2. kapitel: ERKENDELSESLÆREN I MARTINUS'
KOSMOLOGI (I)
Inden vi for alvor går videre til at se nærmere på, hvordan
Martinus' Kosmologi mere præcist opfatter sansning, livsoplevelse og
erkendelse, vil det nok være på sin plads at tage udgangspunkt i den almindeligt
accepterede og anerkendte naturvidenskabelige opfattelse af, hvad sansning er
og hvordan denne og dermed livsoplevelse foregår.
Set fra
naturvidenskabens synspunkt er sansning et rent fysisk eller fysiologisk
fænomen, medens oplevelse og erkendelse godt nok betegnes som psykologiske
fænomener, men i den forstand, at psyke eller bevidsthed antages at
være bi-fænomener eller bi-produkter af rent fysiologiske processer, mere
præcist af fysiologiske processer i centralnervesystemet, hvilket vil sige
hjernen og rygmarven.
Fra det
naturvidenskabelige standpunkt betragtet, er det med andre ord den fysiske
organisme eller det fysiske legeme, subsidiært hjernen, der udgør individet og
dermed subjektet. Man ved jo helt eksakt, at hjernen danner en slags opsamlingscentral
for samtlige sanseimpulser, der hidrører fra sanseorganerne, som for
pattedyrenes - herunder menneskets - vedkommende drejer sig om synsorgan,
høreorgan, lugtorgan, smagsorgan og føleorgan.
Man ved desuden, at
sanseimpulserne fra sanseorganerne ledes til bestemte sansecentre i hjernen,
hvor de forbinder sig med forskellige associationscentre, som tilsammen
bearbejder og 'omsætter' sanseimpulserne til mere eller mindre bevidste indtryk
eller oplevelser. Så selvom det indtil videre endnu ikke er lykkedes at opnå
noget eksperimentelt bevis for det, er naturvidenskaben, neurologien og
psykologien alligevel tilbøjelige til at antage, at det er disse interaktive
hjernecentre, der såvel producerer som har oplevelsen. Thi hvad
ellers? spørger man, for vi naturvidenskabsfolk har hidtil ikke kunnet finde
andet end den fysiske materie, det fysiske rum-tid kontinuum, de fysiske
naturlove og de fysiske naturkræfter.
Ganske vist har
fysikken, især kernefysikken, forlængst rokket afgørende ved den klassiske
fysiks begreb 'den fysiske materie' og derigennem ved de ligeledes klassiske begreber
objektivitetsaksiomet og kausalitetsaksiomet. Men bortset fra
indførelsen af nye erkendelsesteoretiske 'instrumenter', som den specielle
og den generelle relativitetsteori, indført hhv. 1905 og 1916, og komplementaritetsteorien,
1927, i den naturvidenskabelige tænkning, er der endnu ikke (2006) sket nogen
afgørende ændring i den naturvidenskabelige grundholdning til begreberne
materie og ånd. Den sidstnævnte betragtes stadigvæk som et biprodukt af den
førstnævnte, og ånden, bevidstheden eller sjælen, har som sådan ingen
selvstændig eller uafhængig eksistens, men ophører i samme øjeblik, den fysiske
organisme eller dennes fysiologiske funktioner ophører. (Note 1)
Hjernens rolle i livsoplevelsesprocessen
Men som det vil vise sig i det følgende, rejser der sig store
problemer i forbindelse med antagelsen af, at det er hjernen, der så at sige
'har' sansningen og livsoplevelsen og som dermed i en vis forstand udgør
subjektet. Man kan nemlig stille i al fald tre vigtige spørgsmål til den
naturvidenskabelige antagelse: 1) er det f.eks. synscentret, der ser,
hørecentret, der hører, lugtecentret, der lugter osv., eller om der eventuelt
er andre centrer, måske et overordnet primærcenter, der har synet, lydene, lugtene,
altså kort sagt oplevelsen? - 2) hvordan bærer hjernen, subsidiært
hjernecentrene, sig ad med at omsætte - eller rettere sagt forvandle -
de elektrokemiske impulser til farver, lyde, lugte osv.? - Og 3) Er det måske
snarere de enkelte hjerneceller, som hjernecentrene jo angiveligt er opbygget
af, der oplever, end det er hjernecentrene og dermed hjernen som helhed, der
gør det?
De tre ovenfor nævnte
spørgsmål er det ganske vist ikke umiddelbart nemt at besvare direkte, særlig
ikke, da det som nævnt endnu ikke er lykkedes for hjerneforskningen at 'løse'
livsoplevelsens og dermed bevidsthedens gåde, og dermed heller ikke problemerne
omkring, hvordan hjernen bærer sig ad med at omsætte sanseimpulserne til
bevidste indtryk og oplevelser.
Til trods for den store
viden om hjerneprocesserne, som videnskaben har tilegnet sig især inden for de
sidste årtier, foreligger der endnu ikke nogen konkret viden, som kan forklare
bevidsthedens og dermed subjektets fænomen.
Imidlertid kan man på
grundlag af de foreliggende videnskabelige kendsgerninger omkring hjernen og
dens processer, benytte sig af en slags udelukkelsesmetode, som i hvert fald
kan gøre det klart for os, i hvilken retning spørgsmålenes besvarelse ikke
kan eller skal søges.
Længdesnit gennem midten af hjernen, hvor nakken ligger til venstre
og panden til højre. Tallet 1 refererer til lillehjernen og tallet 2 til
nakkelappen, mens tallet 28 henfører til rygmarvens udløb fra hjernens
underside. Tallet 18 angiver pandelappen og 21 hentyder til hypofysen. Betydningen af de øvrige tal skal dog ikke
gennemgås her. Blot skal det nævnes, at synscentret ligger i nakkelappens
bageste og mediale del (tallet 2). – Billede gengivet efter P. Brandt Rehberg,
C.M.Steenberg og Helge Volsøe: Menneskets Anatomi og Fysiologi. C.A.
Reitzels Forlag, København 1952.
Indledningsvis kan det
dog fastslås, at visse hjernecentrer og dermed disses hjerneceller, har større
eller mindre andel i sanse- og oplevelsesprocessen. Cellernes livsprocesser
såvel som deres præstationer baserer sig på biokemisk virksomhed i den enkelte
celle. Cellerne består hver især af et system af molekyler, atomer og
elementarpartikler, hvis nærmere bestemte funktionsmønstre bestemmer cellernes
biokemi. Eftersom den enkelte hjernecelles funktioner eller præstationer på det
nøjeste er knyttet til og bestemt af disse atomare bestanddeles egenskaber og
opførsel, er det derfor et spørgsmål, om det måske er helt nede på det atomare
plan, man kan finde individet eller subjektet og dermed det, der har
oplevelsen. Altså det ’noget’ der, som i menneskets tilfælde, konstaterer: "Jeg
oplever, jeg tænker osv."?
Men heller ikke på
dette fjerde spørgsmål, som bestemt ikke gør problemet omkring subjektet og
livsoplevelsen mindre, kan der gives et umiddelbart og konkret svar. I
overensstemmelse med de naturvidenskabelige kendsgerninger set fra det atomare
og dermed mikrokosmiske plan kan man derimod beskrive hjernen som et system af
atomare partikler, der i forhold til hjernens samlede volumen udgør en lille
brøkdel, idet størrelsen af de enkelte partikler i forhold til deres indbyrdes
afstand tilnærmelsesvis svarer til størrelsen af stjernerne i universet i
forhold til disses indbyrdes afstand. Det betyder rent faktisk, at hjernen
hovedsaglig består af tomrum og kun af en lille portion stof, som
til gengæld er i overordentlig livlig bevægelse. Og det er netop denne
fantastisk hurtige bevægelse af elementarpartiklerne, der tilslører det
faktum, at selve stoffet kun udgør en brøkdel, og derigennem i virkeligheden
frembringer illusionen af (altså igen Maya’s slør!), at hjernens
samlede stofmængde har et større volumen, end hvad der objektivt set er
tilfældet. (Vi skal senere se på, at det nævnte tomrum i henhold til de
kosmiske analyser repræsenterer én af Jegets fire grundfremtrædelsesformer).
(Note 2)
Elektrokemiske processer og fortolkningen
af disse
På baggrund af det netop fremførte kan vi foreløbig konstatere, at
oplevelse i praksis er knyttet til visse elektrokemiske processer i hjernen, som
foregår på det molekylære og atomare plan. Disse processer udgør imidlertid
ikke selve oplevelsen, men denne er derimod betinget af dem, hvilket vil sige,
at oplevelsen ikke kan finde sted uden de elektrokemiske processer. Men
oplevelsen er heller ikke en oplevelse af de elektrokemiske processer som
sådanne, hvorimod den er en fortolkning af disse, som medfører, at de i
adskillige tilfælde får fænomenologisk karakter og desuden synes at angå noget,
der befinder sig uden for hjernen, som det eksempelvis er tilfældet, når vi
oplever tingenes farver.
Som den eller det, der
objektivt har oplevelsen, fortolker hjernen altså de forekommende interne
elektrokemiske processer, som om der er tale om oplevelsen af eksterne
fænomener. At opleve vil derfor i virkeligheden sige, at fortolke elektrokemiske
processer på en sådan måde, at ikke disse, men noget helt andet, som f.eks.
tingenes farver, får eksistens for hjernen. Set på denne baggrund udgør hjernen
tilsyneladende den eller det, der oplever, altså subjektet (= det
underliggende).
Men problemet om selve
sansningen eller oplevelsen, hvilket med andre ord vil sige: problemet om, hvad
bevidstheden og subjektet egentlig er for noget, er ikke løst hermed. Hvilket
flere moderne hjerneforskere da også erkender. Rent umiddelbart er det
vanskeligt at tilslutte sig den antagelse – og en antagelse eller teori er det
ret beset – at nogle rent fysiske elektrokemiske processer og/eller den dermed
forbundne sværm af atomare partikler i sig selv skulle kunne udgøre en
bevidsthed og et subjekt, som dels uden videre opfatter sig som en enhed eller
helhed, og som dels føler og tænker, som er glad eller sorgfuld, optimistisk
eller pessimistisk, og som desuden om sig selv kan sige: ”Jeg føler og tænker,
jeg er glad eller ked af det osv.”.
Der kunne naturligvis
fremføres adskilligt flere og andre argumenter i forbindelse med teorien om, at
det er hjernen, der oplever, tænker, føler osv., men det ville det føre for
vidt at komme ind på her. Derimod kan det fastslås, at hjerneteorien er begrundet
i opfattelsen af, at der ikke eksisterer andet og mere end det rent fysiske
rum-tid-kontinuum, og at den fysiske organisme eller mere specifikt dennes
hjerne nødvendigvis må være den instans, der har livsoplevelsen. Hvad
tilhængere af hjerneteorien imidlertid almindeligvis helt overser, er den
position selve livsoplevelsen indtager i sammenhængen. Man gør sig
nemlig normalt ikke klart, hvilken erkendelsesmæssige konsekvenser det har,
at livsoplevelsen er subjektiv, og man blander derfor den subjektive og den
objektive virkelighed sammen på en måde, der forveksler de to former for
virkelighed med hinanden.
Subjekt-objekt: Et komplementært forhold
Men i den forbindelse bør man først og fremmest gøre sig klart, at begreberne
subjektiv og objektiv både i teoretisk og i praktisk forstand er komplementære,
hvilket vil sige, at de er modsætninger, idet de gensidigt udelukker hinanden
og dog betinger hinanden og først tilsammen udsiger noget afgørende om den
helhed, hvoraf de begge er en del. Skellet mellem subjekt og objekt beror på
det forhold, at enhver iagttagelse, erkendelse og kommunikation på den ene
side rummer en opspaltning i det subjektive og det objektive, men på den
anden side kan ingen iagttagelse, erkendelse eller kommunikation finde sted
uden en vekselvirkning mellem det subjektive og det objektive.
Iagttagelsen er i det
væsentlige rettet mod det objektive og erkendelsen mod det subjektive, men en
skarp adskillelse mellem begreberne eller fænomenerne findes ikke. Det forhold,
at iagttagelse og erkendelse ganske enkelt er komplementære
bevidsthedsfænomener i den forstand, at jo mere rent iagttagende individet
forholder sig, des mere træder erkendelsens analytiske virksomhed i baggrunden,
og jo mere bevidstheden koncentrerer sig om analytisk, refleksiv virksomhed,
des mere lukker den af for de iagttagende (perceptive) funktioner.
Intuitionserkendelsen er dog undtaget herfra, idet den i større eller mindre
grad forholder sig til helheden, og derfor i samme grad dette er tilfældet,
udvisker subjekt-objekt-skellet.
I dagligdagen og
hverdagssproget skelner man ikke skarpt mellem ’selve genstanden’, f.eks. en
lyseblå porcelænsvase (se herom senere), og individets synsopfattelse af
vasen. Man udtrykker i almindelighed situationen sådan: ”jeg ser en lyseblå
porcelænsvase”, og ikke: ”jeg ser mit sansebillede af en lyseblå
porcelænsvase”.
Vil man forsøge at
skabe overensstemmelse mellem ’selve genstanden’ og ’sansebilledet af
genstanden’, støder man på uoverstigelige vanskeligheder og selvmodsigelser.
For uanset hvor detaljeret et kendskab til sanseorganernes og hjernens
virkemåde, den naturvidenskabelige undersøgelsesmetode end kan fremlægge og
eventuelt vil kunne fremlægge i fremtiden, vil man dog stadig være lige langt
fra den endegyldige, rationelle forståelse af det filosofiske problem om den
menneskelige bevidsthed. Et forhold, som flere moderne hjerneforskere, psykologer
og neurologer erkender og er sig bevidst.
Det er derfor
erkendelsesmæssigt set helt afgørende at forstå, at spørgsmålet om
livsoplevelsen og dennes tilhørsforhold faktisk ikke lader sig løse ved hjælp
af den objektive iagttagelsesmetode. Forskningen omkring dette spørgsmål må i
modsætning til gældende videnskabelig praksis foregå ad en anden vej, nemlig ad
den subjektive iagttagelsesmetodes vej, som inddrager forskerens erfaring,
tænkeevne, intuition og etiske kvalifikationer i sammenhængen. Det er ikke
mindst de sidstnævnte, der er garant for, at den subjektive forskningsmetode
kan friholdes af forskerens personlige sym- og antipatier, fordomme,
idiosynkrasier etc., og som derfor kan sikre, at forskningsresultaterne i
størst mulig grad er i overensstemmelse med virkeligheden. (Note 3)
I det følgende skal vi beskæftige os nærmere med, hvad Martinus’
Kosmologi har af bud på, hvad sansning og livsoplevelse og herunder især
erkendelse vil sige, og med, hvad der er sidstnævntes natur, forudsætninger,
betingelser, muligheder og grænser. I en del af de tidligere kapitler har vi
fået et vist kendskab til de faktorer, der med rette kaldes for livets
ur-grundlag eller livets kosmiske basiskomponenter, hvilket mere
præcist vil sige: det levende væsens eller ’noget’s kosmiske struktur i form
af et treenigt princip, defineret som 1) Jeget, skaberen og opleveren; 2) overbevidstheden eller skabe-oplevelsesevnen;
og 3) underbevidstheden eller det skabte-oplevede, hvilket i første instans
vil sige den sjælelige organisme og det psykiske kraftfelt, og i anden
instans koblingslegemet og den fysiske organisme.
Som vi ligeledes er
blevet gjort bekendt med, repræsenterer Jeget i sin egennatur et navnløst
noget, som er, hvilket vil sige et immaterielt, grænse- og størrelsesløst
og absolut statisk tomheds-kontinuum, der som sådant er identisk med evigheden
i dennes ikke-tids- og ikke-rum-dimensionelle aspekt. Det er dette universelle ’noget’, hvoraf, hvori og hvorved alt og
alle eksisterer, oplever og manifesterer sig. Men for at kunne etablere og
manifestere livets oplevelse, må Jeget være uadskilleligt forbundet med et ur-begær
eller en ur-vilje, som uafladeligt er rettet mod at etablere og
manifestere fænomenet oplevelse. For at tilfredsstille sit ur-begær eller sin ur-vilje,
må Jeget desuden grundlæggende være i besiddelse af en evne til at opleve
(sanse) og manifestere (udtrykke) sig. Resultatet eller produktet af denne
evne er altså selve oplevelsen og manifestationen, af hvad art den end
måtte være.
Hovedkonklusionen på
det netop sagte er, at livsoplevelse – herunder sansning – er noget, der må
skabes. Sansningen eller livsoplevelsen såvel som dennes indhold i form af
omverdenen, hvad enten denne er fysisk eller parafysisk/åndelig, viser sig
nemlig ved nærmere eftersyn at være en lige så immateriel størrelse som jeget,
men i modsætning til dette dog af subjektiv og illusionistisk karakter,
idet den kun eksisterer for det ligeledes immaterielle men i en vis forstand
’objektive’ jeg. Men hvis det virkelig skulle være tilfældet, at livsoplevelse
er en skabt foreteelse af rent immateriel, subjektiv og illusionistisk
karakter, hvordan kan det så være at vi almindeligvis er vænnet til at mene,
at livsoplevelse eller sansning er noget vi i overvejende grad modtager
passivt, og stort set uanset om vi vil eller gør noget til det eller ej? Vi er
ligeledes vænnet til at tro, at den ydre, sanselige virkelighed er objektiv i
den forstand, at den eksisterer i form af verden, sådan som den fremtræder for
vores sanser og opfattelse. Dette problem skal vi se på og forsøge at løse i
det følgende, idet vi i hovedsagen vil henholde os til de kosmiske analyser
af sanse- og oplevelsesprocessen, som er fremført indenfor rammerne af
Martinus’ Kosmologi. (Note 4)
Livsoplevelsen og sanseapparatet
På baggrund af, hvad vi indtil nu er blevet bekendtgjort med
vedrørende Martinus’ kosmiske analyser, er det levende væsen altså i besiddelse
af en evig og uophørlig trang til at opleve livet. Denne trang
repræsenterer ifølge Martinus det levende væsens inderste og dybeste
tilbøjelighed, hvorfor han som nævnt betegner den som ur-begæret.
Urbegæret defineres som
et unuanceret og uspecificeret begær efter livets oplevelse, idet det eneste,
der kan tilfredsstille det er oplevelse, ikke nogen bestemt oplevelse,
men oplevelse i det hele taget. Dette begær efter livets oplevelse er derfor i
lige høj grad rettet mod betingelser for behagelige og lyse oplevelser såvel
som mod betingelser for ubehagelige og mørke oplevelser. Men om livsoplevelsen
i praksis rummer enten et behageligt eller ubehageligt indhold eller en
blanding af begge dele, vil principielt være beroende på, i hvilken grad individets
begær er i overensstemmelse med
livslovene eller det ikke er det.
Livsoplevelsens centrale
position i det levende væsens tilværelse, bekræftes ikke mindst af
tilstedeværelsen af den såkaldte selvopholdelsesdrift, som kort og godt er en
drift eller et permanent beredskab, der i videst muligt omfang har til opgave
at sikre individets overlevelse. Dette indebærer, at individet så at sige har
en indbygget modvilje mod døden, idet døden enten instinktivt eller mere
eller mindre bevidst opfattes som et ophør af livsoplevelse. Det levende væsen
har derfor i en eller anden grad en umiddelbar fornemmelse eller forståelse af,
at tabet af livsoplevelse er ensbetydende med tab af bevidsthed og dermed tab
af kontakt med sig selv og sin omverden.
Man kunne her fristes
til at citere den berømte sætning fra Shakespeares Hamlet-monolog: ”at være
eller ikke være, det er sagen!”, og omskrive denne til: ”at opleve eller
ikke opleve, det er sagen!”. Nemlig for ethvert levende væsen i
tilværelsen. Men medens det, at ville opleve, er begrundet i urbegæret,
er det at kunne opleve, betinget af en evne til at skabe den villede
eller begærede oplevelse. Af samme grund betegnes det levende væsen derfor
blandt andet som et oplevende, begærende og skabende ”Noget”.
I henhold til Martinus’
kosmiske analyser, udgør livsoplevelse ligefrem en organisk bestanddel af individet,
hvilket især fremgår af, at livsoplevelse altid foregribes af såkaldt sansning.
Det vil sige, af et kompleks af processer, der formidles af dét bestemte område
af individets samlede organiske udrustning, vi har valgt at betegne som sanseapparatet,
og som direkte resulterer i en til sansningen svarende specifik livsoplevelse.
Men selvom de levende væsener kosmisk set er udstyret med principielt samme
dobbelte sansestruktur, som henholdsvis formidler Jegets udadrettede og
indadrettede aktivitet, dvs. Jegets manifestation og sansning, vil livsoplevelsen
i de enkelte tilfælde dog primært være beroende på individets poludvikling og
dermed også på den grundenergikonstellation, dets bevidsthed aktuelt repræsenterer.
Martinus definerer livsoplevelse som ”den hændelse, at noget får
eksistens for subjektet”, og sammenholdt med, at subjektet i sin identitet
med evigheden i dennes ikke-rum- og ikke-tid-dimensionelle forstand, hvilket
vil sige som et immaterielt, grænse- og størrelsesløst og absolut statisk
tomheds-kontinuum, ikke er en genstand her eller dér, som oplevelsen kan
bringes i et tids- og rum-dimensionelt forhold til, melder uvilkårligt det
spørgsmål sig, hvad det vil sige, ”at noget får eksistens for subjektet”? Hvor
befinder det subjektive livsoplevelsesindhold sig henne, set i relation til
subjektet, og hvordan kan man tale om nogen relation til subjektet, når dette
er immaterielt (ustofligt) og uden for tid og rum?
Svaret herpå er lige så
overraskende som det er genialt, også selvom det egentlig ikke er originalt
eller enestående, for under gennemgangen af de forskellige tiders filosoffer og
filosofier i forrige kapitel, blev vi blandt andet bekendtgjort med, at
identitetsfilosofien, særligt som denne repræsenteres af Shankara, Giordano
Bruno og Spinoza, faktisk løser problemet og besvarer de ovenfor stillede
spørgsmål på principielt samme måde, som tilfældet er for Martinus’
vedkommende. Svaret lyder i al korthed og enkelhed således: Det eneste, der
kan få eksistens for subjektet, er subjektet selv, nemlig på den måde, at det
bekræftes som oplever, og at alle former for oplevelse i virkeligheden er
bekræftelse på, at oplevelsesevnen som skabeevne betragtet
virker og har til opgave at gøre subjektet bevidst i sig selv og sin eksistens.
Oplevelse er med andre ord og i en vis forstand et ’spejlbillede’ af subjektet
selv.
Afhængigt af, hvordan
den som nævnt i praksis udviklingsbetingede skabeevne virker, oplever subjektet
sig enten som salighedsvæsen, plante, dyr, jordisk menneske, rigtigt menneske,
visdomsvæsen eller guddomsvæsen.
Men hvordan bærer
oplevelsesevnen som skabeevne betragtet sig ad med at løse den opgave, at
bekræfte subjektet som oplever? Det gør den for det første i medfør af den
kendsgerning, at den som operationelt aspekt af et treenigt princip selv er
komplementært integreret i subjektets princip og som sådan indirekte er
identisk med dette.
For det andet ved, at
den med sit potentiel af skabeprincipper og grundenergier bearbejder det
kompleks af objektive virkninger, som er tilvejebragt af skabeevnen, således
at det subjektive resultat bliver en organiseret livsoplevelse for subjektet.
Altså en oplevelse behersket af principper, love og regler, igennem hvilke
subjektets egen evighedsnatur tilsløres (jf. Maya’s slør), og skabelsen af
illusionen om en materiel (eller parafysisk/åndelig), mangfoldig, evigt
varieret og fornyet verden fuldbyrdes.
Oplevelsesevnen – som
Martinus samtidig betegner som skabeevnen -
er med andre ord subjektets evne til at bearbejde objektive virkninger
med henblik på at frembringe subjektive virkninger og dermed bekræfte samme
subjekt som oplever. Samtlige objektive virkninger er ved roden illusionistiske
’forklædninger’ eller fremtrædelsesformer af subjektets princip, udformet som
specielle energi- og bevægelsesmønstre, og det er i realiteten derfor disse
energi- eller bevægelsesmønstre, skabeevnen bearbejder som oplevelsesevne
betragtet.
Eftersom oplevelsesevnens bekræftelse af subjektet som oplever,
i første række er et spørgsmål om den måde, hvorpå den ved hjælp af sine
grundenergier og skabeprincipper bearbejder dé påvirkninger ’udefra’, som den
via såkaldt sansning er genstand for, vil det nok være på sin plads at redegøre
nærmere for, hvad der i denne forbindelse mere præcist skal forstås ved
begrebet sansning.
Medens det ovenfor fremførte forsøg på at give en kortfattet og
præcis fremstilling af den form, hvorunder livsoplevelsen/bevidstheden
eksisterer for subjektet/Jeget, overvejende er teoretisk og umiddelbart måske
noget vanskelig at forstå, skal vi i det følgende lægge vægten på de
praktiske/tekniske omstændigheder vedrørende Jegets indadrettede aktivitet:
sansningen.
I det øjemed vil vi
først lige præcisere, hvad der skal forstås ved begreber som ”virkelighed”,
”objektiv”, ”subjektiv” og ”det skabte”.
Begrebet ”virkelighed”
kommer man måske tættest på definitionen eller fortolkningen af, ved at
splitte ordet op i to led: virke-lighed. Det vil sige lighed
mellem det, der virker, og den virkning, det har. Der er således lighed
mellem årsag og virkning, og mellem genstand og oplevelse, forstået sådan, at
når det første svarer nøjagtigt til det sidste, er de gensidigt 100% troværdige
udtryk for hinanden, hvilket selvsagt ikke er tilfældet i det omfang og den
grad de to afviger fra hinanden.
Det kan samtidig
fastslås, at der findes to principielle former for ”virkelighed”, idet
subjektet/Jeget med sin udadrettede aktivitet, hvilket vil sige gennem
afsendelse af energi via den maskuline pol, frembringer en objektiv form for
virkelighed, og i komplementær modsætning hertil frembringer det med sin
indadrettede aktivitet, altså gennem modtagelse af energi via den feminine
pol, en subjektiv form for virkelighed, men vel at mærke en ”virkelighed”, som
i begge tilfælde er immateriel og illusionistisk. Det er denne omstændighed,
der gør det nødvendigt at tale om henholdsvis objektiv og subjektiv
virkelighed, når livets fænomen skal beskrives.
Begrebet ”objektiv”
henviser direkte til objekt = genstand, hvilket vil sige genstand for
betragtning, undersøgelse, fremstilling, det vil sige det, der er uafhængigt af
den der opfatter. Begrebet henfører altså til den form for virkelighed, der
knytter sig til genstande uafhængigt af, om de sanses eller erkendes eller ej,
altså uafhængigt af noget subjekt. Denne form for virkelighed kunne man også
kalde for genstandsvirkelighed.
I komplementær modsætning
til begrebet ”objektiv” henviser begrebet ”subjektiv” direkte til
”subjekt”, hvilket her vil sige det, der er genstand for oplevelse. Subjektiv
virkelighed er derfor ensbetydende med den form for virkelighed, der
forudsætter og er knyttet til et subjekt eller et Jeg. Vi har tidligere her på
hjemmesiden givet en udvidet definition på begrebet ”subjekt”, nemlig som ”den
underliggende bærer af alle egenskaber, forandringer og tilstande”.
Begrebet ”det
skabte” henfører primært til det operationelle aspekt af det treenige
princip, som i medfør af at skabe-oplevelsesevnen også betegnes som virkeevnens
princip, kan betegnes som virkningens princip, også betegnet som organismens
princip. Som vi tidligere er blevet gjort bekendt med, fremtræder ”det skabte”
med to aspekter: et bevægelsesaspekt, repræsenteret ved 5 universelle
bevægelsesarter, og et energiaspekt, repræsenteret ved 6 kosmiske
(universelle) grundenergier.
I henhold til Martinus’
Kosmologi fordeler de to ovennævnte former for virkelighed, altså den objektive
og den subjektive, sig på det skabtes fem generalkategorier, som skematisk opstillet
ser sådan ud:
1) Organismen i ordets videste forstand, hvilket vil sige det kombinerede fysiske og parafysiske/åndelige organkompleks i form af seks parafysiske legemer, som periodisk er suppleret med ét fysisk legeme, der er sammensat af en særlig kombination af grundenergier. Organkomplekset tjener som redskab for subjektets/Jegets samlede skabende aktivitet.
2) Livsoplevelsen/bevidstheden, herunder det til enhver tid til
rådighed værende indhold af bevidsthedsdata og bevidsthedsfunktioner.
3) Bevidsthedsarkivet, eller den samlede sum af erfaringer,
viden, evner og talenter, Jeget råder over.
4) Komplekset af fysiske handlinger
5) Det personlige skæbnemønster
Det væsentlige er i denne forbindelse, at det for samtlige de
nævnte faktorer gælder, at de eksisterer uafhængigt af, om de sanses/erkendes
eller ej, ligesom de primært har deres eksistentielle grundlag i manifestation
af bevægelse og derfor overvejende skyldes Jegets udadrettede aktivitet.
Den subjektive
virkelighed er udelukkende repræsenteret ved ovennævnte 2. kategori: livsoplevelsen/bevidstheden,
herunder oplevelsen af eller bevidstheden om henholdsvis organismen/organismefunktionerne,
bevidsthedsarkivet, de fysiske handlinger og det personlige skæbnemønster, samt
oplevelsen af oplevelsen som fænomen, herunder bevidstheden om
bevidstheden.
Oplevelsen/bevidstheden
er kun tænkelige i forbindelse med et ’noget’, der er indehaver af dem, altså
et subjekt eller Jeg. Uden dette ’noget’s eksistens bortfalder også
livsoplevelsen/bevidstheden, og det uanset om skabe-/sanseevnens funktioner
eventuelt fortsat finder sted.
Skematisk fremstilling af oplevelsesevnens tre kosmiske hovedfaser.
X3 nederst = den fysiske fase; X3 øverst = den parafysiske fase; X2 = den
højpsykiske fase. X1 henfører til subjektet. Oplevelsen kommer primært i stand som
et resultat af de fysiske sanseimpulsers konfrontation med de kosmiske
skabeprincipper i sammenhæng med bevidsthedsarkivets indhold af
erfaringsmateriale fra den evige fortid; dvs. den er en slags
genkendelsesproces. Bag det hele virker urbegæret som den drivende kraft. - ©
1986 by Per Bruus-Jensen: ”X” – en komplet indføring i Martinus’ kosmologi.
Bind 1, s. 113. Forlaget Nordisk Impuls, Spjald 1986.
Den følgende fremstilling af, hvordan Jegets/subjektets indadrettede
aktivitet, sansningen, mere præcist finder sted, vil i alt væsentligt henholde
sig til Martinus’ oplysninger herom, men dog suppleret med oplysninger dels fra
Per Bruus-Jensens værker og dels fra den engelske filosof Paul Bruntons værker,
hvis erkendelsesteori i alt væsentligt baserer sig på Vedanta-filosofien. (Note
5)
Sanseprocessen har
ifølge Martinus tre hovedfaser: 1) den fysiske fase, 2) den
parafysiske/åndelige fase, og 3) den højpsykiske fase, hvilket fremgår af
vedføjede diagram over oplevelsesprocessen.
Til belysning af sanseprocessen vil vi i det
følgende indskrænke os til beskrivelsen af synssansen, som nok er den, der er
bedst egnet til at gøre det klart for os, hvad sansning og oplevelse i
virkeligheden vil sige. Til dette formål vælger vi at henholde os til det
vedføjede grafiske skema, som viser en person, der betragter en vase på et
bord. Vasen angives at være en lyseblå porcelænsvase, men kunne for så vidt
have været en hvilken som helst anden ting eller genstand.
Men vi tænker os altså
en person, der betragter en genstand, som vedkommende oplever som en slank,
lyseblå porcelænsvase. Spørgsmålet lyder nu, hvordan denne oplevelse kommer i
stand?
Herom oplyser Martinus
i overensstemmelse med den videnskabelige sansefysiologi, at sanseprocessens
fysiske fase består i, at de lysbølger eller lyskvanter der rammer genstanden
eller objektet, reflekteres fra dennes overflade og stråler ind i betragterens
øjne, hvor de igangsætter visse foto-kemiske processer i øjnenes nethinder.
Herved frembringes der elektriske impulser, som i form af data- og informationsbærende
kraftfelter ledes via synsnerverne til synscentret bagtil i hjernen.
Så langt er
sansefysiologien og Martinus enige. Men sansefysiologien går implicit ud fra,
at hjerne og bevidsthed er et og det samme, idet man fra en objektiv synsvinkel
ikke er i stand til at se, hvordan det ellers skulle hænge sammen. Man antager derfor, at de to billeder fra
de to øjnes nethinder på en eller anden og indtil videre ukendt måde sammenarbejdes
i hjernen, hvorved indtrykket eller oplevelsen af genstanden opstår.
Spørgsmålet er
imidlertid, om en sådan antagelse er holdbar, hvilket den altså i henhold til
blandt andre Martinus ikke er. For hvad er det nemlig i virkeligheden, der foregår
i hjernen? Ja, det ved hjerneforskerne efterhånden en hel del om, uden at de
derfor har været i stand til at løse eller forklare sansningens og oplevelsens
gåde. Til trods for, at man i dag ved adskilligt om hjernens funktioner, er man
stadigvæk lige langt fra at kunne forklare, hvordan elektrokemiske
nerveimpulser eller –processer er i stand til at omsætte sig til bevidste
indtryk og oplevelser af en omverden fuld af lys, farver, former, lyde, toner,
dufte og smag. Men det er jo en kendsgerning, at dette sker hvert eneste
øjeblik vore sanser er rettet mod omverdenen.
Imidlertid skjuler der
sig her en pointe, som det er vigtigt for læseren at få fat i, nemlig den, at de
bevidste indtryk og oplevelser ikke kan finde sted, førend sanse- og nerveimpulserne
i dette tilfælde er nået om til synscentret i baghjernen. Det ved man helt
eksakt fra tilfælde, hvor synsnerverne af en eller anden grund ikke har været i
stand til at overføre nethindeinformationerne til synscentret. I sådanne
tilfælde finder der ingen oplevelse af synsindtryk sted, uanset at lysindtrykket
på øjnenes nethinder forefindes. Det er altså en nødvendig forudsætning og
betingelse for den bevidste synsoplevelse, at nethindernes synsindtryk via
synsnerveimpulserne transporteres om til synscentret bagest i hjernen.
Til den ovenfor anførte
pointe kan føjes, at det heller ikke er tilstrækkeligt for at etablere den
bevidste synsoplevelse, at synsimpulserne når om til synscentret. Det turde
fremgå blandt andet af den kendsgerning, at de to omtrent identiske billeder af
den ydre genstand på de to nethinder i medfør af øjets konstruktion er vendt
på hovedet! Desuden er der to nethindebilleder som tilmed ikke er
større end det areal, nethinderne dækker, hvilket maksimalt vil sige omkring 2
cm i diameter. Men det billede af genstanden, vi oplever, er hverken vendt
på hovedet eller af en størrelse som en nutidig dansk tokrone!
Der kan drages i al fald tre vigtige konklusioner af disse
forholdsvis enkle kendsgerninger. For det første, at der skal andet og mere
til, end øjne, synsnerver, synscenter, diverse associationscentre i hjernen
samt elektrokemiske nerveimpulser, for at en bevidst synsoplevelse skal kunne
etableres. For uanset, hvor mange andre, associerende hjernecentre man end vil
inddrage i sanseprocessen, så er og bliver der dog fortsat kun tale om
elektro-kemiske impulser eller processer. Og det er jo heller ikke disse i sig
selv, vi oplever.
For det andet kan man
drage den vigtige konklusion, at den eller de oplevelser, der forudsætter og
delvis er betinget af det fysiske sanseapparat, i dette tilfælde altså øjne,
synsnerver, synscenter osv., er noget helt andet end sanseimpulserne,
nemlig en storslået, rigt varieret og uendelig verden af lys, farver, former,
lyde, toner, dufte, osv., herunder vor egen fysiske organisme. Men altså
samtidig en verden, der helt igennem er af immateriel, åndelig natur,
og som tilmed i en vis forstand er rent illusionistisk.
For det tredie er det
vigtigt at gøre sig klart, at den verden, der fremstår i vores oplevelse eller
bevidsthed, er den eneste vi oplever og kender til! Den såkaldt ’ydre
verden’ er derfor som sådan i virkeligheden fuldstændig ukendt for os, idet
vi aldrig direkte har oplevet den! Og faktisk heller aldrig nogensinde vil
komme til at opleve den, som den er i og for sig. Den såkaldt objektive
verden eksisterer ganske vist, men i virkeligheden i en helt anden forstand,
end vi almindeligvis tænker os. Det skal vi vende tilbage til lidt senere.
(Note 6)
Livsoplevelsen/bevidstheden (øverste tredjedelsfelt) set som et
subjektivt produkt af vekselvirkningen mellem virkeevnen (organismen i midten)
og de objektive omgivelser (stiplet og stribet sektor). Subjektets princip (X
1) tænkes som underlag for hele diagrammet. Det ses, at også individets
opfattelse af sin egen organisme tilhører livsoplevelsen/bevidsthedens verden.
– Diagram og diagramtekst: © Per Bruus-Jensen: ”X”, Bind 1, s. 116. Forlaget
Nordisk Impuls, Spjald 1986.
Som en direkte følge
heraf må man slutte, at oplevelsen af verden foregår i et bevidsthedsfelt,
som naturligvis på en eller anden måde er knyttet til det, vi forstår som det
fysiske legeme og dermed til hjernen, men som i sig selv transcenderer dette og
denne. Eller for at sige det lige ud: Den psykofysiske verden, herunder vor
egen organisme med dennes hjerne, er en integreret del af det psykiske
kraftfelt, hvori al livsoplevelse – og altså også al sansning – foregår.
Sagt på en anden, om end lige så forenklet måde, så er det altså ikke
bevidstheden der er integreret i den fysiske hjerne og krop, men derimod den
fysiske krop og hjerne, der er integreret i bevidstheden. En konstatering, der
på sin vis er lige så revolutionerende for vores livs- og verdensanskuelse, som
indførelsen af det heliocentriske planetsystem var for sin tids herskende
verdensbillede. Disse og lignende konklusioner skal vi i det følgende til
fulde se bekræftet af Martinus’ kosmiske analyser.
Lidt senere skal vi se
på, at det nævnte bevidsthedsfelt udgør Jegets subjektive mentale livsrum, hvis
objektive organiske grundlag er det psykiske kraftfelt, forkortet til P-kraftfeltet.
Det er inden for rammerne af det mentale livsrum, at overhovedet al Jegets
livsoplevelse finder sted.
Sanseprocessens parafysiske og højpsykiske
fase
Når vi derfor vender tilbage til, hvad Martinus oplyser om
sanseprocessen, får vi at vide, at de elektriske impulser eller kraftfelter med
disses indhold af data eller informationer, fra øjnenes nethinder via hjernens
synscenter transformeres over i den organiske strukturs parafysiske sektors
lavere lag. Hermed afsluttes sanseprocessens fysiske fase, som derefter afløses
af dens psykiske og højpsykiske fase, der i forening overtager og viderefører
processen.
I
transformationsprocessens psykiske fase sker der det, at visse parafysiske
systemer, som korresponderer med de fysiske synsorganer, bringes til at vibrere
under kontrol af de oprindelige sanseimpulsers kraftfeltstrukturer, som
bevirker en nærmere bestemt organisering af de pågældende vibrationer. Men på
dette stadium af sanseprocessen er oplevelsen af vasen dog endnu ikke
tilvejebragt. For at dette kan ske, må processen først være nået ind i sin
tredie fase, den såkaldt højpsykiske fase, som involverer en serie af de i
tidligere kapitler omtalte kosmiske skabeprincipper. Først i det øjeblik
vibrationerne i den parafysiske struktur er under kontrol af disse
skabeprincipper og derved er bragt til at vekselvirke med det i evighedslegemet
indbyggede bevidsthedsarkiv (sanseregistret, som vil blive omtalt senere),
finder selve oplevelsen af vasen sted. Det er imidlertid vigtigt at forstå, at
vekselvirkningen i praksis sker i samme øjeblik, vibrationerne begynder at
optræde i den parafysiske struktur, men analytisk set lader de to funktioner
eller faser sig ikke beskrive samtidigt.
Men resultatet af den
her beskrevne sanseproces vil altså være, at den omtalte person eller iagttager
oplever synet af en slank, lyseblå porcelænsvase på et bord, der befinder
sig i en vis afstand fra beskueren.
Ovenstående beskrivelse
af synsprocessen og dens tre hovedfaser, kan umiddelbart måske lyde enkel nok,
men den er i virkeligheden en uhyre kompliceret proces, som det af pladshensyn
vil være udelukket at beskrive nærmere her. Men da det er vigtigt, at læseren
virkelig tilegner sig en forståelse af, hvad analysen af sanseprocessen reelt
indebærer for livs- og verdensanskuelsen, skal der derfor her peges på nogle
betydningsfulde sider og detaljer ved denne, som ikke er blevet omtalt i det
ovenstående.
Tre eksempler på sanseillusioner
Der kunne nævnes adskillige eksempler på illusionspræget sansning
eller oplevelse til støtte for den sansefysiologiske kriticismes såvel som
for kosmologiens erkendelsesteori. Et eksempel kunne være de perspektiviske
forhold, vi oplever som en almindelig del af det daglige syn af
omverdenen. Men vi har i almindelighed vænnet os til disse forhold i en sådan
grad, at vi ikke undrer os over dem, hvilket kan minde os om H.C.Andersens ord
om, at ”alt er et underværk som vi ikke begriber, men vænnes til, og derfor
finder almindeligt”.
Når vi dagligt f.eks.
kigger ned ad en gade med nogenlunde samme størrelse huse på hver side af
gaden, eller når vi står for enden af en allé med omtrent lige høje træer på
hver side af vejen, tager vi det nærmest som en selvfølge, at husene synsmæssigt
aftager i størrelse proportionalt med afstanden til betragteren. Men
kendsgerningen er jo, at vi ved at de fjerneste huse såvel som de fjerneste
træer er lige så store eller lige så høje, som husene og træerne i forgrunden.
Den synsmæssige oplevelse er altså i begge tilfælde rent faktisk en illusion,
der som sådan kun eksisterer i og med vores oplevelse og dermed i vores
bevidsthed.
Et andet eksempel på en
dagligdags form for illusorisk oplevelse er det forhold, at vi ser solen
stå op og bevæge sig hen over himmelbuen, for derefter at forsvinde ned bag
horisonten. Indtil opdagelsen af, at det rent faktisk er solen der er
planetsystemets centrum, troede man at solen fortsatte sin bane omkring jorden,
for næste dag at gentage sin bane hen over himlen, og således fortsættende. Men
efter indførelsen af det heliocentriske planetsystem ved man, at det vi
oplever som solens gang hen over himmelbuen er en ren illusion, idet det rent
faktisk forholder sig sådan, at solen står ’stille’ i forhold til planeterne og
dermed jorden, medens det i virkeligheden er sidstnævnte der bevæger sig, i
denne sammenhæng ved, at den roterer om sin egen akse. På grund af vores
størrelse som mennesker i forhold til jorden, og i medfør af synssansens
perspektiviske begrænsninger, forekommer det os, som om jorden står stille og
at solen bevæger sig.
Den daglige oplevelse
af, at solen bevæger sig hen over himmelbuen, er altså rent illusorisk. Men
selvom vi ved at dette er tilfældet, forsvinder illusionen imidlertid
ikke af den grund. Vi bliver stadig ved med at opleve det, som om det er solen
og ikke jorden, der bevæger sig! Et tankevækkende eksempel på illusionens eller
”Maya’s slør”s magt over sindet.
Et tredie eksempel på
sanseillusorisk oplevelse, som skal nævnes her, kunne være de film vi ser i
biografen eller i TV. En film består i reglen af en ifølge sagens natur større
serie enkeltbilleder, som enten kan være fotografiske realbilleder
eller tegnede billeder. I begge tilfælde er hvert billede for sig ubevægeligt
og stillestående, men i og med den kinematografiske fremføringsteknik, hvor
billederne bringes til at afløse hinanden ét for ét i hurtig rækkefølge,
opstår der i forbindelse med beskuerens sanseapparat, et indtryk og en oplevelse
af bevægelse. Men det står helt klart, at der i bund og grund er tale om
oplevelse af illusorisk bevægelse.
Det forholder sig i
øvrigt lidt anderledes med TV- og videoteknikken, hvor der er tale om en skærm
som i lynhurtigt tempo afsøges af det elektroniske billedrør, hvilket jeg dog
ikke skal komme ind på her. Men også i disse tilfælde er der tale om rent
illusoriske indtryk og oplevelser.
Subjektiv kontra objektiv virkelighed
Idet vi vender tilbage til analysen af synet af den lyseblå vase,
står det os forhåbentlig nu klart, at ’synet’ – eller rettere sagt oplevelsen –
af vasen ikke er identisk med den genstand, der er årsag til synet eller
oplevelsen. Det må nemlig konstateres, at den objektive årsag er noget helt
andet end en lyseblå vase, nemlig et særligt felt af bevægelser eller
vibrationer, som i deres indvirken på i dette tilfælde synssansen, fremkalder
indtrykket eller ’synet’ af netop en lyseblå vase. Den lyseblå farve,
formen på vasen og dennes øvrige ’data’ er ikke egenskaber ved vasen
som objekt eller genstand betragtet, men er derimod egenskaber ved ’synet’
eller oplevelsen af den.
Imidlertid må man
samtidig gøre sig klart, at selvom oplevelsen eller ’synet’ af en genstand
eller et objekt ikke er det samme som tingen eller genstanden selv, så
eksisterer der dog et sammenfald eller en overensstemmelse imellem oplevelse og
objekt, som gør det muligt for iagttageren eller beskueren at genkende tingen
eller objektet. Det er baggrunden for, at dét objektive vibrationsmønster, der
i dette tilfælde fremtræder for ’synet’ som lige præcis dén lyseblå vase,
normalt opleves som sådan hver gang og lige så længe, iagttageren eller beskueren
retter øjne og opmærksomhed imod objektet.
Diagrammet udtrykker, at oplevelsen af en ting og tingen selv (A)
er to ting, tilhørende hver sin form for virkelighed, nemlig A = objektiv og C =
subjektiv virkelighed. Aksen k henfører til A’s og C’s sammenfald i oplevelsen.
– Diagram og diagramtekst: © Per Bruus-Jensen: ”X”, Bind 1, s. 115. Forlaget
Nordisk Impuls, Spjald 1986.
Men man kunne med rette
spørge, hvor de nævnte egenskaber ved synet af objektet (vasen) da kommer fra?
Hertil svarer Martinus, at de fremkommer som et immaterielt, men samtidig realistisk
resultat af vekselvirkningen mellem de i dette tilfælde involverede
organiserede vibrationer i de parafysiske og højpsykiske strukturer på den ene
side og de ved moderenergien repræsenterede kosmiske skabeprincipper på den
anden side.
De nævnte organiserede
vibrationer udgør i sig selv kun det ’råstof’, som indleder, hvad der kunne
betegnes som ’tolkningen’ af de foreliggende vibrationers eller vibrationsmønstres
indhold af objektive data. Selve ’tolkningen’ sker i kraft af moderenergien i
dens egenskab af skabeevne (skabeprincipperne), hvorefter resultatet
præsenteres i form af farve, form, struktur osv. for Jeget, som i en vis
forstand genkender – eller i nogle tilfælde måske ikke genkender –
disse sansekvaliteter som lige præcis en lyseblå porcelænsvase.
Det turde i øvrigt
klart fremgå af alt, hvad der er sagt ovenfor om sanseprocessen, at medens
genstanden eller objektet – i dette tilfælde altså de vibrationsmønstre, der
opleves som den lyseblå vase – tilhører den såkaldte ’ydre’, fysiske verden,
tilhører slutproduktet af sansningen, det vil sige selve ’synet’ eller
oplevelsen, den ’indre’, åndelige verden. Genstanden, der er årsag eller ophav
til sanseprocessen, kan med andre ord tilskrives objektiv eksistens, og som
sådan repræsenterer den objektiv virkelighed i den forstand, at den består,
uanset om den opleves eller ej. Derimod kan ’synet’ eller oplevelsen kun
tilskrives subjektiv eksistens i den forstand, at dette eller denne kun
eksisterer for Jeget/subjektet, og kun så længe genstanden sanses.
Diagrammet viser princippet i den ydre verdens tilblivelse i
konsekvens af livsoplevelsens tilblivelse. A og C symboliserer henholdsvis et
objekt (X) og oplevelsen af dette (Y). Hulspejlet D udtrykker virkeevnen i dens
egenskab af oplevelsesevne; trekanten E henfører til subjektet. Til
oplevelsesevnens funktioner hører en projektiv virksomhed, der medfører et
fænomenologisk sammenfald mellem genstand og oplevelse (symboliseret ved aksen
k), således at oplevelsen i praksis angår en såkaldt ’ydre’ verden og
virkelighed. – Diagram og diagramtekst: © Per Bruus-Jensen: ”X”, Bind 1, stk.1.
84. Forlaget Nordisk Impuls, Spjald 1986.
Det må i konsekvens
heraf konstateres, at der forekommer to fundamentalt forskellige verdener eller
former for virkelighed, nemlig én, der repræsenteres af
genstandene/objekterne, og én, som repræsenteres af ’synene’/oplevelserne. Det
kunne umiddelbart lyde som den rene dualisme, sådan som adskillige
filosoffer og erkendelsesteoretikere i tidens løb da også har tolket denne
konstatering. Og sådan kunne vi jo også selv fristes til at tolke situationen,
hvis ikke det forholdt sig sådan, at vi forlængst har gjort os fortrolige med,
at Martinus’ Kosmologi i lighed med identitetslæren er af den begrundede
opfattelse, at de to former for verdener eller virkelighed ’kun’ er to komplementære
fremtrædelsesformer for én og samme tilgrundliggende fælles virkelighed,
nemlig ”substansen” eller Jeget. Vi skal senere se på, hvad der i henhold til
Martinus’ erkendelseslære mere præcist skal forstås ved begrebet ’objektiv
eksistens’.
I løbet af dette kapitel har vi især kunnet konstatere, at dét, vi
kalder ’verden’, som almindeligvis indiskutabelt tillægges selvstændig,
objektiv eksistens, hvilket vil sige en eksistens, der i det væsentlige er helt
uafhængig af subjektet og dettes bevidsthed, dét viser sig i virkeligheden at
være et subjektivt, illusionistisk fænomen. Det vil altså sige, et fænomen
der i princippet ikke adskiller sig fra vore tanker og drømme.
Vi har også kunnet
konstatere, at fænomenet eller illusionen ’verden’ i videste forstand af
begrebet, etableres og opretholdes gennem et samarbejde mellem de objektive
sanseimpulser på den ene side og den ligeledes objektive oplevelsesevne som
skabeevne betragtet på den anden side. Imidlertid er det i den forbindelse
vigtigt at gøre sig klart, at de såkaldte ”objektive sanseimpulser” kun er
objektive i den forstand, at de eksisterer og fungerer uanset om det enkelte
levende væsen (individet) er bevidst om disse eller ej. Ret beset er de
”objektive sanseimpulser” nemlig præcis lige så illusionistiske, som dé subjektive
oplevelser og forestillinger, de giver anledning til eller resulterer i.
Alt i alt kan vi derfor
konstatere, at det er oplevelsesevnen i dens samtidige funktion som skabeevne, der
er ansvarlig for at noget immaterielt, grænse- og størrelsesløst og absolut
stilheds- og tomheds-præget, altså Jeget som det er i sig selv, kan komme til
at fremtræde som noget, der er materielt, begrænset, størrelses- og
bevægelsespræget. Men i absolut forstand er der tale om, at disse fænomener er illusionistiske
forklædninger eller fremtrædelsesformer for subjektets princip (Jeget), muliggjort
af skabeevnens princip. Det treenige princips anden hovedinstans, altså
skabeevnen, fungerer derfor i praksis som en art ”trylleevne”, hvormed jeget
eller subjektet er i stand til at frembringe et slags ”spejlbillede” af sig
selv, hvorigennem det opnår at opfylde to hovedkrav: 1) at opnå bevidsthed om
sig selv, og 2) at tilgodese sit urbegær. (Note 7)
Ovenstående vignet af tegneren Børge Hamberg (1920 – 1970)
illustrerer tydeligt, hvad der menes med, at subjektets princip (jeget = X I)
ved hjælp af hovedinstans nr. 2 (skabeevnen eller virkeevnen = X II)
fremtryller et slags ’spejlbillede’ af sig selv (det skabte = X III). ’Spejlet’
(= X II) er desuden finurligt tegnet som et symbolsk udtryk for Det
seksuelle polprincip, idet spejlets skaft er tegnet som en stiliseret udgave af det mandlige
kønslem (penis eller fallos), mens spejlrammen er tegnet som en stiliseret
udgave af det kvindelige kønsorgan (vulva) med de fligede kønslæber og klitoris
foroven. I samspillet mellem jeget (= X I) og den feminine pol og den maskuline
pol (= X II) bliver livet og dermed
livsoplevelsen (= X III) til. – Tegning gengivet efter Per Bruus-Jensen: ”X”,
Bind 1, s. 6. © 1986 Forlaget Nordisk Impuls, Spjald.
Noter til 2. kapitel: ERKENDELSESLÆREN I MARTINUS’ KOSMOLOGI (I)
Note 1: Vedr.
den natur- og humanvidenskabelige opfattelse af den menneskelige perception: Se
f.eks. Harald Schelderup: Psykologi. Særlig afsnit III. Viden om
verden. Det Schønbergske Forlag. København 1971. Se evt. Også
R.L.Gregory: The intelligent eye. Weidenfeld & Nicolson. London 1970. Se endvidere samme
forfatters: Eye and Brain. The psychology of seeing. World
University Library. Weidenfeld
& Nicolson. London 1973. Endelig kan det anbefales at læse Claus Emmeche: Mennesket
– en samling molekyler. Fra biologisk form til bevidst fornuft, samt Rasmus
Fog: Hjerneforskning. Er hjernen en computer? Eller har vi en sjæl?
Begge artikler findes i Videnskaben eller Gud? Red. Bent Raymond
Jørgensen og Uffe Gråe Jørgensen. DR Multimedie 1996.
Martinus omtaler hjernen i flg. værker: LB I, stk. 51, 223-4. LB III, stk. 688.
LB V, stk. 1924, 1927, 1935-6. LB
VI, stk. 2022, 2152, 2159, 2303.
Småbog nr. 1: Menneskehedens skæbne, 19. kap. Småbog nr. 16b: Universets
Mælkeveje, 7. kap.
Se i øvrigt afsnittet TALENTKERNEPRINCIPPET her på
hjemmesiden. Ifølge Martinus er det eksempelvis ikke kun den fysiske hjerne,
som kan være defekt i sine funktioner, men også skæbneelementet, mere
specielt organtalentkernerne, som er
ansvarlige for den sjælelige struktur og derigennem indirekte også for den
fysiske genetiske struktur. Når et menneske derfor eksempelvis rammes af f.eks.
demens, er det altså ikke kun fysiske hjerneceller, der degenerer og
destrueres, men også tilsvarende områder i den sjælelige struktur. Vedr.
Martinus’ symbol og forklaring ang. skæbneelementet og talentkernerne: se E.
Gerner Larsson: Kursus i Martinus’ Åndsvidenskab I-III, s. 145-155.
Spørgsmålet om hjernen som formodet ’generator’ af
Jeget og bevidsthedslivet er i særdeleshed også behandlet af Per Bruus-Jensen i
bogen Eksistens og udødelighed, bind 1, stk. 2.1. 1.
Den fra medierne velkendte læge og hjerneforsker Peter
Lund Madsen kaldes blandt venner vittigt for Hjerne-Madsen. I lighed med
flere udenlandske og danske hjerneforskere, som f.eks. Rasmus Fog, er
han af den overbevisning, at hjernen er lig med sjælen eller omvendt: Sjælen er
lig med hjernen.
Stanislav Grof: Den indre rejse 1. Kortlægning af det ubevidste
gennem LSD-psykoterapi. Bind 2: Menneskets møde med døden. Borgens
Forlag 1977-78.
Spørgsmålet om personlighed, hjerne og sansning er også behandlet i
Johan Georg Hannemann: Er Gud en realitet? Borgens Forlag. København
1983.
Dr. Heinz Graupner. De
udforskede livet. Biologiens historie. Rosenkilde og Bagger. København 1961. Side 184-194. Dr. Graupner er
i princippet enig med Martinus vedr. forholdet mellem sjæl og hjerne, og mellem
hjerne og personlighed.
Spørgsmålet om hjernen er bl.a. behandlet i flg. Tv-programmer: Er
din hjerne nødvendig? I-II. DR 1 14.06.84. Hukommelsens mysterium. Vetenskapens
Värld. SV TV 1, 1990. Om hjernen og sjælen. DR 1, 04.04.95.
Note 2:
Se f.eks. Per Bruus-Jensen: Eksistens og udødelighed, bind 1, s. 19-49.
Evt. suppleret med samme forfatters: I begyndelsen var tomheden – om
virkelighedens ansigter, set i lyset af en nutidig mystikers fascinerende
visioner…Forlaget Nordisk Impuls 1989.
Note 3:
Se f.eks. T. Bergstein: kvantefysik og dagligsprog – et betydningsfuldt
indlæg i diskussionen om den moderne naturvidenskabs erkendelsesteoretiske aspekter.
Munksgaards Forlag. København 1966.
Note 4: Vedr. begrebet og fænomenet livsoplevelse: Se f.eks.
LB I, stk. 1-2, 253. LB II, stk. 290. 305, 322, 339, 341, 345, 355, 373-4, 388,
468, 486, 496-7, 510, 516, 534-7, 541-2, 545-7, 580, 604, 610-1, 613, 616.
Begrebet er i høj grad også beskrevet i LB III-VII og i andre af
Martinus’ værker: Se nærmere herom i ”INDEKS til Martinus bøger”.
Note 5: Paul
Brunton: The Secret Path. A Modern Technique for Self-Discovery. Samuel Weiser,
Inc. York Beach, Maine 1991
(1. udgave 1935; dansk titel “Den hemmelige vej”). The Quest of The
Overself. Rider And
Company, London (Dansk udgave “Ad sindets ukendte veje”). The
Hidden Teaching Beyons Yoga. Rider & Company. London 1941 (Dansk
udgave “Den skjulte lære hinsides yoga”) The Wisdom of The Overself. Rider & Company. London 1941 (Dansk
udgave: ”Erkendelsen af overselvet”).
Note 6:
Vedr. sansning: Se f.eks. Småbog nr. 1: Menneskehedens skæbne, kap.
9, 37, 45-55.
Note 7:
Se Per Bruus-Jensen: ”X”, Bind
1, stk. 1. 31.ff og stk. 1. 84.ff.
For mit eget
vedkommende har jeg behandlet spørgsmålet om sjælen og personlighedens forhold
til det fysiske legeme, subsidiært til hjernen, i følgende artikler i
tidsskriftet KOSMOS (K): Sjæl og legeme. K nr. 5-1998. Er Martinus’
kosmologi en videnskab? K nr. 2-1999. Det ligger i generne. K nr.
6-1999. Er sjælen en hallucination? K nr. 11-2002. Det levende
verdensalt. K nr. 4-2003. Materiens forunderlige verden. K nr.
3-2004. Fængslende illusioner. K nr. 10-2005.
Emnet er
ligeledes behandlet i følgende af mine artikler i tidsskriftet KOSMOLOGISK
INFORMATION (KI): Videnskaben eller
Gud? KI nr. 3 1997. Hjernen og livsoplevelsen. KI nr. 2-1998.