Martinus’ verdensbillede

– nogle betragtninger

 

Martinus’ verdensbillede kan anskues som en lære om kosmos (en kosmologi, dvs. en lære om verdensaltet), en antropologi (dvs. en lære om de levende væseners, herunder menneskets, afstamning, udvikling og væsenskategorier), en psykologi (= kosmisk kemi, dvs. en lære om de psykiske energier, kræfter og lovmæssigheder, de levende væsener har fået stillet til rådighed), en erkendelseslære (dvs. en lære om forudsætningerne og lovmæssighederne for menneskets opfattelse af sig selv og af omverdenen) og en morallære (hvilket vil sige: en lære om den rette etiske holdning og adfærd). Martinus opfattede selv sit verdensbillede som en enhedslære af kosmologi, psykologi, erkendelseslære og morallære. (1) 

 

Nogle tilhængere eller studerende af Martinus’ kosmiske analyser forholder sig rettroende (ortodokst) og bogstavtro (dogmatisk) til Martinus’ verdensbillede. Det fandtes der eksempler på allerede på den tid, da Martinus omkring 1930 påbegyndte sin virksomhed som offentlig foredragsholder og forfatter, og det findes der eksempler på i nyere tid, hvor især en bestemt gruppe af tilhængere, som har hævdet, at deres opfattelse er mere i overensstemmelse med Martinus’ liv og værk, end tilfældet er med en anden gruppe, hvis opgave det rent faktisk er at administrere de statutter, som er udformet af Martinus selv og trykt og publiceret i form af blandt andet den såkaldte ”Samarbejds-strukturen”. (2) 

 

Martinus’ verdensbillede indeholder som nævnt også en morallære. Men morallære kan, når den administreres af nidkære folk, desværre udvikle sig til moralisme. Moralisme vil sige, at man lægger hovedvægten på moralsk indstilling eller holdning og adfærd. Overdreven moralisme er, når man forventer eller fordrer en moralsk indstilling og adfærd hos andre, og bebrejder disse, hvis ikke de opfylder de opstillede eller gældende moralske normer. En sådan moralisme har man i tidens løb set flere – i nogle tilfælde grelle - eksempler på. Særlig grelt er det, når moralister eller moralprædikanter opstiller restriktive moralske normer for andre, men ikke selv praktiserer eller opfylder disse.

 

Andre forholder sig friere og mere uafhængigt til Martinus’ verdensbillede og opfatter dette som en slags ’arbejdshypotese’, i hvert fald så længe Martinus’ kosmiske analyser og facitter ikke er ’videnskabeligt’ bevist, hvilket vil sige, at disse ikke er blevet uigendriveligt bekræftet af erfaring og eksperimenter. Dog med den afgørende forskel, at de kosmiske analyser og facitter kun lader sig bekræfte gennem personligt oplevede erfaringer. Dette sidste sker ved, at man sætter sit liv og sig selv ind som forsøgsperson. I henhold til Martinus selv er det den eneste vej eller metode til at kunne bekræfte eller eventuelt afkræfte hans analyser, konklusioner og postulater. Tillad mig i øvrigt her at sige, at man skal stå tidligt op, hvis man vil gøre sig forhåbninger om eventuelt at kunne afkræfte de nævnte analyser, konklusioner og postulater. Hvorfor det? – Jo, fordi der er indre og stærk sammenhængskraft i Martinus’ livsværk, som gør dette til noget helt og aldeles enestående i åndsvidenskabens og filosofiens verden og historie.

 

Imidlertid var Martinus allerede fra første færd mere end nogen anden klar over, at det med at sætte sit liv og sig selv ind som forsøgsperson, for om muligt at kunne bekræfte hans kosmiske analyser og facitter, ikke umiddelbart lå inden for ret mange menneskers ønsker, vilje og især evne. Det fremgår implicit af hans store analyser omkring Jordmenneskehedens modtagelighed for den ny verdensimpuls, som i øvrigt er titlen på 5. kapitel af Livets Bog I. (3) 

 

Man kan generelt set konstatere, at enhver sammenslutning og forening af mennesker, eller en hvilken som helst religiøs sekt, implicit indeholder en risiko for forskellige opfattelser af sammenslutningens, foreningens eller sektens statutter og formålsparagraffer. Et godt eksempel herpå er i denne sammenhæng Madame Blavatskys religiøse bevægelse teosofien, læren eller visdommen om Gud, som på et tidspunkt i sin historie splittedes op og blandt andet medførte Krishnamurtis frafald og Rudolf Steiners dannelse af sin såkaldte antroposofi, læren eller visdommen om mennesket. I lighed med teosofien synes antroposofien i øvrigt i de senere år at være på retræte eller at eksistere i det skjulte, udenfor offentlighedens opmærksomhed. For øvrigt sådan som tilfældet aktuelt ligeledes er med Martinus’ verdensbillede, idet kendskabet til dette endnu lige så lidt har slået rod i Danmark som i noget andet lands kultur. End så længe trives Martinus’ påståede verdensomspændende mission centralt i en åben kreds af mennesker, som er samlet omkring Martinus Institut i København og Martinus Center i Klint i Odsherred. Desuden eksisterer der en del mindre kredse rundt om i Danmark, hvor folk samles omkring den fælles interesse for Martinus’ verdensbillede. Udenfor Danmark er det formentlig især i Sverige, at der findes lidt større kredse, som samles omkring interessen for og studiet af Martinus’ kosmiske analyser. Men en del af Martinus’ værker er oversat til forskellige sprog, som f.eks. esperanto, svensk, norsk, engelsk, tysk, hollandsk, fransk, italiensk, russisk, polsk, spansk, portugisisk, japansk, kinesisk m.fl., men hvor stort eller lille antallet af studerende og tilhængere af Martinus’ verdensbillede er i de pågældende lande, har jeg ingen eksakt viden om. Men frøet er altså sået mange steder i verden, så derfor er det et spørgsmål, om jordbunden er gødet tilstrækkeligt til, at frøet har slået eller kan slå rod og spire og gro. Det kan kun fremtiden vise. (4) 

 

Man kan i hvert fald konstatere, at den indbyrdes dialog og strid om tolkningen og forståelsen af Jesu liv og lære, som de første jødekristne førte med og mod hinanden, og som splittede dem op i forskellige grupper, en splittelse, som blev større, da den kristne lære udbredtes til den ikke-jødiske verden, herunder senere opsplittelsen i katolicisme og protestantisme, også er forekommet og stadig forekommer indenfor Martinus-bevægelsen. Protestantismen er igen opsplittet i en mængde religiøse sekter. En forskel var og er, at de første jødekristne ikke havde Jesu gerninger og lære nedfældet på papir eller pergament, men var henvist til at stole på deres egen hukommelse eller erindring om, hvad han havde sagt og gjort. Den første overlevering af det kristne budskab foregik derfor mundtligt, man havde dog på skrift jødedommens Toraruller at henholde sig til, idet meget af det Jesus havde sagt og udtalt, relaterede til den mosaiske lære. De første Martinus-tilhængere havde hans foredrag og lysbilleder af symbolerne, at henholde og forholde sig til, og efterfølgende tilhængere havde og har foruden foredrag og lysbilleder og Livets Bog I og artikler i tidsskriftet Kosmos til støtte for hukommelsen, mens en nyere tids tilhængere og studerende af Martinus’ kosmologi derimod har et digert livsværk på tryk og delvis i tale i form af båndede foredrag af Martinus, at henholde og forholde sig til.

 

Paralleller mellem den tidlige kristendoms historie og Martinus-bevægelsens historie?

 

Nogle Martinus-tilhængere har ment, at der kunne drages paralleller mellem Jesu disciple og den tidligste personkreds og senere nære tilhængere og medarbejdere omkring Martinus efter hans indvielse til kosmisk bevidsthed i marts 1921. Det er dog nok et spørgsmål, om man kan det med rette. Når spørgsmålet overhovedet er rejst eller relevant, hænger det sammen med den omstændighed, at Martinus har betegnet og karakteriseret sig selv som en verdensgenløser, og tilmed en af slagsen på linje med Jesus Kristus, som i traditionelt kristent sprogbrug betegnes som frelseren. For Martinus er begreberne verdensgenløser og frelser stort set identiske. 

 

Men med alle mulige forbehold forekommer det umiddelbart muligt og rimeligt, at drage en parallel mellem Simon Peter og Erik Gerner Larsson. Begge var praktisk anlagte mænd, som samtidigt havde stor indsigt i og forståelse af mesterens lære og forstod at formidle denne. Simon Peter var fisker og Gerner Larsson var gartner. Som en Johannes Zebedæus kunne man måske opfatte Sven Åge Rossen eller Mogens Møller, medens en Per Bruus-Jensen – med et vist forbehold - var og er en Tomas, den, som vil ”stikke hånden i naglegabet”, for at forvisse sig om, at både mesteren og dennes lære er ægte og kunne stå for en nærmere prøvelse. Rollen som Judas Iskariot kunne måske tildeles Lars Nibelvang, som på sin vis svigtede Martinus, men fortrød og gjorde bod i form af sine bøger, hvori han uforbeholdent sagde god for Martinus’ lære. Men rollen som Judas kunne også med rette tildeles Helmer Fogedgaard, som i lighed med Nibelvang en overgang svigtede Martinus og senere gik bodsgang i sine bøger og i sit tidsskrift ”Okkultisten”. Judas endte som bekendt med at begå selvmord på grund af den ugerning, han havde gjort sig skyldig i overfor den mester, som han i virkeligheden så op til og tilbad. (5) 

 

Ang. Jesus og hans disciple, se f.eks. min bog JESUS – Søn af mennesket. Jesu personlighed, liv og lære skildret på grundlag af Martinus’ kosmologi. Forlaget Scientia Intuitiva 2012. Man vil også kunne læse bogen her på hjemmesiden, men under titlen JESUS MENNESKESØNNEN I – II: JESUS menneskesønnen I og JESUS menneskesønnen II. – ang. Martinus og hans nærmeste medarbejdere gennem tiden, se f.eks. Sam Zinglersen: MARTINUS Erindringer. Martinus Institut 1987, og MARTINUS – som vi husker ham. Martinus Institut 1989. I sidstnævnte værk er der særligt grund til at fremhæve artiklen af Lars Nibelvang, idet den helt utilsløret viser, at Nibelvang under sine første møder med Martinus i 1921 opfattede denne som ”en mahatma, en verdensfrelser!” (p. 23). Dertil svarede Martinus bl.a.:

 

”Tys! Vi skal ikke tale om, hvem jeg er, eller gøre sammenligninger. Jeg er for hver især kun det lidet, meget eller intet, som vedkommende selv kan føle og se. Du må absolut ikke omtale noget til dine venner og bekendte. Min tid er endnu ikke kommet. Desuden er jeg ingen ynder af de mange rangklasser; der er kun én klasse for mig – og det er sønner af guden.” (pp. 23-24)

  

Men uanset hvad man vil tro at Martinus var eller ikke var, så var han i hvert fald ikke helt almindelig eller vel snarere et usædvanligt menneske. Herom fortæller Martinus’ første åndelige ven, Lars Nibelvang, i bogen ”MARTINUS – som vi husker ham” bl.a. følgende fra en samtale med Martinus:

 

     En dag udbrød jeg: ”Martinus, kunne du ikke engang imellem lade lidt af din egen viden skinne så meget igennem at disse mennesker kunne blive opmærksom på nogle af dine idéer og tanker; de ville måske blive modtaget med både begejstring og glæde, om blot rette vedkommende fik en anelse om, hvor overlegen din tanke i virkeligheden er!”

     ”Nej, min ven,” svarede han, ”der gør du dig igen skyldig i en fejltagelse. Jeg kender deres tilstand. Så længe et menneske ikke er blevet træt af at høre sig selv, har det ikke brug for mig. Deres tid er endnu ikke kommet. Hvis du vil hjælpe menneskene, forsøg da endelig ikke at påvise deres fejl eller at røre ved deres såkaldte dårlige sider. Forsøg derimod at vinde deres fulde fortrolighed ved hjælp af dit væsen. Lad dem føle, at du har sympati og varme for deres gode sider. Så vil de efterhånden komme til at holde af dig. Og først da er der mulighed for at tale. Et menneske rækker ikke et skridt længere i moral end til det punkt, han kan praktisere med sit eget væsen. Hvis han vover sig blot ét skridt længere, bliver hans kundskab teoretisk og han selv til forargelse!” (p. 18)

 

Men det er jo alt sammen historie og uden større interesse i og for nutiden. Det afgørende er derimod levedygtigheden og den har den kristne lære trods alt vist sig at have med sine totusinde år på bagen. Om det samme også vil gøre sig gældende og kunne siges om Martinus’ lære, den, han selv betegnede som kristendommens intellektualiserede videreførelse, er et spørgsmål, som af gode grunde umuligt vil kunne besvares sikkert i nutiden. Selv mente Martinus, at hans lære og livsværk især var blevet til med henblik på fremtidens menneskehed, som ifølge hans opfattelse i større grad end i nutiden ville få et behov for at tilegne sig den teoretiske visdom og vejledning under udviklingen fra jordisk menneske til det såkaldt rigtige menneske, som han anså det for sin livsopgave at formidle via sit omfangsrige livsværk: Det Tredje Testamente. Det, der i henhold til Martinus er sket i nutiden, er, at der er blevet sået et ”frø” i form af hans livsværk og at dette så småt er begyndt at spire og gro i en sparsom muld i form af interesse hos relativt få interesserede og tilhængere. (6) 

 

Min personlige opfattelse og mening er i denne sammenhæng, at Martinus’ livsværk er af et sådant format og kvalitet, at hans ’forudsigelse’ om sit livsværks fremtid meget vel vil kunne vise sig at gå i opfyldelse. Man behøver blot at læse og studere Fortale til Livets Bog I, som i øvrigt er skrevet omkring 1930 og udgivet på tryk i 1932, for at forstå baggrunden og begrundelsen for min opfattelse. (7) 

 

© Juni 2013 Harry Rasmussen.

 

*****************

Noter og kilder:

 

1.      Se f.eks. Per Bruus-Jensen: Eksistens og udødelighed – om erkendelseslæren i Martinus’ kosmologi. 1-2. Borgens Forlag 1982. Desuden artiklen H1-39. Tre sæt spilleregler – efter behag eller behov: http://www.livetseventyr.dk/1-39Frame.htm - Vedr. Martinus Symbol 21: Den evige, kosmiske organiske forbindelse mellem Gud og gudesøn 1. Kan ses under Symbolerne på http://martinus.dk/

2.       http://www.martinus.dk/da/emneoversigter/martinus-instituts-ophavsret/ og endvidere artiklerne 4.51. Er Martinus’ verdensbillede en kosmologi eller en ny religion?  http://www.livetseventyr.dk/4-51Frame.htm og 4.52. En tro ”væbner” – en uneutral kommentar. http://www.livetseventyr.dk/4-52Frame.htm

3.      Vedr. Jordmenneskehedens modtagelighed for den ny verdensimpuls, jævnfør herunder med bevidsthedskategorierne  http://www.livetseventyr.dk/1-35Frame.htm og de seksuelle kategorier fra A- til K-menneske: http://www.livetseventyr.dk/1-14Frame.htm

4.      H1-07. Spiritualismens historieen gennemgang af spiritualismens historie op til Martinus’ kosmologi: http://www.livetseventyr.dk/1-07Frame.htm - Vedr. Martinus og hans sags historie kan i øvrigt henvises til http://www.martinus.dk/ Begivenhedsoversigten: Oversigt over begivenheder i Martinus’ liv (1890-1981) – og i Martinus’ sags historie til og med år 2005.

5.      Om forholdet mellem Martinus og hans to venner, Lars Nibelvang og Helmer Fogedgaard, se især Kurt Christiansen: Martinus og hans livsværk Det Tredie Testamente – en biografi. Bind I-II. Forlaget Kosmologisk Information 2005. Se her især bind I, 8. og 9. afsnit. Kurt Christiansens Martinus-biografi er en omfattende og grundig dokumentation for mange aspekter af Martinus’ personlige liv og virke som ophavsmand, foredragsholder og forfatter af et storslået og enestående verdensbillede.

6.      Vedr. begrebet ”den intellektualiserede kristendom”, så er det jo et begreb, som hele tiden har ligget underforstået i Martinus’ kosmologi, men som ikke er blevet brugt direkte, før Martinus omkring 1971 fremsatte en udtalelse om, at han var begyndt at arbejde på en bog, som han dog ikke skrev færdig, angiveligt fordi han fandt det mere vigtigt at arbejde på Symbolbog nr. 3. Den påbegyndte bog endte med at få titlen ”Det Tredie Testamente. Den intellektualiserede Kristendom. – Efterladte manuskripter”, udgivet posthumt på Borgens Forlag 2004. Om indholdet af denne bog, se: http://www.martinus.dk/: Indholdsfortegnelse for Den Intellektualiserede Kristendom. I 2009 udgav Åndsvidenskabsforlaget bogen ”Martinus’ ufuldendte manuskript til bogen Det Tredie Testamente. Med en historisk redegørelse ved Kurt Christiansen.” I sin bog forholder Kurt Christiansen sig kritisk til den på Borgens Forlag udgivne version af Martinus’ ufuldendte manuskript. Kurt Christiansen er for øvrigt en af hovedmændene i oppositionen imod personkredsen omkring Martinus Institut. - Vedr. udviklingen fra jordisk menneske til det såkaldt rigtige menneske, se Livets Bog I, 6. kapitel: Fra Dyr til Menneske.

7.      Vedr. tilblivelsen af Martinus’ hovedværk, Livets Bog, se f.eks. artiklen 4.53. Et epos om alt – det kosmiske verdensbillede  http://www.livetseventyr.dk/4-53Frame.htm

 

© Juni 2013 Harry Rasmussen.

 

*****************