– om de to
seksuelle polers evige vekselvirkning med hinanden
Af hensyn til denne bogs hovedemne er der i de foregående kapitler gjort
et forsøg på at give et kortfattet indblik i, hvad der inden for rammerne af
Martinus' Kosmologi skal forstås ved sådanne begreber, som det seksuelle polprincip med den maskuline
pol og den feminine pol, og de dertil knyttede to polorganer, det emotionelle
og det intellektuelle polorgan, samt de derpå baserede to former for seksualisme,
den emotionelle, enpolede seksualisme og den intellektuelle, topolede
seksualisme. I naturlig forlængelse heraf, skal vi nu gå over til at se på den
grundlæggende og altomfattende, universelle proces, Martinus betegner som den
seksuelle polforvandling, der er et afgørende led i det seksuelle
dobbeltkredsløb.
Det er allerede i de
forudgående kapitler blevet nævnt i flere sammenhænge, at den seksuelle enpolethed
repræsenteres af hankøns- og hunkønstilstanden, som forekommer i plante- og
dyreriget, og at den seksuelle topolethed repræsenteres af levende væsener, der
befinder sig i Guds primære bevidsthed, hvilket som også nævnt vil sige det
rigtige menneskerige, visdomsriget, den guddommelige verden og salighedsriget.
Den afgørende pointe er imidlertid her, at
de væsener, som i det indeværende spiralafsnits planterige og dyrerige
fremtræder som henholdsvis hankøns- og hunkønsvæsener, er individer der var
dobbeltpolede i forrige spiralafsnits ovenfor nævnte åndelige riger. De væsener
som i det nævnte spiralafsnit var dobbeltpolede, er individer, der i forrige
spiralafsnits plante- og dyrerige fremtrådte som henholdsvis hunkøns- og
hankønsvæsener. Der er altså med andre ord tale om en total ændring eller
forvandling af poltilstanden fra dobbeltpolethed til enkeltpolethed og tilbage
til dobbeltpolethed igen. Dette forløb gentager sig i princippet i al evighed,
idet polforvandlingen danner grundlag for etableringen, opretholdelsen og
fornyelsen af spiralkredsløbets to store general- og kontrastzoner: Guds
primære bevidsthed eller lyszonen, og Guds sekundære bevidsthed eller
mørkezonen. (Note 1)
Det seksuelle dobbeltkredsløb og den seksuelle spiralcyklus
Imidlertid gør
der sig et helt specielt forhold gældende vedrørende polforvandlingen, idet den
ikke kun omfatter ændringen fra dobbeltpolethed til enkeltpolethed og tilbage
til dobbeltpolethed igen, men også en periodisk total ændring af individets
kønspræg. Det betyder, at individer der i forrige spiralafsnits plante- og
dyrerige fremtrådte som henholdsvis hankøn og hunkøn, i de tilsvarende riger i
indeværende spiralafsnit fremtræder som henholdsvis hunkøn og hankøn. De sidstnævnte
vil i det kommende spiralafsnits plante- og dyrerige i princippet atter
fremtræde som henholdsvis hankøn og hunkøn, og således fortsætte i al evighed
med at skifte køn for hvert andet spiralkredsløb, der gennemleves.
Det er det forhold, at det
tager hele to vældige spiralafsnit, for at individet har kunnet få lejlighed
til at opleve, erfare og gøre sig bekendt med alle det seksuelle temas
principielle muligheder, Martinus betegner som det seksuelle dobbeltkredsløb.
Men i virkeligheden er dette dobbeltkredsløb, der altså spænder over ikke
mindre end (2 x 6 riger =) 12 kosmiske tilværelsesplaner eller riger, ifølge
Martinus ikke tilstrækkeligt til at sikre den totale livsfornyelsesproces, og
dermed give individet lejlighed til at opleve og gennemleve samtlige af det
seksuelle temas principielle og praktiske muligheder. For at dette kan ske,
fordres der ialt 14 spiralafsnit eller 7 dobbeltkredsløb, dvs. (14 x 7 =) 84
tilværelsesplaner!
Dette enorme kredsløb kalder Martinus
for den seksuelle spiralcyklus, og det er det største udslag af
kredsløbsprincippet, han beskæftiger sig med, idet han dog betoner at det ikke
er det største kredsløb, der findes. Behovet for konstant fornyelse af
livsoplevelsen forudsætter og kræver en uendelighed af stadig nye og større
kredsløb, der afløser hinanden ud i al evighed. Men disse gigantkredsløb har
han ikke ment det nødvendigt at komme nærmere ind på, idet disse kredsløb kun
kan have rent teoretisk og filosofisk interesse for menneskeheden. (Note 2)
Under forrige
kapitels omtale af de indbyrdes relationer mellem de to overbevidsthedspoler,
den maskuline og den feminine pol, og de to polorganer, det emotionelle
polorgan og det intellektuelle polorgan, blev det klarlagt at der ikke består noget
fast eller permanent tilhørsforhold mellem de to poler på den ene side og de to
polorganer med tilhørende sansestrukturer, den emotionelle og den intellektuelle
sansestruktur, på den anden side.
Det blev dog samtidig gjort
klart, at der gør sig den grundregel gældende, at det emotionelle polorgan med
tilhørende sansestruktur altid vil være tilknyttet den til enhver tid dominerende
overbevidsthedspol, hvorimod det intellektuelle polorgan med dertil hørende
sansestruktur altid vil være tilknyttet den til enhver tid 'vigende' eller
latente overbevidsthedspol.
Men som også nævnt, veksler
den indbyrdes konstellation mellem de to poler i en evigt gentagen rytme i form
af en periode, hvori de to poler og polorganer er jævnbyrdige i deres funktioner
og indvirkning på væsenets sansning og manifestation. Denne periode betegnes
som den dobbeltpolede tilstand, og den varer fra og med det rigtige
menneskerige over visdomsriget, den guddommelige verden, salighedsriget og til
og med et godt stykke ind i planteriget.
I planteriget sker der i
polmæssig henseende på et tidspunkt det interessante og afgørende, at den ene
af de to overbevidsthedspoler med tilhørende polorgan samt sansestruktur,
begynder at 'degenerere' eller aftage i indflydelse, og i takt hermed opstår
der efterhånden en stadig mere udpræget særkønnethed. Hos nogle
individer er det den feminine pol og det intellektuelle polorgan med tilhørende
sansestruktur, der aftager i indflydelse, hvilket giver sig udslag i form af
hankøn, og hos andre individer er det den maskuline pol og ligeledes det
intellektuelle polorgan med tilknyttet sansestruktur, der gradvis mindsker sin
indflydelse, og hvor individet derfor kommer til at fremtræde i form af
hunkøn.
Spejlsymmetrisk fremstilling af det seksuelle
dobbeltkredsløb. De to kraftige, lodrette linier L1 og L2 markerer det seksuelle dobbeltkredsløbs
ydergrænser. Ved en lodret dobbeltlinie i midten er dobbeltkredsløbet delt i to
hovedafsnit (A og B) svarende til de to spiralafsnit, hvoraf det er sammensat.
Perioden A repræsenterer første spiralafsnit og perioden B andet spiralafsnit.
Hvert af spiralafsnittene er ved hjælp af tynde lodrette streger delt i seks
mindre afsnit, svarende til de seks kosmiske tilværelsesplaner (mærket I – VI).
I det vandrette
plan er diagrammet delt i to bælter (F og M), hvilke igen hver især er delt i
to tyndere bælter, hvoraf det øverste bælte markerer overbevidsthedspolen
(mærket hhv. ♀ = Feminin pol og Em. = Emotionel sansestruktur, og Int. =
Intellektuel sansestruktur og ♂ = Maskulin pol). Her symboliserer det øverste dobbeltbælte
(F) altså den feminine sfære, medens det nederste dobbeltbælte (M) symboliserer
den maskuline sfære.
Et nøjere blik
på diagrammet viser, at medens overbevidsthedspolerne – den feminine og den
maskuline – ligger fast, skifter sansestrukturerne plads, nemlig én gang for
hvert fuldført dobbeltkredsløb.
Øverste version
viser altså et væsen, der i første koblingsfase fremtræder som hankønsvæsen,
modsat nederste version, der viser det i en fremtræden som hunkønsvæsen. (for
nærmere og mere detaljeret forklaring, se Per Bruus-Jensen: ”X”, bind
4, 32. kapitel. Diagram og tekstforklaring: © 1989 Per Bruus-Jensen. Teksten er
dog lettere tillempet her af Harry Rasmussen).
Som tidligere nævnt betinger det seksuelle
dobbeltkredsløbs lovmæssigheder imidlertid, at det er den pol, det polorgan og
den sansestruktur, som var bærende eller dominerende under samme væsens passage
gennem det forrige spiralafsnits plante- og dyrerige, der 'degenererer' i det
aktuelle spiralafsnits plante- og dyrerige, medens det omvendt er den pol, det
polorgan og den sansestruktur, som var 'latent' i forrige spiralafsnit, der
er bærende i det aktuelle spiralafsnits plante- og dyrerige.
Disse ret komplicerede lovmæssigheder,
medfører rent faktisk en 'omkobling' af polorganer med tilhørende sansestrukturer
fra den ene overbevidsthedspol til den anden. Ifølge Martinus er denne
'omkobling' blevet forberedt under væsenets passage gennem de ovenfor nævnte
åndelige riger, men fuldbyrdes først markant i løbet af individets kosmisk set
midlertidige ophold i den væsens- og tilstandsform, vi kalder plante- og
dyreriget. Der sker altså med andre
ord en skiftende sansemæssigt modsat polarisering fra spiralafsnit til
spiralafsnit, som er styret af den kosmiske verdensordens fundamentale
lovmæssigheder, herunder ikke mindst kredsløbs- og kontrastprincippet, der
derfor også i væsentlig grad bestemmer det seksuelle dobbeltkredsløbs funktioner.
(Note 3)
Det er tidligere blevet omtalt, at den
sjælelige strukturs seks åndelige legemer - i principiel lighed med de seks
underbevidsthedsgrundenergier - indgår i et indbyrdes variabelt kombinations-
eller konstellationsforhold, idet disse legemer er undergivet en faseforskudt
vækst- og degenerationsproces, som ytrer sig i seks grundforskellige
kombinationsforhold. Disse seks markante kombinationsforhold giver sig i
praksis til kende i form af det kosmiske storkredsløbs seks riger eller
tilværelsesplaner, hvis opretholdelse og fornyelse altså alene skyldes de til
hvert rige svarende levende væseners livsudfoldelse, indbyrdes modspil og
samspil. For læserens skyld skal det
her gentages, at grundenergierne ikke må opfattes som afmålte portioner
energi, der står til individets disposition, på samme måde som f.eks. et
tilsvarende antal fysiske energier står til brugerens rådighed. Grundenergierne
bør kun opfattes som det, de i realiteten er, nemlig lovbundne kvalitativt
karakteristiske måder, som individet sanser og manifesterer sig på.
Eller når det næste legeme
i rækken, tyngdelegemet (II), befinder sig i sit fuldt funktionsdygtige
stadium, så er dets 'modsætning', intuitionslegemet (V), i sit latente stadium
og øver dermed ikke nogen indflydelse på væsenets livsoplevelse og livsudfoldelse.
Det levende væsen fremtræder da i princippet som dyrevæsen.
På samme måde med det tredie legeme i
rækken, følelseslegemet (III). Når dette er fuldt funktionsdygtigt, vil dets
'modsætning', hukommelseslegemet (VI), befinde sig i sit latente stadium.
Væsenet fremtræder da med de karakteristika, der er gældende for det rigtige
menneskerige.
Det fjerde legeme i rækken er intelligenslegemet (IV), og når dette befinder sig i sit fuldt funktionsdygtige stadium, vil dets 'modsætning', instinktlegemet (I), være i sit latente stadium. Det levende væsen befinder sig derfor i visdomsriget.
(© 1986 Per Bruus-Jensen: ”X”, bd. 1, stk. 1. 225: Diagram over
sjælens vækst- og degenerationsproces.
Diagrammet er forklaret i teksten).
Femte legeme i rækken er
intuitionslegemet (V) og dets 'modsætning' er tyngdelegemet (II). Når det
førstnævnte er fuldt funktionsdygtigt og derfor førende i individets
livsoplevelse og livsudfoldelse, er det sidstnævnte latent og øver som følge
deraf ingen indflydelse på væsenets tilværelse. Denne situation møder man i den
guddommelige verden, der er det højeste rige i Guddommens primære bevidsthed.
Sjette og sidste legeme i
rækken er hukommelseslegemet (VI), hvis 'modsætning' er følelseslegemet (III),
som derfor er i latent tilstand i det rige, som hukommelseslegemet er hovedansvarligt
for, nemlig det såkaldte salighedsrige. Det er dog vigtigt at gøre sig klart,
at fire af de øvrige fem legemer også i et eller andet omfang gør sig gældende
i denne som i de øvrige fem markante legems- og grundenergikombinationer.
Intuitions- og instinktlegemet øver hver deres betydelige indflydelse på
væsenets sansning og manifestation i salighedsriget, lige som intelligens- og
tyngdelegemet heller ikke er uden betydning i sammenhængen.
På baggrund af de netop
anførte oplysninger om den sjælelige strukturs (de sjælelige legemers) vækst-
og degenerationsproces, vil det måske nu være muligt for os at forstå den lovmæssighed,
der gør sig gældende i forbindelse med 'omkoblingen' af henholdsvis den
emotionelle og den intellektuelle sansestruktur fra den ene overbevidsthedspol
til den anden. Denne lovmæssighed går nemlig ud på, at når et åndeligt legeme
passerer igennem sit latente stadium, kobles specielt dets sansemæssige
funktioner automatisk over på den modsatte overbevidsthedspol og
begynder her at opbygge et nyt polorgan.
Som oplyst er det primært følelseslegemet
(sammen med tyngdelegemet), der er ansvarligt for den emotionelle
sansestruktur, medens primært intuitionslegemet (sammen med
instinkt-, intelligens- og hukommelseslegemet) er ansvarligt for den intellektuelle
sansestruktur. Det er først når disse to legemer, der altså repræsenterer
hver sin særlige kosmiske sansestruktur, er koblet over på hver sin modsatte
overbevidsthedspol og er begyndt at opbygge et nyt polorgan, at den pågældende
sansestruktur bliver seksuelt funktionsdygtig.
For følelseslegemets vedkommende sker
denne 'omkobling' i salighedsriget, og for intuitionslegemets vedkommende i
dyreriget. Hvis derfor følelseslegemet i det forrige spiralafsnit har været
tilknyttet den maskuline pol, vil det nu automatisk skifte over på den feminine
pol, eller hvis det har hørt under den feminine pol, forbinder det sig nu med
den maskuline pol. På principielt samme måde med intuitionslegemet, som hvis
det i forrige spiralafsnit har været forbundet med enten den maskuline pol
eller den feminine pol, nu vil skifte over til henholdsvis den feminine pol
eller den maskuline pol.
For at illustrere forholdet mellem de
åndelige legemer på den ene side og de to overbevidsthedspoler på den anden
side, vil det være formålstjenligt at tage udgangspunkt i situationen i det
rigtige menneskerige, hvori de to poler jo er lige funktionsdygtige og
individet derfor følgelig fremtræder som dobbeltpolet væsen. Grundenergiernes
og dermed også de sjælelige legemers indbyrdes kombination i det rigtige
menneskerige, ser skematisk gengivet sådan ud:
Diagrammet viser
grundenergikombinationen i den sjælelige struktur i det rigtige menneskerige. Det er
samme kombination, der ses skraveret på
diagrammet ovenfor. (© 1989 Per Bruus-Jensen: ”X”, bd.4,
stk. 4. 59. ).
Tallene 1-6 angiver rækken
af den sjælelige strukturs seks åndelige legemer. Som det umiddelbart fremgår
af diagrammet, er der ingen af legemer, der befinder sig i samme stadium som de
øvrige fem. De seks forskellige hovedstadier er fordelt således: 1.
instinktlegemet ses i andet degenerationsstadium, 2. tyngdelegemet i første
degenerationsstadium, 3. følelseslegemet befinder sig i sit
kulminationsstadium, 4. intelligenslegemet er i andet vækststadium, 5.
intuitionslegemet i første vækststadium, og 6. hukommelseslegemet i sit
latente stadium.
Ser vi nu på dette kombinationsforholds
enkelte legemer og disses tilknytning til de to overbevidsthedspoler,
henholdsvis den maskuline pol og den feminine pol, ser situationen sådan ud for
det væsen, der i den foregående enkeltpolede tilstandsform (i plante- og
dyreriget) fremtrådte som hankønsvæsen:
(© 1989 Per Bruus-Jensen: ”X”, bd.4, stk. 4. 59. ).
Som det ses af
diagrammet er situationen den, at de to bærende legemer i den emotionelle
sansestruktur, tyngde- og følelseslegemet (henholdsvis nr. 2 og 3), i dette tilfælde
er tilknyttet den maskuline pol, som altså var den pol, der 'bar' individets
seksualisme som dyr og jordisk menneske, medens den intellektuelle sansestruktur,
instinkt-, intelligens-, intuitions- og hukommelseslegemet (henholdsvis nr.
1, 4, 5 og 6), er forbundet med den feminine pol, som jo var latent i dyreriget
og derfor blev betegnet som den modsatte eller intellektuelle pol.
Men principielt samme situation gør sig
gældende for det individ, der i den forudgående enkeltpolede tilstandsform (i
plante- og dyreriget) fremtrådte som hunkønsvæsen, blot er de enkelte legemers
fordeling på de to poler lige præcis omvendt: Tyngde- og følelseslegemet er
tilknyttet den feminine pol, medens instinkt-, intelligens-, intuitions- og
hukommelseslegemet er forbundet med den maskuline pol, som jo var latent i
dyreriget.
Den emotionelle sansestrukturs to bærende
legemer, tyngde- og følelseslegemet, skifter som nævnt poltilhørsforhold
henholdsvis i den guddommelige verden og i salighedsriget, og dette
tilhørsforhold bevares indtil det påfølgende spiralafsnits guddommelige verden
og salighedsrige, hvor et nyt polært skift finder sted. Det er på denne måde,
at væsenerne på skift fra det ene spiralafsnit til det næste, kommer til at
fremtræde som henholdsvis specielt hankøns- og hunkønsvæsener i overgangsfaserne
mellem spiralafsnittene, hvilket vil sige i plante- og dyreriget. (Note 4)
Tager vi på denne baggrund en
kulturperiode som f.eks. højrenæssancen, der regnes fra omkring år 1500 til
1600, altså omkring 100 menneskeår, varer denne 'kun' cirka 25 klodesekunder,
hvilket vil sige mindre end et halvt klodeminut. Et sådant tidsrum kan man vel
i det perspektiv med lidt god vilje godt kalde for et "glimt". (Note
8)
Menneskehedens aktuelle polsituation
Men i modsætning
til tidligere tiders elitære forekomst af fremskreden vækst af den hidtil
latente pol eller i visse tilfælde af dobbeltpolethed, er der i vor tid tale om
en generel udvikling eller vækst af den hidtil latente pol, som omfatter et
bredere spektrum af kulturmennesker. Denne udviklingssituation har Martinus
behandlet og grundigt analyseret i tre sammenhænge, nemlig dels i relation til
menneskehedens modtagelighed for den ny verdensimpuls, dels i relation til
menneskehedens bevidsthedskategorier under forvandlingen fra egentligt dyr til
'rigtigt' menneske, og endelig i relation til selve polforvandlingen. Det
sidstnævnte vil sige den proces og de vilkår, hvorunder den hidtil latente pol
og det intellektuelle polorgan med tilhørende sansestruktur, atter 'vækkes',
udvikler sig og i stadig stigende grad
begynder at gøre sin indflydelse gældende i individets livsoplevelse,
livsudfoldelse og - ikke mindst - i dets seksuelle liv. Det er denne for
menneskeheden og det enkelte menneske så altafgørende og aktuelle
udviklingssituation, vi skal se nærmere på i de følgende kapitler. (Note 9)
Noter og kilder til: DET SEKSUELLE
DOBBELTKREDSLØB
Note
1: Vedr. den seksuelle polforvandling: LB III, stk. 647, 838,
855. Fra dobbeltpolethed til eenpolethed: LB IV, stk. 1192, 1222,
1225-7, 1232, 1235, 1286, 1577. Fra eenpolethed til dobbeltpolethed: stk.
1228-31, 1235, 1298, 1560-1, 1571-2, 1584. LB V, stk. 1635, 1650-1, 1667. Fra dobbeltpolethed
til eenpolethed: stk. 1610, 1612, 1709, 1928, 1939. Fra eenpolethed til
dobbeltpolethed: stk. 1874, 1898-1901,
1906-7, 1912, 1933-5, 1937. LB VI, stk. 1971-2, 2112. LB VII, stk. 2482-3, 2546, 2564-5, 2601. Fra
dobbeltpolethed til eenpolethed: DeV III, stk. 33:10-2, 33:78. Fra
eenpolethed til dobbeltpolethed: 33:13, 33:17, 33:23, 33:26-7, 33:30, 33:36-7,
33:40, 33:42, 33:55, 33:66-8, 33:79. PB-J 4, 33. kap.
Note 2: Vedr. det
seksuelle dobbeltkredsløb: LB V, stk. 1650-1, 1937. DeV III, stk.
32:2. PB-J 4, 32. kap. Vedr. den seksuelle spiralcyklus: PB-J
4, 32. kap.
Note
3: Vedr. sansestrukturernes
'omkobling': PB-J 4, 32. kap. I henhold til Martinus' kosmiske
analyser vil et regulært kønsskifte normalt kun kunne finde sted fra spiralafsnit
til spiralafsnit: "[...] Det er fejlagtigt at tro, at man fra det ene
jordliv til det andet skiftevis kan være mand og kvinde. Begge manifestationer
kræver en lang udviklingsepoke bag sig. Maskulinisme og feminisme er
genialiteter, er organiske produkter baserede på opøvede talenter på samme måde
som alle de øvrige livsfunktioner i væsenets organisme eller kropslige regioner.
Ligesom man ikke kan skifte åndedrætssystem, fordøjelsessystem, hjertesystem
etc. fra et liv til et andet, således kan man heller ikke på normal måde skifte
seksuelle eller kønslige organer og dermed deres funktioner om til nye
principielle udfoldelsesmetoder og anlæg. Kun i opfyldelsen af loven for det
evige kredsløbsprincip kan muligheden af enhver ændring i manifestation, skabelse
og oplevelse åbenbares." LB V, stk.1937. Når dette fremhæves
her, skyldes det den omstændighed, at den parapsykologiske forskning vedr.
reinkarnation kunne tyde på, at der kan forekomme kønsskifte mellem
inkarnationerne: Ian Stevenson: ”Tyve tilfælde, der tyder på
reinkarnation”. Tidsskriftet Kosmos 1970. I Stevensons
undersøgelsesmateriale gives der en hel del eksempler på mennesker, hvis
beretninger tyder på at de har skiftet køn fra den ene inkarnation til den
anden. Spørgsmålet er dog, dels om de pågældende menneskers udsagn er
troværdige, og dels om den anvendte undersøgelsesmetode kan anses for at være
videnskabeligt gyldig. Som det indirekte synes at fremgå af ovenstående citat,
udelukker Martinus ikke helt, at kønsskifte muligvis kan finde sted fra
inkarnation til inkarnation. Det turde fremgå af formuleringen "således
kan man heller ikke paa normal måde skifte seksuelle eller kønslige organer og
dermed deres funktioner om til nye principielle udfoldelsesmetoder og
anlæg." Det må formentlig
betyde, at hvad der ikke kan lade sig gøre på normal måde, det kan muligvis
lade sig gøre på unormal måde, f.eks. ved, at en homoseksuel person i sit ene
liv eller måske i flere liv i så høj grad identificerer sig med og øver sig i
det modsatte køns indstilling, vaner og adfærd, at det måske er i stand til at
vække de normalt slumrende organtalentkerneanlæg for det modsatte køns
psykofysiske organisme til fornyet aktivitet, således at individet i en
følgende inkarnation fødes med det modsatte køns psykiske og fysiske karaktertræk.
Men desværre har Martinus ikke udtalt sig specifikt om denne eventuelle mulighed.
Der synes
også at bestå visse divergenser mellem Martinus' kosmiske analyser på den ene
side, i denne forbindelse specielt vedr. kønsbestemmelsen, og den biologiske
videnskab på den anden side. I PB-J 4, stk. 4.1 (særlig s. 13-14)
påpeger Per Bruus-Jensen, at det ikke uden videre lader sig gøre at overføre
det seksuelle polprincip på sådanne livsformer som insekterne, herunder bl.a.
bierne, hvor kønsbestemmelsen og skiftet mellem han og hun foregår efter andre
lovmæssigheder end den, der er angivet af Martinus i forbindelse med polforvandlingen,
som han anser for at være universelt gældende. Men hos f.eks. bierne foregår
kønsbestemmelsen ved, at befrugtede æg udvikler sig til individer, der alle genetisk
er hunner (arbejdere og dronninger), mens ubefrugtede æg udvikler sig til
hanner (droner). PB-J ser sig dog ikke i stand til at give en forklaring på de
nævnte afvigelser fra polforvandlingens lovmæssigheder, men er af den opfattelse,
at løsningen på disse spørgsmål må vente på, at en kosmisk orienteret forskning
med tiden vil kunne give en forklaring på problemerne. Men indtil da synes
der virkelig at være tale om et kosmologisk problem. Se Den Ny
Verdensimpuls nr.1-2000, hvori jeg i rubrikken Dialog rejser spørgsmålet
om kønsbestemmelsen, som forsøgsvis besvares af Jan Tarbensen. Det skal her
fremhæves, at tvekønnethed hos højere planter ifølge Martinus ikke er
ensbetydende med dobbeltpolethed hos plantesjælene. Der er derimod tale om, at
to eller flere hanlige og hunlige individer deles om den samme organisme. Se
nærmere herom i LB IV, stk. 1222. . – Jf. evt. med artiklen Polprincip,
polforvandling, kønsskifte – og skæbnelov her på hjemmesiden.
For resten må problemet vedr. kønsbestemmelse og kønsskifte også gælde
visse tvekønnede dyr, som f.eks. koraldyr, østers, krebsdyr, søpunge, snegle,
både hos vandlevende og landlevende snegle, og orme som fladorme og regnorme,
og hvis kønsbestemmelse er afhængig af ydre forhold, herunder bl.a. ernæringstilstanden
og miljøet. Blandt hvirveldyrene forekommer også eksempler på tvekønnethed,
f.eks. hos havaborrer og havruder. De fleste hermafroditiske organismer
udvikler først avledygtig sæd og senere æg, men det modsatte kan også
forekomme. Hos nogle fisk forholder det sig sådan, at de fødes som hunner, men
senere skifter de til at blive hanner. Hos andre arter, f.eks. østers, kan
individet skifte køn flere gange i løbet af sit liv. Selvbefrugtning er et
almindeligt forekommende fænomen hos de højere planter, der producerer både
hanlige og hunlige kønsceller, dvs. sæd og æg. Selvbefrugtning er derimod en
undtagelse i dyreriget, hvor der i reglen er tale om krydsbestøvning mellem to
tvekønnede individer, f.eks. hos vinbjergsnegle.
Tvekønnethed eller hermafrodisme (af græsk Hermes, det mandlige princip,
og Afrodite, det kvindelige princip) forekommer lejlighedsvis også hos
mennesker, men betegnes her som
pseudo-hermafrodisme, idet denne betegner en tilstand, hvor personens ydre
kønsorganer ligner det andet køns. Hos manden kan det vise sig ved, at penis er
mindre end normalt, samtidig med at testiklerne ligger i bughulen og pungen
derfor har en vis lighed med de kvindelige kønslæber. Manden kan endvidere have
forstørrede bryster. Hos kvinden viser tilstanden sig ved, at klitoris er
forstørret til en penis. I begge køns tilfælde hænger det formentlig sammen med
det forhold, at individet i fostertilstanden har anlæg for begge køns
kønsorganer, både de ydre og de indre. I helt ekstreme tilfælde kan der hos
både dyr og mennesker forekomme så alvorlig misdannelse af både de ydre og
indre kønsorganer, at det er vanskeligt at afgøre, om vedkommende dyr eller
menneske er hankøn eller hunkøn. Men under normale omstændigheder udvikler de
oprindelige anlæg sig under styring af XY- og XX-kromosomerne hhv. til en
mandlig og en kvindelig organisme. Hos 8-ugers fosteret er der i begyndelsen en
revne med en opsvulmning på hver side og en lille, afrundet knop. Hos det
feminine individ fortsætter denne tilstand, idet knoppen bliver til klitoris
og opsvulmningerne til kønslæberne (labia majora og minora), og kirtelanlæggene
bliver til æggestokke. I det maskuline individs tilfælde udvikler knoppen
sig til penis, der lukker sig omkring urinrøret, og opsvulmningerne sammenføjes
til pungen (scrotum), i hvilken de oprindelige kirtelanlæg i form af testiklerne
senere vil synke ned. Se f.eks. Lennart
Nilsson, Axel Ingelman-Sundberg, Claes Wirsén: The Everyday Miracle. A
Child is Born. Allen Lane The Penguin Press, London 1967. Se især side 83,
og ikke mindst de ledsagende fotos.
Den hermafroditiske tilstand hos mennesker karakteriseres som en
abnormitet, der dog undertiden kan helbredes
ad operativ vej. I henhold til Martinus er der med hermafrodisme tale om en
abnorm tilstand, som intet har med dobbeltpolethed at gøre. Se LB I,
stk. 131, samt PB-J 4, stk. 4.48.-4.49.
Som omtalt i min tekst bør
dobbeltkønnethed ikke forveksles med dobbeltpolethed, som i det ydre er
kønsløs, men i det indre forener det maskuline og det feminine princips
allerædleste karaktertræk. Derimod sætter Martinus et vist lighedstegn mellem
enkeltpolethed og enkeltkønnethed, idet førstnævnte i alle tilfælde markerer
sig i form af sidstnævnte. Den enkeltpolede tilstand opstår som omtalt gennem
en udviklingsbestemt spaltning mellem de to poler, hvorunder den feminine pol
separeres fra den maskuline pol og den maskuline pol fra den feminine pol, samt
ved, at det emotionelle polorgan og den emotionelle sansestruktur så at sige
overtager føringen, medens det intellektuelle polorgan og den dermed forbundne
intellektuelle sansestruktur "degenererer" til kosmisk set
midlertidig latent tilstand. Herved opstår hankøn og hunkøn, en situation og
proces, som i henhold til Martinus tager sin begyndelse i planteriget, hvor
særkønnethed som almindeligt bekendt forekommer hos en række plantearter. Men
polspaltningen og dermed særkønnetheden bliver i særlig grad markant under
plantens udvikling til dyr, for derefter at kulminere i og med dyrets udvikling
til jordisk menneske. Derefter begynder der en udvikling mod en ny
dobbeltpolethed, som etableres i og med det jordiske menneskes gradvise udvikling
til såkaldt rigtigt menneske.
Men selv om Martinus ikke sætter lighedstegn mellem dobbeltpolethed og
dobbeltkønnethed, rejser der sig alligevel et problem i forbindelse med
forekomsten af tvekønnethed i dyreriget. Man skulle nemlig ifølge de kosmiske
analyser vedr. enkeltpoletheden forvente, at dyret per definition altid ville
være særkønnet, hvilket biologien imidlertid kan fortælle os ikke er tilfældet.
Det rejser derfor bl.a. spørgsmålet om, hvor i spiralkredsløbet sansestrukturerne
mere præcist 'omkobles' fra den ene pol til den anden og fra det ene polorgan
til det andet. Gennem en overfladisk betragtning af Martinus' kosmiske
analyser kunne man nemlig få det indtryk, at denne omkobling eller dette kønsskifte
primært finder sted i løbet af planteriget, men helt så enkelt forholder det
sig ifølge Per Bruus-Jensen ikke. Det fremgår af PB-J 4, stk.
4.81.-4.82. Sidstnævnte sted skriver han bl.a. følgende om polforvandlingen,
polomkoblingen eller kønsskifteprocessen:
”Imidlertid kan man ikke tale om noget bestemt sted i kredsløbet, hvor
de synlige virkninger af denne komplicerede proces nøjagtigt begynder at vise
sig, idet dette er individuelt fra væsensart til væsensart. Man må derimod
operere med en sandsynlighedszone spændende fra kulminationen af planteriget
til kulminationen af dyreriget. Dette skal forstås således, at kønspræg vil
kunne begynde at optræde fra ca. midt i planteriget (men ikke tidligere)
og frem til kulminationen af dyreriget
(altså grænsen for det jordiske menneskerige), hvor det praktisk taget altid
vil være fuldt udviklet. Hvornår det i praksis sker for de enkelte væsensarter
og de enkelte individer, afhænger af
mange forskellige faktorer, som der fra Martinus' side ikke fuldtud er
gjort rede for. [...]”.
Såfremt
Per Bruus-Jensens forklaring vedr. polomkoblingen og dermed af kønsskiftet, er
i overensstemmelse med virkeligheden, vil der altså ikke være noget problem i,
at tvekønnethed ikke kun forekommer i planteriget, men også findes hos visse
arter i dyreriget.
Men hvad reinkarnationen angår, må det konstateres, at Martinus'
Kosmologi faktisk nok står og falder med dennes (og skæbnelovens) realitet
eller ikke-realitet. Det er dog endnu ikke lykkedes at føre direkte objektivt
og videnskabeligt gyldigt bevis for reinkarnation (og skæbnelov), men der
foreligger til gengæld heller ikke noget gyldigt og definitivt modbevis for, at
reinkarnation ikke finder sted. Modstandere af reinkarnationstanken er ofte
mennesker, der har tilegnet sig nogle vrangforestillinger om, hvad
reinkarnation i virkeligheden går ud på, og løsrevet fra en større og
overordnet sammenhæng, kan forestillingen om reinkarnation måske forekomme
meningsløs, uforståelig og fantastisk. Men set indenfor rammerne af indisk
religion og filosofi, herunder Sankhya, Yoga, Vedanta og Buddhas lære, og i
dermed beslægtede lærer, som f.eks. Teosofien og Antroposofien, udgør
reinkarnationen en væsentlig og fuldt ud logisk faktor i det verdensbillede,
disse religionsfilosofier repræsenterer. Men ikke mindst inden for rammerne af
Martinus' Kosmologi, udgør reinkarnationen en fuldkommen logisk nødvendig
organismeudskiftningsmetode, som herudover i sit samvirke med skæbneloven
bl.a. sikrer det enkelte individ absolut retfærdighed. Det skal vi vende
tilbage til i senere kapitler. Vedr. klassisk indiske filosofisystemer, se evt.
artiklen Spiritualismens historie her på hjemmesiden.
Men selv om det endnu ikke er lykkedes at føre endegyldigt bevis for
reinkarnationens realitet, kan man dog alligevel godt argumentere for, at den
biologiske og psykologiske (kulturelle) repetition, særlig i foster-, barndoms-
og ungdomsstadierne, i al fald gør sig mærkbart gældende og derfor er
objektivt iagttagelig og i en vis forstand målelig. På principielt tilsvarende
måde kan man i mange sammenhænge konstatere, at loven for gengældelse virker,
i lighed med, hvad tilfældet er for årsags-virkningsloven, hvor virkningen i
reglen står i et proportionalt (lige) forhold til årsagen. Som praktiske
eksempler på skæbnelovens virkning på det nationale plan, kan Nazi-Tyskland og
Japan før og under 2.Verdenskrig tjene. De stolte drømme om verdensherredømmet
druknede i vold og blodsudgydelse og endte med totale og ydmygende nederlag for
begge disse nationer. Skæbnelovens funktion på det personlige plan, kan ses af
den skæbne der blandt andet blev Hitler og en del af hans nærmeste medarbejdere
til del. Hitler unddrog sig som bekendt retsforfølgning ved den internationale
domstol i Nürnberg, idet han skød sig i den såkaldte Førerbunker i Berlin.
Flere af hans allernærmeste håndlangere følte sig også tvunget til at begå
selvmord. Propagandaminister Goebbels og rigsminister Göring døde hver for sig
ved at indtage gift. Göring dog først efter at han var blevet dømt til døden
ved hængning. En principielt tilsvarende grum skæbne ramte naturligvis også en lang, lang række andre personer på alle
niveauer i det nazistiske hierarki, herunder embedsmænd, politifolk,
koncentrationslejrchefer og fangevogtere. De fleste vil formentlig mene, at den
straf, disse personer i mange tilfælde blev idømt, hvad enten det var i form af
dødsstraf eller langvarige fængselsstraffe, var retfærdig. Derimod vil nok ikke
alle være enige i retfærdigheden af de store afsavn og lidelser et utal af
civile tyskere blev udsat for, som f.eks. bombardementerne af de store byer,
hvorunder mange mænd, kvinder og børn blev dræbt eller psykisk og fysisk
lemlæstede for livstid.
Imidlertid
bør man ikke glemme eller overse, at skæbneloven selvfølgelig også virker i
ganske almindelige og normale menneskers tilfælde, og at den i den sammenhæng
afstedkommer lige så vel glæder som sorger, behagelige så vel som ubehagelige,
lykkelige så vel som ulykkelige skæbner, der kan følge et menneske i op til
flere liv eller inkarnationer. Det er samtidig vigtigt at gøre sig klart, at
skæbneloven ikke er udtryk for hverken straf eller hævn, men at den derimod
ganske enkelt er udtryk for en bevidstheds- og adfærdsregulerende faktor og
kraft i individernes evige liv og samliv eller vekselvirkning med
medindividerne i så vel mikrokosmos som i mellemkosmos og makrokosmos. Dette
forhold gælder, hvad enten individet fremtræder som plante, dyr, jordisk
menneske, rigtigt menneske, visdomsvæsen, guddommeligt væsen eller salighedsvæsen,
om end det giver sig forskellige udtryk og udslag i de nævnte tilfælde.
Spørgsmålet er i øvrigt, efter hvilke kriterier og retningslinier man i
givet fald kan og skal bevise eller muligvis afkræfte reinkarnationsteorien (og
skæbneloven). Men den omstændighed, at nogle mennesker mener at kunne huske
personer, forhold og begivenheder fra et eller evt. flere liv tilbage i tiden,
er ikke i sig selv noget objektivt bevis for reinkarnation. Det kan
være udtryk for fantasi, ønsketænkning og selv suggestion, eventuelt ubevidst
suggestiv indvirkning fra undersøgerens eller udspørgerens side. Det udgør
heller ikke noget bevis for reinkarnation, selvom visse begivenheder m.m., som
et menneske mener at kunne huske fra tidligere liv, eventuelt lader sig
verificere. Reinkarnationsforskningen foregår i en del tilfælde ved, at forsøgspersonen
bringes under regressiv suggestion eller hypnose og herunder anmodes om at gå
længere og længere tilbage i sine før-fødsels-erindringer. Men faktorer, som
f.eks. erindringsforskydning, telepati, suggestion eller ubevidst overførelse
under hypnose af en andens eller flere andres tanker og forestillinger, subsidiært
andres erindringer, kan tænkes at spille ind, eller kan i hvert fald indtil
videre ikke udelukkes. Det er særligt hypnotisørens spørgeteknik og
spørgsmålenes art og formulering, der vil kunne påvirke forsøgspersonen på en
sådan måde, at denne giver lige præcis de svar, som udspørgeren ubevidst måske
ønsker. For at forsøgspersonernes svar kan have objektiv gyldighed, må den
videnskabelige forsker derfor være fuldstændig uafhængig og upåvirket af, om
realiteten af reinkarnation (og skæbnelov) kan bekræftes eller ej, og det er
vist en sjældenhed i praksis.
En helt anden ting er så, at der intet er i vejen for at kunne sandsynliggøre
og rent teoretisk-filosofisk føre 'bevis' for reinkarnationen. Dette er da
også, hvad man må sige at Martinus og f.eks. også klassisk indisk filosofi
(Sankhya, Yoga, Vedanta og Buddhas lære) gør, særligt hvad angår påvisningen af
de faktorer og lovmæssigheder, der vedrører den åndelige side af sagen. Selve
reinkarnationsprocessen lader sig 'teknisk' og fysisk set lige så nemt
fuldbyrde, som tilfældet er med enhver undfangelse og fødsel, hvad enten denne
foregår i plante- eller dyreriget, idet der principielt set ingen forskel er
på plantefrøet, det befrugtede dyreæg og den befrugtede ægcelle. Martinus'
påvisning af samspillet mellem på den ene side det levende væsens højpsykiske
skæbneelement med den heri indeholdte sum af talentkerner, og den fysiske,
befrugtede ægcelles genkompleks på den anden side, er efter min opfattelse en
plausibel beskrivelse og forklaring af reinkarnationens mulighed og 'teknik'.
Dertil kommer, at reinkarnationsprocessen, i lighed med overhovedet al anden
manifestation eller livsudfoldelse, så vel som enhver form for sansning og
livsoplevelse, påviseligt foregår inden for rammerne af det tidligere omtalte
psykiske kraftfelt, P-kraftfeltet. Det betyder, at det er inden for
grænserne af dette kraftfelt, at bl.a. det newton-einsteinske rum-tid-kontinuum
skal findes. (Se evt. mere herom i senere afsnit).
Note 4: Vedr. sjælens
vækst- og degenerationsproces: PB-J
1, 7. kap. Se evt. afsnittet Grundenergiernes kombinationer, især under diagrammet Individets sjælelige struktur
Note 5: Vedr. organismeprincipperne og kønspræget: PB-J 4,
32.-33. kap.
Note 6: Vedr. begrebet den
'sovende' pol: Udtrykket hentyder til polsituationen i den sidste del af
planteriget og i første halvdel af dyreriget, som i begge tilfælde er
karakteriseret ved det eenpolede kønspræg hos individerne, hvis anden pol
midlertidigt befinder sig i latent eller 'sovende' tilstand. Hos hunkønnet vil
det altså være den maskuline pol og det intellektuelle polorgan, der er latent
og dermed uvirksomt, og hos hankønnet den feminine pol og det dertil knyttede
intellektuelle polorgan, der er 'sovende'. Martinus bruger dog fortrinsvis
udtrykket kosmisk bevidstløshed, nemlig som modsætning til begrebet kosmisk
bevidsthed. Se herom i DeV I, stk. 5:1-6, samt i Småbog nr. 9: Mellem
to verdensepoker.
Brugen af udtrykket 'sovende' - udtrykket "forheksede"
hentyder i virkeligheden til samme situation - skal ses i sammenhæng med Martinus'
påvisning af, at hans kosmiske analyser bekræfter de klassiske folkeeventyrs
- og en del af Andersens eventyrs - sandhedsværdi som symbolske udtryk for
det virkelige livseventyr. Flere af de kendte folkeeventyr, hvori der
forekommer (arke)typerne kongen, dronningen, prinsen og prinsessen,
og hvori enten prinsen eller oftest prinsessen 'forhekses' og falder i en dyb
søvn, sådan som tilfældet er i eventyr som f.eks. Tornerose og Snehvide,
handler dybest set om polforvandlingen. Det samme er tilfældet med eventyr,
hvor enten prinsessen eller oftere prinsen bliver "forhekset" og må
leve en tilværelse i dyreskikkelse og under dyrerigets livsvilkår. Det sker i
eventyr som f.eks. Frøkongen eller Jernhenrik, Snehvid og Rosenrød, Ravnen
m.fl.
I H.C.Andersens eventyrsamling forekommer der eksempler på begge typer
af eventyr eller variationer over de samme temaer. Allerede i hans første
eventyr, Dødningen, 1830, der senere blev omarbejdet under titlen Rejsekammeraten,
1835, forekommer den forheksede prinsesse, som til slut bliver udfriet af
trolddommen og forenes med hovedpersonen, Johannes. Denne er identisk
med Andersen selv, som i eventyrets begyndelse sidder ved faderens dødsleje og
i en drøm oplever, at hans fader vier ham til "en dejlig pige, med
guldkrone på sit lange, smukke hår". Den guldkronede pige er helt
utvivlsomt et billede på Andersens feminine aspekt eller pol (anima), og
samtidig et udtryk for poesiens muse eller hans skabende kræfter,
primært intuitionen. I eventyret Fyrtøjet, 1835, holdes prinsessen
isoleret i et tårnværelse for at forhindre soldaten i at få kontakt med hende,
men en sådan er i længden uundgåelig, idet udviklingens og polforvandlingens
magiske kræfter, symboliseret ved fyrtøjet (= Aladdins magiske lampe) og de
tre hunde (= lampens ånd) til slut forener de to poler, her altså i skikkelse
af soldaten og prinsessen. Det er
principielt samme polforvandlingshistorie, der fortælles i en række andre af
Andersens eventyr, om end med udgangsposition i snart den feminine pol og snart
den maskuline pol. Eksempler herpå er Den lille Havfrue, 1837, Den
standhaftige Tinsoldat, 1838, De
vilde Svaner, 1838, Svinedrengen, 1841, Snedronningen, 1844, Hyldemoer,
1844, Hyrdinden og Skorstensfejeren, 1845, Skyggen, 1847, Alt
paa sin rette Plads!, 1852, Under Piletræet, 1852, Ib og lille
Christine, 1855, Klods-Hans, 1855, Dynd-Kongens Datter,
1858, "Deilig", 1859, Snemanden, 1861, Isjomfruen,
1861, Psychen, 1861, Portnerens Søn, 1866, Dryaden, 1868.
Alle disse eventyr vil vi komme til at se nærmere på under omtalen af Andersens
forfatterskab.
Vedr. H.C. Andersens eventyr er foreløbig
en del af disse omtalt og analyseret på basis af martinus’ kosmiske analyser.
Det drejer sig om følgende af de ovenfor nævnte eventyr: Eventyret ”Fyrtøjet” , Reisekammeraten
, Dynd-kongens
datter og Psychen .
Vedr. Martinus' opfattelse af de klassiske eventyrs konge, dronning,
prins, prinsesse, heks eller troldmand som symbolske udtryk for det virkelige
livseventyrs levende væsener under polforvandlingens forløb, se LB IV,
stk. 1184-5, 1193. LB V, stk. 1600, 1602, 1604, 1609-10. – Se endvidere
afsnittet „Eventyr og kosmologi“
her på hjemmesiden.
Note 7: Vedr. menneskets kønspræg og
seksuelle situation: PB-J 4, 32.-34. kap.
Note 8: Vedr. mennesket som
"hjernecelle" i jordklodens hjerne: LB I, stk. 58. LB II, stk. 434. LB III, stk. 655,
657-63, 666-7. LB V, stk. 1915. LB VI, stk. 2090 Se særligt Per
Bruus-Jensen: Mennesket og livsmysteriet - introduktion til et kosmisk
livssyn. Forlaget Nordisk Impuls 1984. Se også samme forfatters artikel: Er
menneskene jordklodens hjerneceller?
Tidsskriftet Den ny VerdensImpuls nr. 1/1998.
Note 9: Vedr. menneskehedens aktuelle
polsituation: PB-J 4, 33.-38. kap. – Jf.
evt. med afsnittet Introduktion til Det seksuelle polprincip her på
hjemmesiden. – Jf. evt. også med afsnittet Polforvandlingens seksuelle kategorier