien
samt instinktenergien så at sige udgør 'skelettet' i det psykiske kraft- eller
oplevelsesfelt, og hvori de objektive spændings-, svingnings- og
vibrationstilstande subjektivt opleves af jeget som sansninger, følelser og
tanker. Foreløbigt konkluderende kan siges, at fænomenet bevidsthed
grundlæggende beror på, at subjektet eller Jeget bekræftes i rollen som
oplever. Fænomenet bevidsthed udgør som sådan derfor subjektets eller jegets
'syn af sig selv', hvilket i virkeligheden er den dybeste analyse af og sandhed
om livsoplevelsen. Men til trods herfor vil vi dog fortsat gerne vide, hvordan
det mere præcist forholder sig med lokaliseringen af det psykiske kraftfelt, primært
fordi det har betydning for forståelsen af reinkarnationens 'teknik'.
Diagrammet viser princippet i den
ydre verdens tilblivelse i konsekvens af livsoplevelsens tilblivelse. A og C
symboliserer henholdsvis et objekt (X) og oplevelsen af dette (cirklen med den
femtakkede stjernefigur). Hulspejlet D udtrykker virkeevnen/skabeevnen i dens
egenskab af oplevelsesevne; trekanten E henfører til subjektet (Jeget). Til
oplevelsesevnens funktioner hører en projektiv virksomhed, der medfører et
fænomenologisk sammenfald mellem genstand og oplevelse (symboliseret ved aksen
k), således at oplevelsen i praksis angår en såkaldt 'ydre' verden og
virkelighed. - Diagrammet viser desuden, hvorledes livsoplevelse som følge af
vekselvirkningen mellem Jegets sansemekanisme på den ene side og den objektive
yderverden på den anden side fremtræder som fundamentalt opbygget af elleve
ur-elementer, repræsenteret ved seks kosmiske grundenergier og fem universelle
bevægelsesarter; disse er symboliseret ved henholdsvis den hvide sekskant og
den sorte femtakkede stjerne. Det bemærkes, hvorledes tegningen tilstræber at
demonstrere, at de seks kosmiske grundenergier (symboliseret ved den hvide
sekskant) danner basis for eksistensen af de fem universelle bevægelsesarter
(symboliseret ved den femtakkede sorte stjerne). - Diagram og (her tillempet)
tekst findes i Per Bruus-Jensen: "X" - en komplet indføring i
Martinus' kosmologi", bd. 1, side 117 og 189, som velvilligst er stillet
til min disposition af forfatteren. - For egen regning skal jeg tilføje, at
cirklen med den femtakkede stjerne C med et vist forbehold svarer til det
psykiske kraftfelt, på basis af hvilket al manifestation, sansning og
livsoplevelse foregår.
Det kan nu påpeges, at på principielt tilsvarende måde som det
levende væsen (individet) råder over et personligt psykisk kraftfelt, råder
Guddommen ligeledes over et psykisk kraftfelt, som dog er universelt i den
forstand, at det indbefatter samtlige levende væseners psykiske kraftfelter.
Men medens individernes psykiske kraftfelter er personlige og kun findes for
sine 'ejere', så udgør Guddommens psykiske kraftfelt den 'omverden' eller
'yderverden', som samtlige levende væsener til stadighed er i kontakt med på
den ene eller anden måde, og det uanset om individet lever i den fysiske verden
under inkarnationerne eller i den åndelige verden mellem inkarnationerne, eller
om individet har et mere permanent ophold i de åndelige verdener. Men uanset
hvad og hvordan, så udgør det personlige psykiske kraftfelt i virkeligheden
skelettet i jegets samlede sanse- og manifestationsapparat, som ret beset da
også udgør individets egentlige organisme.
Set på denne baggrund
må det konstateres, at det, vi almindeligvis forstår ved den fysiske verden,
som oplevelse betragtet i virkeligheden er et illusionistisk fænomen og en
konsekvens af skabeevnens funktion. Ganske vist har den fysiske verden et
objektivt grundlag i form af de såkaldte mikrokosmiske stambevægelser, som
subjektivt aflæses som elementarpartikler, atomer og molekyler, men disse er i
henhold til Martinus i virkeligheden udtryk for eller et produkt af levende
væseners aktiviteter, hvori instinkt-, tyngde- og følelsesenergien udgør basis
for den såkaldte fysiske materie. Denne er altså ved roden i virkeligheden et
åndeligt fænomen og som oplevelse betragtet rent illusionistisk. På denne
baggrund bliver det lidt nemmere at forstå, hvordan reinkarnation kan finde
sted, idet der jo nemlig ikke er tale om, at jeget og det sjælelige legeme
forlader sin fysiske krop ved dødens indtræden, men om, at det er kroppen og
koblingslegemet, der forlader jeget og dets sjælelige struktur, og at det i
første omgang er følelseslegemet, som i kraft af overbevidstheden og
bevidsthedsapparaturet, der herefter indtil videre 'bærer' bevidstheden igennem
de åndelige verdener og frem til en ny genfødsel (reinkarnation) i fysisk
materie.
Her skal vi afslutte dette forholdsvis lange - og det skal gerne
indrømmes utilstrækkelige - forsøg på at give en skildring af 'teknikken' bag
reinkarnation. Jeg kan derfor kun opfordre den interesserede læser til selv at
opsøge kilderne til de oplysninger, der her er fremlagt, nemlig dels de indiske
filosofiske systemer Sankhya, Yoga og Vedanta, og dels især Martinus' værker
samt til sekundærlitteratur, som f.eks. Per Bruus-Jensens værker. Desuden kan
læseren med fordel henvises til et aldeles fremragende og relativt letlæste
bidrag til dansk idéhistorie, specielt vedrørende idealistisk filosofi, nemlig
Sv. Å. Rossen: Martinus’ Verdensbillede. Et
idéhistorisk studie. Forlaget Kosmologisk Information 2008.
Koblingslegemet eller
transformationsfeltet
Men inden vi helt forlader emnet vil vi ganske kort se på, hvad det
såkaldte koblingslegeme eller transformationsfelt er for et fænomen. Når der her
bruges to betegnelser for det samme begreb skyldes det, at betegnelsen
"koblingslegeme" ikke er anvendt af Martinus selv, men derimod af Per
Bruus-Jensen. Martinus bruger udelukkende ordet
"transformationsfeltet" til at betegne det fænomen, der kan og skal
forstås som netop koblingslegemet. Men som begge betegnelser udsiger, udgør
begge et "mellemled", nemlig mellem den sjælelige struktur og det
fysiske legeme. Det hænger i henhold til Martinus sammen med den omstændighed,
at den åndelige eller sjælelige materie eller energi ikke i sig selv har
tilstrækkelig styrke eller kraft til at skabe forbindelse til og påvirke den
fysiske materie eller energi. Dertil behøves et organ eller en organisme, som
dels er åndelig og dels er fysisk, og disse krav opfyldes netop af
koblingslegemet, tilmed i så høj grad, at dette antager samme form som det
fysiske legeme, hvad enten det drejer sig om plante-, dyre- eller menneskeorganisme. Det betyder, at
koblingslegemet allerede dannes tidligt under inkarnationen, hvilket i plantens
tilfælde vil sige, at anlægget til koblingslegemet er forbundet med frøet,
løget eller rodknolden, medens det for dyrs og menneskers vedkommende dannes
omkring det tidspunkt, hvor ægcelle og sædcelle smelter sammen og en ny fysisk
organisme er ved at blive til. Det indebærer så også, at koblingslegemets
udvikling og vækst følger synkront med udviklingen og væksten af den pågældende
fysiske organisme.
Det vil måske være lidt
nemmere at forstå koblingslegemet og dets funktion, hvis man forestiller sig
koblingslegemet som noget i retning af et elektromagnetisk kraftfelt knyttet
til den fysiske organisme. Dette kraftfelt påvirkes fra to sider, nemlig dels
af automatiske og viljesmæssige impulser fra den sjælelige struktur og dels af
automatiske impulser fra den fysiske organisme, som f.eks. elektro-kemiske
reaktioner i sanseorganerne, nervesystemet og hjernecentrene. Det er i den
forstand, at man kan tale om den specielle rolle, koblingslegemet eller
transformationsfeltet - vi har for nemheds skyld her foretrukket at bruge
betegnelsen koblingslegemet - spiller for jegets (individets) kontakt med den
fysiske materies verden, nemlig som omtalt som en interaktiv organisme, der
dels formidler Jegets indadrettede aktivitet i form af sansning og dels dettes
udadrettede aktivitet i form af manifestation, hvilket vil sige handlinger af
enhver art og form.
Et vigtigt spørgsmål i
forbindelse med koblingslegemet kunne det være at vide, hvad der sker med
koblingslegemet eller transformationsfeltet ved det fysiske legemes død? -
Svaret herpå lyder, at det normalt går til grunde og opløses sammen med det
fysiske legeme. Men i enkelte specielle tilfælde løsgør koblingslegemet sig fra
den fysiske krop og fører for en tid sin egen tilværelse, som styres af de automatfunktioner
og vaner, der er 'indkodet' i dets hjerne og nervesystem. Det er i henhold til
Martinus sådanne 'løsgående' koblingslegemer, som clairvoyante mennesker
lejlighedsvis kan komme ud for at opleve, og det er baggrunden for begrebet og
fænomenet spøgelser.
Nedenfor vises et
diagram over den struktur, hvori koblingslegemet indgår som et nødvendigt
forbindelsesled mellem individets sjælelige struktur og dets fysiske organisme.
Diagrammet herover søger grafisk
og symbolsk at illustrere, hvad det er, der sker ved dødens indtræden. Man bør
dog ikke hæfte sig ved de to figurers form. På figuren til venstre
repræsenterer den yderste zone, mærket "a", den fysiske organisme og
dermed den fysiske verden. De to næste zoner, er hhv. mærket "b" og "c",
og det angiver den første zone, individet befinder sig i efter dødens
indtræden. Her er individets oplevelse af den fysiske verden ophørt og
erstattet af en begyndende oplevelse af den åndelige verden, som dog i høj grad
er præget af individets egne udprægede interesser, der i form af hele scenerier
materialiserer sig i den åndelige materie og derved danner den omverden,
individet nu oplever. Dødens første sfære er i øvrigt 'opdelt' i to
generalområder, nemlig i form af et område,
hvori der hersker helvedesagtige tilstande, (mærket "b"), og
et område, hvori der råder paradisagtige tilstande, (mærket
"c"), men i begge tilfælde
vel at mærke tilstande, der udelukkende er skabt af karakteren af individets
egen åndelige eller mentale struktur. Der er altså ikke tale om objektive
tilstande, men kun om midlertidige oplevelser af samme karakter, som
drømmetilstande eller mareridtsdrømme kan have. Det må pointeres, at et individ
kun kan opleve en af disse to tilstande ad gangen, men ikke begge tilstande
samtidigt.
Det skal her tilføjes, at zonerne "b" og
"c" på diagrammet, foruden det allerede nævnte, tilsammen også skal
opfattes som udtryk for koblingslegemet eller transformationsfeltet.
Den åndelige struktur, der ligger bag oplevelserne af
paradistilstandenes og helvedestilstandenes scenerier, ses i form af den del af
diagrammet, der ligger inden for felterne "c", "b" og
"a". I figurens centrum ses trekanten, symbolet på Jeget, det
oplevende og skabende Noget, X 1. Figuren udenom, mærket 7, angiver moderenergien
eller overbevidstheden, medens felterne udenom mærket med tallene 1, 2, 3, 4, 5
og 6 markerer den sjælelige strukturs seks åndelige legemer.
Figuren med dobbeltkontur og takket
inderkant, mærket "b" til højre på diagrammet, skal symbolisere det
fra såvel den sjælelige struktur som fra det afdøde fysiske legeme løsrevne
koblingslegeme og det med dette forbundne relativt holdbare
forestillingskompleks, en slags åndelig robot, som i visse tilfælde er i stand
til at føre sin egen tilværelse i kortere eller længere tid, hvorefter det går
i opløsning. I sjældne tilfælde kan sådanne spøgelses-robotter blive synlige på
det fysiske plan, og det er sådanne der ligger til grund for troen på spøgelser
og genfærd, som tilmed er i stand til ar reagere stereotypt på ydre
påvirkninger. Men der er ifølge Martinus udelukkende tale om en afsjælet,
åndelig kopi af et eller andet væsens oprindelige, fysiske organisme, altså et
slags åndeligt lig, som på forhånd er dømt til at gå sin opløsning imøde. - Diagrammet er lånt fra Per
Bruus-Jensen: "X", bind 2, stk.2. 133. (c) 1987 Forlaget Nordisk
Impuls, Spjald. Gengivet med velvillig tilladelse af ophavsrethaveren,
forfatteren og forlæggeren Per Bruus-Jensen. - Diagramforklaringen er baseret
på Per Bruus-Jensens forklaring.
Før vi går over til
hovedformålet med denne hjemmeside, nemlig at offentliggøre den række artikler
om H.C.Andersen og hans forfatterskab, som jeg har skrevet på baggrund af en sammenligning
med Martinus' kosmiske analyser, der i form af hans kosmologi findes under
samlebetegnelsen "Det Tredie Testamente", vil det være
formålstjenligt at se på nogle af de emner indenfor Martinus’ kosmologi, som
det kan være vigtigt for læseren at have et mindstemål af kendskab til. Uden
dette kendskab ville læseren formentlig være uden større chance for at kunne
vurdere mine påstande og synspunkter. Nogle af disse har jo allerede været
fremført i afsnittet ”Eventyr og kosmologi”.
© 2006. Revideret i maj 2011. Harry Rasmussen.