Denne artikel vil forsøgsvis behandle begrebet perspektiv ud fra to
synsvinkler, nemlig perspektiv dels i form af mikroperspektivet eller
nærperspektivet og dels i form af makroperspektivet eller fjernperspektivet.
Ved det førstnævnte perspektiv skal ganske enkelt forstås det perspektiv, som
også kunne kaldes for ét-livs-perspektivet, hvori vi mennesker bevidst så vel
som ubevidst oplever, opfatter og forsøgsvis forstår vores nære omverden og
tilværelse. Ved det sidstnævnte begreb og perspektiv, makroperspektivet, skal
lige så enkelt opfattes og forstås det vældige univers, hvori vi alle hver især
lever, oplever og udfolder os. I dette universale perspektiv svinder ét-livs-tilværelsen
ind til en så mini-mini foreteelse, at den synes uden betydning i den vældige
universale eller kosmiske sammenhæng. Paradokset er, at vi jo alle er her, om
end kun for et begrænset tidsrum, som for os mennesker maksimalt drejer sig
omkring knapt 100 år.
Men hvorfor har denne artikel fået titlen ”Hvor blev I af?” – Svaret lyder i al
korthed: Det har den ganske enkelt, fordi artiklens hovedemne vil dreje sig om
det universale faktum, der almindeligvis betegnes som døden eller
tilintetgørelsen. Man kan poetisk sige om døden, at den er livets
rejsekammerat, sådan som eksempelvis digteren H. C. Andersen kalder den i
eventyr som ”Dødningen” (1830) og dettes bearbejdelse til eventyret
”Reisekammeraten” (1835).
Lige så længe der har eksisteret tænkende mennesker, lige så længe
har der også været tanke-specialister eller såkaldte filosoffer, et ord, der
betyder venner af visdom, som har beskæftiget sig med tre grundlæggende
tilværelsesproblemer: Hvad? Hvordan? og Hvorfor? Formentlig lige så længe har
tænkerne stort set også delt sig i tre filosofiske hovedretninger: Idealister,
materialister og identitetslærere. Idealister i og med opfattelsen af eller
troen på en åndelig eller spirituel virkelighed, materialister i opfattelsen af
eller troen på, at virkeligheden udelukkende består af fysisk-kemiske kræfter
og lovmæssigheder, identitetstilhængere i opfattelsen af, at løsningen på de
dualistiske problemer mellem ånd og materie er, at ånd og materie i bund og
grund er identiske.
Ligeledes forekommer der tre andre væsentlige filosofiske
grundretninger: Teister (troen på en gud), ateister (benægtelsen af en gud) og
indifferente (tænkere, hvor hvem spørgsmålet om en gud er uden betydning og
derfor overflødigt).
Det er naturligt og selvfølgeligt, at vi mennesker stort set især
forholder os til den død, der rammer vores familie og venner. Så meget mere,
som at vores personlige følelser normalt præger denne nok så fatale situation i
menneskers liv. Det kan, i principiel lighed med optimistisk glædesfølelse ved
fødslen, være i form af en idealistisk og optimistisk overbevisning om eller
tro på, at de afdødes sjæl eller ånd lever videre i en overjordisk åndelig
tilstandsform, sådan som f.eks. kristne traditionelt mener og tror. Eller
sådan som f.eks. hinduister og buddhister også tror, men med den tilføjelse, at
disse mener at sjælen eller ånden senere genfødes – reinkarnerer – på Jorden og
fortsætter livet med de positive og negative konsekvenser genfødslen og den med
denne forbundne skæbnelov, også kaldet karmaloven, har, og som kort lyder: ”Som
du sår, således skal du også høste!” I henhold til den teori, følger
skæbnevirkningerne et individ gennem flere inkarnationer, men vel at bemærke
både i positiv og negativ forstand. Positivt i den forstand, at evner og
færdigheder udvikler sig, negativt i den forstand, at følgerne af begåede
uheldige og ulykkelige handlinger automatisk medfører en lige så ulykkelig og
uheldig konsekvens i det aktuelle liv.
Gennem hele menneskehedens historie har der været mennesker og
grupper af mennesker, som har haft et behov for og følt sig tiltrukket af
idealistiske religiøse eller verdslige utopier. Den omstændighed må formentlig
være baggrunden og grundlaget for religionernes opståen som en måde, hvorpå
mennesker kunne give tilværelsen mening og gøre den udholdelig og i bedste fald
glædelig.
Helt anderledes tager situationen sig ud set fra en materialistisk og
pessimistisk livsopfattelse, hvor den fysiske død betyder slutningen på og
tilintetgørelsen af både individets fysiske legeme og den dertil knyttede form
for energi, der betegnes som ånd eller sjæl. I den sammenhæng er der ikke tale
om nogen skæbnelov, men derimod om den fysiske lovmæssighed årsag og virkning,
også kaldet kausalitetsloven. Denne er. Sammen med naturlovene og
naturkræfterne rigeligt til at forklare, hvordan verden og livet er opstået og
fungerer. Derfor er begrebet Gud totalt unødvendigt og dermed overflødigt
tankespind til trøst for naive og godtroende mennesker.
I mit eget personlige nærperspektiv og liv, som i min ungdom
begyndte idealistisk, men som med tiden og i nutiden udgøres af
ét-livs-hypotesen, foreligger der erindringer om mange familiemedlemmers og en
del venners død og dermed fravær i dagligdagens mere eller mindre rare og
hyggelige lilleverden. Først og fremmest mine kære forældre, min mor som døde i
1975, og min far, som døde i 1976. Dernæst to af mine tre søskende, min søster,
som døde i 2001, og min ældste lillebror, som døde i 2014. Det er først og
fremmest de her nævnte familiemedlemmer jeg stiller spørgsmålet: ”Hvor blev I
af?”
Dem havde jeg jo kendt gennem et relativt langt liv, hvorfor det
føltes helt urimeligt og nærmest absurd, at de ikke længere var her og når som
helst kunne kontaktes, enten personligt eller via telefon, brev eller e-mail,
sådan som mine søskende og jeg jævnligt plejede at kommunikere indbyrdes, da de
levede. Nu er end ikke deres jordiske rester i form af mere eller mindre
opløste legemer her, for dels er mine forældres grave på Assistens Kirkegård på
Nørrebro i København for længst sløjfet og dels valgte mine to søskende
ligbrænding og at deres aske skulle spredes i havet ud for, hvor de hver især
boede, da de døde. Min søster boede ved sin død i Huntington Beach i
Californien og min bror boede ved sin død i Perth i Vest
Australien.
Faktisk føltes den ovenfor nævnte situation som om jeg åndelig talt
stirrede ud i det store tomme intet. Omtrent sådan som jeg oplever det, når jeg
for mit indre blik ser virkeligheden i form af det makroperspektiv, der er i
det fysiske univers med dets utallige planeter, solsystemer og galakser.
Principielt det samme perspektiv gælder i forbindelse med tid, mere præcist når
det drejer sig om fortiden. Forud for denne er nutiden, der på sin vis har rod
i fremtiden. Alle levende væsener – og ikke mindst os mennesker – har normalt
et livsforløb, der strækker sig over fremtid, nutid og fortid. Hvilket vil sige et livsforløb fra
undfangelse, fødsel, barndom, ungdom, voksenalder og alderdom til død. Det
betyder samtidigt, at ethvert menneske har et livsforløb, som også vil kunne
kaldes en livshistorie og dermed en forhistorie.
Men det basale og primære er i denne
sammenhæng, at ethvert menneskes liv – ja, ethvert levende væsens liv - former
sig sådan, at fostertilværelsen dør i og med fødslen, som dør i og med
opvæksten til barn, som dør i og med ungdommen, som dør i og med voksenalderen,
som igen dør i og med alderdommen, som atter dør i og med dødens indtræden. Og,
hvad der er nok så væsentligt, at ethvert menneskes samlede fortidige liv
normalt udgør en livshistorie, der som tiden går blegner hos de efterladte og
eftertiden, indtil samme livshistorie i de fleste og overvældende antal
tilfælde til sidst dør i glemsel.
Menneskeheden er altså med andre ord et i absolut grad foranderligt og –
i bund og grund - forgængeligt ’fænomen', som i princippet har med fænomenet
’drøm’ at gøre. Sidstnævnte er jo beslægtet med fænomenet ’erindring', der igen
er identisk med fænomenet 'bevidsthed', som igen er forudsætningen og
betingelsen for, at f.eks. jeg kan sidde her bag computerskærmen og tænke
og skrive disse linjer. Men alt ialt
minder dette mig om den kloge engelske digter og dramatiker William
Shakespeares vise og dermed sande ord i hans komedie "STORMEN"
(1633), Fjerde Akt, Første Scene, hvori bl. a. Prospero, den retmæssige hertug
af Milano og dennes datter, Miranda, samt Ferdinand, søn af kongen af Neapel,
optræder:
Ferdinand:
og løstes op i luft, i flygtig luft.
skal skybelagte tårne, stolte slotte,
storladne templer, hele kloden selv
med dem, hvis arvelod den blev, forgå
og lig hin svundne tant end ikke lade
en sky
tilbage. Vi er sådant stof,
som drømme dannes af; vor smule liv
omrammes af en søvn. – […]
(Frit citeret efter bogen
William Shakespeare / STORMEN / En Komedie
{Oversat og kommenteret af V.
Østerberg / J. H. Schultz Forlag 7 / 1969).
Ja, alt og alle er undergivet de samme uundgåelige lovmæssigheder som opståen
og forgængelighed. I mit tilfælde mest markant i sådanne tilfælde og
situationer, hvor mine afdøde kære familiemedlemmer og afdøde nære venner
dukker op i både min vågne hukommelse og sovende bevidsthed, åbenbart for at
minde mig om, at de – usynligt for de fysiske sanser - hver især lever videre
som erindrings-skikkelser. Som sådanne ligner de sig selv, sådan som jeg kendte
og har kendt dem hver især igennem mange år. Dog var og er der den forskel på
dengang de levede og nu, nemlig at de nu er tavse og kun ’taler’ via deres
ansigtsudtryk og kropsholdninger. Vores tavse ’samtaler’ drejer sig især om en
genoplevelse af større og mindre fælles oplevelser og situationer, både de
positive og de negative, men dog mest de førstnævnte.
Men midt i disse personlige erindringer om mine afdøde
familiemedlemmer og nære venner, som jeg fornemmer følger med mig overalt, hvor
jeg går og står, er der et stort savn og en stor forundring over den
kendsgerning, at mine kære ikke længere fysisk er til stede her og nu sammen
med mig. Det får mig samtidigt til at se og forstå, at min egen levetid
unægtelig er begrænset, idet jeg om få måneder nærmer mig 90 år. I den alder må
man siges at have fremtiden bag sig. Så om føje år vil jeg være en erindring
hos min kære kone og min lige så kære datter og vores kære og nu voksne
børnebørn. Måtte de alle hver især i tide og midt i glæde og forhåbentlig
succes huske på de gamle visdomsord: ”Memento mori” (”Husk på døden”). Gør man
det, stille og roligt i visheden om dødens komme og det personlige livs
afslutning før eller siden, da er livet ikke så svært og døden heller ikke. Men
enhver afsked har naturligvis noget vemodigt over sig og ikke mindst, når det
gælder om at tage afsked med mennesker, man har kendt og elsket det meste af livet
og holder meget af.
© Copyright
januar 2019 Harry Rasmussen. Revideret af
forfatteren I november 2019.
******************