Hjerne-spind og ansvarsforflygtigelse
Medierne
har i de seneste årtier næsten dagligt bragt nyheder fra hjerneforskningens og neuropsykologiens
verden, som for tiden synes at have taget teten i forhold til de øvrige
videnskabsgrene. Det skyldes formentlig til dels, at nyt om hjernen åbenbart er
godt ’stof’ i de trykte såvel som elektroniske medier. Imidlertid må man som
interesseret læser og seer beklage, at der sjældent er kontinuitet og
konsekvens i mediernes behandling af de emner, der via nyhedsbureauerne og
andre kilder tid efter anden dukker op fra forskerverdenen. Til trods for en
del forvirring omkring emnet, tegner der sig dog alligevel et generelt billede
af situationen vedrørende hjerneforskningens foreløbige resultater, nemlig at
man mener at kunne forklare den menneskelige psyke og personlighed med
henvisning til hjerneprocesser og hjernefunktioner, underforstået, at bevidstheden
og personligheden udelukkende er et produkt af disse funktioner og processer.
Denne forenklede – og efter min mening utilstrækkelige – opfattelse af
forholdet mellem hjernen og bevidstheden, vender denne artikel sig kraftigt
imod, sådan som tilfældet også har været i en række artikler, jeg tidligere har
skrevet om samme emne.
Man skal som bekendt høre meget, før ørerne
falder af, men især medierne, de trykte såvel som elektroniske, fører sig for
tiden fortsat frem med blandt andet at formidle ”hjerneforskningens nyeste
resultater”. Og det er faktisk utroligt, så meget 'hjerne-vrøvl', man skal høre
i disse år, hvor hjerneforskningen nærmest har fået - eller tiltaget sig - en
videnskabelig særstatus. Det drejer sig grundlæggene om, at nutidens
hjerneforskere åbenbart mener at kunne objektivisere psyken og personligheden
ved at identificere begge dele med hjernen, som man derefter kan omtale i
tredie person som 'den'. Dermed har man – nærmest som ved et trylleslag -
fjernet psyken og personligheden som værende noget i sig selv, og samtidig
forflygtiget det individuelle og personlige ansvar, og skudt skylden for
individets diverse reaktioner, holdninger og handlinger over på 'den'. Samtidig
undgår man naturvidenskabelig set uhåndterlige og ’luftige’ begreber og
fænomener som subjekt og ’jeg’ og ’mig’.
En del psykologer er
hoppet med på vognen, og det er snart det værste ved hele situationen. Men det
må formentlig skyldes, at de som så mange andre ligger under for
hjerneforskernes formodede ekspertise og ikke har tiltro til, at psyken og
personligheden, bl.a. i henhold til psykologen C.G.Jung, udgør et
selvstændigt og overordnet energisystem, der benytter hjernen som værktøj, men
altså ikke som sådan er identisk med denne. Det gælder for øvrigt også i
Martinus’ tilfælde, idet han i nok så høj grad og konsekvent har påvist i sine
kosmiske analyser, at hjernen ikke er identisk med bevidstheden og
personligheden, men at den netop udgør – det skal selvsagt pointeres – et
nødvendigt organ eller redskab for jeget i dettes uophørlige projekt med at
skabe sin livsoplevelse og manifestere sig i form af reaktioner og handlinger.
Hjernen som overkommandocentral
Ét er, at hjerneforskningen forlængst har kortlagt
hjernens anatomi og til dels også dennes fysiologiske funktioner og processer,
herunder ikke mindst perceptionen, men noget andet er, at en nyere tids
opfindelse og udvikling af elektroniske scannere nærmest har medført noget, der
ligner eufori – rolig, det skyldes bare stoffet endorfin - i
hjerneforskerkredse, fordi man nu havde fået et håndgribeligt værktøj, som ikke
alene kunne scanne for sygdomme i hjernen, men som nok så vigtigt også kunne
scanne de normale hjerneprocesser. Herved blev man angiveligt sat i stand til
f.eks. at følge en tankes eller følelses opståen og forløb i hjernevindingerne,
og derfor ikke noget at sige til, at nogle nu troede at man var på vej til –
rent fysisk objektivt – at kunne kortlægge den menneskelige bevidsthed og personlighed,
så man for fremtiden forhåbentlig kunne undgå alt det vrøvl om gud, ånd og
sjæl, som jo i henhold til de naturvidenskabelige forskere m.fl. ’bare’ er
fiktive forestillinger eller indbildninger hos uvidende og troende mennesker.
Det er reduktionisme, så det batter.
Senest har man i gratisavisen NYHEDSAVISEN for onsdag den 26. september
2007 kunnet læse artiklen "Hjernen
dømmer uretfærdigt", skrevet af videnskabsjournalist Sophie Nyborg, som
tidligere har ført sig frem med lignende artikler. Artiklen er forsynet med
følgende manchet: ”Tanke .
Stenalderhjerne styrer vores holdning til, hvor hårdt kriminelle skal
straffes”. Baggrunden for denne påstand, som udvides i artiklen, er en
ph.d-afhandling om emnet, forfattet af politolog Michael Petersen ved Aarhus
Universitet. Påstanden udbygges i artiklen med, at den pågældende har kunnet
konstatere, at ”vores hjerne har nemlig ikke udviklet sig siden stenalderen.
Dengang boede mennesker sammen i grupper på 25 individer, og der vurderede man
straf ud fra hvilken værdi, personen havde for fællesskabet – og ikke ud fra
den ugerning, der var begået.” Det skal naturligvis ikke her bestrides, at de
ældre lag af hjernen ikke har udviklet sig siden stenalderen, for det er der
egentlig ikke noget nyt i. Men i stedet for den ’objektiviserende’ og
’distancerende’ reference til hjernen, kunne man lige så godt have nøjedes med
at sige, at vores psyke ikke har udviklet sig siden stenalderen. Og så i øvrigt
i stedet have givet individets psyke og personlighed, og dermed individet,
skylden for ugerningen. For det er og bliver en uverificeret påstand eller
hypotese, i hvert fald indtil videre, at psyken og personligheden, og dermed
subjektet eller jeget, er identisk med hjernen.
Men henvisningen til hjernen i sammenhængen er symptomatisk for forskere
og andre, som forholder sig ’videnskabeligt’ og reduktionistisk til menneskets
psyke og personlighed. Ovennævnte Michael Petersen citeres endvidere for
følgende udtalelse: ”Evolutionspsykologisk forskning viser, at vi opfatter
asymmetriske ansigter som grimme, fordi det har været en indikator på dårligere
gener. Sådanne personer har mindre værdi for flokken” – og dømmes derfor
hårdere, lyder det. Dette er hjerneforskeren Martin Skov, Hvidovre Hospital,
angiveligt enig i, idet han citeres for denne udtalelse: ”Mennesket har
udviklet en speciel evne til at samarbejde og er meget sociale dyr. En
følelsesmæssig reaktion har været vigtig, fordi vrede eller frygt gør, at man
handler hurtigt mod en truende person.” Som det fremgår, henviser den
pågældende forsker her ikke direkte til hjernen i det korte citat, artiklen
bringer af ham. Vedkommendes udtalelse kan man jo formentlig kun være enig i,
for der er jo her blot tale om adfærdspsykologi, som forresten ikke behøver at
have nogen direkte reference til hjernen, uanset hvilken betydning denne så end
har i sammenhængen. Men det er i øvrigt interessant, at gener også bringes med
ind i billedet, for påstanden om generne som årsag til stort set alle
menneskelige unoder, er ligesom gået af mode til fordel for hjernens rolle som
bl.a. ’skurk’.
Rabiat ateisme og materialisme
Men nok så rabiat er en anden
videnskabsjournalist, som f.eks. Lone Frank (LF), der for tiden fører sig frem
i medierne som erklæret ateist og overbevist materialist, og som åbenbart ser
en slags mission i at gøre opmærksom på, at al den snak om Gud, ånd, sjæl etc.
etc. i bedste fald er rene og skære illusioner og i værste fald det rene
og skære vrøvl. For nylig sendte DR 2 en serie programmer af LF om især
amerikansk hjerneforskning, og overthere fægter man med de store armbevægelser
og bevæger sig ud i ekstremerne, også når det gælder påstandene om, hvad
hjernen er og kan og ikke er og ikke kan.
Samme LF har ligeledes fornylig fået udgivet en bog hos Gyldendal
med titlen "Den 5. revolution", som sigter til hjerneforskningens
"revolutionerende" resultater. LF har også en hjemmeside www.5revolution.dk, og så sent som 14.
sept. 2007 bragte NYHEDSAVISEN under overskriften "Gud findes i
magneter" en omtale af LF's synspunkter i forbindelse med en såkaldt
"gudhjelm", opfundet af den canadiske hjerneforsker Michael
Persinger. Om "gudhjelmen" hedder det bl.a.: at den "kan
fremprovokere syner og åbenbaringer af alt fra jomfru Maria til
spøgelser."
LF
har angiveligt selv prøvet den elektromagnetiske "gudhjelm" og siger
ifølge artiklen i NYHEDSAVISEN herom i sin bog bl.a.: "Først er det bare
en fornemmelse af, at atmosfæren ligesom er ladet. Så er der lyde. Det er, som
om noget eller nogen kryber eller måske snarere kravler rundt neden for
fodskamlen. Det er fuldstændigt, som om der er en krop bag lydene. Ja, der er
sgu et væsen i rummet, og det er ikke noget behageligt kreatur at være i
selskab med. Men jeg kan godt forstå, at folk føler, at de har mødt noget eller
nogen. Det føles rigtigt."
Men LF skynder sig i samme åndedræt beroligende at pointere: "Jeg
vidste godt, at det ikke var rigtigt, men alligevel kunne jeg ikke lade være
med at føle det. Væsenet føltes simpelthen virkeligt, og det var en ret stærk
oplevelse." Det fremgår i øvrigt explicit, at LF er fuldstændig overbevist
om, at religiøse oplevelser ikke kommer til os udefra, men er noget, vores
hjerner selv genererer og som derfor er – den rene illusion.
Personligt forekommer det mig, at LF bevæger sig på tynd is med
sine påstande, selv om de nok vil være lidt vanskelige at gendrive, for LF er
angiveligt ikke i tvivl om, at hun har fuldkommen ret i sine påstande, som hun
mener er ’videnskabeligt bevist’. I anledning af udgivelsen af bogen deltog LF
i øvrigt i DR 2’s Deadline-program, lørdag den 8. sept. d.å., hvor hun bl.a.
drøftede emnet hjerne og religion med den danske hjerneforsker Anders
Roepstorff, som dog ikke umiddelbart syntes at være enig i hendes rabiate
synspunkter. På en venlig, men bestemt måde fremførte han, at Lone Frank nok så
lidt vel ensidigt og unuanceret på forholdet mellem hjernen og f.eks.
religionen. Han fremførte som et af sine forsigtige modargumenter, at biologi,
kultur og samfundsforhold i tidens og historiens løb har været med til at skabe
hjernen i dennes vekselvirkning med omgivelserne, og så vidt jeg forstod, mente
han derfor ikke, at man kunne sige, at f.eks. religiøse
oplevelser 'bare' blev genereret af hjernen.
Det er jo for øvrigt en kendsgerning, at der
også bevidst eller utilsigtet kan genereres illusioner eller hallucinationer
via indtagelse af narkotika og alkohol, som det ses ved delirium tremens. Men
det hjerneforskerne, neuro-psykologerne og LF m.fl. synes at overse, er så vidt
jeg kan forstå selve den omstændighed, at hjernen og bevidstheden i fællesskab
overhovedet er i stand til at frembringe sådanne oplevelser. Men
hjerneforskerne og neuro-psykologerne – i hvert fald en del af disse - er
tilsyneladende fast overbeviste om, at det er hjernens fysiologiske og
kemiske processer, der udgør grundlaget for enhver form for oplevelse, uden at
de iøvrigt synes i stand til at forklare, hvordan som nævnt de elektro-kemiske
processer i hjernen bliver omformet til – netop oplevelser.
I
øvrigt har den videnskabelige perceptionspsykologi for længst påvist, hvilke
psykologiske faktorer, processer og lovmæssigheder, der ligger til grund for
sansningen og ikke mindst for forekomsten af sanseillusioner og
hallucinationer. Men vel at mærke uden at man egentlig er gået til sagens
kerne, som er, hvordan bevidstheden bærer
sig ad med automatisk at fortolke de elektro-kemiske sanseimpulser og processer
i hjernen, således at disse fremtræder i form af f.eks. den omverden, der
registreres af sanserne, og som i bevidstheden tolkes og af individet opleves
som tredimensionale former, farver, lyde, dufte, smag etc.
etc.
I den forbindelse er det imidlertid så heldigt, at der forefindes et
spiritualistisk alternativ til tidens ateistiske og materialistiske og stærkt
reduktionistiske ’mode-bølge’, nemlig i form af Martinus’ åndsvidenskab, idet
Martinus i højere grad end formentlig nogen anden tænker eller filosof i
fortiden og nutiden, i sine kosmiske analyser har påvist, hvilke faktorer og
lovmæssigheder, der er involveret i sanse- og oplevelsesprocessen. Men eftersom
hans synspunkter og konklusioner i hvert fald endnu ikke er anerkendt ”på
parnasset”, har man end så længe kunnet ignorere disse og henvise dem til
troens, fantasiens eller uvirkelighedens verden. Så har man sin ryg fri og vil
ikke kunne beskyldes for uvidenskabelighed.
Rent personlig er jeg overbevist om, at der for tiden er tale om et –
ganske vist utilsigtet - videnskabeligt ’komplot’, og at videnskaben, og
specielt nogle af hjerneforskerne og neuropsykologerne, er på afveje i
spørgsmålet om hjernens funktion og betydning i sammenhæng med menneskets psyke
og personlighed. Men eftersom samme videnskab også er på afveje vedrørende de
sidstnævnte faktorer eller fænomener, må mine synspunkter selvfølgelig indtil
videre betragtes som uverificerede påstande. Men man skal som bekendt være
kommet på afveje, for at gøre iagttagelser, erfaringer og overvejelser, som
senere vil kunne danne grundlag for at rette kursen op igen. Det skal dog her
fremhæves, at det ikke er af ond vilje, at de naturvidenskabelige forskere og
deres støtter, henholder sig til, hvad de selv opfatter som videnskabelige
fakta, nemlig at bevidsthed og personlighed er et produkt af hjernefunktioner.
Men det er til gengæld også set før i historien, at man har været nødt til at
ændre opfattelse af tidligere hævdede ’sandheder, som f.eks. dengang man
nødtvungent måtte revidere det gamle geocentriske verdensbillede til fordel for
det ny og mere sande heliocentriske verdensbillede. I analogi hermed kan man
henholdsvis betragte det fysiske verdensbillede, hvori bevidstheden er
underordnet hjernen, og det psykiske eller åndelige verdensbillede, i hvilket
sidste bevidstheden i henhold til åndsvidenskaben udgør en overordnet faktor i
forholdet til den fysiske materie. Som en følge deraf er det derfor min
overbevisning, at man før eller siden vil blive nødt til at revidere den
materialistiske livs- og verdensanskuelse til fordel for en spiritualistisk
livs- og verdensanskuelse, også selvom det ikke ligger lige for i den
allernærmeste fremtid.
For år tilbage så man en principielt lignende
situation, som den vi ser med nutidens hjerneforskere, nemlig nogle biologers
stærke fremhævelse af, at ansvaret eller 'skylden' for individets reaktioner,
holdninger og handlinger ligger i det biologiske genkompleks. "Det ligger
i generne!" lød det i tide og utide fra forskerne og - ikke mindst - medierne,
som mere end villigt viderebragte "de nyeste resultater indenfor
forskningen". Man kunne dårligt nok
åbne sin daglige avis eller høre radio og se TV, uden at støde på udsagnet:
”Det ligger i generne..” eller ”Det skyldes generne...”
Hvis man skal tro de naturvidenskabelige popularisatorer og
skribenter, findes der ikke den menneskelige egenskab, evne, tilbøjelighed,
dyd eller last, som ikke kan tilbageføres til generne og som disse er årsag til
eller bærer skylden for. Det med, at alting - herunder også etik og moral -
skyldes generne, brugtes dels som forklaring og dels som undskyldning for menneskets
reaktioner, holdninger og adfærd.
Det var dengang blevet ’moderne’ at påstå, at såvel social som
asocial og kriminel adfærd ligger indkodet i generne, ligesom tilfældet er med
menneskets hetero-, homo- eller biseksuelle orientering. Ja, der var som nævnt
næsten ingen grænser for genernes indflydelse på og betydning for
menneskelivet - og plante- og dyrelivet med, kunne man tilføje.
Forsøget på f.eks. at ville forklare især homo- og
biseksualitet med, at denne seksuelle orientering og adfærd skyldes en særlig
kodning af generne, hvorfor det enkelte individ følgelig ikke kan gøre for
eller bære ansvaret eller skylden for sin afvigende seksuelle orientering og
adfærd, er for så vidt forståelig og sympatisk nok. Det hænger jo blandt andet
sammen med tidens tendenser i retning af større tolerance og modstand mod
diskrimination af enhver art, også af seksuelle minoriteter.
Imidlertid kan man med begrundet skepsis tillade sig at
spørge, om dét med generne nu også er hele forklaringen på menneskets biologiske,
psykologiske, sociale og kulturelle situation og adfærd, sådan som visse
biologer og de naturvidenskabelige popularisatorer åbenbart dengang mente og
gerne ville have os til at tro? Men hvis det virkelig skulle være tilfældet, at
alt, hvad der vedrører mennesket, på forhånd er bestemt af generne, hvor bliver
så f.eks. individets egenvilje og bevidste beslutninger og dermed
det individuelle eller personlige ansvar af i sammenhængen?
Her skal jeg dog ikke udbrede mig yderligere om dette emne med generne,
men i stedet henvise læseren til artiklen ”Det ligger i generne ...” her på
hjemmesiden, hvor emnet uddybes en smule mere end tilfældet er her.
I øvrigt minder situationen i
princippet om dengang tilbage i 1960-70'erne, hvor psykologer, pædagoger og
sociologer var tilbøjelige til at acceptere den marxistiske påstand om, at det er
’basis’ i form af økonomien, produktions- og samfundsforholdene, som dybest
set er ansvarlige for det enkelte individs psyke og adfærd. Når et menneske
derfor f.eks. udviser en kriminel adfærd, skyldes dette altså ikke individet
selv, men derimod dé ydre forhold og livsvilkår, individet er født ind i og
undergivet, for ikke at sige prisgivet.
Man
ville altså have os til at tro, at et individs reaktioner, adfærd og handlinger
primært skyldtes samfundsforholdene, især når det gjaldt individets utilpassethed
og eventuelle kriminelle handlinger. Denne opfattelse deltes også af en del
filosoffer, samfundsforskere og politikere, som henholdt sig til den på det
tidspunkt højaktuelle nymarxistiske lære, der som nævnt lagde ansvaret over på
samfundsforholdene, underforstået det kapitalistiske og liberale samfund, og
som dermed samtidig frikendte det enkelte individ for enhver form for ’skyld’.
Begrebet eller fænomenet individ havde de kollektivt indstillede nymarxister –
i lighed med socialister og kommunister - i øvrigt meget svært ved at acceptere
og affinde sig med, for det stemte jo ikke med den kanoniserede
marxistisk-leninistiske lære.
En af de konklusioner og konsekvenser, som tilhængere af det
nymarxistiske synspunkt drog, var, at man selvfølgelig måtte ændre det
privatkapitalistiske grundlag for produktionsvilkårene og samfundsforholdene,
for derigennem at ændre og forbedre mennesket. En ændring og forbedring, man i
øvrigt mente ville følge som en helt automatisk konsekvens af ændrede ydre forhold.
Lige som man f.eks. mente, at religion ville forsvinde af sig selv i og med den
konsekvente indførelse af socialisme eller kommunisme. Marx udtrykte det selv
på den måde, at det ikke er bevidstheden, der skaber omverdenen, sådan som en
del filosoffer i tidens løb har hævdet, men derimod omverdenen, der skaber
eller frembringer bevidstheden. Ingen spurgte dengang om, hvordan de
nymarxistiske filosoffer og deres tilhængere, herunder en del politikere, som
hårdnakket holdt på, at ”alt er politik”, kunne vide, at der var tale om en
’videnskabelig tese’, sådan som de påstod.
Og år senere, da de kommunistiske regimer brød sammen,
heldigvis forholdsvis fredeligt, var der stort set ingen på den poltiske
venstrefløj, der ville være ved, at statskapitalisme er mindst lige så stort et
onde som privatkapitalismen, og at selve kommunismen og den marxistiske lære i
sin yderste konsekvens ville ende som et totallitært diktatur. Man henholdt sig
derimod til, at socialismen eller kommunismen blot ikke var blevet gennemført i
de pågældende lande, hvorfor forholdene de berørte steder ikke var blevet
anderledes og bedre, end tilfældet var. Man var heller ikke tilbøjelige til at
ville indse eller indrømme, at de faktorer, lovmæssigheder og kræfter, der er
med til at skabe den menneskelige bevidsthed og personlighed, er mere
omfattende og komplicerede, end økonomi, produktionsvilkår og samfundsforhold.
Det forholder sig faktisk i virkeligheden omtrent lige omvendt af, hvad Marx
m.fl. påstod, nemlig at det er bevidstheden og den menneskelige personlighed,
som i sam- og modspil eller sam- og modarbejde med andre bevidstheder og
personligheder, der skaber, opretholder og eventuelt forandrer økonomien,
produktionsvilkårene og samfundsforholdene.
Helt generelt kan det i øvrigt siges, at
fagforskere med specialområder, som f.eks. hjerneforskning, og andre med, synes
at overse den almindelige kendsgerning, at sproget er et væsentligt udtryk for
bevidsthedslivet. Sproget har som bekendt kulturhistorisk baggrund og afspejler
sig samtidig i højeste grad i kulturen, hvorfor de sproglige udtryk og termer
derfor også har en betydning, som man ikke sådan uden videre kan tillade sig at
ignorere, blot fordi hjerneforskningen har fået indført hjernescannere. Udtryk
som f.eks. ’jeg’, ’mig’, ’min’ og ’mit’, som refererer direkte til subjektet
eller jeget, kan derfor heller ikke tolkes eller reduceres til at være blot og
bar identiske med hjernen, så meget mindre, som at udtrykket ’min hjerne’, i
lighed med udtryk som ’min krop’, ’mit hoved’, ’mine arme’ osv., henviser til
et ’ejendomsforhold’. Og hvem eller hvad er så ’ejeren’? Jo, det er
selvfølgelig subjektet eller jeget, som ifølge åndsvidenskaben er den egentlig
overordnede faktor i forholdet, og som er brugeren af hjernen, omend ikke på en
umiddelbart indlysende og almindelig kendt måde. Det vil læseren kunne
orientere sig om ved bl.a. at læse nogle af afsnittene og artiklerne om
Martinus’ kosmologi her på hjemmesiden. Der er imidlertid ikke kun tale om en tilvænnet
og traditionel talemåde, men derimod om en reference til et faktisk forhold,
som grunder sig på en i reglen ubevidst eller instinktiv – eller om man vil:
intuitiv - ’viden’ om en psykofysisk virkelighed. At hjerneforskere, som f.eks.
Peter Lund Madsen, ironisk-humoristisk kaldet ”Hjerne-Madsen”, afviser en sådan
opfattelse og selv foretrækker at sige: ”Jeg hjerne mener, ved eller tror sådan
og sådan”, udgør jo ikke i sig selv noget bevis på, at det skulle forholde sig
sådan i virkeligheden, men udgør højst en reduktionistisk, objektiviserende,
men alligevel personlig og subjektiv opfattelse, selv af en hjerneforsker.
Hermed ikke mere Hjerne-vrøvl eller hjerne-snak i denne omgang. Læseren
henvises i øvrigt til diverse artikler om hjernen, bevidstheden og den
menneskelige personlighed her på hjemmesiden.
© 2007 Harry Rasmussen.