Viden og undren

Tanker om livet og verden

 

Indledning

 

Det kan ind imellem være frugtbart og velgørende, at 'nulstille' sin formentlige viden og opfattelse af livet og verden, især når man som jeg har beskæftiget sig med filosofiske livs- og verdensanskuelsesspørgsmål og -problemer det meste af livet. Og måske i særdeleshed, når man – som i mit tilfælde – mere eller mindre har 'låst sig fast' på en bestemt livs- og verdensopfattelse.

 

For mit eget vedkommende drejer det sig mere præcist om den livs- og verdensanskuelse, der fremgår af den danske tænker og intuitionsbegavelse Martinus' i god forstand fabelagtige og eventyrlige og såkaldte kosmiske analyser og facitter, i form af hans verdensbillede eller lære om tilværelsen og verdensaltet (kosmologi). (1)   

 

Dette bestemte verdensbillede eller denne kosmologi har jeg – som absolut lægmand – lige siden 1974 tilladt mig at skrive efterhånden mange entusiastiske artikler og nogle få bøger om. Men det har ikke kunnet undgås, at jeg lejlighedsvis er kommet noget i tvivl om gyldigheden, ikke så meget af Martinus' verdensbillede, som af min egen opfattelse og forståelse af dette verdensbillede og dets forhold til virkeligheden.

 

Sagen eller situationen er jo rent faktisk den, at jeg ikke med sikkerhed ved, hvad der kan og skal forstås ved ordet og begrebet 'virkeligheden'. Derfor er jeg fortsat et menneske, der søger at komme på sporet af sandheden om, hvad der er virkelighed, altså den helt basale og grundlæggende virkelighed, bag om alle de mere eller mindre fejlagtige eller illusoriske tanker og forestillinger om denne. 

 

I min søgen efter virkeligheden eller sandheden, er jeg kommet på sporet af især to helt grundlæggende opfattelser eller hypoteser eller sandheder om virkeligheden, nemlig modsætningerne en materialistisk og en spiritualistisk opfattelse af virkeligheden. Den materialistiske opfattelse deltes og deles som bekendt af mange filosoffer gennem tiderne, men især promoveres den af naturvidenskaben, der som grundvidenskab betragtet gør krav på størst mulig objektivitet. På dette absolut nødvendige vilkår og denne baggrund, har naturvidenskabelig grundforskning via sine mange fag, som f.eks. fysik, biologi, kemi, astronomi, teknologi m.m.fl., især primært bidraget uundværligt til vor efterhånden store viden om livet og verden, og sekundært til de mange lige så uundværlige forbedringer af vores liv og levevilkår.

 

Men tænk især i denne forbindelse eksempelvis på materiens, hvilket i realiteten vil sige basiskomponenternes, de såkaldte elementarpartiklers, atomers og molekylers forunderlige mikroskopiske verden, den, som ifølge atomfysikken er det absolutte fysiske grundlag for hele vores tilværelse, ja, for alle tings og levende væseners liv og eksistens, verdensaltets selvfølgelig ikke mindst.

 

Forenklet sagt, består alt og alle af og er opbygget af elementarpartikler, atomer og molekyler, dels for uorganiske stoffers vedkommende, og dels for organiske stoffers og for levende organismers vedkommende desuden af celler. Lige så forenklet sagt, danner og udgør elementarpartiklerne atomerne og disse molekylerne, som igen danner cellerne, der igen danner organerne, som danner organismerne. (2) 

 

Som det indirekte vil være fremgået af det umiddelbart foranstående, virker sammenhængen mellem elementarpartiklerne, atomerne, molekylerne, cellerne, organerne og organismerne, nærmest som en slags kinesisk æskesystem efter princippet: stadig mindre størrelser indeni større størrelser.

 

Indskudt kan her nævnes, at indenfor rammerne af Martinus' kosmologi, omfatter det 'kinesiske æskesystem' eller organismeprincippet i alt 7 grundprincipper, rækkende fra og med 1. elementarpartiklens princip, atomets princip, molekylets princip til 2. cellens princip, 3. organets princip, over 4. organismens princip til 5. klodens princip, 6. solsystemets princip og 7. galaksens princip. Af disse syv systemer repræsenterer nr. 1., 2. og 3. mikrokosmos, og nr. 4. et såkaldt 'mellemkosmos', medens nr. 5., 6. og 7. repræsenterer makrokosmos. (3) 

 

Man kan som lægmand herefter blandt andet undre sig over og spørge, hvad det er for lovmæssigheder og naturkræfter, der ligger bag og bestemmer de nævnte stofenheders tydeligvis organiserede eksistens, og disses samtidigt hensigtsmæssige processer? Disse emner og spørgsmål ved den fagligt saglige naturvidenskabelige atomforskning – jeg havde nær sagt naturligvis - ret så meget om. Men her skal vi nøjes med en omtale af, at de styrende elementer i cellerne er de såkaldte gener, et ord og begreb, der i kort begreb betyder de i kromosomerne forekommende cellers indhold af arveanlæg, i form af kemisk opbyggede DNA-strenge, som så at sige udgør eller indeholder en slags mini-plan eller grund-mønster for hvilken art, karakter, anlæg og evner, det enkelte levende væsen eller individ har og udvikler sig til og repræsenterer.

 

Helt basalt kan man undre sig og spørge om, hvad elementarpartiklerne substantielt set i grunden er for nogle 'størrelser'? Det vil sige, hvad består de i virkeligheden af og hvilken karakter har de? Er de materielle eller stoflige mindstedele i lighed med f.eks. findelte peberkorn, blot uendeligt meget mindre? - Men her må vi nok skære igennem og gøre os helt klart, at materien eller stoffet ifølge blandt andre Einstein er lig med energi. Men hvad er så energi? - Dertil skal lægges Plancks påvisning af, at energi er grundlæggende kvantiseret, i betydningen i form af mikrokosmiske energi-enheder. Energi-enhederne i lyset kaldes eksempelvis for fotoner. (4)

 

Nuvel, hvor er vi så henne i vort forsøg på at forstå, hvad der er virkelighed? I henhold til sagkundskaben består overhovedet alt stof i universet af mikroskopiske energiladninger med elektrisk og elektromagnetisk karakter, som kan udmåles i bølgelængder eller vibrationer, altså en form for bevægelser, således at man kan tale om et elektromagnetisk spektrum. I dette spektrum er det synlige lys placeret imellem ultraviolette stråler og infrarøde stråler.

 

Denne viden bliver vi ikke-sagkyndige nok ikke meget klogere af, men med indførelsen af begrebet 'bevægelse' er vi ligesom kommet i berøring med noget, som de fleste af os kender og mere eller mindre forstår. Indenfor Martinus' kosmologi opererer man netop med to basale og indbyrdes afhængige former eller aspekter for bevægelse, nemlig et bevægelsesaspekt og et energiaspekt. (5) 


Men bevægelse og energi svæver jo om man så må sige ikke frit i luften, medmindre man tænker på luftmolekylernes runddans omkring jordkloden. Og dog, også i det tilfælde er luftmolekylerne jo på en måde organisk bundet til jorden og dennes klima. Blandt andet derfor kan det konstateres, at bevægelse og energi vil i reglen altid være bundet til den eller det, der igangsætter bevægelsen og energien.

 

Men hvem eller hvad er det, der igangsætter bevægelsen og energien? -


Ja, se det er jo det helt store spørgsmål, for ikke at sige problem. Er der kun tale om 'blinde' naturlove og -kræfter? Hvis, hvor kommer så de fra? Eller er eller kan der mon være tale om en overordnet magt og kraft – jeg vover næsten ikke at bruge tillægsordet guddommelig? - Det spørgsmål er der stor uenighed om i videnskabelige kredse, hvor nogle mener, at spørgsmålet slet ikke er relevant, medens andre mener, at man ikke helt kan udelukke det. 

 

Fysikere mener, at alt kan forklares med Big Bang-teorien, hvor man jo senest har fået bekræftet eksistensen af det såkaldte Higgs Bozon, for morskabs skyld kaldet ”Gud-partiklet”. ”Seriøse” naturvidenskabelige fysikere mener ikke, at den slags spirituelle eller religiøse emner hører hjemme under begrebet videnskab. (6)  

 

Hvis man har tilbøjelighed til gerne at ville – ikke tro i religiøs forstand  – men mene frit og uafhængigt, at der findes og ligger en overordnet magt og kraft til grund for og bag livets og verdens eksistens, så må man gå andet sted hen end til naturvidenskaben. For eksempel til Martinus' åndsvidenskabelige kosmologi, ifølge hvilken der i allerhøjeste grad ligger en guddommelig magt  og kraft til grund for verdensaltets eksistens og udfoldelse. Men vel at mærke, ikke en magt og kraft 'udenfor' eller 'over' verdensaltet, men derimod et guddommeligt treenigt væsen med et Jeg, en Bevidsthed og en Organisme, for hvilket verdensaltet netop udgør organismen, og for hvilket, alle levende væsener uden nogen som helst undtagelse udgør dets sanseorganer og manifestationsredskaber. (7)

 

Den store illusion  

 

Imidlertid skal vi vende tilbage til det faktum, at tilværelsen, det vil sige overhovedet alt og alle i livet og verden grundlæggende er opbygget og består af mini-mikrokosmiske bevægelses-enheder eller vibrations-mønstre, de såkaldte elementarpartikler, som videnskabeligt og komplementært set enten eller både/og kan opfattes som partikler og bølgeformationer.

 

MEN – og her kommer pointen og overraskelsen: Det må og kan konstateres som en kendsgerning, at sådan opfatter og oplever vi mennesker jo ikke livet og verden! - Tværtimod, vi opfatter og oplever hver især efter alder og evner   tilværelsen som basalt bestående af en hverdags-verden med jorden og himlen og solen og stjernerne, land og hav, bakker og dale, buske og træer, planter og blomster, og dyr, fugle og fisk, tamdyr og vilddyr, i alle arter og former, etc. etc.

 

Hvad er derfor konklusionen på den ovennævnte konstatering? -

 

Jo, ganske enkelt den, at der i og med vores opfattelse og oplevelse i virkeligheden er tale om intet mindre end en – ILLUSION !

 

Men – og det skal fremhæves – vel at bemærke en illusion eller i øvrigt et konsekvent sanse- og oplevelsesbedrag, som indenfor sine egne grænser og rammer besidder en form for virkelighed.

 

Men hvad er da 'virkeligheden' i den nævnte illusion?

 

Jo, det er helt enkelt, for eftersom illusionen vitterligt er udtryk for sansning og oplevelse, kan der kun være tale om et bevidsthedsprodukt.

    
I og med denne erkendelse og konstatering er vi kommet i den situation, som kløgtige lærde befandt sig i omkring 1500-tallet, da Kopernikus og Galilei forkastede det dengang hidtil herskende geocentriske verdensbillede og ombyttede det med det videnskabeligt set sandere og rigtigere heliocentriske verdensbillede. (8)
  

                                  
Og hvem er så de kløgtige og i en vis forstand lærde i nutiden, som har formået at bytte om på det materialistiske verdensbillede og i stedet indsætte  det spiritualistiske verdensbillede som helt utvivlsomt er udtryk for en dybere og sandere virkelighedsopfattelse? Svaret er for så vidt enkelt: Det er primært den danske tænker og intuitionsbegavelse Martinus, som i og med skabelsen af sit verdensbillede eller sin kosmologi, har formået og evnet at foretage nogle dybdegående analyser af tilværelsens store emner, problemer og spørgsmål, og som – uden at ville forklejne andre kloge og vise mænds og kvinders tanker og forestillinger - i sin storslåede konsekvens og konklusion så afgjort er absolut enestående i verdens- og kulturhistorien. (9) 

Det bør dog straks tilføjes, at i henhold til Martinus' kosmiske analyser over verdenssituationen, skal skiftet mellem såvel det middelalderlige geocentriske og heliocentriske verdensbillede, såvel som skiftet mellem det nutidige materialistiske verdensbillede og det fremtidige spiritualistiske verdensbillede, ses i det større kosmologiske udviklingsperspektiv.

 

En nutids illusion?

 

Nu, da vi har berørt den basale illusion om livet og verden i forbindelse med omtalen af elementarpartikler, atomer og molekyler mm., skal vi afslutningsvis se på endnu en form for illusion, som stadig er udbredt i nyere og nyeste tid. Ét er, at almindelige og ikke-sagkyndige mennesker nærer illusionen, noget andet og helt specielt er det, at man, det vil især sige de videnskabelige forskere, mere præcist fysikere, hjerneforskere og neuropsykologer, i bedste mening kan fortsætte med at forestille sig og mene, at de fysiologisk-kemiske processer i hjernen i form af dennes fysiologiske processer, og desuden dennes anatomi, ikke alene kan udgøre grundlaget for bevidsthed, men tilmed faktisk kan være identisk med selve bevidstheden som sådan! Det er da i grunden dybt forunderligt!

 

Ja, godt nok er elementarpartiklernes, atomernes og molekylernes eksistens og funktioner et helt eventyr for sig selv, jo større og dybere kendskab, vi har fået og får til disse! Men også her er der tale om, at sagkundskaben i henhold til nævnte Martinus er på afveje eller måske snarere på omveje i spørgsmålet om bevidsthedens natur og anatomiske placering. (10) 

 

Men hvad er hjernen da set med Martinus' øjne? - Jo, det er, bortset fra dens centrale rolle som automatisk styringsorgan for kropslige funktioner - kort fortalt et overordnet interaktivt fysisk organ mellem individets psykiske organisme eller struktur og det fysiske legeme og dettes omverden. Det vil dog mere specielt sige, at interaktionen, altså den gensidige vekselvirkning mellem den fysiske krop og den psykiske struktur, ikke foregår direkte, men sker via et delvist  fysisk og delvis psykisk eller åndeligt såkaldt ”koblingslegeme”. Sidstnævnte er opbygget og ligner ifølge Martinus det fysiske legeme, som det da så at sige også 'gennemvæver', men fra hvilket det frigøres ved det fysiske legemes død. (11)   

 

Men hvad kan grunden være til, at seriøse videnskabelige fysikere, hjerneforskere og neuropsykologer mener at have belæg for at antage, at den fysiske hjerne og dennes fysiologiske processer er identiske med bevidstheden? - Hvorfor kan disse begavede og udmærkede mennesker ikke se, at hjernen ikke er generator af og det egentlige 'sæde' for bevidsthed?


Ifølge Martinus kan de det ikke, fordi de kosmiske lovmæssigheder for såvel fysisk som mental udvikling betinger, at menneskeheden aktuelt set  endnu befinder sig i den udviklingsface – eller rettere sagt indviklingsface – der med et bibelsk udtryk betinger, at Adam og Eva (menneskeheden) var og er dømt til at skulle ”dø døden”. Det betyder i henhold til Martinus, at menneskene skulle miste erindringen om ”det tabte paradis” og i og med dette tab involvere og engagere sig med en ateistisk og materialistisk livs- og verdensopfattelse, ifølge hvilken der ikke eksisterer nogen form for ånd og udødelighed. (12)


Dette tab af hukommelse gælder i øvrigt i samme grad og af samme grund og årsager også i forbindelse med reinkarnation. Dog er det en kendsgerning, at menneskeheden på tidligere stadier af sin kulturelle historie har dannet sig myter og sagn om det tabte paradis eller den tabte ”lysets verden”. Men, betoner Martinus, tabet af den nævnte erindring havde og har til hovedformål, at få menneskene til i størst mulig grad at fokusere på og engagere sig i tilstrækkeligt omfang og i nødvendig grad om den fysiske tilværelses grundlæggende og på mange måder barske livsvilkår.   

 

Men hvordan kan man egentlig påstå, sådan som blandt andre en del kloge hoveder i tidens løb har gjort og fortsat gør, herunder ikke mindst Martinus, at den fysiske hjerne hverken er generator af eller sæde for bevidstheden? -

 

For at besvare dette spørgsmål, vil jeg tillade mig at citere fra min egen artikel 4.91. Øje, hjerne og bevidsthed - nogle kritiske betragtninger over den naturvidenskabelige opfattelse af de nævnte fænomener, som i sin helhed vil kunne læses via titlens link: 

 

(Citat): Synsprocessen

Her skal gives en forsøgsvis kortfattet beskrivelse af, hvad der i henhold til den videnskabelige anatomi og fysiologi i normale tilfælde sker, når vi bruger synet. Anatomisk set er synssansen baseret på øjets og hjernens indretning og på samspillet mellem de to instanser. Fysiologisk baserer synssansen sig dels på lyset og dels på de kemisk-elektriske processer, der foregår i øjet og i de to synsnerver samt i synscentret bagest i den såkaldte nakkelap lige ovenover lillehjernen, hvilket sidste i øvrigt fremgår af nedenstående illustration af hjernen. Synsopfattelsen er ikke mindst beroende på øjets nethinde, som er placeret bagtil i øjets indre hulrum, hvorfra synsnerven fra hvert øje udgår og ender i synscentret i nakkelappen. De to øjne sikrer i hovedsagen den tredimensionale synsopfattelse af omverdenen.

 

 

Længdesnit gennem midten af hjernen, hvor nakken ligger til venstre og panden til højre. Tallet 1 refererer til lillehjernen og tallet 2 til nakkelappen, mens tallet 28 henfører til rygmarvens udløb fra hjernens underside. Tallet 18 angiver pandelappen og 21 hentyder til hypofysen. Betydningen af de øvrige tal skal dog ikke gennemgås her. Blot skal det nævnes, at synscentret ligger i nakkelappens bageste og mediale del (tallet 2). – Billede gengivet efter P. Brandt Rehberg, C.M.Steenberg og Helge Volsøe: Menneskets Anatomi og Fysiologi. C.A. Reitzels Forlag, København 1952.


Selve synsprocessen begynder med lyset, hvis stråler tilbagekastes fra genstande, de rammer. Det tilbagekastede lys opfanges blandt andet af et menneskes øjne og disses normalt lysfølsomme nethinder. Men i kraft af øjets optik vil genstande ses omvendt på nethinden, således at hvad der er op og ned på en genstand er vendt på hovedet på nethinden. Nethinden består af lysfølsomme tappe og stave og fra disse sendes ved hjælp af nerveaktiviteter impulser via de to synsnerver til synscentret, hvor disses impulser eller signaler samarbejdes til et enkelt billede. Hvordan dette synsindtryk bliver transformeret til en bevidst opfattelse af en genstands- og omverden, ved videnskaben ikke helt præcist, hvorfor man drager en bagvendt slutning, som siger, at bevidsthedsindtrykket opstår, når de omtrent identiske nerveimpulser fra de to øjne når frem til synscentret, og der derfra udgår signaler til andre hjernecentre, herunder blandt andet til hukommelsescentret, som normalt kan fortælle, om individet, som i det aktuelle tilfælde ser og oplever sin genstands- og omverden, har set denne eller en lignende før. Man taler da henholdsvis om genkendelse og associativ genkendelse. Når dette sker, mener de videnskabelige forskere, at der er tale om, at synsindtrykkene bliver bevidstgjorte.

Imidlertid er der her al mulig grund til at stoppe op og tænke lidt over de ganske vist sparsomme oplysninger om synssansen, som her foreløbig er fremført. For det første fortæller den fysiske videnskab os, at genstandenes verden er farveløs, hvorfor disses farver alene opstår i samspillet mellem det i sig selv farveløse lys, øjnene og hjernen. For det andet fortæller den optiske videnskab os, at vi ikke ser genstandenes verden direkte, men kun indirekte, nemlig i og med, at det sete først opfattes, når impulserne fra øjets nethinde når frem til synscentret i hjernens nakkelap. Men hovsa, det synsindtryk eller billede, der i hvert givet tilfælde er dannet på øjets nethinde, kan af gode grunde kun have en maksimal størrelse af cirka 2-3 centimeter i diameter, svarende til den halvbuede, men flade nethindes dimensioner! Men det vides som nævnt, at hvis billedet på nethinden af en eller anden årsag ikke når frem til synscentret, så vil det ikke blive opfattet af den, der ser. Altså er synsopfattelsen totalt afhængig af, at nerveimpulserne fra nethinden når frem til synscentret.

 

Men – og det er en vigtig pointe i hele sammenhængen – det ovenfor beskrevne er ikke, hvad vi med vores bevidsthed rent faktisk oplever! Situationen er jo den, at selvom nerveimpulserne er nået frem til synscentret, er der stadigvæk kun tale om nerveimpulser, hverken mere eller mindre. Og ligeledes og uanset hvor mange hjernecentrer, der end er eller bliver mere eller mindre involveret i synsprocessen og synsoplevelsen, vil der dog stadigvæk kun være tale om nerveimpulser i form af mikroskopiske atomare mønstre, databærende mønstre kunne man sige. Men hvordan forholder det sig med ’afkodningen’ eller ’tolkningen’ af disse mønstre? For afkodet eller tolket bliver disse, idet synsopfattelsen jo vitterligt viser os en umådeligt stor synlig verden af former og farver, af sten og planter, dyr og mennesker osv. Og ikke kun et lille nethindebillede på cirka 2-3 centimeter i diameter, som ovenikøbet er vendt på hovedet! – Denne store verden bliver tilmed bekræftet af vores fysiske krops bevægelses- og følesans. Den krop, hvoraf vi ser og opfatter det meste, bortset fra, at øjnene ikke direkte kan se sig selv og deres egen placering i ansigtet. Det kan kun ske ved, at personen kigger i et spejl.

 

Hvilken konklusion vil der så overordnet set kunne drages af de netop fremførte oplysninger og betragtninger? – Jo, kort fortalt den hovedkonklusion, at vores opfattelse og oplevelse af os selv i form af en fysisk krop og af dennes omverden, er af en anden natur og karakter end det, vi almindeligvis forstår ved den fysiske sanseverden. Hvad er da denne anden natur eller karakter? – Jo, det er individets, mere præcist jegets bevidsthed. Men om man vil kaldte bevidsthedens verden for at være af åndelig natur og karakter, eller man vil foretrække at kalde den for værende af en parafysisk natur og karakter, må blive en smagssag. Begrebet parafysisk skal jo her blot forstås som en natur ved siden af eller over den fysiske natur. Hermed er vi kommet frem til en hypotese, som vi skal se lidt nærmere på i det følgende. (Citat slut)

 

Fra det nævnte følgende afsnit af artiklen ”Øje, hjerne og bevidsthed” skal vedr. hjerneforskernes og neuropsykologernes forståelsesmæssige paradoks hermed citeres:

 

(Citat) Paradokset består hovedsagelig i, at man i henhold til de nævnte hjerneforskeres foreløbige forskningsresultater og udsagn må konstatere, at hjernen, som de identificerer med bevidstheden, personligheden og jeget, åbenbart siger til sig selv, at f.eks. nærdødsoplevelser og ud-af-kroppen-oplevelser bare er nogle bevidsthedsforestillinger om nogle illusoriske ledsagefænomener til de reale kemisk-elektriske processer, som hjernen på grund af sin uvidenhed, det vil formentlig sige mangel på synapser, fortolker og oplever, som om der er tale om oplevelser af objektive og virkelige forhold.

Det synes fortsat ikke et øjeblik at undre de samme hjerneforskere, at de kemisk-elektriske processer i hjernen i det hele taget giver anledning til bevidsthedsforestillinger, som vel at bemærke på ingen måde direkte ville kunne udledes af de kemisk-elektriske processer i sig selv.

 

Neurovidenskaben i almindelighed og hjerneforskerne i særdeleshed ser stadig ingen grund til at antage og betragte bevidstheden eller psyken som et selvstændigt fænomen eller energisystem. Man føler sig angiveligt overbevist om at vide, at hjernen repræsenterer bevidsthed og psyke, for andet har man i hvert fald indtil videre ikke kunnet finde via sine strengt videnskabelige undersøgelser og eksperimenter.

 

Men her kunne man måske have lov til at indvende, at neuropsykologerne og hjerneforskerne ikke har kunnet eller kan se skoven for bare træer. Eller sagt mere konkret: Man kan ikke se psyken eller subjektet, fordi det er denne eller dette, der via hjernen foretager undersøgelserne og eksperimenterne. Man kan heller ikke se disse vigtige og nødvendige instanser, selvom de sproglige udsagn: ”min hjerne” eller ”jeg har en hjerne” implicit antyder, at der må være tale om et ’ejendomsforhold’, altså om et jeg, der har eller ejer en hjerne, som er en overordnet instans i den fysiske organisme, som ligeledes tilhører jeget.

 

Neuropsykologerne og hjerneforskerne fokuserer og udadretter med andre ord – men vel at mærke af historiske og traditionelle grunde - ensidigt deres egen bevidsthed eller psyke på de fysisk-kemisk-elektriske processer, der foregår i hjernen hos forsøgspersonerne, og tolker og identificerer disse processer som årsager i stedet for som ledsagende virkninger. Når de gør det, skyldes det så vidt jeg kan se, at de apriori går ud fra, at der ikke eksisterer andet eller mere, end den fysiske materie, mere specifikt de fysiske sanser og de fysiske naturlove. Åndsevnerne instinkt, følelse, intelligens, intuition og hukommelse betragtes ikke som sanser, men ses blot som produkter af og ledsagefænomener til hjernens fysiologiske processer. Men dette er og forbliver en apriori antagelse, som viser sig ikke at kunne stå for en fordomsfri nærmere erkendelsesteoretisk prøvelse. Sagen er i virkeligheden den, at bevidsthedens eller psykens problem kun kan løses ad den introspektive erkendelses vej. Og det uanset om man er videnskabelig forsker eller læg iagttager.

 

Det, neuropsykologer og hjerneforskere blandt andet mangler at erkende og forstå, er, at den i øvrigt helt fantastiske fysiske hjerne ’kun’ er et nødvendigt interaktivt mellemled mellem den fysiske omverden og bevidstheden eller psyken. Desuden at sidstnævnte kan opfattes og defineres som et energisystem, der kun delvis er afhængigt af den fysiske krop og hjerne, men som er så relativt energisvagt på grund af karakteren eller substansen af de åndelige eller psykiske energier, at det ikke kan kommunikere eller interagere direkte med den fysiske omverden eller de fysiske energier. Derfor er den fysiske hjerne og centralnervesystemet det redskab eller instrument, der gør en sådan kommunikation og interaktion mulig. (Citat slut)

 

Sluttelig skal det lige nævnes, at de ovenfor anførte betragtninger og konklusioner naturligvis skal og bør ses i en større sammenhæng og i et større perspektiv, nemlig i den kosmisk set organiske sammenhæng og dennes perspektiv. Se og læs om blandt andet dette via følgende link til først og fremmest Symbol nr. 7, som Martinus betegner som livsenhedsprincippet:

http://www.martinus.dk/da/symbolerne/symboloversigt/symbol-7 

Dernæst Symbol nr. 11: Det evige verdensbillede, Det levende væsen 2, Den evige Guddom og de evige Gudesønner:

http://www.martinus.dk/da/symbolerne/symboloversigt/symbol-11

 

© Juni 2016 Harry Rasmussen.

 

=========================

 

Noter og kilder:

 

1.     For nærmere orientering om Martinus og hans store værk Det Tredie Testamente: Se websitet www.martinus.dk

2.     En bog, der har været til stor inspiration og glæde for mig gennem mange år, er Victor F. Weisskoph: Viden og undren. Naturen som Mennesket kender den. På dansk  ved Ellen Weisskoph. Gyldendals Kvantebøger 1964. Som det vil ses, har jeg givet min artikel samme titel: Viden og undren, som Weisskoph's bog.

3.     Symbol 14: Det kosmiske spiralkredsløb 1 :
http://www.martinus.dk/da/symbolerne/symboloversigt/symbol-14

4.     Se f.eks. T. Bergstein: kvantefysik og dagligsprog. Om komplementariteten i atomfysikken og om dens betydning for erkendelsesteorien. Munksgaard, Copenhagen 1966. Deri skriver Bergstein i Kapitel III Iagttagelsessituationen i atomfysikken bl.a. om elementarpartiklerne: (Citat) […] Der synes jo ikke at være noget i vejen for, at en elementarpartikel udelukkende kan betragtes som en begrebsdannelse, der sammenknytter visse numeriske fysiske størrelser på en praktisk måde, altså som en konstruktion af den menneskelige tanke. […] Det synes derfor uomgængeligt, at elementarpartiklerne og i almindelighed de atomare systemer må betragtes som begrebsdannelser, ved hjælp af hvilke man kan sammenfatte og klassificere de atomare fænomener. Men den tilsyneladende nødvendighed, hvormed denne klassificeringsmåde melder sig, gør naturligvis den opfattelse overordentlig plausibel, at disse begrebsdannelser på én eller anden måde må korrespondere med grundlæggende træk i den fysiske virkelighed. […] / Problemet synes således at være, hvad man skal forstå ved begrebet fysisk virkelighed. I betragtning af at hele vor materielle verden ifølge fysikeren er opbygget alene af atomer, da synes denne verdens fysiske realitet at stå og falde med den fysiske realitet af elementarpartiklerne og de atomare systemer. Der er altså tale om det grundlæggende metafysiske problem: Hvad er i egentligste forstand fysikkens undersøgelsesobjekt? (Citat slut).

Som kommentar til ovenstående skal her tilføjes, at det metafysiske og filosofiske spørgsmål om, hvad der er virkelighed, forekommer i tre former, nemlig 1. en materialistisk opfattelse, ifølge hvilken det helt og holdent er den fysiske materie og dennes lovmæssigheder, der konstituerer virkeligheden,  2. en spiritualistisk opfattelse, ifølge hvilken det helt og holdent er den spirituelle eller åndelige materie og dennes lovmæssigheder, der konstituerer virkeligheden, og 3. en opfattelse af forholdet mellem fysisk materie og åndelig materie som udtryk for to sider af samme virkelighed, der i sig selv er ukendt. Men ikke nødvendigvis uerkendelig. Det er den sidstnævnte opfattelse af ånd og materie, der promoveres indenfor rammerne af Martinus’ kosmologi.  

5.     Se artiklerne: H1-30. Jegets evige energikilder.  - om de kosmiske grundenergier. H1-31. Grundenergiernes kombinationer  - om de kosmiske grundenergiers indbyrdes kombinationer, og H1-32. De fem universelle bevægelsesarter - en kortfattet oversigt.

6.     Vedr. bl.a. Higgs Bozon, se artiklen H1-29. Tillæg. 5. kapitel: Erkendelseslæren i Martinus’ kosmologi (IV): http://www.livetseventyr.dk/1-29Frame.htm

7.     Se Martinus: Livets Bog 6: Det evige liv, 15. kapitel: Guds rige eller livets eventyr: http://www.martinus.dk/da/dtt/index.php?bog=56 – Heri giver Martinus en dybdegående og samtidigt detaljeret analyse og beskrivelse af, hvad der kan og skal forstås ved begrebet GUD eller GUDDOMMEN. Det vil dog kræve både tid, tålmodighed og omtanke at læse hele bogen. Man kan derfor kigge i kapiteloversigten og udvælge sig de steder, man har lyst til at læse.

8.     Se f.eks. artiklerne 4.49. Videnskabelig reduktionisme på retræte? og 4.50. Kommentar til artiklen ”Videnskabelig reduktionisme på retræte?” - Se evt. også artiklen 4.04. Fængslende illusioner – om illusioner, der fænger og illusioner, der fanger.

9.     De klassiske idealistiske indiske filosofier: Sankhya, Yoga og Vedanta har i deres livs- og verdensopfattelse principielle ligheder med Martinus' verdensopfattelse, omend der også består visse væsentlige forskelle mellem de førstnævnte og den sidstnævnte. Se evt. artiklen 4.28. Den indre virkelighed – om en metode til mental indadskuen.

10. Se evt. artiklen 4.17. Videnskab på omveje - en historie om hjerne, køn og bevidsthed. - Se evt. også artiklen 4.69. Hjernen – den store gåde - naturvidenskabelige analyser af hjernen og Martinus’ kosmiske analyser af samme.

11. Vedr. ”koblingslegemet”, se artiklen H1-17. Reinkarnationsprocessen – om dennes ’teknik’ i form af inkarnation eller materialisation.

12. Vedr. myten om Adam og Eva, se Martinus ”Logik”, 59–64. kapitel via dette link: http://www.martinus.dk/da/dtt/index.php?bog=70 - - Se f.eks. også bogen ”JESUS – søn af mennesket II”, 18. kapitel: Eva's skabelse. Vil også kunne læses på hjemmesiden LIVETS EVENTYR via dette link: http://www.livetseventyr.dk/INDEX Bog 2.htm Deri er det 3. kapitel det drejer sig om at læse.

 

© Juni 2016 Harry Rasmussen.

 

* * * * * * * * * * * * *