Klimaforandringer

set i Martinus-perspektiv

- nogle tanker til afkøling!

 

 

Det helt store og hotte emne hos medierne og politikerne i disse år, er den såkaldte globale opvarmning, tidligere oftest kaldt drivhuseffekten, og som i miljøaktivisters bevidsthed nærmest synes at have antaget dommedagsagtige proportioner. Problemerne drejer sig grundlæggende om, hvorvidt jordens opvarmning er menneskeskabt eller skyldes naturlige årsager. FN’s klimaforskere har låst sig fast på det synspunkt, at det er menneskesamfundenes stigende udledning af de såkaldte drivgasser (bl.a. CO2), der er hovedårsagen til nedbrydningen af atmosfærens ozonlag, som beskytter mod ultraviolet stråling fra især solen. Et tyndt eller hullet ozonlag tillader solens stråler at nå ned til jordoverfladen, som derved opvarmes så at middeltemperaturen stiger nogle grader. Ifølge klimaforskere har dette blandt andet til følge, at havene opvarmes og at indlandsisen på arktis og antarktis smelter og øger vandstanden overalt på jorden. Det betyder oversvømmelser af lavtliggende områder og en større fordampning, som giver større nedbørsmængder. Den globale opvarmning af klimaet betyder desuden tørke og ufrugtbare jorder nogle steder, og flere og større storme og orkaner andre steder, med deraf følgende destruktive effekter på naturen, på menneskers liv og på menneskeskabte værdier, herunder især huse og afgrøder og meget andet og mere.

 

Global klimaforandring: Pro et kontra

Spørgsmålet er imidlertid, om klimaforskernes undersøgelser, målinger og beregninger er korrekte, eller om disse eventuelt  overvurderer og i sagens (og egen?) interesse overdriver den globale opvarmning og effekterne af den? Det er der nemlig en del kritikere, som mener, og nok så vigtigt, så er der kritikere som er grundlæggende uenige i FN-klimaforskernes opfattelse af årsagsspørgsmålet. Blandt kritikerne er den danske klimaforsker Henrik Svensmark, som er forskningsleder ved Danmarks Tekniske Universitet. I mere end 10 år har han forsket i årsagerne til de påståede klimaændringer og er indtil videre nået frem til den opfattelse, at FN’s klimaforskere ikke har ret i, at det skulle være udledningen af CO2, der er hovedårsagen til den globale opvarmning. Han anerkender, at der er tale om en global opvarmning, men mener at denne og dens effekter er noget overdrevne, lige som han mener, at de tiltag, der iværksættes for at imødegå klimaforandringerne, ikke vil være tilstrækkelige til at bremse disse, nemlig i og med at de i hovedsagen ikke er menneskeskabte. Klimaforandringerne er efter hans opfattelse derimod forårsaget af naturlige årsager, som primært har deres oprindelse i solen og mælkevejssystemet. Desuden er klimaforandringer ikke noget nyt fænomen, men er sket i hvert fald indtil flere gange i løbet af jordens eksistenstid. Eksempelvis ved man fra iskerneboringer, at der engang har hersket tropisk klima på Grønland. 

 

     Men hvis vi i stedet for at anskue klimaproblemerne ud fra et naturvidenskabeligt perspektiv, anskuer problemerne med den globale forurening og opvarmning på grundlag af f.eks. Martinus’ kosmologi, så vil vi være stillet overfor en anskuelse, som betragter alle ting og begivenheder ud fra en organisk helhedsopfattelse. Ifølge denne udgør jordkloden et levende væsen, i principiel lighed med alle andre levende væsener i verdensaltet, herunder naturligvis også menneskene, eller menneskeheden, som samtidig udgør jordklodens hjerne og centralnervesystem. Og ligeledes i henhold til Martinus betinger selvopholdelsesdriftens hovedpointe, at ethvert normalt væsen til enhver tid vil forsøge at gøre, hvad det kan, for at opretholde sig selv, sit liv og sine optimale livsvilkår. Imidlertid ser man jo utallige eksempler på, at tilsyneladende normale individer kommer på afveje og bliver afsporet i deres begær og livsførelse og afhængige af mere eller mindre giftige rusmidler, som f.eks. alkohol, nikotin og forskellige former for narkotika mm. I vistnok langt de fleste tilfælde viser erfaringen, at de pågældende individer (mennesker) ikke selv er i stand til at hjælpe sig ud af misbruget, men må have hjælp til at befri sig for det ’udefra’, hvilket vil sige fra andre individer (mennesker). 

 

Jordklodens immunforsvar

Set og vurderet i det perspektiv, må jordkloden altså kunne siges til en vis grad at være blevet et ’afsporet’ individ, som qva sin hjernes og sine hjernecellers aktiviteter i stigende omfang er i færd med at forgifte sig selv, og dermed sit ’interne’ naturlige miljø. Men som et i grunden normalt væsen kan man samtidig også se tegn på, at jordkloden i tiltagende grad selv forsøger på at bekæmpe sin egen afsporing, nemlig bl.a. i form af miljøorganisationers, sundhedsmyndigheders og klimaforskeres aktiviteter og beslutninger, ikke mindst i form af FN’s klimapanels vedtagelse af en international reducering af udslippet af drivhusgasser, og herunder ikke mindst af CO2-udslippet. Denne bekæmpelse af - eller immunforsvarsberedskab imod - de skadelige virkninger af hjernecellernes unormale aktiviteter, kan samtidig også ses i det perspektiv, Martinus betegner som jordklodens selvopgør, nemlig en intern mentalt-moralsk udrensningsproces, som har til hovedformål at gøre op med og efterhånden helt fjerne jordklodevæsenets tilknytning til det dræbende princip og alle dettes traditioner og institutioner. Det skyldes, at det nævnte princip og dets virkninger med tiden er blevet til større ulempe og skade end gavn for så vel jordkloden som for dennes mikroindivider, de levende væsener, der bl.a. udgør dens vitale organer, og herunder ikke mindst dens hjerne- og nervesystem.

 

Imidlertid må man konstatere, at ikke alle jordklodens hjerneceller har samme interesse i at gøre op med det dræbende princips kræfter og lovmæssigheder, idet nogle rent faktisk tværtimod ønsker og om nødvendigt kæmper på et eller andet niveau, for at bevare det dræbende princips traditioner og institutioner, specielt hvis disse betyder en levevej, hvad der jo er tilfældet for manges vedkommende. Men i henhold til Martinus hænger det i hovedsagen sammen med den principielle omstændighed, at menneskene befinder sig på vidt forskellige mentale og moralske udviklingstrin, der strækker sig fra primitivt over almindeligt begavet til højintelligent niveau, og derfor følgelig heller ikke er i stand til at anskue problemerne i samme fællesperspektiv. Dette er igen hovedårsagen til den herskende kosmiske uvidenhed og den deraf fødte intolerance, som ifølge Martinus atter er årsagen til alt, hvad der betegnes som det såkaldte ”onde”. Det ”såkaldte onde”, dels fordi dette ikke er ondt i absolut forstand, og dels fordi ”det onde” kosmisk set kun er ondt, når det betragtes i det perspektiv, Martinus betegner som ”en lavpsykisk sansehorisont”, der kun kan give data om livet og verden indenfor det fire-dimensionale rum-tid-kontinuum.    

 

Jordklodens fremtid

På grundlag af sin indsigt i ”det evige verdensbillede” eller ”livets kosmiske grundplan”, hvilket vil sige: set i evigheds-perspektiv, har Martinus fremsat sit bud på den fremtid, der dels venter jordkloden og dels venter menneskeheden. Ifølge Martinus – og faktisk også ifølge den videnskabelige astronomi – vil jordkloden på et eller andet tidspunkt ude i fremtiden ophøre med at være hjemsted for liv, og dermed blive en klode i lighed med de andre og så vidt vides ’livløse’ kloder i solsystemet. Det liv, bl.a. i form af menneskene, der aktuelt udfolder sig på jorden, vil forinden være ophørt med at inkarnere og reinkarnere på jorden, men vil fortsætte deres liv og udvikling på dertil egnede andre kloder i universet. Det beror grundlæggende på, at liv kun opstår, dvs. inkarnerer, hvor der er betingelser for udvikling af liv, sådan som tilfældet har været og fortsat er for jordklodens vedkommende.

     I henhold til Martinus er liv, mere præcist i betydningen et levende væsen, ikke et fænomen, der opstår ud af den blå luft, idet det levende væsen – i øvrigt i principiel lighed med sit guddommelige ophav - grundlæggende er en evig størrelse baseret på et tre-enigt princip, bestående af Jeget, bevidstheden og organismen, eller mere præcist: af Jeget, overbevidstheden og underbevidstheden. Disse tre funktionelle instanser eller faktorer ved det levende væsen, betegner Martinus også med udtrykkene ”skaberen”, ”skabe- og oplevelsesevnen” og ”det skabte og oplevede”. De levende væseners psykofysiske organismer eller legemer betegner Martinus også som ”kosmiske håndværk”, forstået på den måde, at organismerne skabes, dvs. udvikles, opretholdes, forandres og nedbrydes af individerne selv, men i samarbejde og samspil med andre individer. Det sker på grundlag af livs- og stofenhedsprincippet, samt organismeprincippet, hvilke emner jeg dog ikke skal komme yderligere ind på her, men i stedet henvise læseren til den omtale af de nævnte principper, som findes andre steder på denne hjemmeside.

 

Grund til optimisme

Imidlertid er det ikke Martinus’ opfattelse, at jordkloden vil gå sit endeligt imøde foreløbig, heller ikke gennem en eller anden katastrofe, som f.eks. sammenstødet med et større meteor eller et andet himmellegeme, og heller ikke ved menneskenes griben ind i naturens processer, som tilfældet eksempelvis er med atomkraften, og især når denne benyttes som våben i form af bomber, eller i form af radioaktive stoffer, der slippes ud i det omkringliggende miljø, til stor skade og oftest også død for det biologiske miljø. Dette har vi jo set grelle eksempler på med atombomberne over Hiroshima og Nagasaki i 1945, og med det radioaktive udslip fra atomkraftværket i Ternobyl. Atomkraften må derfor i den sammenhæng karakteriseres som en destruktiv kraft, og som sådan henhører den under det dræbende princips domæne.

     Men faktisk forholder det sig sådan, at Martinus var optimistisk på både menneskehedens og jordklodens vegne, også selvom det eventuelt skulle lykkes for menneskene at få evne og kraft til at kunne lægge jorden øde, f.eks. gennem selvudslettende krigshandlinger eller eventuelt via årsager, der afstedkommer drastiske eller ligefrem katastrofale natur- og klimaforandringer. Denne opfattelse skyldtes, at han var fuldkommen overbevist om, dels at jordkloden som levende væsen betragtet ikke er indstillet på selvdestruktion, - og menneskene er trods alt mikroskopiske individer i dens perspektiv, - og dels fordi ”den øverste feltherre” (Kosmos nr. 5-1992) i virkeligheden er selveste altets guddom, som har helt andre planer med både jorden og menneskene. Ifølge Martinus består disse planer primært i udviklingen af ”det rigtige menneskerige”, dvs. næstekærlighedens rige, på jordkloden, og det vil først og fremmest ske via menneskenes moralsk-etiske udvikling via den forsiggående polforvandlingsproces, hvorunder den hidtil latente pol og det latente polorgan atter bringes frem til at fungere på lige fod med den fungerende pol og det fungerende polorgan, med det resultat, at de to seksuelle poler efterhånden kommer i balance med hinanden. Denne gradvist opstående ’balance’ i individernes bevidsthed mellem de to seksuelle poler på den ene side og de to polorganer på den anden side, er i henhold til Martinus forudsætningen for, at ”det rigtige menneskerige” kan manifestere sig her på jordkloden. (Vedr. polforvandlingen: se afsnittene herom på hjemmesiden). 

          

Jordklodens aksehældning og klimaforholdene

I henhold Martinus-artiklen ”Livets aksehældning” (Kosmos nr. 11-1987), udgør jordens klima og årstider, dens døgnrytme, årsrytme og livsaldrene: barndom, ungdom, manddom og alderdom, detaljer i et stort kosmisk rejseeventyr. Disse detaljer er bestemt af forholdene i verdensrummet, af jordens rotations- og omdrejningshastighed, og ikke mindst af jordens aksehældning. Herom siger Martinus, at hvis klodens aksehældning var lodret, ville fordelingen af lys og mørke, varme og kulde være den, at der faktisk kun ville være én årstid, nemlig en tilpas tempereret sommer over det meste af kloden. Denne situation ville have en enormt stor og positiv indflydelse på livet på jorden, og ikke mindst for menneskenes vedkommende. Det ville nemlig i henhold til Martinus blandt andet betyde, at menneskene ikke behøvede at arbejde for føden eller klæderne. Lige som der ikke behøvede at udvikle sig leveveje af kriminel art. Der ville med andre ord være tale om lidt i retning af en paradisisk tilværelse. Men, tillægger Martinus, en sådan verden kan kun beboes af fuldkomne væsener, og ville slet ikke egne sig til det jordiske menneske, hvis mentalitet så langt fra er ”paradisisk”, fordi det endnu i udpræget grad er et ”krigsvæsen”.

     Det sidstnævnte skyldes i henhold til Martinus, den ”aksehældning”, som det jordiske menneskes psyke eller mentalitet er udtryk for, og der kræves derfor ikke mindre end en mentalitetsændring, eller en mental ”akseforskydning”, for at jordmennesket ville kunne evne og magte at leve i overensstemmelse med dén moralske fuldkommenhed, der betegnes som ”paradisisk”. Det hænger igen sammen med, at jordkloden som et levende væsen betragtet også har en mental ”aksehældning”. Og ligesom der på jordkloden findes isørkener, sandørkener og golde områder, hvor livsudfoldelsen er minimal eller ikke-eksisterende, således rummer jordmenneskets mentalitet også en isnende kulde af foragt, hån og antipati, eller en hede eller ild, i form af glødende had, hidsighed, jalousi og vrede, som i alle tilfælde er kvælende eller ligefrem dødbringende for alt liv.

     Imidlertid findes der i lighed med de tempererede klimatiske og livgivende områder på jordkloden også tempererede mentale områder i den jordmenneskelige bevidsthed, som blandt andet i form af længslen efter fred muliggør en vækst af individets etiske og intellektuelle evner, og at en deraf betinget humanitet eller næstekærlighed kan opstå, vokse og trives. Men selvom det endnu ikke er det dominerende mentale klima i den jordmenneskelige mentalitet, så varsler spirerne eller tendenserne alligevel om det kommende ”Himmeriges rige på jorden”, eller som Martinus kalder det: ”Det rigtige menneskerige” på jorden.

 

En invaliditet  

I den nævnte artikel rejser Martinus også retorisk spørgsmålet om, hvad der kosmisk set er årsagen til jordklodens aksehældning, og hvilken betydning denne har haft i både jordklodens og menneskehedens udvikling? Og naturligvis besvarer Martinus selv spørgsmålet, idet han peger på forskellige forhold i jordens og menneskehedens forhistorie, herunder de ændringer i naturforholdene, der er foregået, og om naturkatastrofer som f.eks. jordskælv, vulkanudbrud mm. Han peger desuden på, at der engang har hersket tropisk klima på Grønland, og på, at Danmark engang var dækket af isbræer, dér hvor der nu findes en fed muldjord og frodige marker. Kort og godt ønsker Martinus med de i hans artikel fremførte eksempler at pointere, at der har fundet store klimaforandringer sted på jordkloden i fortidens løb. I den sammenhæng henviser han også til menneskehedens rige sagnskat, som beretter om syndfloden, Atlantis’ undergang, om solen og månen, der stod stille osv. osv., og det er hans opfattelse, at der nok er tale om eventyr og myter, men også om, at disse rummer en kerne af realiteter fra længst forsvundne tider. For eksempel, at jordkloden engang i fortiden er kommet en anden klode for nær, således at sidstnævntes tyngdekaft har bragt jordkloden til at skifte til en aksehældning, som han kosmisk set betegner som en invaliditet i dens fysiske organisme.

     Men er jordkloden dermed skyld i de vanskelige klimaforhold, der opstod som følge af den nævnte akseforskydning? Og hvorfor lever menneskene lige præcis på jordkloden og ikke på en anden klode i universet, som ikke har været udsat for at blive ’invalideret’ af en uheldig aksehældning? – Martinus besvarer de retoriske spørgsmål med henvisning til skæbnefællesskabet mellem jordkloden og menneskeheden. Det forholder sig i henhold til ham sådan, at jordmennesket som åndeligt og diskarneret væsen lige præcis tiltrækkes af jordklodevæsenets fysiske organisme, dels fordi dets egen skæbnedannelse betinger det, og dels fordi dets fysiske og psykiske struktur passer naturligt ind i jordklodens tilstand og forhold, som netop byder på optimale muligheder for at udvikles i kampen med eller mod naturkræfterne. Jordklodens skæbne er altså dermed også sine mikroindividers -  herunder menneskenes – skæbne. (Jvf. igen med Livets Bog III, stk. 658-9).  

 

     På den ovennævnte baggrund kunne man nu mere præcist stille spørgsmålet, om Martinus mener, at jordmenneskeheden ville være i stand til direkte eller indirekte at afstedkomme forandringer af sådanne dimensioner, som klimaforandringer må siges at være? – Svaret er både ja og nej, idet han netop henviser til, at der grundlæggende er tale om et ubrydeligt og interaktivt fysisk og mentalt skæbnefællesskab mellem jordkloden og menneskeheden. Selvom det er jordklodens ’skæve’ fysiske aksetilstand, der - i samspil med solsystemet, mælkevejssystemet m.fl. - danner grundlag for de aktuelt herskende klimaforhold, så er denne akseskævhed i henhold til Martinus opstået som følge af, at en anden klode engang i fortiden formentlig er kommet jordkloden så nær, at det har indvirket ’invaliderende’ på sidstnævntes oprindelige akseposition. Men ’akseskævheden’ kan af den gode grund, at menneskeheden endnu ikke fandtes på tidspunktet for hældningens opståen, ikke være menneskenes skyld og end ikke disses medskyld. Dette vil man med større berettigelse derimod kunne sige om menneskeheden i nutiden i forbindelse med de globale klimaforandringer. Men det er formentlig i højrere grad en medskyld på det åndelige eller mentale plan, end på det fysiske plan, nemlig i medfør af menneskehedens stadigvæk stærke benyttelse af tyngdeenergien i bevidstheden og dermed af det dræbende princip. Men at give menneskeheden hovedskylden for de aktuelle klimaforandringer, sådan som FN’s klimaforskere gør, er næppe en holdbar påstand.

 

 

Et skæbnefællesskab

Baggrunden for dette skæbnefællesskab er som allerede nævnt for jordklodens vedkommende dennes skæve aksehældning i forhold til solystemets livskilde, solen, og for menneskenes vedkommende den skæve mentale aksehældning til universets åndelige livskilde, Guddommen. I begge tilfælde bevirker de ”skæve” aksehældninger som nævnt henholdsvis fysiske og mentale klimatiske forhold, som er ude af balance og hæmmende for udviklingen af harmoniske klimaforhold, men som dog samtidig er udtryk for et skæbnefællesskab, der sigter imod en forandring af situationen. Ifølge Martinus er det jo nemlig ikke meningen, at hverken jordkloden eller de jordiske mennesker skal vedblive med at være underkastet en fysisk og mental aksehældning

 

     Spørgsmålet er imidlertid, om det vil være muligt at rette såvel jordklodens som jordmenneskehedens fysiske og mentale akseskævhed op? – Hertil svarer Martinus et ubetinget ”Ja”, og henviser til, at der for jordklodens vedkommende vil ske det, ja, faktisk allerede er ved at ske det, at den er på vej til at få ophævet sin fysiske – og dermed også sin mentale – aksehældning. Men denne proces vil foregå gradvist over ”tusinder af år, hvis da ikke aksehældningen ved en eller anden form for lempelig hjælp fra et andet himmellegeme mere pludselig kan tvinges i sit rette leje.” Han pointerer dog samtidig, at længe inden en regulering af klodens aksehældning har fundet sted, og uanset hvordan den kommer til at foregå, så vil et stigende antal af dens hjerneceller, alias de jordiske mennesker, have opnået den mentale ligevægt, som er betingelsen og forudsætningen for at forvandle menneskesamfundet og jordkloden til en fredens verden, hvilket primært skyldes, at det alene er den harmoniske forening af human følelse, intelligens og intuition, der vil være i stand til at ophæve den mentale aksehældning og genoprette et fuldkomment forhold til livets evige kraftkilde, selve Guddommen eller ”det guddommelige skabeprincip”, hvis lyse udstråling som ”en kosmisk sols stråler gennemstrømmer hele universet.”

 

     En uddybende forståelse af de overfor berørte spørgsmål og problemer, vil man kunne få, ved f.eks. at læse Martinus’ artikel ”Jordmenneskenes skytsengel nummer et”, som står at læse i tidsskriftet KOSMOS nr. 5-6., 1984. Her skal blot tilføjes, at Martinus med begrebet mener jordklode-væsenet eller jordklode-jeget, som jo er en overordnet instans i forhold til menneskeheden. I artiklen giver Martinus et relativt kortfattet, men samtidig grundigt overblik over, hvilke kræfter og faktorer, der er i spil i skæbnefællesskabet mellem jordkloden og menneskeheden, og herunder om jordklodens mentale og moralske selvopgør, som bl.a. udmønter sig i kampen mellem det dræbende princip og det livgivende princip, en kamp, der kort og godt kan betegnes som ”dommedags-epoken”. (Se evt. også artiklerne Dommedag I og DOMMEDAG II her på hjememsiden).

 

     Afslutningsvis må det nok konstateres, at den opfattelse af årsager til klimaforandringer, som Martinus blandt andet fremfører i artiklen ”Livets aksehældning”, næppe vil finde genklang hos naturvidenskabelige klimaforskere. Disse henholder sig naturligvis udelukkende til de fysiske naturlove og naturkræfter, og man må derfor formode, at de generelt set vil betragte Martinus’ hypotese som i bedste fald uverificeret teori og i værste fald som metafysisk eller religiøst hjernespind. Selv mente Martinus, at den fysiske videnskab befinder sig ved en grænse, hvor dens videre udvikling ikke længere udelukkende kan baseres på mål-, vægt- og hastighedsfacitter, der jo i princippet kun fortæller om bevægelsers forhold til andre bevægelser, og ikke om, at naturen og dens kræfter er identiske med levende væseners livsytringer. Der er i henhold til Martinus grundlæggende tale om et univers eller et verdensalt bestående af levende væsener, mere specifikt om levende væsener inden i levende væsener i et evigt uophørligt organisk fællesskab og samarbejde. Kosmisk set selvfølgelig.

     Men som påpeget i flere af mine artikler om klimaforandringer her på hjemmesiden, forekommer det mig, at en klimaforsker som Henrik Svensmark med sin hypotese om årsagerne til de globale klimaforandringer, i det mindste principielt er på linje med Martinus’ opfattelse af den organisk-strukturelle interaktive samhørighed mellem jordkloden, solsystemet og mælkevejssystemet og universets øvrige galakser. Kun tiden vil kunne vise, om min antagelse er begrundet og berettiget eller ikke.

 

    I øvrigt skal den interesserede læser her henvises til den supplerende artikel ”Jordens klima”, hvori der fortælles lidt om de naturvidenskabelige kendsgerninger omkring klimadannelse og klimaforandringer. I artiklen omtales og henvises der desuden til en interessant artikel i tidsskriftet KOSMOS 1962, ”Jord og måne”, af civilingeniør og cand. polit., direktør Werner Rasmussen, som er af betydning i sammenhæng med jordens aksehældning og klimaforandringer.

 

 

© 2008 Harry Rasmussen.