- om en metode til mental
indadskuen
For efterhånden mange år
siden, i 1946, begyndte jeg som kun 17-årig at studere yogafilosofien og
yogalæren, først og fremmest raja-yoga, men siden også hatha-yoga, lige som jeg
læste nogle af de relativt få bøger om indisk filosofi, der dengang var på
bogmarkedet. Det drejede sig for sidstnævntes vedkommende bl.a. om Srî Ãnanda
Ãchãrya’s ”Indledning til indisk filosofi” og samme forfatters ”Arya
Metafysik”, som i begge tilfælde fangede min interesse så stærkt, at de tanker
og ideer om verden, livet og tilværelsen, der blev beskrevet i disse bøger, fik
meget stor indflydelse på mig og mit efterfølgende liv. Denne interesse har jeg
bl.a. skrevet lidt om i artiklerne ”Min
vej til Martinus” og ”Er sjælen en
hallucination?”, som begge står at læse her på hjemmesiden. I årene efter
1946 stiftede jeg bekendtskab med flere andre bøger om yoga og indisk filosofi,
herunder Dr. phil. Poul Tuxens danske oversættelse af indisk filsofis klassiske
værker i form af Upanishaderne, hvis tankegang fascinerede mig dybt, samtidig
med at de underbyggede min hidtidige indsigt i og forståelse af nogle af
kernepunkterne i klassisk indisk filosofi. Upanishaderne havde i øvrigt i tysk
oversættelse inspireret flere af den tyske romantiks store filosoffer, som
f.eks. Fichte og Schopenhauer, hvis respektive filosofi jeg dog først fik
kendskab til senere.
Allerede i efteråret 1945, nogle måneder efter Besættelsens ophør,
var jeg, der kun havde gået i skole til og med 2 Fri Mellem, imidlertid stødt
på, at der var noget, som hed yoga og indisk filosofi. Det skete under et
biblioteksbesøg, hvor jeg tilfældigvis faldt over en bog med titlen ”Bag
Indiens lukkede Døre”, forfattet af en englænder ved navn Paul Brunton. Medens
jeg stod ved biblioteksreolen, bladede jeg uden at tænke nærmere over det,
uvilkårligt op på en side i bogen, hvor der blandt andet stod følgende ord, som
indprentede sig i min bevidsthed med en særegen kraft og styrke: ”De siger Jeg.
Jeg vil gerne vide! Sig mig, hvem er Jeg?”
Det retoriske spørgsmål
blev fremsat af den åndelige lærer, Maharishi’en, den store vismand, som
Brunton havde opsøgt under sit besøg i Indien og nu forhørte sig hos, om
hvordan man kan få klarhed over sig selv, sit liv og verden. Efter nogen tøven
svarer Brunton, ved at nævne sit navn, hvortil vismanden igen retorisk siger:
”Og kender De ham?” . ”Det har jeg gjort hele Livet!” svarer Brunton med et
smil, der dog straks stivner, da mentoren fortsætter: ”Men det er kun Deres
Legeme! Jeg spørger igen: Hvem er De?” Det
har Brunton ikke umiddelbart noget svar på, hvorfor vismanden tillægger: ”Lær
først det Jeg at kende, så vil De
kende Sandheden,” Og lidt efter kommer der en opfordring: ”Der er kun en Ting
at gøre. Sku ind i Deres egen Sjæl. Gør det på den rette Måde, og De vil finde
Svar på alle Deres Problemer.”
Men Brunton var fortsat
lidt usikker og forvirret og spurgte derfor: ”Hvad skal man gøre? Hvilken
Metode skal jeg følge?” Vismandens svar lyder prompte: ”Gennem dyb Eftertanke
over Naturen af ens eget Selv og gennem stadig Meditation kan Lyset blive
fundet.” Samtalen mellem Maharishi’en og Brunton var meget længere, end
refereret her, men de ovenfor citerede linier var nok for mig i første omgang
til, at jeg skyndte mig hen til biblioteksskranken og bad om at måtte låne
bogen med hjem. (Note 1)
Vel hjemme på mit værelse igen, tog jeg straks fat på at læse hele
samtalen mellem Brunton og Maharishi’en, og indholdet heraf blev nærmest en
euforisk oplevelse for mig, for jeg følte det som noget, jeg allerede kendte
til dybt inde i mig selv. Det mindede mig først og fremmest om nogle
oplevelser, jeg havde haft som cirka 9-årig, og i nok så høj grad om en
dramatisk oplevelse, hvor jeg som 13-årig ved et uheld mistede bevidstheden om
omverdenen, men opdagede, at jeg fortsat var bevidst om, hvad der skete med mit
åndelige eller sjælelige legeme. Denne oplevelse har jeg beskrevet i artiklen
”Min vej til Martinus” og skal derfor ikke gentage den her, men henvise til
artiklen her på hjemmesiden. Men nok så interessant, så fandt jeg senere ud af,
at spørgsmålet ”Hvem – eller måske rettere:
Hvad er Jeg’et?” blev bestemmende for Paul Bruntons åndelige liv resten
af hans tilværelse, og samtlige hans andre bøger udsprang faktisk fra denne
’kilde’. Men hvad mere er, så blev samme spørgsmål også bestemmende for mig og
mit liv, idet jeg i årene efter gjorde forsøg på at finde svaret på dette
centrale eksistentielle spørgsmål og på alt, hvad dette indebar af konsekvenser
for mit liv og min livsanskuelse.
Bekendtskabet med bogen
”A Search in Secret India”, oversat til dansk af Ivar Gudme under titlen ”Bag
Indiens lukkede Døre”, hvis udgivelsesår ikke er klarlagt, men den engelske
originaludgave var udkommet i 1934, betød en styrkelse af min lyst til at læse,
hvad Paul Brunton ellers havde skrevet. Men det lykkedes ikke før i 1948 at
erhverve nogle af hans andre bøger. Det viste sig ved samme lejlighed, at disse
på det tidspunkt kun var udkommet på engelsk, og eftersom jeg kun havde lært
tysk i skolen, var mine forudsætninger for at læse, forstå og endsige tale
engelsk omtrent lig nul. Imidlertid var min interesse for emnet yoga og indisk
filosofi så stor og påtrængende, at jeg valgte at købe bøgerne på engelsk. Til
den til at begynde med lidt vanskelige tydning af de engelske ord og sætninger
havde jeg købt Kirschheiners engelske grammatik og Gyldendals røde Engelsk –
Dansk Ordbog, og ved hjælp af disse to bøger lykkedes det at stave mig igennem
og få mening ud af det læste. Den første bog af Brunton på engelsk, jeg
erhvervede og læste, var ”The Quest of the Overself”, som ikke har noget
udgivelsesår, men som en anden kilde nævner udkom 1937. ”A Search in Secret
India” (1934) var Bruntons første bog om indisk filosofi, derefter fulgte ”The
Secret Path” (1935) og ”A Search in Secret Egypt” (1936), ”A Message from
Arunachala” (1936), og ”A Hermit in the Himalayas” (1936).
De overfor nævnte bøger
af Paul Brunton fulgtes op af bøgerne”Indian Philosophy and Modern Culture”
(1939), ”The Inner Reality” (1939), samt hovedværket i to bind: ”The Hidden
Teaching Beyond Yoga” (1941) og ”The Wisdom of the Overself” (1943). Endelig fulgte
”The Spiritual Crisis of Man” (1952), som så vidt vides blev hans sidste bog,
idet han derefter trak sig tilbage for at hellige sig sine filosofiske studier
og undervisning af de elever, der havde samlet sig omkring ham. Imidlertid
viste det sig ved hans død i 1981, at han i de mange år lige siden hans sidste
bogudgivelse, havde efterladt sig omkrng. 20.000 siders notater om filosofiske
emner. Disse notater er siden blevet offentliggjort, bl.a. på internettet,
under titlen ”The Notebooks of Paul Brunton”.
De fleste af de nævnte
bøger af Paul Brunton blev efterhånden oversat til dansk, henholdsvis under
titlen ”Livets indre virkelighed”, ”Budskabet fra Himalaya”, ”Indisk visdom og
vesterlandsk tænkning”, ”Den skjulte lære hinsides Yoga” og ”Erkendelsen af
Overselvet”, de to sidstnævnte titler udgivet under ét som ”Visdommens Bog” på
Strubes Forlag. Alle de nævnte andre danske udgaver er ligeledes udgivet på
Strubes Forlag. Men personligt valgte jeg kun at købe bøgerne på
originalsproget, som jeg med tiden kom til at kunne læse, forstå og tale
nogenlunde korrekt og flydende.
Bogen ”The Secret Path”
har undertitlen ”A Modern Technique for Self-Discovery”, og her er vi netop ved
sagens kerne, idet bogen anviser en metode eller ’teknik’ til at opdage og
erkende sit inderste SELV. Denne metode uddybes i ”The Quest of the Overself”,
som derfor udgør en direkte fortsættelse af ”Den hemmelige vej”, og som også
senere blev oversat til dansk under den lidt misvisende titel ”Ad sindets
ukendte veje”. Det med selv-udspørgelses-teknikken’ skal jeg vende tilbage til
senere nedenfor, for det er faktisk det, denne artikel væsentligst skal handle
om.
Men indtil videre kendte og havde jeg af Bruntons bøger kun læst
”Bag Indiens lukkede døre”, nemlig i efteråret 1945. Hvad angår mit bekendtskab
med yoga i teori og praksis, så var en af de første andre bøger jeg læste
herom, forfattet af billedhuggeren og forfatteren Sofus J. Nervil (1874-1941),
som også havde specialiseret sig i yogateori og –praksis, og som desuden
fungerede som underviser og terapeut. Bogen havde titlen ”Tankens Magt. Daglig
Praksis og Øvelser”, og den var udkommet på H. Hagerups Forlag, København 1924.
Nervil havde tidligere udgivet ”Raja-Yoga. Indernes Psyko-Fysiologi. 1. og 2.
Del. Systemets Træninger, Teori og Praksis.” H. Hagerups Forlag 1923, men denne
bog har jeg dog ikke haft lejlighed til at læse. Det var derimod tilfældet med
nogle af hans senere bøger om samme emne: ”Personlig Magnetisme. Charmens
Udvikling. Daglig Praksis og Øvelser”, 1924, ”Tidens Nervøsitet og dens
Helbredelse”, 1926, og ”Foryngelse og Helbredelse. Mit System”, 1928, alle
udgivet på H. Hagerups Forlag.
Noget af det, der
gjorde Nervils bøger lette at læse, var især, at han helt undgik at benytte sig
af indisk filosofis sanskrit-terminologi, lige som han udvidede stofområdet ved
at indbefatte dele af vestlig filosofi og psykologi. Personlig synes jeg, at
alle Nervils bøger om yoga er interessante, vidende og velskrevne, men skulle
jeg fremhæve en af bøgerne, måtte det nok blive ”Tidens Nervøsitet og dens
Helbredelse”, fordi den også giver et godt indblik i seksualitetens psykologi.
Men i øvrigt er det ikke lykkedes mig at finde frem til, hvem Sofus J. Nervil
egentlig var, bortset fra en oplysning på internettet om, at han var
billedhugger, men hvor han havde sin indsigt i yogaen fra, ved jeg ikke, men
han var tydeligvis ekspert på yoga-området.
Det var også omkring
1946-47, at jeg faldt over nogle bøger om Buddha og buddhismen, et emne, som
havde min interesse, fordi Buddha angiveligt også havde indisk filosofi og yoga
som sit udgangspunkt, men på et tidspunkt brød han med yogafilosofien og
yogapraksis, fordi han havde erfaret og ræsonneret sig frem til, at askese ikke
i sig selv fører til sjælens frigørelse fra livets evindelige kredsløb af
fødsel, død og genfødsel (samsara). Frigørelse bestod derimod i, hævdede han,
at frigøre sig fra enhver form for begær, og på denne opfattelse grundede han
sin lære om den otte-foldige vej mod erkendelse og udfrielse fra ’livshjulet’.
En af de bøger om Buddha, jeg læste, var Chr. Reventlow: ”Hvad Buddha lærte om
Livets Mening”, Gyldendal 1943. Men den omstændighed, at Buddhas lære – i hvert
fald tilsyneladende - både afviser Jegets (Atmans) og Overjegets (Brahmans)
reelle eksistens, lige som tanken om at vende verden ryggen, var nok til at
afgøre for mig, at jeg i hvert fald ikke havde lyst til at beskæftige mig mere
indgående med hans i øvrigt nok så interessante tankesystem. Men Buddha var en
virkelig vismand, hvis aforismer er noget af det klogeste, der nogen sinde er
blevet udtalt af et menneske. (Note 2)
Men nok så afgørende
for mig var det, da jeg omkring 1947 læste Srî Ãnanda Ãchãryas bog: ”Indledning
til indisk Filosofi”, som var en række foredrag holdt på engelsk ved Kritiania
Universitet i 1915 og samme år oversat til norsk af Bolette Bontum Durban, og
udgivet i kommission hos Scheteligs Bokhandel, som i Danmark var repræsenteret
af Erslev & Hasselbalch, København. Denne bog gav en udmærket oversigt over
klassisk indisk filosofi, herunder ikke mindst Sankhya, Yoga og Vedanta, som
repræsenterer tre af de klassiske indiske idealistiske filosofiske systemer.
Senere i 1947 læste jeg også samme forfatters ”Prolegomena till Arya
Metafysik”, som indeholdt en række foredrag, han havde holdt på engelsk ved
Stockholms Universitet i 1916 og udgivet i bogform i 1917, men oversat til
svensk. Til trods for det noget uvante og relativt svære stof, især for en
18-årig, syntes jeg dog at kunne forstå en hel del af indholdet. (Note 3)
Imidlertid var jeg nu
for alvor sporet ind på indisk filosofi og ikke mindst yogafilosofien, og
heldet eller skæbnen om man vil, ville at jeg i 1948 under et besøg i Melchior
Andersens boghandel ude på Falkonér Allé, tæt ved krydset Gl. Kongevej og
Smallegade, faldt over et par bøger på engelsk af den på det tidspunkt afdøde
indiske Swami Vivekananda. Det drejede sig om ”Jnana-Yoga” (Jnana betyder ’højere
kundskab’ og derfor også ’Vedanta-yoga’) og ”Raja-Yoga” (Raja betyder ’konge’),
henholdsvis udgivet 1946 og 1947 af Advaita Ashrama, Màyavati, Almora,
Himalayas. På samme tid erhvervede jeg en dansk oversættelse af Bhagavad Gîtâ
(Herrens Sang), oversat til dansk af Frantz Lexow efter Annie Besants engelske
oversættelse fra sanskrit, og udgivet på Teosofisk Samfunds danske Forlag
1920.
Men under læsningen af
Vivekanandas to ovennævnte bøger, fornemmede jeg at være kommet tættere på
’kilderne’, som han i øvrigt også gennemgik for Raja-yogaens vedkommende.
Bekendtskabet med kilderne blev endvidere uddybet via bogen ”The Yoga-Sutras of
Patanjali. Sanskrit Text and English Translation together with an
Introduction and an Appendix, and Notes on each Sutra based upon several
authentic commentaries – all in English. By M.N.Dvivedi, Professor of Sanskrit.
Revised and Edited by Pandit S. Subrahmanya Sastri, F.T.S.” Udgivet af The
Theosophical Publishing House, Adyar, Madras, India 1947. Men jeg gik dog ikke så vidt, som til at
lære Sanskrit, for at kunne læse originalteksterne, idet jeg gik ud fra at
såvel de engelske som danske oversættelser måtte være pålidelige.
Ordet og begrebet ’yoga’ er sanskrit og betyder metoden, teknikken
eller vejen til en forening af den individuelle sjæl (Atman) med den
universelle sjæl (Brahman). Men eftersom der forekommer forskellige menneske-
eller bevidsthedstyper, findes der derfor også forskellige former for veje, ad
hvilke man kan stræbe efter at opnå forening med det guddommelige. Af
yoga-former eller yoga-grene findes der hatha-yoga, raja-yoga, jnana yoga,
bhakti-yoga, karma-yoga, laya-yoga eller kundalini-yoga, og tantra-yoga, men
alle tjener samme overordnede formål: Oplevelse og erkendelse af det
guddommelige og dermed ’frigørelse’ fra trældommen under den materielle verdens
åg.
Hatha Yoga: Det fysiske legemes yoga, i betydningen at opnå
legemskontrol og legemspleje, med det primære formål at holde kroppen sund og
stærk, så at den især vil kunne indtage meditationsstillingen, padmasana =
lotusstillingen, i længere tid ad gangen.
Raja Yoga: Sindets yoga i betydningen sindskontrol og
bevidsthedspleje, med det formål at kunne foretage en længerevarende meditation
på Jeget eller det guddommelige med det sigte, via beherskelse af
Kundalini-kraften at opnå oplevelsesmæssig sammensmeltning med den guddommelige
bevidsthed, altets urgrund. Denne højere form for meditation eller
kontemplation kaldes på sanskrit for Nirvikalpa Samadhi (= den rene bevidsthed)
Jnana yoga eller Vedanta yoga: Erkendelsens yoga i betydningen at
opnå intuitiv indsigt i og forstandsmæssig forståelse af tilværelsens alfa og
omega: At enkeltsjælen (Atman) er identisk med Alsjælen (Brahman). Ifølge
Shankar Acharya’s Advaita (ikke-todelt eller ikke-dualistisk) Vedanta,
eksisterer der kun ét eneste: Selvet eller Jeget, og dette adskiller sig ikke
fra Overselvet eller Brahman, begrundet i, at der ikke kan tænkes to evigheder
og uendeligheder ved siden af hinanden. Følgelig må de være identiske. Set fra
et vist synspunkt er Overselvet eller Brahman simpelthen alt i alle, men set
fra det absolutte synspunkt findes der kun Overselvet eller Brahman, og intet
over, intet under og intet ved siden af. I denne overordnede opfattelse eller
erkendelse betegnes verden eller den differentierede tilværelse som ’Maya’s
slør’, hvilket vil sige et ’slør’, der skjuler den sande virkelighed. Begrebet Maya betegnes også som Maya Shakti
(frit oversat: ’Tilslørings-kraften’), som er det samme som ’Prakriti’ eller
Brahmans skabende kraft i form af skabelsens tre grundkræfter eller
grundenergier: Sattva (= intuitionsenergien i Martinus’ kosmologi), Rajas (=
intelligensenergien i Martinus’ kosmologi) og Tamas (= tyngde-følelses-energien
i Martinus’ kosmologi), eller kort sagt naturen. Den oplevelse, hvorunder
individet opnår nirvikalpa samadhi, dvs. den højeste form for bevidsthed uden
form og indhold, og dermed udvisker alle skel mellem sit eget Selv og
Al-Selvet, betegnes i sanskrit med ordet moksha, som betyder frigørelse. På
længere sigt betyder det i henhold til indisk filosofi og religion frigørelse
fra ’livshjulets’ (samsaras) uendelige kæde af fødsel, død og genfødsel.
Bhakti-yoga: Sanskritordet ’bhakti’ betyder hengivelse, tilbedelse,
kærlighed, i betydningen et personligt inderligt gudsforhold, som ytrer sig i
ydmyg tilbedende hengivelse til uselvisk at tjene gud i alt, hvad man foretager
sig, uden at tænke på belønning. Sit smukkeste udtryk har bhaktitroen nok
fundet i det religøse digt, Bhagavadgita, som forkynder et evangelium for
mennesker, der følte sig draget af mystikken, men som blev holdt tilbage i det
daglige liv af deres pligter. Derfor anbefales gerningens vej, hvilket vil sige
karma-yoga, som kort og godt indebærer, at man udfører sin gerning med
gudhengivent sind. Derfor er Bhagavadgita et kompromis mellem gamle og nye
tanker, og et forsøg på at forene den gamle folkelige retsfølelse, dens idealer
og æresbegreber med Upanishadernes på sin vis pessimistiske livssyn om
ikke-handling med henblik på ’moksha’, og Vedantas lære om Maya’s tilsløring af
virkeligheden. Bhakti-yoga appellerer derfor især til mennesker, hvis
bevidsthed i udpræget grad er behersket af følelseslivet.
Karma-yoga: Sanskritordet ’karma’ betyder handling, skæbne, det
sidsnævnte forstået som en universel lovmæssighed i lighed med f.eks.
årsags-virkningloven. Ifølge karma-loven bestemmes menneskers væsen og skæbne
af deres handlinger, hvilket igen medfører en binding til et uendeligt kredsløb
af genfødsler, betegnet som ’samsara’ eller ’livshjulet’. Målet bliver derfor
frigørelse eller forløsning (moksha) fra det evindeligt spinnende livshjul, og
som i dette tilfælde søges tilvejebragt gennem handling uden tilknytning til
handlingens frugter eller følger, således at ny karma-gæld undgåes. Karma-loven
gælder universelt og lader med andre ord de levende væseners placering og
skæbne være bestemt af disses handlinger. Set i samsaras perspektiv betyder
det, at ny fødsel er bestemt af forudgående karma, og at ingen er undtaget fra
denne lovmæssighed, der gælder både for planter, dyr, mennesker og guder, som
derigennem indplaceres på forskellige trin i et fælles hierarkisk system.
Indenfor hinduismen
vandt karma-tanken især anerkendelse, dels ved sin forklaringsværdi over for
ulighed i evner, vilkår og skæbne, og dels ved det befriende perspektiv, den
åbner for stadig ny muligheder for de levende væsener. Bag denne tankegang anes
konturerne af en idealistisk evolutionsteori, som har stor lighed med den, vi
finder indenfor rammerne af Martinus’ kosmologi. Men i nogle indiske filosofier
og religiøse retninger af hinduismen skete der på et tidspunkt en ændring, idet
man i og med karma-lovens ubrydelighed så en trøsteløshed, der fremmede tanken
om og bestræbelserne på i stedet at opnå ’moksha’, altså udfrielse fra de
trælse jordiske livsvilkår. Løsningen så man i, at bekæmpe livsbegæret i alle
dets former og dermed undgå ny karma-gæld, hvorved man mente eller troede, i
hvert fald på sigt at kunne undgå genfødsel. Forresten har ingen indisk filosof
eller religionsstifter systematiseret livsbegærets ophævelse eller udslukkelse
mere grundigt, end tilfældet er med Buddha. Men eftersom han anså enkeltsjælen
(Atman) og alsjælen (Brahman) for at være illusioner eller falske forestillinger,
betegnede han derfor ikke opnåelse af frigørelse med ordet ’moksha’, men
derimod med ordet ’nirvana’. Dette sammenlignes med, at en flamme slukkes eller
blæses ud, dvs. at livet og dermed lidelsen, begærets illusion og genfødslernes
kæde brydes, og at dermed kun det forgængelige ophæves, medens det
uforgængelige absolutte i medfør af sin natur stadig bevares, dét, som kun kan
udtrykkes gennem paradokser som, at dette ’noget’ er både væren og ikke-væren.
I den folkelige mahayana-buddhisme tolkes nirvana dog som en form for
paradis.
Laya-yoga eller kundalini-yoga: I denne form for yoga ses det indre
kraftcenter i mennesket symbolsk i form af en sovende slange, ”kundalini”, der ligger sammenrullet i et
center, muladhara chakra, i kønsregionen. Denne kraft gælder det om under
meditation at vække og få den til at stige op gennem rygsøjlens (sushumnas)
psykiske nervecentre, de såkaldte chakras, symboliseret ved lotusblomster med
et stigende antal kronblade, for at lade den forene sig permanent med det højeste
center, kaldet ’sahasrara chakra’, som betyder ’den tusindbladede lotus’, der
er lokaliseret i et center i storhjernen. Det er dog vigtigt at gøre sig klart,
at disse centre ikke befinder sig i den rent fysiske krop, men derimod er
nervecentrer i det psykiske legeme, også kaldet ’finstoflegemet’ eller
’koblingslegemet’. Men der er i alle tilfælde tale om sublimering af
seksualkraften eller kundalini-kraften, som i yoga kaldes for ’urkraften’,
fordi den er en udstrømning fra den højeste ånd, som både skaber, opretholder
og nedbryder universet. Når kraften stiger nedad bliver den årsag til skabelse,
som primært er lig med lidelse og trældom, og når den stiger opad bliver den
årsag til frigørelse eller befrielse fra samme trældom. (Note 4)
Det særligt interessante
ved kundalini-kraften og dens funktioner er efter min opfattelse, at den lader
sig direkte sammenligne med Martinus’ analyser vedr. det seksuelle polprincip
og den seksuelle polforvandling. Den sammenrullede slange, Kundalini, kan jo
sidestilles med det emotionelle polorgan, som for mandens vedkommende er
forenet med den maskuline pol, som har center i kønsregionen, og for kvindens
vedkommende med det emotionelle polorgan, som i hendes tilfælde er forenet med
den feminine pol. Vedr. det intellektuelle polorgan, som har et slumrende
center i storhjernen, så er dette for mandens vedkommende forbundet med den
feminine pol, og for kvindens vedkommende med den maskuline pol. Når
kundalini-strømmen lejlighedsvis når op og for et kort øjeblik strejfer hjernecentret,
oplever individet det som et såkaldt kosmisk glimt, og når gennemstrømningen
senere bliver mere permanent, oplever individet det i tilsvarende grad som
grader af kosmisk bevidsthed, for til sidst, når det øverste center er fuldt
åbnet og forenet med sin modpol, at opleve denne som en permanent
tilstand.
I ovennævnte sammenhæng
er det dog vigtigt at understrege, at Martinus advarer kraftigt imod, at man på
et for tidligt eller umodent stadium i sin normale mentale og moralske
udvikling foretager meditationer, der har til hensigt at opnå kosmiske glimt
eller kosmisk bevidsthed, idet sådanne forsøg i bedste fald kan resultere i
nedbrudte nerver eller ligefrem sindssyge, og i værste fald måske have døden
til følge. Sporadiske kosmiske glimt og især permanent kosmisk bevidsthed
forudsætter en åndelig udvikling, som kun findes hos etisk-moralsk
højtudviklede mennesker, men et sådant udviklingsniveau vil alle mennesker nå
frem til før eller siden i deres kosmiske udvikling. (Note 5)
Tantra-yoga: Ordet ’tantra’ er sanskrit og betyder ’lære-tekst’,
mere præcist en gruppe helligtekster inden for hinduismen. Tantras kosmologi
baserer sig på forestillingen om, at universet med alle dets enkeltfænomener er
en differentieret form for den tilgrundliggende enhed, makrokosmos, som
overordnet set er styret af en guddommelig højeste kraft, shakti (det
kvindelige), der gennemtrænger og gennemstrømmer alt. Differentieringen kan
imidlertid ikke finde sted uden Shiva (det mandlige), som før skabelsen er
forenet med Shakti udenfor tid og rum. De udgør tilsammen billedet på yin (det
kvindelige) og yang (det mandlige), der udgør tilværelsens fundamentale
modsætnings- og samspilsprincip, som sikrer at den altomfattende kraft, tao,
holdes i ligevægt af vekslevirkningen mellem yin og yang.
Da der med Shiva og
Shakti grundlæggende er tale om det princip, der hos Martinus betegnes som det
seksuelle polprincip, går tantra-yoga ud på at anvise vej eller metode til at
opnå forening mellem samspilsparret, hvilket sker gennem inddragelse af det
menneskelige legeme og dets naturlige funktioner i søgen efter det
guddommelige, der jo opleves, når Shiva og Shakti atter forener sig, hvorved
enheden med det guddommelige etableres. Det med at inddrage de naturlige
seksualfunktioner på positiv måde i sammenhængen, er usædvanlig i yogakulturen,
som ellers er temmelig puritansk og restriktiv på det seksuelle område. Den
ekstreme og hemmeligholdte form for tantra-yoga omfattede som et højdepunkt
rituelt samleje, med indførelse af mandens erigerede lem i kvindens skede,
indtil der ved tankens og meditationens kraft opnåedes orgasme, dvs. oplevelse
af kontakt eller forening med det guddommelige, men vel at mærke uden at
sædudtømning finder sted. Dette er en så speciel og udartet form for yoga, at
dens praksis for det første holdes hemmelig for ikke-indviede, og for det andet
vil den kun kunne udføres af relativt få og måske lidt særprægede mennesker, og
for det tredie må den ikke udføres uden en gurus vejledning.
Rasa-yoga: Sanskritordet ’Rasa’ betyder omtrent det samme som
sanskritordet ’Ananda’, der betyder noget i retning af ’lyksalig
bevidsthedstilstand’, et begreb og fænomen, som i princippet svarer til det,
der på sanskrit hedder Nirvikalpa Samadhi, hvilket er al yogas højeste og sidste
udviklingstrin. Rasa-yoga er lige så speciel en form for yoga som
Kundalini-yoga og Tantra-yoga, og som disse forbeholdt lukkede eller hemmelige
inderkredse, i dette tilfælde i form af forskellige religiøse ordener i
Bengalen.
Aspiranten må følge de
grundlæggende otte yogatrin, som stærkt forenklet fremstillet er følgende: 1.
Yama: fysisk renhed. 2. Niyama: mental og moralsk renhed. 3. Asanas: kontrol af
den fysiske krop via Hatha-yoga. 4. Prãnãyãma: kontrol af psykisk prana
(energi) via kontrol af lungefunktionen. 5. Pratyahara: kontrol af sindet. 6.
Dharana: intern koncentration på et objekt. 7. Dhyana: kontemplation eller
intern koncentration uden objekt, og 8. Samadhi: transcendental bevidsthed.
Beherskelsen af disse otte trin er vigtig for aspirantens egen fysiske og
sjælelige sikkerhed, idet praktiseringen af Rasa-yoga rummer betydelige risici
for mentalt og fysisk kollaps. Rasa-yoga må derfor aldrig praktiseres uden en
specielt kyndig og erfaren lærers (gurus) vejledning.
Rasa-yoga handler
grundlæggende om de to seksuelle polers forening i den højeste følelse af
lyksalighed, ikke kun i det enkelte menneske, men også mellem de to køn. I
Rasa-yoga er kvinden mandens guru, på det menneskelige plan er hun det altid
med sine evner for renhed, kærlighed, omsorg og barmhjertighed. Kvinden er
Shakti, den feminine, skabende urkraft, skabelsens centrum – hos Martinus
kaldet ”moderenergien”. Manden eller det maskuline element repræsenteres af
Shiva eller Purusha, det vil sige individernes eller væsenernes inderste selv,
Selvet eller Jeget, som imidlertid er fuldkommen afhængig og kun kan
manifestere sig eller skabe gennem foreningen med Shakti. Resultatet er i sin
højeste form Ananda eller Rasa, altså den højeste form for lyksalig bevidsthed.
I sin sekundære form er resultatet ’afkommet’ i skikkelse af verden eller
naturen, mere specifikt i form af barnet eller børnene.
Set i den kontekst er
kønsorganet, det mandlige så vel som det kvindelige, selve Ananda’s organ, som
i sin lavere funktion er kilden til fysisk velbehag og forplantning og i sin
højere funktion er kilden til den højeste lyksalighed og indsigt i tilværelsens
mysterium. Det sidstnævnte i kraft af en evne eller egenskab, som så vel
Rasa-yoga som Martinus betegner som intuitionsevnen, men vel at mærke den grad
af intuitionsevne, som kun kan opnås af individer, der har gennemgået den
proces, som Martinus kalder for ”den store fødsel”. Rasa-yoga er med andre ord
kun for mennesker, mænd som kvinder, der har nået denne høje bevidsthedstilstand
eller bevidsthedsstandard.
Forresten fandt jeg efterhånden ud af, at indisk filosofi havde
interesseret danske videnskabelige religionsforskere og andre længe før, jeg
selv blev født i 1929. Dette er allerede fremgået af nogle af de ovenfor nævnte
bøger, men vil blandt andet også fremgå af noterne og Litteraturlisten.
Imidlertid skete der det, at interessen for yoga steg stærkt i den vestlige
verden op gennem 1950’erne-60’erne, ikke mindst her i lille Danmark, hvor
antallet af mere eller mindre veluddannede og kvalificerede yogalærere af begge
køn voksede støt. Selv kom jeg ved skæbnens mærkelige tilskikkelse til at
fungere som autodidakt yogalærer i 1960-62. Det skete på opfordring af flere
venner, som åbenbart fandt mig egnet til at formidle og videregive den
teoretiske indsigt og praktiske træning i yoga, jeg havde opøvet og erhvervet
gennem flere år. Undervisningen var dog vanskeligt gennemførlig ved siden af
mit professionelle arbejde som animator og tegnefilminstruktør, så derfor
valgte jeg på et tidspunkt at gå freelance, så der også kunne blive tid og
kræfter til yogaundervisningen. Til det formål oprettede jeg i 1960
”Yoga-Skolen i Brøndbyøster” og fik snart så mange elever af begge køn, dog
fortrinsvis kvinder, at jeg havde mere end nok at se til, udover at mit
privatliv naturligvis også skulle tilgodeses.
Blandt de efterhånden
mange elever, hvor der var 10 personer på hvert hold, var bl.a. en læge fra
Amtshospitalet i Glostrup, og han ville lære noget om yogatræningen, for om
muligt at kunne bruge den i genoptræning af patienter, der var kommet til skade
som følge af f.eks. færdselsuheld. Samme læge var også specielt interesseret i
de yogiske åndedrætsøvelser, men da jeg fortalte ham om det forhold, at
menneskers vejrtræning normalt foregår på den måde, at man med et vist og
normalt regelbundet interval vekselvis ånder gennem venstre og højre næsebor,
og at denne omstændighed benyttes særskilt i forbindelse med yogisk meditation,
mente han bestemt, at der måtte være tale om en form for overtro. Men gennem
selviagttagelse måtte han dog indrømme, at der måske var noget om snakken.
Desuden kunne jeg fortælle ham, at der så vidt jeg vidste faktisk fandtes en
dansk doktorafhandling om vekseldrættet, hvilket han tvivlede på, men dog ville
undersøge via Ugeskrift for Læger. En uges tid efter dumpede der et brev med
kopi af den pågældende afhandling ind ad min brevsprække: Ugeskrift for Læger,
9. febr. 1956. Disputats. Poul Stoksted: ”Rhinomanometriske
næsefunktionsundersøgelser”, og heri bekræftedes det cyklisk vekslende
åndedræt. Men selvfølgelig ikke med de konsekvenser, som yoga-filosofien havde
draget og som helt bevidst udnyttes i yoga-praksis, primært i forbindelse med
meditation.
Der var i øvrigt også
flere sygeplejersker blandt de kvindelige elever, som dog mest gik til
yogatræning for egen fornøjelses og nyttes skyld. Blandt nogle af de andre og
yngre kvindelige yoga-elever var der flere som fortalte, at eftersom de før
havde haft problemer med at blive gravide, men nu var blevet det, så mente de
at det måtte skyldes yoga-træningen, hvilket jeg dog heller ikke anså for at
være usandsynligt, uden at jeg dog her skal udbrede mig om den mulige
årsagssammenhæng. Men herefter blev det en stående vits hos de andre elever, at
jeg var mirakuløst god til at gøre kvinder gravide.
En af de andre mandlige
elever var en dengang berømt cykelrytter, Mogens Frey, som var så fysisk
overtrænet, at især hans lårbensmuskler efterhånden var blevet stenhårde,
hvilket ifølge hans eget udsagn føltes temmelig smertefuldt. Varme bade,
massage og almindelige gymnastiske øvelser havde ikke hjulpet væsentligt på
tilstanden, og da det var blevet ham anbefalet at prøve yogatræning, henvendte
han sig derfor tilfældigvis hos mig. Ved fælles hjælp lykkedes det i løbet af
et par uger at få løsnet og blødgjort hans muskulatur så meget, at han kunne
cykeltræne uden problemer, og denne omstændighed mente han selv var
hovedårsagen til, at han et år senere vandt guld ved OL i Mexico.
På den tid fandtes der
en hel del yoga-institutter i Danmark, og selvfølgelig ikke mindst i København,
og det havde åbenbart og med rette undret mere skeptiske og kritiske folk,
herunder især journalister på dagbladet Information, som satte sig for at
undersøge, hvad det var for folk, der stod bag og som angiveligt i nogle
tilfælde tjente endog gode penge på, hvad man anså for naive menneskers
godtroenhed. Der var særlig ét bestemt yoga-institut og én bestemt mand, man
gik efter, fordi denne dels havde taget navneforandring fra et almindelig borgerligt
sen-navn til et efternavn, der klang af adel, og dels fordi han havde slået sig
og sit ’institut’ stort op og hævdede, at han var autoriseret yogalærer og
tilmed havde diplomer på at have bestået flere akademiske eksamener.
Information kunne snart efter afsløre, at manden helt igennem var en
storpralende svindler, som hverken var af adelig herkomst eller havde ret til
de akademiske titler, han besmykkede sig med, og som – nok så væsentligt – ikke
havde nogen gyldig autorisation som eksamineret yogalærer.
Angående autorisation som eksamineret yogalærer, så var det
oprindelig noget, som særligt interesserede vesterlændinge i nogle tilfælde kun
kunne opnå, ved at blive elever hos yogier eller guruer i yogaens hjemland,
Indien. Men sådanne tilfælde var relativt få. Derimod var der indiske yogier
eller guruer, der på opfordring blev lærere for en gruppe vesterlændinge,
f.eks. i Amerika, hvor det nærmest vrimlede med yogier og guruer. Men også i
Skandinavien fandtes der yogier, der fungerede som guruer for en lille gruppe
mennesker, som igen lod lærdommen gå videre til deres egne elever. Her i
Danmark fandtes som tidligere nævnt Sofus J. Nervil, som fik enkelte
efterfølgere både før, under og efter Anden verdenskrig. Men som nævnt blev
yoga først rigtig populær i Danmark fra omkring 1950’erne, og der udkom nærmest
et boom af bøger om emnet. Her skal dog særlig nævnes og fremhæves én bestemt
guru, som havde flere elever herhjemme, og som endte med selv at tage
midlertidige ophold i Danmark. Hans navn var Narayanananda (1902-1988) og han
var guru for Anne Lise Dresler og Edith Enna i 1950’-60’erne. De to damer, hvis
interesse for yoga og indisk filosofi var seriøs, videregav deres viden og
erfaring med yoga til deres egne elever, hvoraf en lille gruppe i 1967 købte en større grund på Gylling Næs ved
Horsens Fjord i Øst-Jylland, og efterfølgende oprettede et undervisningscenter
eller en såkaldt ashram på stedet. Her tog Narayanananda fra 1971 ophold på 5-7
måneder ad gangen, indtil 1987. Under et af sine ophold kom han for øvrigt ud
for den meget ubehagelige oplevelse, at nogle af hans kvindelige elever påstod,
at han havde haft seksuel omgang med deres mindreårige døtre, hvorfor han blev
meldt til politiet med beskyldning om pædofili. Sagen blev slået stort op i
middagsavisen B.T., som nærmest dømte guruen skyldig på forhånd, skønt politiet
angiveligt ikke fandt grundlag for at rejse tiltale og derfor heller ikke
krævede varetægtsfængsling. Der var formentlig i hovedsagen tale om intern sladder
og rygtesmederi, et onde, der også rammer velmenende åndelige bevægelser.
Narayanananda forlod
sidste gang Danmark i 1987, og det findes oplyst, at han døde i delstaten
Mysore i Indien i 1988.
Men forinden det var
kommet så langt, havde Narayanananda-bevægelsen i Danmark oprettet et trykkeri,
Narayana Press, som især blev meget benyttet af Borgens Forlag, som da også
udgav en mængde spiritualistisk litteratur, herunder blandt andet
Narayananandas bøger. Trykkeriet eksisterer så vidt vides den dag i dag.
Apropos Anne Lise
Dresler og Edith Enna, så var de to veninder en overgang, så vidt jeg husker i
begyndelsen af 1960’erne, også tilhørere ved nogle af Martinus’ foredrag på
Instituttet på Mariendalsvej, men på et tidspunkt ophørte de med deres besøg.
Rygtet ville vide, at de begge var stærkt utilfredse med, at Martinus jævnligt
brugte lejligheden til at advare sine tilhørere imod meditation. Han var af den
i og for sig velbegrundede opfattelse, at den yogiske meditation er en kunstig
vej til at opnå kosmiske glimt eller kosmisk bevidsthed, og som sådan direkte
farlig for alt for ivrige og ikke nødvendigvis åndeligt kvalificerede udøvere.
Den naturlige vej til at opnå kosmisk bevidsthed er i henhold til Martinus det
daglige livs oplevelser og erfaringer, som i hvert fald på sigt motiverer for
praktisk opøvelse i moralsk og etisk tænkning og adfærd. (Note 6)
For mit eget vedkommende var jeg på samme tid, som avisen Information
fremførte sin skarpe kritik af den florerende danske yoga-branche, i stigende
grad blevet betænkelig ved min egen virksomhed som selvbestaltet yogalærer,
idet jeg erfarede, at især en del af de kvindelige elever var begyndt at
betragte mig som lidt i retning af en ’ophøjet’ og ’hellig’ mand. De kendte mig
jo kun som såkaldt yogalærer og vidste derfor ikke, at der gemte sig en mere
nuanceret og sammensat personlighed bag min ydre fremtræden. Det fik mig til
alt i alt at indse, at jeg havde vovet mig ud på for dybt vand, hvilket bestemt
ikke var eller havde været min hensigt. Tværtimod har jeg altid forsøgt at
beskæftige mig med yogaen og indisk filosofi, så vel som med al anden
spiritualistisk filosofi og filosofi i det hele taget, på en så vidt muligt
nøgtern og objektiv måde, idet jeg ikke uden videre accepterede de mange mere
eller mindre ejendommelige eller nærmest mirakuløse påstande om, hvad f.eks.
den eller den hatha yoga-øvelse var godt for og kunne helbrede. I det omfang
det var muligt at efterprøve påstandene, søgte jeg at efterprøve disse i
praksis, og i de tilfælde, hvor påstandene ikke lod sig efterprøve, simpelthen
fordi de var for absurde for sund fornuft, benyttede jeg kun den eller de
pågældende øvelser i min undervisning, som jeg kunne finde og give en rationel
forklaring på nytten af.
Efter nogen tids
overvejelse besluttede jeg mig i efteråret 1962 til at afslutte min
undervisning i yoga og lukke Yoga-Skolen. Erfaringsmæssigt vidste jeg, at en
del elever faldt fra hen mod juletid, formentlig fordi det var en travl tid for
især de fleste husmødre, og det var jo med al respekt sådanne, der hovedsagelig
var mine kvindelige elever. Men interessen hos de mandlige elever syntes
almindeligvis også at blive svækket sidst på sæsonen, så derfor indtegnede jeg
ikke elever til efter nytår. Det betød, at undervisningen sluttede omkring en
uges tid før jul. Dette meddelte jeg de elever, der var tilbage, og nogle
protesterede da også og sagde, at nu syntes de lige det gik så godt. Men jeg anbefalede
de pågældende at opsøge en af de andre yogalærere, der efterhånden var kommet
til, og derved blev det.
Den omstændighed, at
jeg lukkede Yoga-Skolen betød dog ikke, at jeg stod uden arbejde eller indtægt,
for under hele forløbet havde jeg også arbejdet som freelance animator for
bl.a. A/S Nordisk Tegnefilm i Valby, og her vendte jeg den 2. januar 1963
tilbage til som fastansat og genoptog mit arbejde der, som om jeg kun havde
holdt ferie, omend ca. 2 år. Men jeg fortsatte dog med i fritiden selv at
udføre yoga-øvelserne jævnligt, for at holde mig i fysisk og psykisk god
træning og form.
Imidlertid var der allerede i juni 1957 sket det, at jeg efter 22
måneders aftjening af civil værnepligt (militærnægter) i Gribskovlejren ved
Maarum i Nordsjælland, igen var kommet til at samarbejde med min gode ven og
læremester, Børge Hamberg (1920-70), og denne omstændighed skulle komme til at
få uanet, men heldigvis behagelig konsekvens for mig. Situationen var nemlig
den, at jeg under opholdet i Gribskovlejren havde lært en jævnaldrende mand
godt at kende, hvis navn var Søren Svendsen. Han var uddannet kunstmaler og
blev senere fritidslærer, men det, der førte os sammen var også en fælles
interesse for yoga og yoga-filosofi, som vi benyttede enhver fritidsstund til
at tale om. Under disse samtaler dæmrede det for mig, at der var en
inkonsekvens i yogafilosofien, som jeg ikke tidligere havde været opmærksom på.
Den nævnte
inkonsekvens, i hvert fald sådan som jeg opfattede denne, bestod i, at de tre
filosofiske systemer Sankhya, Yoga og Vedanta til trods for indbyrdes
uoverensstemmelser, fortrinsvis bestående i, at de to førstnævnte er
dualistiske, forstået på den måde, at ånd og materie anskues som to
selvstændige ’substanser’, hvis eksistens og funktioner ikke nødvendigvis
behøver en Gud som første årsagsforklaring. Yoga-filosofien indrømmer dog
eksistensen af en Gud, men ikke som altings skaber, men snarere som en
alvidende over-ånd, der står i forbindelse med sjæle af alle grader. Det
sidstnævnte system, Vedanta, er derimod monistisk og panteistisk i den
forstand, at der kun eksisterer én eneste ’substans’, nemlig den evige,
upersonlige verdenssjæl, kaldet Brahman, i og af hvem alting eksisterer og
’opstår’, og med hvilken alle enkeltsjæle egentlig er totalt identiske. Som en
følge heraf er det, vi kalder den materielle verden, dybest set en illusion,
skabt af den evne, som på sanskrit kaldes ’maya’, og som i realiteten er
resultatet af ikke-viden (avidya). Den materielle eller manifesterede verden
eksisterer derfor i henhold til Vedanta kun så længe maya og avidya består.
I alle de tre nævnte
filosofisystemer er målet sjælens frigørelse (moksha), som også i alle tre
tilfælde kun kan opnås gennem ihærdig og målbevidst træning i etisk og moralsk
bevidsthed og adfærd. For Sankhyas og yogas vedkommende anses ’moksha’ for at
bestå i sjælens – mere præcist Atmans eller Jegets – adskillelse eller
frigørelse fra forbindelsen med eller afhængigheden af den materielle verden
(samsara), men for Vedanta drejer det sig ikke om adskillelse eller
afhængighed, for man kan ikke adskille det, som egentlig er udelt, og slet
ikke, fordi delingen er en illusion skabt af en grundlæggende uvidenhed om
tilværelsens rette sammenhæng, og man kan ret beset heller ikke være afhængig
af noget ikke-eksisterende. I Vedanta drejer det sig derfor for sjælen om at nå
til erkendelse af sin egen enhed med Brahman, for derigennem at blive befriet
for den illusoriske opfattelse og den lige så illusoriske afhængighed, og
dermed befries fra den i grunden lige så illusoriske ’samsara’. Men så længe
maya’s tilslørende evne forekommer og indvirker på sjælene, lige så længe vil
den materielle verden og dermed også ’samsara’ bestå.
Her kommer vi så til
det, jeg med rette eller urette anså og stadig anser for hovedproblemet med de
tre nævnte indiske filosofisystemer, idet de samstemmende er af den opfattelse,
at når først uvidenheden (avidya) er erstattet af den rette erkendelse, viden
eller kundskab (vidya eller jnana), så befries sjælen for tilknytningsforholdet
til den materielle verden og sjælen har dermed opnået ’moksha’. Pointen er, at
sjælen ifølge påstanden herefter for evigt vil være fri af den materielle
verden eller – for Vedantas vedkommende – for illusionen om den materielle
verden.
Tvivlstanke
og held eller skæbne
Den tvivlstanke havde imidlertid med stærk kraft meldt sig hos mig,
at hvordan kunne man – filosofferne og vismændene – med sikkerhed vide, at den
befrielse, de kaldte ’moksha’, ville betyde en befrielse for evigt? Det kunne
man, lyder svaret, fordi sjælen jo i og med befrielsen havde opnået en
erfaring, viden og kundskab, som sikrede, at tilknytningen til materiens verden
alene af den grund ikke ville kunne gentage sig. - Ja, men, lød og lyder mit
modargument, hvordan kunne det overhovedet gå til, at den uskyldige evige sjæl,
som angiveligt ’hvilede’ i sin evige, harmoniske urtilstand, sådan lige med ét
kunne lade sig friste til et engagement med materiens uharmoniske verden? – Det
efter min mening lidt ejendommelige svar lyder: Det skete, fordi sjælen
manglede den nødvendige erfaring og viden, til at kunne undgå at lade sig
friste! (Note 7)
Min logiske sans og
fornemmelse eller intuition om man vil, protesterede imod disse to påståede
årsagsforklaringer, som forekom mig at være mildest talt ufyldestgørende og
utilfredsstillende, for hvilket formål skulle det tjene, at sjælen erhvervede
sig en erfaring, indsigt og erkendelse, der blot bragte den tilbage til sin
urtilstand? – Da denne urtilstand er identisk med evigheden, må det altså
samtidig betyde, at denne i sig også ’indeholdt’ muligheden af det tids- og
rumdimensionelle kontinuum, der er den materielle verdens primære
fremtrædelsesform, og som sjælen midt i sin umanifesterede evighed på et
tidspunkt (!) angiveligt fristedes til at forbinde sig med. – Fristedes af
hvad? – Formentlig af sit eget begær som skyldtes manglende erfaring og
uvidenhed, for en form for begær må der trods alt være tale om! Og ikke mindst
om bevidsthed, for hvordan skulle sjælen ellers kunne fornemme og lade sig
drive af sit begær? Men i øvrigt, hvordan kan man begære eller blive fristet af
noget, man angiveligt end ikke aner eller kender eksistensen af?
Som læseren nok kan
forstå, så var der mange tvivlsspørgsmål omkring det nævnte problem, som jeg
ikke selv umiddelbart kunne se noget tilfredsstillende svar eller nogen
teoretisk løsning på. Imidlertid var der som nævnt i mellemtiden sket det, at
jeg i juni 1957 igen kom til at samarbejde professionelt med Børge Hamberg, som
jeg havde kendt helt tilbage fra 1943, og på et tidspunkt kom vi ind på at
drøfte de ovenfor nævnte eksistentielle spørgsmål og problemer. På forhånd
vidste jeg, at han var en engageret tilhænger og kyndig studerende af Martinus’
kosmiske analyser, som jeg intet som helst kendte til på det tidspunkt. Man kan
derfor sikkert forstå min store og behagelige overraskelse, da Hamberg bragte
mine tvivl til ophør i og med, at han fortalte indgående om indholdet af
Martinus’ kosmologi. Problemerne omkring sjælens engagement med den fysiske
verden syntes at kunne løses på tilfredsstillende og fyldestgørende måde, især
gennem forståelsen af det treenige princip, urbegæret, livs- og
stofenhedsprincippet, organismeprincippet og spiralkredsløbsprincippet.
Det trenige princip
udsiger jo, at det levende væsen er et evigt væsen, som både vil og kan skabe
og opleve, og som i sin grundstruktur udgør et jeg, som er både skaber og
oplever, en bevidsthed, som både er en oplevelses- og en skabeevne, og en psykofysisk
organisme, som både udgør det skabte og det oplevede. Det levende væsen er
desuden forlenet med et urbegær, som primært er rettet mod livsoplevelse, og af
dette hovedbegær udspringer alle andre former for begær. Begær kan også ses som
en form for sult, og sult søger principielt mættelse, og derfor er sult- og
mættelsesprincippet et underprincip af kredsløbsprincippet og
kontrastprincippet, som er gensidigt integrerede i hinanden, og i øvrigt udgør
to af de mange skabe- og oplevelsesprincipper, der i henhold til Martinus’
kosmologi indgår i de levende væseners tilværelse.
Sansning og oplevelse
kan i henhold til Martinus kun ske på basis af kontraster, såvel statiske som
dynamiske kontraster. F.eks. lys og mørke, dag og nat, sommer og vinter, stort
og småt, makrokosmos og mikrokosmos, behag og ubehag, glæde og sorg, liv og
død, godt og ondt etc., men samtidig bør man forstå, at kontrasterne gensidigt
forudsætter og betinger hinanden, og derfor først tilsammen udsiger noget om
den verden, de er en uundgåelig og nødvendig del af. Derfor giver det mening,
når Martinus betegner det såkaldte ”onde” som ”det ubehagelige gode” og det
såkaldte ”gode” som ”det behagelige gode”.
Men nok så vigtigt, så
er det levende væsen, hvad enten det drejer sig om en elementarpartikel, en
celle, en amøbe, en plante, et dyr eller et menneske, i henhold til livs- og
stofenhedsprincippet og organismeprincippet en internt integreret del af en
større helhed eller enhed, hvoraf den ultimativt største udgøres af guddommen.
Guddommen er selv den absolut største – men i virkeligheden paradoksalt nok
størrelsesløse - repræsentant for det treenige princip, dels som et Jeg (Skaber
og oplever), en bevidsthed (en skabe- og oplevelsesevne) og en psykofysisk
organisme (det skabte og oplevede). Desuden er guddommen samtidig den øverste
eller højeste repræsentant for og udøver af forældre- og
beskyttelsesprincippet, idet dennes bevidsthed i sig rummer de to polære
principper: hankøn og hunkøn i højeste potens og forening. Guddommens bevidsthed
og organisme består kort og godt af de levende væsener, som udgør dennes
sanseorganer og manifestationsredskaber.
Eftersom enhver form
for sult automatisk afføder et behov for og begær efter mættelse, som igen
senere afføder ny sult, således afføder begæret efter livsoplevelse i henhold
til Martinus også automatisk en stræben efter så vidt muligt at tilvejebringe
behovets opfyldelse og efter nogen tid dets mættelse, med påfølgende ny ’sult’
eller nyt begær. Livsoplevelsen og dermed også evnen til at opleve (og skabe)
må derfor på grundlag af samme princip hele tiden fornyes, og dette sker
primært i kraft af kredsløbs- og kontrastprincippet, i form af hvert enkelt
kredsløbsafsnit af det endnu større og overordnede spiralkredsløb, til fulde formår
at tilgodese de levende væseners behov for fornyelse af livsoplevelsesevnen,
idet et kredsløbsafsnit både indeholder kulminationen af alt, hvad der kan
karakteriseres som henhørende under lysmanifestationer og lysoplevelser, og
kulminationen af alt, hvad der henhører under mørkemanifestationer og
mørkeoplevelser. Uden disse kosmisk set successivt vekslende oplevelser af
lystilstande og mørketilstande, hvorunder og i kraft af hvilke skabe- og
oplevelsesevnen fornyes, ville de levende væseners sanse- og oplevelsesevne
blive svækket så meget, at den praktisk talt til sidst ville være ude af
funktion. Men netop takket være kredsløbs- og kontrastprincippet finder en
fornyelse af livsoplevelses- og skabeevnen uundgåeligt sted. I øvrigt er der et
andet og nok så vigtigt kosmisk skabeprincip, nemlig det seksuelle polprincip
og den seksuelle polforvandling, som spiller en afgørende rolle i sammenhæng
med den kosmiske fornyelsesproces. Men herom må jeg henvise til afsnittene om
det seksuelle polprincip og polforvandlingen andetsteds her på hjemmesiden.
Men det er de ovenfor
nævnte forhold og vilkår, der ifølge Martinus betinger, at det levende væsen i
kredsløbets mørkezone på et tidspunkt drages mod lyszonen, men samtidig også,
at det efter sin mættelse af lysoplevelser på et andet tidspunkt igen drages
mod mørkezonen, som paradoksalt nok i første omgang opfattes som en slags
lyszone og derfor som eftertragtelsesværdig. I Martinus’ kosmologi er der
derfor ikke tale om en sjæl, der i sin urtilstand drives af begær og mangel på
erfaring og viden til at involvere sig i den fysiske materies verden, og
følgelig heller ikke om, at sjælen efter et kosmisk set relativt længerevarende
ophold under dennes ofte barske livsvilkår, længes efter at vende tilbage til
sin urtilstand, for aldrig mere at gentage sit engagement med den fysiske
materie.
I Martinus’ kosmologi
er der derimod tale om, at det er det evigt levende væsens eller sjælens
urbegær, der er den motiverende og drivende faktor, til ved hjælp af de kosmiske
skabeprincipper og de kosmiske grundenergier at tilvejebringe en gentagende
fornyelse af sanse- og oplevelsesevnen, med det formål at kunne opretholde sin
evige tilværelse af kosmisk set successivt skiftende ophold og epoker i
henholdsvis spiralkredsløbets lyszone og mørkezone. Denne fornyelsesproces
foregår udelukkende i mørkezonen, som dermed er og forbliver en lige så
nødvendig, uundgåelig og uundværlig faktor i individernes evige liv, som
tilfældet er med lyszonen.
Her vil vi endnu engang knytte an til indisk filosofi, mere præcist
til Shankar Acharyas kompromisløse monisme: Advaita Vedanta, og fra hans vise
og poetiske og aforistiske afhandling Viveka Chudamani (Skelneevnenes
kronjuvel) citere følgende tekststykke:
”Når den vise går op i
enhed med Gud fatter han Gud fuldstændig i sit eget hjerte. Gud kender hverken
til opløsning eller død. Gud er virkeligheden uden begyndelse og ende. Gud er
som en udstrakt havflade, rolig og uden kyster. Gud er hinsides gunaernes spil
– én, evig, altid i ro.
Lad dig opsluge af
foreningen med dit sande væsen og sku Selvet i dets uendelige herlighed. Fly
trældommen og verdslighedens rådne stank. Gør en kraftantrengelse og vind
frigørelse. Så har du ikke levet forgæves i denne verden.
Mediter på Selvet, dit
sande væsen som er fri for alle hylstre og begrænsninger, den uendelige væren,
kundskab og lyksalighed uden nogen ved sin side. Sådan vil du slippe fri for
fødslens og dødens hjul.” (Note 8)
Med dette citat er vi jo
vendt tilbage til denne artikels begyndelse og omtalen af Paul Bruntons bog
”Bag Indiens lukkede døre”, specielt til det sted i denne, hvor Maharishien
bl.a. siger: ”Der er kun en Ting at gøre. Sku ind i Deres egen Sjæl. Gør det på
den rette Måde, og De vil finde Svar på alle Deres Problemer.” Dog ikke så
mærkværdigt, eftersom det netop var Shankaras Advaita Vedanta Mararishien lærte
sine elever eller disciple, og som Brunton efterfølgende belærte andre om via
sine andre bøger. Og det var også i hovedsagen på grundlag af Shankaras lære,
at en dansk yogalærer, som f.eks. Sofus J. Nervil, viderebragte sin teoretiske
viden og praktiske erfaring, og det var det i endnu højere grad, når det
drejede sig om indiske Narayananda, hvis lære og bøger vidner om stor og dyb
personlig indsigt i både sankhya-, yoga- og vedantalæren, men med vægten lagt
på sidstnævnte.
Men hvordan så den
danske intuitive vismand Martinus på f.eks. Shankaras opfordring til at ”skue
Selvet” under dyb meditation? For advarede Martinus netop ikke lige præcis mod
at hengive sig til dyb meditation? – Svaret på det sidstnævnte spørgsmål er
bekræftende, idet Martinus var af den opfattelse, at mennesker ikke bør isolere
sig og trække sig tilbage fra verden, men tværtimod gennem etisk og moralsk
handel og vandel stræbe efter at opnå en efterhånden permanent
bevidsthedstilstand, hvorunder man oplever og erkender, at Selvet er identisk
med Guds Selv og at fænomenet ’verden’ og dermed tilværelsen, i virkeligheden
er udtryk for det større guddommelige eventyr, hvori vi hver især selv lever i
hverdagen.
Hvad angår det første
spørgsmål lyder svaret, at i henhold til Martinus’ kosmologi forholder det sig
sådan, at analysen og identifikationen med Selvet eller Jeget, vil og bør kunne
foretages under iagttagelse af almindelig dyb koncentration, hvorunder man
gennemtænker og analyserer spørgsmålet: Hvad er Jeg’et? Hvorved man i bedste
fald kan nå frem til en intuitiv ’føling’ med sit eget Selv eller inderste
væsen, som jo transcenderer både den fysiske og den psykiske organisme, og som
i virkeligheden er identisk med Guds Selv. – Men altså ikke med det formål at
isolere sig fra omverdenen og opnå en erkendelse, som leder én bort fra den
daglige verden og tilværelse. For det er jo netop denne, der i både første og
sidste instans befordrer de levende væseners fysiske så vel som mentale og
etisk-moralske udvikling, hvoraf sidstnævnte er den, der fører individerne frem
mod de eftertragtede nye og højere tilværelsesformer i det evige samvær med den
guddommelige Fader-Moder. (Note 9)
Det skal dog tilføjes,
at det hvad dyb meditation angår forholder sig sådan, at de yogier eller
guruer, der hengav og hengiver sig til denne, i bedste fald var og er
mennesker, der allerede havde eller har opnået et højt etisk og moralsk
bevidsthedsniveau, og som var og er sig deres medmenneskelige og sociale ansvar
bevidst, og som derfor ikke var eller er så udsatte for at komme til at opleve
uheldige følgevirkninger af deres meditationspraksis. Det er ikke denne type
mennesker Martinus hentyder til, når han siger, at meditation i værste fald kan
være direkte farlig, men det er derimod til mennesker, der uden særlige
forudsætninger eller højere etisk og moralsk bevidsthed, giver sig til at
meditere, måske dels i håbet om at komme til at opleve særlige euforiske,
ekstaseagtige bevidsthedstilstande, eller måske for at slippe væk fra
dagligdagens besværligheder, bekymringer og sorger.
I utilsigtet modsætning til f.eks. yoga- og vedanta-filosofien, så
anbefaler Martinus ikke en speciel form for meditation omkring spørgsmålet:
Hvad er Jeg’et? Det skyldes i hovedsagen, at hans kosmiske analyser af det
levende væsens tre indbyrdes faktorer eller funktionelle instanser eksplicit
også indeholder en dybdegående analyse af Jeget’s transcendentale natur.
Faktisk kan man med god ret sige, at hele Martinus’ livsværk på et niveau
handler om Jeget i dets identitet med det guddommelige Jeg. Men det betyder
ikke, at Martinus afviser de mentale eller psykologiske ’metoder’ til brug for
at spore sig ind på et svar på spørgsmålet ”Hvad er Jeg’et?”, som eksempelvis
de ovenfor nævnte indiske filosofier benytter sig af og anbefaler. Det er da
også specielt den i en vis forstand moderniserede mentale ’metode’, en
yogaforfatter som Paul Brunton beskriver og anbefaler i sine bøger, der ligger
tættest på den form for meditation, som Martinus sikkert ville have kunnet
acceptere. Brunton opdeler metoden i følgende hovedpunkter eller hovedtrin:
1.
Analysen af
det fysiske Selv.
2.
Analysen af
det emotionelle Selv.
3.
Analysen af
det intellektuelle Selv.
Konklusionen på udspørgelses-metodens tre ’trin’ er den, at Selvet
ikke er identisk med det fysiske Selv, og heller ikke med hverken det
emotionelle eller det intellektuelle Selv. Det egentlige og virkelige Selv
eller Jeg’et transcenderer de tre nævnte ’Selv’, og dette ophøjede Selv, som
dermed transcenderer det universale rum-tid-kontinuum, kan man kun få en
fornemmelse eller et glimt af, ved under fuld bevidst koncentration eller
fordybelse at kontrollere og standse sindets tankestrøm. (Note 10)
Det er højst
interessant, at Martinus’ tidligere personlige elev og medarbejder, Per
Bruus-Jensen, i sin seneste og angiveligt sidste bog: ”Kosmisk kemi”, lige
præcis beskriver og anbefaler en udspørgelses-metode, som den Paul Brunton i
sin tid beskrev og anbefalede, og som kortfattet er omtalt ovenfor. Det sker i
bogens 7. kapitel, i afsnittet ”Om en vej til mental suverænitet”, hvori
forfatteren ganske kortfattet, men på baggrund af sin personlige erfaring og
store indsigt i og overblik over emnet, fremfører sine velbegrundede argumenter
for, at den form for mental suverænitet, som han i overensstemmelse med
Martinus’ kosmologi, gør sig til talsmand for, i højeste grad også har bud til
os moderne mennesker.
Her skal nævnes nogle
af de væsentlige hovedpunkter, der indgår i Per Bruus-Jensens opfattelse af
situationen:
1.
Jeget er
identisk med Det guddommelige Noget/X0 hinsides tid og rum i rollen som
princippet skaber/oplever/X1.
2.
Egoet er identisk
med Jegets forståelse af sig selv i dets tilknytning til specielt den fysiske
virkelighed. Jegets binding til den fysiske organisme med tilhørende
hjernestruktur, indebærer at Egoet i praksis genereres fra fødsel til død.
3.
Sindet er
udtryk for fysisk dagsbevidsthed og som sådan et produkt af samspillet mellem
objektiv og subjektiv virkelighed på den fysiske materiesfæres præmisser. Den
fysiske organisme og hjernestruktur fungerer i rollen som fysisk skabeevne/X2
for Jeget. Selve livsoplevelsen og bevidsthedslivet udgør det subjektive aspekt
af samspillet.
4.
Egoet, dvs.
Jegets selvforståelse, produceres løbende af sindet, og via den fælles
fokusering på det fysiske og timelige danner de tilsammen et slags ’filter’,
der afskærer Jeget/X1 fra at kunne erkendes i sin renkultur af individet.
Men, spørger Per Bruus-Jensen retorisk: Er det da overhovedet
muligt, at eliminere eller blokere det nævnte ’filter’? – Svaret lyder
bekræftende: Ja, det er muligt, men bestemt ikke let eller nemt, midlertidigt
at ’lamme’ sindets virksomhed, hvor tanker og følelser kværner rundt omtrent i
døgndrift. Men det er altså muligt at gøre det, og hvis og når det lykkes,
omend kun for kortere øjeblikke ad gangen, vil man samtidig opnå at suspendere
egoet, således at Jeget/X1 vil kunne træde frem i bevidstheden som det sande personlige Selv. Her vil jeg
tillade mig at give ordet til Per Bruus-Jensen, for bedre, enklere og klarere
end han selv beskriver metoden eller processen, kan det ikke gøres:
”Men hvordan lamme sindet i praksis...?
Simpelthen ved efter behov
at fokusere 100% koncentreret på Jegets tidløse tilstedeværelse i én selv i
Nu’et – og kun det – idet denne
strategi som rettet mod et mål af direkte modsat natur af hjernens, sindets og
egoets lidt efter lidt automatisk vil neutralisere disse faktorers stadigt
kværnende virksomhed. Dog naturligvis forudsat at indsatsen er tilstrækkeligt
ambitiøs og intens og bestræbelsen i øvrigt lykkes.
Som indledende og underbyggende teknik til støtte for et sådant
udfald kan det i den forbindelse anbefales at stille mentalt ind på, hvad Jeget
som repræsentant for Det guddommelige Noget/X0 udtrykkeligt ikke er: kroppen, hjernen, egoet,
sindet, tankerne, følelserne, ønskerne, begærene, ambitionerne etc. etc. Altså
at man indvendigt og i fuld koncentration siger til sig selv: min egen sande natur er ikke kroppen; er
ikke hjernen; er ikke sindet; er ikke egoet; er ikke tankerne; er ikke
følelserne; er ikke begærene; er ikke ambitionerne. Bag alt dette er jeg
derimod tidløs, guddommelig væren i et evigt Nu. Min inderste essens er tidløs,
guddommelig væren i et evigt Nu – hverken mere eller mindre; tidløs guddommelig
væren i et evigt Nu... For jo mere, man på bekostning af sindets sædvanlige
kværnen stiller ind på denne ene pointe, og får processen til at lykkes, des
mere slipper man som en naturlig konsekvens af sin indsats fri af både sindets
og egoets konstante tyranni. Og samtidig vil man langsomt, men sikkert i
voksende grad opleve, at man erkendelses- og fornemmelsesmæssigt mere og mere nærmer
sig den virkelighed, man kosmisk set i dybeste forstand er fremgået af, og
hvilket af Jeget/X1 subjektivt bliver registreret og oplevet som direkte
kontakt med et uendeligt potentiale af fred, harmoni og usigelig livsfylde, i
forhold til hvilket alt andet vil tegne sig som fuldstændigt ligegyldige
sæbebobler, der blæser i vinden. Man vil i stigende grad erkende, at man er ét
med det tidløse, guddommelige Noget – al tings udspring. At man som et andet
kosmisk planktonvæsen sorgløst svæver rundt i dette tidløse, guddommelige ocean
af væren, fred, symmetri og harmoni, hvor absolut intet ondt kan ramme én.
Men hvad der er mindst lige så vigtigt: via denne fredfyldte
oplevelse og erkendelse af livets dybeste sandheder og værdier skabes der – som
den egentlige pointe – samtidig hos den mediterende et både fysisk og mentalt
overskud, der på et helt nyt grundlag lader én møde og tackle den virkelighed,
som man hinsides den meditative tilstand også
er en del af, nemlig den fysiske hverdag med alle dens udfordringer,
opgaver, problemer og besværligheder. Og herved bekræfter det sig, at den her
omtalte metode til opbygning af mental suverænitet samtidig øger
forudsætningerne for en maksimal udnyttelse af den metodelære, som den kosmiske
kemi med dens forankring i det kosmiske gudsbegreb og verdensbillede naturligt
munder ud i...” (Note 11)
Her skal i øvrigt
tilføjes, at Per Bruus-Jensen i og med bogen ”Kosmisk kemi” har fremlagt en
slags endelig status over sit omtrent livslange og stærke personlige engagement
med Martinus’ kosmiske analyser, som han på flere forskellige måder har ydet
værdifulde og i høj grad velkomne bidrag til udbredelsen og forståelsen af.
Bogen ”Kosmisk kemi” er en kortfattet og samtidig dybsindig og klar gennemgang
af hovedfaktorerne i Martinus’ kosmologi, og sammen med Bruus-Jensens mange
øvrige bøger og videoforedrag, vil hans samlede livsværk – naturligvis i tæt
sammenhæng med Martinus’ eget livsværk - forhåbentlig komme til at danne
grundlag eller inspirationskilde for fremtidens undervisning i regulær
åndsvidenskab. Med udgangspunkt i, at Martinus betegner åndsvidenskaben som en
naturlig, uundgåelig og nødvendig forlængelse og fuldkommengørelse af
naturvidenskaben, har Per Bruus-Jensen i en årrække ihærdigt søgt at bygge bro
mellem de to videnskaber. I bogen ”Kosmisk kemi” giver han netop udtryk for den
opfattelse, at den naturvidenskabelige frontlinieforskning for tiden er ved at
udforske det såkaldte kvante-vakuumfelt eller nulpunkt, og at der måske dermed
er tale om at naturvidenskaben, mere præcist fysikken, er ved at komme på
sporet af det, PB-J betegner som den parafysiske virkelighedssfære, hvilket
kort og godt vil sige: den åndelige tilværelsessfære eller –zone, som Martinus
så omfattende og indgående har beskrevet i form af de kosmiske riger i sit
livsværk. Skulle dét vise sig at være tilfældet, står man ganske enkelt overfor
et nyt gennembrud i naturvidenskaben, af mindst lige så stor og omkalfatrende
betydning for det naturvidenskabelige verdensbillede, som tilfældet i sin tid
var med skiftet fra det geocentriske til det heliocentriske system. Men lad os
indtil videre slå koldt vand i blodet, for begivenhederne skal have sin tid til
at udvikle og eventuelt ændre sig.
Rent personligt kan jeg tilføje til Per Bruus-Jensens ovenfor
beskrevne metode til erkendelse af Jeget eller Overselvet, at jeg kun kan
bekræfte fremgangsmådens effektivitet, men naturligvis forudsat, at man
investerer den fornødne energi og udholdenhed i projektet, for det er bestemt
ikke nemt at tøjle sindets omtrent uophørlige fluktuationer, selv om det kun
drejer sig om kortere tid ad gangen. Læseren behøver bare at forsøge sig med
det et lille øjeblik, for at forstå, hvad det er, man er oppe imod. Og lykkes
det endelig at standse en tanke, så går der i reglen kun et eller nogle få
øjeblikke, før en ny tanke melder sig i bevidstheden. Men det er altså trods
alt muligt at gennemføre metoden via gentagen træning, sådan som det f.eks.
sker via Raja-Yoga, som desuden som hjælpemiddel benytter sig af den åndedrætsteknik,
der betegnes som vekseldrættet og som er beskrevet tidligere i denne artikel.
For mit eget
vedkommende er det med tiden lykkedes at nå frem til, at jeg ikke længere
behøver at rette intens fokus på Jeget, idet situationen er blevet den, at jeg
så godt som permanent har en intuitiv opfattelse af, at mit evige og dermed
udødelige Over-Jeg konstant er til stede i ’baggrunden’ af bevidstheden, som
det om- eller indeslutter i sig. Det var om en lignende fornemmelse, at den
vise filosof Søren Kierkegaard sagde (frit citeret): ”Det gælder om at stå midt
i evigheden og høre stueuret slå!” Det er samtidig et ’udsigtspunkt’, som er
praktisk at have i hverdagen. Den samme fornemmelse, som tilfældet er med
Jeget, har jeg omtrent permanent af Det guddommelige Noget, som et
altibefattende, altgennemstrømmende og allestedsnærværende under og væsen, den
evige, majestætiske årsagsløse første årsag og vældige skaberkraft, hvoraf,
hvori og hvorved vi alle sanser, oplever og manifesterer os, og som ikke lader den
mindste fugl, ja, end ikke det mindste støvfnug falde til jorden, uden at det
er dette guddommelige Nogets bestemmelse, vilje og hensigt. Det er i
erkendelsen heraf, at vi ydmygt må bøje vort hoved og hjerte og medgive, at vi
i dybet af vores bevidsthed og i medfør af vores Over-Jegs identitet med det
guddommelige Jeg konstant – eller rettere sagt evigt - står overfor livets
herre, hersker og konge, og derfor må udbryde i vort stille sind: ”Thi Dit er
riget, magten og æren i evighed! Amen!” (Note 12)
© 2008 Harry Rasmussen
Note 1.:
Paul Brunton (21.10.1898-27.07.1981) var født i London under navnet Raphael
Hurst, men ændrede det siden til Brunton Paul og endelig til Paul Brunton. Han
lod sig uddanne til journalist og arbejdede i en del år som sådan, men efter at
han havde gjort militærtjeneste under Første Verdenskrig, begyndte han at
interessere sig for mysticisme, og kom i den sammenhæng i forbindelse med
teosoffer. Det førte til, at han tidligt i 1930’erne rejste til Indien, for på
stedet at sætte sig ind i indisk filosofi og mystik. Herunder traf han især på
Ramana Maharshi – sidstnævnte ord er en sammentrækning af Maharishi – og det
blev indledningen til en fuldstændig ændring af Brunton liv og karriere. Via
hans første bøger, ”A Search in Secret India” (1934) og ”The Secret Path”
(1935), viste det sig, at der var en overvældende interesse i Europa for indisk
filosofi, specielt i form af yoga og vedanta. Salget af bøgerne gik så godt, at
Brunton faktisk kunne skippe sit journalistiske arbejde og helt hellige sig
sine rejser og sit populærfilosofiske forfatterskab.
Som supplement til Paul Bruntons bøger om
Maharishien, kan anbefales Arthur Osborne: Ramana Maharshi og vejen til Selvet.
Oversat af
Sven Damsholt efter ”Ramana Maharshi and the Path of Self-knowledge”. Visdomsbøgerne.
Sankt Ansgars Forlag. København 1982. I bogen
oplyses, at Ramana Maharshi også kaldet Sri Bhagavan, var født under navnet
Venkataraman Ayyar (1879-1950), og at han er identisk med den Maharishi, som Paul
Brunton kendte og havde været elev hos i 1930’erne. Venkataraman blev født i
den lille by Tiruchuzhi i landsdelen Tamil i det sydlige Indien, som søn af
kontoristen Sundaram Ayyar og dennes hustru Alagammal. Han havde tre søskende,
to brødre og en søster. Drengen Venkataraman voksede op og gik i skole som
andre middelstandsbørn på den tid, og havde de samme fritidsinteresser som alle
drenge: fodbold, brydning og svømning, men religion og religiøsitet stod ham
fjernt. Ændringen kom i 1895, da han var 17 år og læste en bog om
Tamil-helgeners liv. Det vakte en stor ærefrygt for disse selvopofrende og
kærlige munke, hvis liv bestod i forsagelse og hengivenhed til Gud, samt
hjælpsomhed overfor medmenneskene. Fra dette øjeblik begyndte hans bevidsthed
at ændre sig, og da han efter et besøg i Meenakshi templet i Madura opholdt sig
i byen i nogen tid, skete det en dag, at han pludselig kom ud for at opleve en
stærk dødsfrygt, de lammede ham fysisk. Men han bevarede fatningen og stillede
en række spørgsmål til sig selv om, hvad det egentlig er der dør, om det kun er
legemet, der gør det. Er jeg legemet? Nej, jeg er en ånd, som gennemtrænger
legemet, og som døden ikke kan ramme. Oplevelsen efterlod ham med
overbevisningen eller snarere visheden om, at Jeget ikke er identisk med
legemet, og fra det æjeblik forsvandt enhver dødsfrygt fra ham. Han havde så at
sige oplevet en åndelig nyfødsel, hvilket ændrede hans liv totalt.
Det var først herefter, at Venkataraman
lærte hindufilosofien at kende, herunder om Brahman og samsara og meget andet
og mere. Men han fortsatte sin skolegang, selv om han helt havde mistet
interessen for lektierne, og i stedet sad og mediterede. Da han en dag kom ud
for en i hans egne øjne uretfærdig reprimande fra engelsklæreren, forlod omgående skolen og også sit hjem og
sin familie, og besluttede herefter at give afkald på alt verdsligt. For ham
var målet nu Tiruvannamalai og efter forskellige opholdssteder i byen, bl.a. et
sted, som kaldtes De tusind søjlers Hal, hvor han i lnag tid sad hensunket i
dyb meditation eller trance, endte det med, at han og de disciple, som i
mellemtiden havde gjort ham følgeskab, slog sig ned i en ashram på det hellige
bjerg Arunachala. En del af den efterfølgende historie kendes bl.a. fra nogle
af Paul Bruntons bøger.
Som altid, når det drejer sig om yogier,
vismænd og hellige personer i Indien, er fortællingen om dem en blanding af
facts og mytologi, med et kraftigt stænk af overtro, ofte mest det sidste, og Arthur
Osbornes kærlige bog om Marharishien er ingen undtagelse. Den undgår dog ikke
at skildre Maharishiens svære sygdom, en smertefuld knoglekræft, som langsomt
men sikkert udtærede hans i forvejen magre fysiske legeme. Han nægtede
smertestillende behandling med henvisning til, at det jo ikke er legemet, der
er herre, men Jeget. Fredag aften den 14. april 1950 trak Maharishien vejret
dybt for allersidste gang og åndede ud, og dermed var det slut. Ifølge Osborne
døde han uden dødskamp og uden krampetrækninger, hans vejrtrækning ophørte bare
lige så stille og roligt. Paul Brunton havde da forlængst sat Maharishien et
værdigt personligt minde i og med bøgerne ”A Search in Secret India” og ”A
Message from Arunachala”, og om hans lære i og med flere af sine øvrige
bøger.
Note 2.: På et lidt senere tidspunkt erhvervede og
læste jeg også følgende bøger om Buddha og hans lære: Dhammapada. Buddhistiske
Tankesprog. Oversat af Dr. Phil. Poul Tuxen. Verdensreligionernes Hovedværker i
Oversættelse. Under Medvirkning af danske Videnskabsmænd. Udgivet af Dr. Phil.
Poul Tuxen. Aage Marcus, København 1920. - BUDDHA. Hans Lære, dens Overlevering
og dens Liv i Nutiden af Poul Tuxen. G.E.C.Gads Forlag. København 1928. Bogen
er et fremragende videnskabeligt studie i den buddhistiske lære og praksis i
fortid og nutid (op til 1928).
Note 3.: Collected Works of F. Max Müller. The Six
Systems of Indian Philosophy. Longmans, Green, And Co. London, New York,
Bombay, and Calcutta 1912. Bogen omhandler primært en kildehistorisk gennemgang af de seks
klassiske indiske filosofisystemer: Vedanta eller Uttara-Mïmämsä,
Pürva-Mïmämsä, Sämkhya-Philosophy, Yoga-Philosophy, Nyäya-Philosophy , and
Vaiseshika Philosophy
Note 4.: Vedr. Kundalini-kraften: Se f.eks. Swami
Narayananda: Urkraften i mennesket eller Kundalini-kraften. På dansk ved Anne
Lise Dresler. Forlaget Advaita. I kommission: Borgens Forlag 1959.
Note 5.: Vedr. Kundalini-slangen er det for øvrigt
højst interessant, at denne – i lighed med Martinus’ seksuelle polprinvip og
polforvandlingen - forekommer i symbolsk billedlig form i fortællingen om Adam
og Eva og Slangen i paradisets have. I sidstnævnte tilfælde er slangen
’fristeren’ og ’forføreren’, mens den hos Martinus er symbolsk udtryk for
spiralkredsløbsprincippet og verdensgenløsningsprincippet, hvilket faktisk
kommer ud på et, idet disse to principper – i lighed og samvirke med samtlige
øvrige skabeprincipper – så at sige er spundet ind i hinanden..
Note 6.: At såvel Anne Lise Dresler som Edith Enna
var seriøse yogaudøvere, fremgår dels af, at førstnævnte var oversætter af
Narayananandas bøger, og dels af deres egen bog ”YOGA. Lærebog for begyndere.
(Både for mænd og kvinder). Fotografi: Bent Jakobsen.” Borgens Forlag 1960. –
For øvrigt omtales ”N.U. Yoga Ashrama” på Gyllingnæs i Berlingske Tidende d. 5.
nov. 1997 under overskriften; ”Østens mystik i den jyske muld”. Artiklen er
skrevet af Lise K. Lauridsen og er overvejende positiv og indforstået med det,
der foregik i ashramen, og det fortælles, at denne blev oprettet i 1967 og at
der i 1971 afholdtes en stor sommerlejr, hvor deltagene tilhørte generationen
af upolitiske, men til gengæld
idealistiske og højtflyvende ”blomsterbørn”.
Note 7.: Shankar Acharya: Skelneevnens kronjuvel
(Viveka Chudamani). Oversat og indledet af Sven Damsholt. Visdoms Bøgerne.
Sankt Ansgars Forlag. København1978. Shankar Acharya eller blot Shankara er
klassisk indisk filosofis store navn og skikkelse. Han levede i slutningen af
700-tallet, hvor han genoplivede Vedanta-filosofien med sin kompromisløse
monisme, betegnet som Advaita Vedanta, som udsiger, at der kun er én
’substans’: Brahman eller Gud, og at alt andet er illusioner, skabt af
uvidenhed og ukendskab til virkeligheden.
Note 8.: Det i note 7 nævnte værk, side 115-16. Det
fremgår umiskendeligt af citatet, at Shankara også mente, at sjælen ikke
længere genfødes efter at have opnået ’moksha’. – ’gunaerne’ er de tre
universelle naturenergier: Sattva, Rajas og Tamas. – Med udtrykket ’hylstre og begrænsninger’ menes bl.a. de
psykiske og fysiske legemer, Selvet iklæder sig under sin forbindelse med den
tids- og rumdimensionelle materielle verden. – Udtrykket ’ fødslens og dødens
hjul’ er naturligvis en hentydning til ’livshulet’: samsara. Det skal tilføjes,
at der i dele af hindufilosofien (Sankhya?) også forekommer den opfattelse, at
den manifesterede fænomenverden efter et umådeligt tidsrum så at sige går i
opløsning og derefter for en tid hviler i sin oprindelige umanifesterede
ligevægtstilstand, hvorefter urkræfterne på et tidspunkt atter træder i
funktion og igangsætter en ny skabelse, og så fremdeles. Hver periode, hvori
altet er manifesteret, kaldes på sanskrit en kalpa, og en sådan svarer i
princippet ganske godt til Martinus’ begreb ”et spiralafsnit”, lige som
forestillingen om den stadige fornyelse og gentagelse af manifestationen
principelt set stemmer overens med Martinus’ analyser omkring det vældige
universelle spiralkredsløb med alt, hvad dette indebærer af konsekvenser for de
levende væsener.
Note 9.: Vedr. Martinus’ opfattelse af meditation: Se
f.eks. Livets Bog I, stk. 208; LB II, stk. 558; LB III, stk. 669, 755; LB VI,
stk. 2000-6, 2014. Småbog nr. 20b: Meditation. - Udtrykket ’transcenderer’ er i
nýere tid vistnok bedst kendt i sammenhæng med begrebet ”Transcendental
Meditation”, som er en gren indenfor den moderne yoga-bevægelse, som netop
tilsigter at ’transcendere’ det fysiske, emotionelle og intellektuelle Selv og
nå frem til oplevelse og/eller erkendelse af det transcendente Jeg eller Selv.
Dette er der i og for sig egentlig ikke noget ’mystisk’ ved, så meget mindre
som at vi med hindufilosoffen må sige: ”tat twam asi”, dvs. ”Det er dig
selv!”
Note 10.: Vedr. Paul Brunton-metoden: Se f.eks. The
Quest of the Overself, Chapter II-VI; IX-X.
Note 11.:
Per Bruus-Jensen: Kosmisk kemi. Introduktion til grundenergiernes kemi i teori
og praksis. Forlaget Nordisk Impuls 2008. – Må det i al beskedenhed være
tilladt at henvise til artiklen ”Min
vej til Martinus”, som findes her på hjemmesiden, og som beskriver et
eksempel på en ganske vist ufrivillig og utilsigtet oplevelse, men ikke desto
mindre en oplevelse, som i princippet ligner den, Per Bruus-Jensen beskriver i
det gengivne citat.
Note 12.:
I stedet for egentlig meditation, anbefaler Martinus en tankekoncentration i
form af bønnen, og gerne ”Fader vor”, som i kortform indeholder alt, hvad der
er relevant og nødvendigt for en bøn til den evige Fader. Se evt. herom i
Martinus: ”Bønnens mysterium” og ”Meditation”. Kan evt. suppleres med småbogen
”Kosmisk Bevidsthed og Mental Suverænitet”.
Swami Abhedananda:
Reinkarnation. På
dansk ved Edith Enna. Forlaget Advaita. I kommission: Borgens Forlag 1961. Swami
Abhedananda (1866-1939) var en af Sri Ramakrishnas disciple og apostle, som
opholdt sig en del år i den vestlige verden, hvor han var i kontakt med en
række kendte kulturpersonligheder. Han skrev selv en række bøger om Yoga og
Vedanta. I den her nævnte bog belyser han reinkarnationstanken ud fra
historiske, religiøse og videnskabelige synspunkter, og hans grundsynspunkt er,
at læren om reinkarnation - i lighed med evolutionslæren - har sine rødder i
virkeligheden.
Srî Ãnanda Ãchãrya:
Indledning
til indisk Filosofi.
Foredrag holdt ved Kristiania Universitet 1915. Af Forfatteren autoriseret
Oversættelse ved Bolette Bontum Durban. Udgivet i kommission hos Scheteligs
Bokhandel, som i Danmark var repræsenteret af Erslev & Hasselbalch, København.
Prolegomena till Arya Metafysik. En række foredrag holdt på engelsk
ved Stockholms Universitet 1917, men oversat til svensk.
Theos Bernard:
Hatha Yoga. The Report of a personal Experience. Rider & Company. London 1950. Fift Impression 1958. Bogen indeholder
fotografisk illustrerede anvisninger på såkaldte yoga-asanas, kropslige
øvelser, men også henvisninger og citater fra bl.a. Upanishaderne og anden
original indisk litteratur. Ph. Dr. Theos Bernard havde skrevet flere bøger om
indisk filosofi, inden han i 1947 under et ophold i Tibet blev offer for et
voldeligt opgør mellem hinduer og muslimer, hvorunder Bernard og hans
tibetanske tjener befandt sig alene i et bjergområde, og her blev begge skudt
og ligene kastet i floden. Den tragiske begivenhed fandt sted kort før Indiens
selvstændighed og de muslimske stater Pakistans og Bangla Desh’s oprettelse i
1948.
Paul Brunton:
Bag Indiens lukkede Døre. ”A
Search in Secret India” (1934)
The Secret Path. A
Modern Technique for Self-Discovery. “Den hemmelige vej” (1935)
A Search in Secret Egypt. ”Hemmelighedsfulde
Ægypten” (1936)
A Message from Arunachala.
”Budskabet fra Himalaya” (1936)
A Hermit in the Himalayas. (1936)
The Quest of the Overself. ” Ad sindets ukendte veje” (1937)
Indian Philosophy and
Modern Culture. ”Indisk
visdom og vesterlandsk tænkning” (1939)
The Inner Reality. ”Livets indre virkelighed” (1939)
The Hidden Teaching
Beyond Yoga. ”Den skjulte lære hinsides Yoga” (1941)
The Wisdom of the
Overself. ”Erkendelsen af
Overselvet” (1943)
De to sidstnævnte titler er udgivet under ét som ”Visdommens
Bog” på Strubes Forlag. Alle de nævnte andre danske udgaver er ligeledes
udgivet på Strubes Forlag.
The Spiritual Crisis of Man (1952). Formentlig Paul Bruntons sidste
bogudgivelse.
The Notebooks of Paul Brunton. Udgivet postumt fra 1984 og i årene efter.
Kan læses på Internettet under Paul Brunton.
Jens Brun, Christian
Lindtner og Peter Boile Nielsen:
Buddhismen. Tanker og
livsformer. I serien
Tekster til livsanskuelser/religion, redigeret af Asger Sørensen. Gyldendal 1982.
Per Bruus-Jensen:
Det levende væsen og
livets oplevelse. Forlaget
Logos 1964.
Hvordan kan jeg gøre
Guds vilje ...? Forlaget
Logos 1965.
Mennesket og
livsmysteriet – introduktion til et kosmisk livssyn. Forlaget Nordisk Impuls 1984.
Slangens død. Forlaget Nordisk Impuls 1987.
Eksistens og
udødelighed I-II. – om erkendelseslæren i Martinus’ kosmologi. Borgens Forlag 1982.
Gud på anklagebænken. 1. udgave 1968. 2. reviderede udgave 1989. Forlaget Nordisk Impuls.
”X” – bind 1 til 4 –
komplet indføring i Martinus’ kosmologi. Forlaget Nordisk Impuls 1984-89. Bind 1, anden udg. 1997.
Livet og det lukkede
rum. En skildring af
evolutionen som et guddommeligt eksperiment i støv og ånd. Nordisk Impuls 1990.
Projekt liv (svensk
udgave)
Martinus kosmologi – en
kort præsentation. Forlaget
Nordisk Impuls 1994.
I begyndelsen var
tomheden – om virkelighedens ansigter, set i lyset af en nutidig mystikers
fascinerende visioner... Forlaget
Nordisk Impuls 1998.
Sol & Måne. Glimt
fra 10 år i lære hos en stor, moderne mystiker og intuitionsbegavelse... Forlaget Nordisk Impuls 2001.
Mennesket og den skjulte
Gud. Om Gud i mennesket og
mennesket i Gud baseret på samtaler med den store, danske mystiker Martinus.
Forlaget Nordisk Impuls 2002.
Mennesket og den
seksuelle revolution – om
næstekærlighedens organiske grundlag og udvikling. Nordisk Impuls 2006.
Det kosmiske
Gudsbegreb. En samling
essays over gudsbegrebet som det optræder i en stor, moderne mystikers stadigt
aktuelle visioner og erkendelse. Forlaget Nordisk Impuls 2007.
Kosmisk kemi.
Introduktion til grundenergiernes kemi i teori og praksis. Forlaget Nordisk Impuls 2008.
Yderligere information om Per Bruus-Jensens virke og
forfatterskab, se www.nordisk-impuls.dk
Anne Lise Dresler og Edith
Enna:
YOGA. Lærebog for begyndere.
(Både for mænd og kvinder).
Fotografi: Bent Jakobsen. Borgens Forlag 1960.
Will & Ariel Durant:
Indien. Verdens
Kulturhistorie 2: Vor orientalske arv. Dansk redaktion: Jørgen Læssøe. Oversat
af Elsa Gress Wright efter The Story of Civilization: Our Oriental Heritage. Forlaget Edito 1963. – Bogen indeholder en
relativt grundig gennemgang af indisk kulturhistorie med kyndig omtale af
indisk religion og filosofi fra de ældste tider og helt frem til
premierminister Jawarharlal Nehru (1989-1964).
M.N.Dvivedi:
The Yoga-Sutras of Patanjali. Sanskrit Text and English Translation
together with an Introduction and an Appendix, and Notes on each Sutra based
upon several authentic commentaries – all in English. By M.N.Dvivedi, Professor
of Sanskrit. Revised and Edited by Pandit S. Subrahmanya Sastri, F.T.S.”
Udgivet af The Theosophical Publishing House, Adyar, Madras, India 1947.
Shyam Sundar Goswami:
Hatha yoga, Vägledning i
fysisk fostran och concentration. Översättning av Bengt Söderberg. Originaltitel: ”The
Yoga Method of Physical Education”. Forlaget Forum 1956. Bogen, der er illustreret med en række fotos
af mænd og kvinder, som udfører de forskellige klassiske yoga-asanas, er en af
de mere seriøse af slagsen på bogmarkedet.
Johannes Hohlenberg:
YOGA i dens betydning
for Europa. Oprindelig
udgave 1916, genudgivet 1920, 1952 og på Borgens Forlag 1980. Bogen, som
angiveligt ikke er en vejledning i
praktisk yogatræning, er baseret på forfatternes egne oplevelser og erfaringer
under et ophold i Indien i 1915, hvor han var gæst hos den da 30-årige og
senere verdenskendte åndelige lærer Sri Aurobindo Ghose (1885-1950). Bogen
bringer i øvrigt uddrag af den oversættelse af Bhagavadgita, som forfatteren
foretog sammen med Sri Ãnanda Ãchãrya, som på den tid boede på Trondfjeldet i
Norge. Oversættelsen er i sin helhed trykt i tidsskriftet VIDAR 1940. Under
indtryk af begivenhederne og rædslerne under Første verdenskrig skiftede
Hohlenberg opfattelse af hinduisk filosofi, idet han ikke længere mente, at
dennes kernelære om principielt at forholde sig passivt til livets vilkår og
tilskikkelser, herunder økonomiske, sociale og politiske forhold, kunne anses
for gældende i en moderne, sekulariseret verden, som ligger lysår borte fra de
steder og den kultur, hvoraf sankhya-, yoga- og vedanta-filosofien, og ikke
mindst Bhagavadgita, er udsprunget. Se evt. mere om Johannes Hohlenberg i
artiklen ”Om at finde sig i
kritik” her på hjemmesiden.
Martinus:
Her er kun nævnt de bøger, som der henvises til i artiklen. En
fuldstændig bogliste over samtlige Martinus’ værker kan ses på www.martinus.dk eller rekvireres ved
henvendelse til Martinus Institut. Siden 1981 er Martinus’ bøger udgivet på
Borgens Forlag.
Livets Bog I-VII
Det Evige
Verdensbillede I-(foreløbig)4
Bønnens Mysterium
Meditation
Kosmisk bevidsthed og
Mental suverænitet.
S. Muzumdar:
YOGA for kvinder. Autoriseret dansk oversættelse af Anne
Lise Dresler. Originaltitel: ”Higher Womanhood by Yoga. Illustrationerne er optagelser af fru Edith
Enna’s udførelse af yoga-øvelser. Strubes Forlag. København 1958. Bogen er helt
igennem en seriøs fremstilling af hatha yoga med særlig hensyntagen til
kvinders fysik.
F. Max Müller.
The Six Systems of Indian Philosophy.
Longmans, Green, And Co. London, New York, Bombay, and Calcutta 1912.
Swami Narayananda:
Urkraften i mennesket eller
Kundalini-kraften. På
dansk ved Anne Lise Dresler. Originaltitel: ”The Primal Power of Man”. Forlaget Advaita. I kommission: Borgens
Forlag 1959.
Hemmelighederne ved
sindets kontrol. Originaltitel:
”The Secrets of Mind-Control”. På
dansk ved Edith Enna. Forlaget Advaita. I kommission: Borgens Forlag 1959.
Pranayama og
Yoga-Asanas. På dansk ved
Anne Lise Dresler. Originaltitel: ”The Secrets of Prana, Pranayama &
Yoga-Asanas”. Borgens Forlag.
Jarl Borgen – København 1959.
Sofus J. Nervil:
Raja-Yoga. Indernes Psyko-Fysiologi.
1. og 2. Del. Systemets Træninger, Teori og Praksis. H. Hagerups Forlag 1923.
Tankens
Magt. Daglig Praksis og Øvelser. H. Hagerups Forlag 1924.
Personlig Magnetisme.
Charmens Udvikling. Daglig Praksis og Øvelser. H. Hagerups Forlag 1924.
Tidens Nervøsitet og
dens Helbredelse. H.
Hagerups Forlag 1926,
Foryngelse og Helbredelse. Mit System. H. Hagerups Forlag
1928.
Frits Pullich:
Brahmanisme og
Hinduisme. Bogen er en åndshistorisk gennemgang af indisk religion og filosofi
med uddrag fra kildeskrifterne. Gyldendal 1962.
Sarvepalli Radhakrishnan:
The
Hindu View of Life. Unwin Books. London 1956. Bogen fortæller om indisk kultur, idet den
tager udgangspunkt i forfatterens opfattelse af vestens syn på og holdning til
indisk religion som et sammensurium af myter med en endeløs række af guder og
gudinder, som tilbedes i mange former og variationer. Forfatterens pointe er
imidlertid, at der ligger et system af tro, som i tusinder af år har forenet og
inspireret indiske familier i deres livsførelse. Professor Radhakrishnan har i
øvrigt skrevet en række bøger om indisk
religion og filosofi, herunder også om de vigtigste Upanishader, Bhagavadgita
og Brahma Sutra
Yogi Ramacharaka:
Hatha Yoga. The Yogi Philosophy of
Physical Well-Being. With Numerous Exercises, Etc. L.N.Fowler
& Co. Ltd. London. Bogen er uden årstal, sådan som tilfældet
desværre ofte er med engelsksprogede bøger. Men den er formentlig fra
1950’erne.
Philip Rawson:
Tantra.
The Indian cult of ecstasy. Bounty
Books. New York 1973.
Philip Rawson and
Laszlo Legeza:
TAO.
The Chinese philosophy of time and change. Bounty Book. New York 1973.
Chr. Reventlow:
Hvad Buddha lærte om
Livets Mening. Gyldendal 1943. Chr. Reventlow (1867-1954) var politiker, MF
1906-10 som løsgænger, men nærmest konservativ. Indtil 1. verdenskrig redaktør
af forskellige provinsblade. Som forfatter skrev han om verdenspolitiske og
kulturhistoriske emner.
Sv. Åge Rossen:
Døden eksisterer ikke. Borgens Forlag 1985.
Livets mening. Borgen 1993.
Martinus’ kosmiske
verdensbillede i hovedtræk. Borgen 1999.
Martinus’
verdensbillede. Et idéhistorisk studie. Forlaget Kosmologisk Information
2008.
Albert Schweitzer:
Indisk Tænkning og
Mystik. Bearbejdet og oversat af dr. phil. Børge Friis. Branner og Korch.
København 1956. Oversat efter den tyske originaludgave ”Die Weltanschauung der
indischen Denker. Mystik und Ethik. München 1935, og den udvidede engelske udgave
”Indian Thought and its Development”, London 1951. Bogen er et glimrende
supplement til f.eks. Ananda Acharya’s ”Indledning til Indisk Filosofi”. –
Albert Schweitzer er måske bedst kendt for sin lægegerning i Afrika, men han
debuterede som forfatter i 1898 og har siden skrevet en lang række bøger om
musik, religion og andre kulturelle emner, som f.eks.:
Kulturens Forfald og
Genrejsning. Oversat efter
”Verfall und Wiederaufbau der Kultur” (1923) af Johs. Novrup. Europæisk Kulturbibliotek.
Redigeret af Johs. Novrup. Det Danske Forlag
Poul Tuxen:
YOGA. En Oversigt over den systematiske
Yogafilosofi paa Grundlag af Kilderne. H. Hagerups Boghandel. København 1911. Bogen er Poul Tuxens afhandling,
som blev forsvaret for doktorgraden ved Københavns Universitets filosofiske
fakultet den 8. okt. 1910.
De
ældste Upanishader
(Verdensreligionernes Hovedværker). København 1911-12.
Dhammapada.
Buddhistiske Tankesprog.
Oversat af Dr. Phil. Poul Tuxen. Verdensreligionernes Hovedværker i
Oversættelse. Under Medvirkning af danske Videnskabsmænd. Udgivet af Dr. Phil.
Poul Tuxen. Aage Marcus, København 1920.
BUDDHA.
Hans Lære, dens Overlevering og dens Liv i Nutiden af Poul Tuxen. G.E.C.Gads Forlag. København
1928.
Swami Vivekananda:
Jnana-Yoga. Udgivet 1946 af Advaita Ashrama, Màyavati, Almora, Himalayas.
– Ordet ”Jnana” (udtales ’djana’ eller ’gnana’)
betyder højeste kundskab om sandheden, hvorved forstås den virkelige verden
bagom Maya’s skinvirkelighed.
Raja-Yoga. Udgivet 1947 af Advaita Ashrama, Màyavati,
Almora, Himalayas.
© 2008 Harry Rasmussen.