om eventyrgenren
set i relation til
specielt
Martinus’ kosmologi
Som påpeget i min bog H.C.Andersen, H.C.Ørsted og Martinus,
1997, er det en grundtanke hos Martinus, at de klassiske eventyr handler om
grundlæggende kosmiske realiteter, lovmæssigheder og principper, men
eftersom disse kun kan forstås af mennesker med en relativt højtudviklet
etisk-moralsk og intellektuel bevidsthed, er eventyrene derfor skabt i en
form, der er beregnet til, forståelig for og som appellerer til det kosmisk
set endnu ubevidste menneske. Dette gælder "barnet" i bogstavelig
forstand, og "barnet i udviklingen": Naturmennesket og det uintellektuelle
følelsesmenneske. (Note 1)
Som det fremgår af Martinus'
Kosmologi, befinder menneskene sig på forskellige mentale udviklingstrin, på
skalaen fra "kosmisk ubevidst" til "kosmisk bevidst", hvor
nogle står på lavere og andre på højere trin. Denne skala betegner Martinus
også som "udviklingsstigen" eller "vejen mod lyset", men
menneskeheden repræsenterer 'kun' den del af "stigen", der omfatter
sidste halvdel af dyreriget og den allerførste del af det rigtige
menneskerige. Til gengæld er disse to overordnede trin inddelt i en række
karaktertrin, nemlig de trin, der udgøres af menneskehedens bevidsthedskategorier
og disses underafdelinger, der rækker lige fra de mest primitive naturmennesker
til de højest udviklede kulturmennesker. (Note 2)
Som vi også har kunnet konstatere, måler Martinus den menneskelige
udvikling på grundlag af etisk-moralsk habitus, som han også betegner som
"den humane evne", hvilket vil sige den evne, der er ansvarlig for,
hvad et menneske kan nænne eller ikke nænne at gøre mod sine medmennesker og
øvrige medvæsener. I videre forstand er den humane evne udtryk for, hvad et
individ uselvisk og aktivt gør for at hjælpe og støtte sine medindivider,
ikke mindst i betrængte livssituationer. I henhold til Martinus er udviklingen
af den humane evne organisk baseret på konstellationen mellem de to
overbevidsthedspoler, den feminine pol og den maskuline pol, og af de to dertil
knyttede polorganer: det emotionelle og det intellektuelle polorgan. Som flere
gange tidligere omtalt, er denne konstellation imidlertid ikke permanent
eller uforanderlig, men gennemgår en forvandling, som for menneskets
vedkommende spænder fra enkeltpolet til dobbeltpolet tilstand. Polforvandlingen
hos mennesket bevirker i praksis en tiltagende jævnbyrdighed eller harmoni
mellem følelse og intellekt, og denne 'binder' så at sige tyngdeenergien, som
bl.a. er ansvarlig for al mental ubalance. Polforvandlingen i retning af
dobbeltpolet tilstand er derfor altafgørende for opnåelsen af intuitionsevnen
og dermed af kosmisk bevidsthed. (Note 3)
Mennesker, som i
mental-moralsk udvikling endnu ikke er nået op på de højere trin, og som derfor
mangler erfaring og indsigt til at kunne forstå en intellektuel-analytisk
udredning af livets kosmiske facitter eller sandheder, må nødvendigvis have
løsningen på tilværelsens mysterium fortalt i sagn, lignelser eller eventyr.
Der har til alle tider eksisteret mennesker, som var i stand til at omdigte
virkelighedens dybeste og mest subtile sandheder i form af eventyr, sagn eller
lignelser. Nogle af de største "digtere" i verdenshistorien, har
været verdensgenløsere som f.eks. Buddha, Jesus og Muhammed, men også mange
større eller mindre ånder har hver især ydet bidrag hertil, og en af disse var eksempelvis
digteren H.C.Andersen.
Det er Martinus' opfattelse,
at hans Kosmologi dels bekræfter de bibelske myter og lignelser, herunder ikke
mindst skabelsesmyten og Jesu lignelser og Johannes' Åbenbaring, men dels også
de klassiske eventyrs sandhedsværdi som symbolske skildringer af det virkelige
livseventyr. Dette gælder også den række af H.C.Andersens eventyr, der kan
karakteriseres som kosmiske eventyr, hvilket mere præcist vil sige, de af hans
eventyr, der i større eller mindre grad indeholder kosmiske principper og
lovmæssigheder, som f.eks. det evige liv, særlig i form af et evigt gentaget
kredsløb, og desuden sjælens udødelighed, polprincippet, polforvandlingen og
skæbne- eller karmaprincippet. (Note 4)
Som en følge af de ovenfor skitserede retningslinier, må man
konstatere, at det mentalt og etisk-moralsk udviklede menneske i særlig grad er
i stand til at fatte dybden i de digtede eventyr. Denne "dybde" har
jeg valgt at kalde det fjerde tydnings-plan, hvilket vil sige, det
indhold af kosmiske ideer, tanker og forestillinger, som man så ofte kan
genfinde i de klassiske eventyr og - ikke mindst - i Andersens eventyr.
Desuden kan man konstatere,
at der er det særlige ved nogle forfatterskaber, at de kan opfattes og fortolkes
eller tydes på principielt fire forskellige måder eller niveauer, som samtidig
udgør stigende grader af fordybelse og indsigt i det omhandlede emne. Disse
fire forskellige tolknings-niveauer kalder jeg for "tydnings-planer",
og skematisk opstillet kan de beskrives sådan:
1. Handlings-planet
2. Idé-, morale eller
pointe-planet
3. Det (selv)biografiske
plan
4. Det universale eller
kosmiske plan.
Tydnings-plan nr.1, er
identisk med den handling eller det indhold, der rent umiddelbart og
bogstaveligt fremgår af den pågældende tekst.
Tydnings-plan nr.2, drejer
sig om den idé, mening, pointe eller lære, der kan uddrages af den samme tekst.
Tydnings-plan nr. 3, vedrører
det større eller mindre indhold af biografiske eller selvbiografiske elementer,
som enten åbenlyst eller 'skjult' fremgår af selv samme tekst.
Tydnings-plan nr.4, er som
allerede nævnt tekstens bevidst eller ubevidst 'skjulte' indhold af kosmiske
ideer, tanker og forestillinger, som der kræves visse særlige forudsætninger
for at uddrage.
Men af disse fire
tydnings-planer, er det naturligvis særlig det fjerde tydnings-plan, den
kosmiske dimension, i Andersens forfatterskab, der har interesse i denne
sammenhæng. Det er specielt dette tydnings-plans indhold af universale
(kosmiske) ideer, tanker og forestillinger, der bringer os i berøring med
Martinus' kosmiske analyser. De kosmologiske hovedproblemer, som Martinus så
vel som H.C.Andersen uafhængigt af hinanden beskæftigede sig med i hver deres
forfatterskab, kan sammenfattes i fire hovedemner, som skematisk opstillet ser
sådan ud:
1. De erkendelsesmæssige problemer omkring tro og viden
2. Guds eksistens som et evigt, alkærligt, alvist og almægtigt væsen,
skaber og forsyn, og herunder problemet om det "onde"s
tilstedeværelse i livet
3. Sjælens eksistens som et udødeligt og evigt væsen, eller den
individuelle personlighedsstrukturs beståen og eksistens efter det fysiske
legemes død; og i intim relation hertil:
4. Forholdet mellem moralsk værd og faktisk skæbne, eller med andre ord:
Retfærdighedsproblemet. (Note 5)
Som enhver
kosmologi-studerende vil vide, indgår disse fire erkendelsesmæssige og
filosofiske hovedproblemer som vigtige led i Martinus' Kosmologi. Hertil
brugte Martinus sin usædvanlige bevidsthed med dens geniale intuitionsevne og
dens mindst lige så fremragende logisk-analytiske og systematiske intelligens.
Hans kosmiske analyser er derfor udformet i et diskursivt, analytisk eksakt sprog,
som dog ikke sjældent bevæger sig over i poetiske vendinger. Også for Andersen
var der tale om uafviselige eksistentielle spørgsmål, som man måtte søge at få
svar på. Men for ham lå intuitiv, følelsesmæssig indlevelse og forståelse
bedre for, end systematisk, diskursiv, analytisk tænkning, og derfor faldt det
ham mest naturligt, at udtrykke sig digterisk i så vel prosa som poesi. (Note
6)
Ved begrebet eventyr forstås en fortælling, der er karakteristisk
ved, at personerne mere er typer end individuelle personligheder, og ved, at
naturlige, realistiske og overnaturlige, fantastiske elementer eller fænomener
behandles med samme selvfølge. Et karakteristisk træk ved eventyr er desuden,
at handlingen sjældent lader sig henføre til et klart defineret sted eller en
bestemt tid. Eventyr udfolder sig altså i et fiktivt univers i en slags tid
uden for tiden, hvor den fysiske årsags-virkningslov er ophævet, og hvor
overnaturlige fænomener og væsener, f.eks. engle, trolde, drager m.fl.,
optræder med lige så stor selvfølge, som de tilsyneladende realistiske figurer.
Eventyrgenren rummer en
række faste fortælleformler og en fast forestillingsverden, som hos f.eks. Jung
opfattes som psykiske konstanter, de såkaldte arketyper, på linie med drømme.
Der er derfor ofte faste mønstre i handlingsgangen og personkarakteristikken,
f.eks. tre brødre, som i flere folkeeventyr, eller tre hunde, som i
H.C.Andersens "Fyrtøjet".
De overleverede, anonyme og
såkaldte "folkeeventyr" blev nedskrevet af litterær og videnskabelig
interesse, af folk som f.eks. Perrault og brødrene Grimm. Genren inspirerede
kunstdigtningen, som i eventyrformen fandt mulighed for i knap og anskuelig
form at udtrykke centrale menneskelige holdninger og reaktioner og prægnante
mennesketyper. De sidstnævnte karakteristika gælder ikke mindst H.C.Andersens
eventyr, der dog også er karakteristiske ved, at de ikke ser noget modsætningsforhold
mellem natur og overnatur, mellem virkelighed og mirakel eller mellem fysisk lovbundethed
og livsunderet. Andersens eventyr skildrer derfor den fysiske så vel som den
åndelige virkelighed med lige stor selvfølgelighed, nemlig ud fra den
grundbetragtning, at livet selv er det største eventyr, og at de digtede
eventyr kun er overnaturlige i begrebets negative betydning, hvis de ikke grundlæggende
er i overensstemmelse med de lovmæssigheder, der gælder i dette større,
guddommelige eventyr, hvori vi selv lever.
Eventyr er
ikke egentlig religiøs digtning, men eventyr-elementer indgår i mange religiøse
tekster. Som såkaldte folke-eventyr er eventyrfortællinger blevet anonymt og
mundtligt viderefortalt fra generation til generation, formentlig omtrent siden
tidernes morgen, og ofte i form af internationale vandrehistorier med oprindelse
i folketroen. Folkeeventyrene har ofte karakter af forløsning, idet de som
regel indeholder en lykkelig slutning, der kan minde om en kultisk besværgelse
af kaos eller det onde. (Note 7)
Det kosmiske tydnings-plan i Andersens digtning, forekommer som
overordnet idé eller plan i hans romaner, dramatiske arbejder og digte, og i
selvbiografien Mit Livs Eventyr, men måske i særdeleshed i mange af hans
eventyr og historier. Dette skal dog ikke forstås sådan, at Andersen i alle tilfælde
bevidst har bestræbt sig på at give sine værker et indhold, så disse også
skulle kunne læses som udtryk for, hvad vi her forstår ved et kompleks af
bestemte kosmiske ideer, tanker og forestillinger.
Men når vel nok især eventyrene forekommer
at indeholde et sådant kosmisk forestillingskompleks, skyldes det derfor
snarere, at Andersens sind i hans skabende øjeblikke beherskedes af en
fuldkommen harmoni mellem følelse og intellekt, som bevirkede, at hans inspirations-
og intuitionsevne let vaktes. Takket være Martinus, ved vi nu, at denne evne
giver automatisk adgang til de lag i bevidstheden, som dels rummer de
personlige guldkopier og dels de kollektive, universale guldkopier, som
tilkendegiver sig i form af idémæssige indfald eller færdigt udformede
forestillinger, f.eks. som et eventyr, et digt, et drama eller lignende.
Poesiens kosmiske aspekt udgøres med andre ord altså af det fond af universale
ideer, tanker og forestillinger om livet, verden og tilværelsen, som findes i
form af de faktorer, Martinus betegner som ”guldkopierindringer”, og herunder
ikke mindst i form af de såkaldte ”kosmiske facitter”. (Note 8)
Det kan her være på
sin plads at minde om Martinus’ beskrivelse af, hvordan inspirationen og
intuitionen kan vækkes hos forfattere og kunstnere. Det sker ifølge ham i
sådanne øjeblikke, hvor disses bevidsthed er fyldt af glæde eller ligefrem
ekstase, og derved strejfer erindringer af ren kærlighedsmaterie:
”[…]
Når intuitionsevnen således et øjeblik kommer i udbrud hos en forfatter eller
kunstner, kommer der i form af lynsnare glimt nyt idémateriale til et digt,
skuespil, eventyr eller andre former for kunstmanifestationer frem til hans
bevidste tankeverden i organiseret eller færdigbygget form. […].” (Note 9)
For sit vedkommende udtrykte
Andersen en tilsvarende erkendelse med ordene: ”Tit synes jeg, det er
erindringer, vuggesange fra en anden verden, der vågner i min sjæl og som jeg
må gentage.” Med denne sætning antyder Andersen, at der findes en ”anden
verden”, som individet engang har forladt og som det under visse omstændigheder
er muligt at få kontakt med og hente inspiration fra. Dette er jo også, hvad
der ifølge Martinus i allerhøjeste grad er tilfældet, hvilket han bl.a. kommer
ind på under sin omtale af planteriget:”
[…] Men med dette på en sommerdag gennem
planteriget reflekterede salighedslys bliver en i individet eksisterende
ubevidst eller døende tendens til en erindring om en lysverden, det engang har
forladt, en erindring om noget, der er smukt og skønt, her midt i livets
mørkeste tilværelsesplan bragt til live, givet fornyet kraft og styrke til
stimulering af dets længsel efter atter at vende tilbage til lysets riger. […]”
(Note 10)
Også H.C.Andersen mente altså, at den
digteriske oplevelses- og udtryksform, poesien, vel at mærke i sit kosmiske
aspekt, er af guddommelig oprindelse. En del af Andersens eventyr er blevet til
på denne måde, idet de har foreligget som i hovedsagen færdige arbejder i
inspirationsøjeblikket. Men hermed være dog ikke sagt, at han altid kom lige
så nemt til sine mange eventyr og historier, for selvom han ofte, ja, i reglen,
fik den overordnede idé til et eventyr eller en historie via inspiration, måtte
han i mange tilfælde bearbejde både indhold og sprog til han syntes, at værket
var af tilfredsstillende kvalitet. Herom fortæller han i et brev til
digterkollegaen B.S.Ingemann bl.a.:
[...] - Jeg tror - og det vil glæde mig,
om jeg har ret - at jeg er kommen på det rene med at digte eventyr! De første,
jeg gav, var jo mest ældre, jeg havde hørt som barn, og som jeg, efter min art
og måde, gerne fortalte og omdigtede; de, jeg selv skabte, f. eks. "Den
lille Havfrue", "Storkene", "Gåseurten" etc. vandt imidlertid
mest bifald, og det har givet mig flugt! Nu fortæller jeg af mit eget bryst,
griber en idé for den ældre - og fortæller så for de små, medens jeg husker på,
at fader og moder tit lytter til, og dem må man give lidt for tanken! - Jeg har
en masse af stof, mere end til nogen anden digte-art; det er tit for mig, som
hvert plankeværk, hver lille blomst sagde: "Se lidt på mig, så skal min
historie gå op i dig!", og vil jeg det, så har jeg historien! [...] (Note
11)
Ja, mon ikke Andersen var ”kommen på det rene med at digte eventyr!”
Ligesom han havde sit publikum, både børnene og de voksne, i tankerne, når han
bearbejdede sine på samme tid enkle og geniale indfald eller intuitioner. Disse
sidste kom ofte og helt uventet til ham, mens han befandt sig på gaden, på
rejse, i selskab hos venner og bekendte, eller i hans kære Det kgl. Teater,
hvorfra han skyndte sig hjem for at nedskrive idéerne på papiret. Men først og
sidst fik han ofte sine inspirationer i naturen, hvor han var omgivet af buske,
træer og blomster. H.C.Andersen elskede simpelthen blomster, især roser, og var
desuden en fin og kyndig blomsterbinder. Og tænk, alle hans eventyr er skrevet
med pen og blæk, og i reglen under så beskedne ydre forhold, som f.eks. hans
lille lejlighed i Nyhavn nr. 20 i København! (Note 12)
Noter og kilder til: Eventyr og kosmologi:
1
Harry Rasmussen: H.C.Andersen, H.C.Ørsted & Martinus – et
sammenlignende studie. Forlaget Kosmologisk Information 1997. 1. kap.
2
Livets Bog (herefter LB) I, stk. 251-2, 267, 275.
3 LB IV, stk.
1128, 1136-45, 1384, 1419-20, 1503.
4 LB I, stk. 40; LB IV, stk. 1184-5, 1193;
LB V, stk. 1600-1609; Logik, kap. 51-3, 68.
5
Emnet er behandlet udførligt i det i note 1 nævnte værk som helhed.
6 Vedr. intuition: LB I, stk. 194-208,
213-5, 217. Vedr. kosmisk analyse: LB II, stk. 435, 441, 500. – Vedr.
intuition, se f.eks. også artiklen Intuition og personlighed
7
Vedr. eventyrgenren, se f.eks. Vibeke Stybe: Fra Askepot til Asterix.
Forlaget Munksgaard. 3. udgave, 3. oplag 1980.
8 Vedr. ”guldkopier” og
”kosmiske facitter”: LB I, stk. 216-8; LB II, stk. 356, 359, 388, 391, 397-403,
408, 422, 439-40. Vedr. begrebet ”guldkopier”, se artiklen Talentkerneprincippet.
9
LB I, stk. 199-201. Jf. stk. 197 og 209-10.
10 LB I, stk. 183.
11 Kirsten Dreyer: H.C.Andersens
brevveksling med Lucie & B.S.Ingemann. Museum Tusculanums Forlag 1997.
Bind I, side 190-193. Brevet til B.S.Ingemann er dateret den 20. november 1843.
12 Også Martinus’ værker er blevet til under
relativt beskedne forhold og vilkår, først i værelset på Jagtvej 52, dernæst i
Pile Allé, senere i Lykkesholms Allé og Joakim Larsensvej, på Glahns Allé, og
endelig i hans beskedne kontor på Instituttet på Mariendalsvej.