Om mit forhold til filmmediet
23. afsnit
Imidlertid kom der igen en ordre fra SI, som denne
gang lød på tre korte spots, der var et led i den planlagte kampagne for ”Spar
på energien”. Filmene hastede, men var til gengæld forholdsvis nemme at lave,
idet der skulle benyttes nogle tegninger, lavet af en reklametegner på et
bureau, og disse skulle også indgå i den annoncekampagne, der var en del af
projektet og som skulle sættes i gang samtidigt med at spottene blev vist i TV’s OBS-program. Der forekom en meget enkel form for
animation i Spar på energien-filmene, så arbejdet på disse var forholdsvis
hurtigt overstået. Men vi skulle levere filmene fuldt færdige med lyd og det
hele. Som speaker valgte vi naturligvis i samråd med Mette Lund den
forhenværende programmedarbejder og speaker i DR TV, John Idorn, og lyden blev
indspillet hos Teknisk Film Compagni med Jon Bille
Brahe som tonemester. Resultatet blev en hæderlig bagatel, som ikke på nogen
måde gav anledning til andet, end at Anima Film fik
et lille beskedent overskud på produktionen.
I starten af november 1980 fik vi en nok så interessant
ordre fra Ib Dam Spectrum Film på en OBS-spot, som
blev produceret under arbejdstitlen ”Balancekunst”. Det drejede sig om en meget
nødvendig kampagne med advarsel om ikke at køre bil eller andet køretøj, når
man har spiritus i blodet. Vi nærmere os jo snart den tid, hvor der blev
afholdt mere eller mindre våde julefrokoster især i byernes firmaer og
forretninger - og for øvrigt også i private hjem. Udgangspunktet var et foto af
et snapseglas, der balancerede på spidsen af en opretstående bilnøgle. Vores opgave
lød på at vise samme situation i levende billeder. Til det formål lagde vi
hovederne i blød, for at løse opgaven rent praktisk, for hvordan får man en
bilnøgle til at stå på højkant og et snapseglas, der fyldtes og tømtes til at
balancere ovenpå?
Den praktiske løsning af opgaven hvilede naturligvis
først og fremmest på mig, men umiddelbart kunne jeg ikke se en løsning på de
rent tekniske problemer, der var forbundne med opgaven. Imidlertid kom
tilfældet mig og os til hjælp, idet min bror Bent, som idet daglige var
automekaniker og i øvrigt teknisk anlagt, var kommet en tur til København, for
blandt andet at besøge os. Da han fik forelagt vores kattepine, sagde han
straks, at han mente at kunne løse de tekniske problemer for os. Han ville
nemlig påtage sig at få bilnøglen til at stå fast i lodret stilling, lige som
han ville svejse en lang tynd og sort metalstang til snapseglasets
fod og føre stangen vandret ind gennem en opretstående bagklædning, så man i
forhold til trickkameraets placering og synsvinkel ikke ville kunne se stangen.
OBS-spotten ”Balancekunst" blev mesterligt trickfilmfotograferet af den
kreative og i øvrigt animations-teknisk sagkyndige Jakob Koch. Hans assistance
var vi – i øvrigt på Birgits anbefaling - begyndt at benytte os af. Men end så længe var det dog fortsat Hasse,
der var vores ’hoffotograf’, idet han jo kom med ret så mange ordrer til os.
Vinteren 1980-81 var i øvrigt så kold, at det var
vanskeligt at opvarme vores lokaler. Det skyldtes ikke mindst, at der under
hele stedet var en kælderetage, der ikke kunne varmes op, og selv om den havde
kunnet, ville det have været så dyrt i varmeregning, at vores i forvejen
beskedne overskud på firmaets driftsbudget ville være blevet overskredet. Men
især i køkkenet var der så koldt, at vandet i vandhanen på de koldeste dage
frøs til is. Det havde jeg ikke været ude for, siden isvinteren 1939-40, hvor
min familie og jeg boede i en stuelejlighed i Baggesensgade,
og hvor vandhaner, afløbsrør og nedløbsrør jævnligt måtte optøs ved hjælp af blikkenslagerens
blæselampe. Om den tid i marts-april 1939 vil man kunne læse i min
selvbiografis 07. afsnit.
Imidlertid var vi blevet godt trætte af de små
forhold, som vores udmærkede, men alt for lille lejlighed bød på, så derfor
kontaktede vi ejendommens administrator Lægernes Pensionskasse og anmodede om
at få en lidt større lejlighed, helst en af de store med 3 værelser. Man skulle
tro det muligt, idet der i bygningskomplekset Kingosparken
er 900 lejemål. Men det lod sig dog desværre ikke gøre, men vi kunne tildeles
en lejlighed på 2 værelser. Det måtte vi så tage til takke med, men kunne så
til gengæld i juli 1981 flytte ind i en nyistandsat lejlighed på Kingosvej 50, 1. tv. Vores tidligere lejlighed lå i
boligkomplekset Kingosparkens blok 3, med de ulige
husnumre, medens vores nye lejlighed lå og ligger i blok 8 med de lige
husnumre.
For resten fik vi adgang til at bese vores nye
lejlighed inden indflytningen, vi behøvede bare at ringe på døren, for maleren
var i gang med alt det malerarbejde, der normalt blev foretaget inden en ny
lejer flyttede ind: Hvidte lofter og vægge, male træværk, tapetsere og lakere
gulve. Det var sådan, at den nye lejer, i dette tilfælde os, selv måtte
bestemme hvilket tapet, vi gerne ville have på væggene. Vi valgte et neutralt
nubret og brækket hvidt til alle vægge. Men det ville vare endnu nogle dage,
før vi kunne flytte ind.
I øvrigt måtte vi ved fraflytningen af vores
hidtidige lejlighed delvis betale for dennes istandsættelse. Der henstod dog et
opsparet beløb til formålet, men de 6.000 kr., der var på den konto, rakte ikke
til, hvorfor vi - desværre – måtte af med yderligere 22.000 kr..
Det var lidt af en bet for vores i forvejen ikke altfor
gode økonomi. Derimod fik vi en betydelig – og helt gratis – hjælp til at
flytte vores indbo mv., nemlig primært takket være Birgits far og mor. Birgits
far var bomstærk og håndterede de mange tunge kasser med bl.a. bøger, som han
hjalp med at bære ned fra 2. sal og placere i bagagerummet på sin bil og køre det
korte stykke vej fra nr. 53 til nr. 50. Men nok så vigtigt fik vi hjælp af
vores gode ven, Søren Svendsen, hvis bil havde tagbagagebærer, hvor større ting
som bord og senge kunne transporteres på. Ingen af parterne ønskede nogen form
for betaling for deres ulejlighed. De næste par dage brugte vi til at få sat
tingene på plads i lejligheden, og i den forbindelse var Birgits mor
behjælpelig med at anbringe service og bestik i køkkenets skabe og skuffer.
Anima Film i alvorlige problemer
Opgaverne fra Ib Dam – Spectrum
Film var relativt mange og mangeartede. Det drejede sig i reglen om reklamefilm
og indslag i kortfilm, men ingen nævnt ingen glemt. I september 1981 fik vi en
opgave af Ib Dam –Spectrum Film, som skulle vise sig
at komme til at give Anima Film et så klækkeligt
underskud, at det bidrog til at firmaet kom til at køre på pumperne. Opgaven
lød dels på fremstillingen af nogle grafiske plancher og dels nogle skilte og
andet, som skulle indgå i nogle kortfilm om økonomi. Disse film var i
virkeligheden en dansk version af et par engelske kortfilm, som havde to
populære skuespillere fra Monty Python-gruppen i hovedrollerne: den megahøje
John Cleese og en anden, men meget lille skuespiller, hvis navn jeg ikke
husker. I den danske version blev de to roller spillet af henholdsvis Ulf
Pilgaard og Paul Hagen.
Flemming Arnholm var
instruktør på de to økonomi-film. Han havde efterhånden arbejdet sig frem til
at blive meddirektør i Ib Dam – Spectrum Film, men
hverken han eller Ib Dam fattede de problemer og vanskeligheder, de stillede os
i ved at give os opgaven. Vi på vores side turde ikke vove at sige nej til
opgaven af frygt for at miste Ib Dam – Spectrum Film
som kunde. Noget af det, der kom til at koste Anima
Film penge i forbindelse med de to økonomi-film, var den omstændighed, at vi
blev nødt til at involvere ’vores’ snedker, Aage Aggerholm, i projektet. Vi så
os nemlig ikke selv i stand til at fremstille de 80 cm høje, kvadratiske
trækasser, som efter først at være blevet malet og derefter forsynet med
diverse tekster, skulle indgå i de realfilmoptagelser, der skulle finde sted i
Ib Dam – Spectrum Films atelier.
En del af opgaven lød også på at fremstille nogle
miniaturemodeller af bl.a. en karrusel og af en fabrik, som skulle tegnes,
males og skæres ud af tykt karton. Det var heller ikke et arbejde Birgit og jeg
var vant til, så det tog os uforholdsmæssigt lang tid at fremstille modellerne.
Og selvom det egentlig var et interessant, sjovt og anderledes arbejde, kostede
det os for mange arbejdstimer, som tilmed gik fra de andre opgaver, vi havde at
lave i samme tidsrum.
Til de økonomiske vanskeligheder, som Anima Film fik i efteråret 1981, bidrog også en usædvanlig
stor ekstra varmeregning, som netop kom i september, og som hovedsagelig
skyldtes den hårde kulde, der havde været i vinteren forud. Da var der så koldt
i lokalerne, at disse var svære at varme tilstrækkeligt op. Og særlig i
køkkenet, som var uopvarmet, kunne der blive så koldt, at alting frøs til is. Kælderen,
som kun blev brugt som lager og arkiv, var så kold, at vi kun gik derned, hvis
det var strengt nødvendigt. Huslejen lå ellers på et rimeligt niveau, nemlig
1.400 kr. månedlig + à conto varme på 450 kr. Men den ekstraordinært store
efterregning på varme lød på 19.000 kr., og det kom som et chok for os. Vores
revisor undersøgte sagen, men det ændrede ikke ved regningen, tværtimod skulle
han naturligvis have salær for sit arbejde. Han anbefalede os i øvrigt at finde
nogle bedre egnede lokaler til vores formål, idet man måtte forudse lignende
efterregninger i de kolde vintre i fremtiden.
Men alt i alt kom det til at stå os lysende klart, at
vi ikke i længden ville kunne klare de mange udgifter i forbindelse med
firmaets drift, hvis ikke vi foretog en drastisk ændring af situationen. Denne
ændring skulle først og fremmest bestå i, at vi skar ned på alle udgifter,
hvilket bl.a. indebar en smertelig opsigelse af Birgits ansættelse i firmaet. I
stedet ville hun midlertidigt melde sig arbejdsløs under Grafisk Forbund og
derefter søge at vende tilbage til sin stilling som pædagog, idet hun var af
den opfattelse, at der næppe ville være nogen fremtid for hende indenfor den på
det tidspunkt skrantede kommercielle danske
tegnefilmbranche. I sin fritid ville hun så assistere mig med tegnefilmarbejdet
i det omfang, hun kunne afse tid og kræfter til det. Desuden ville det være
nødvendigt at opsige lejemålet på Gl. Kongevej og i stedet flytte virksomheden
hjem privat. Dernæst skulle vi frasige os at få flere opgaver, end jeg
fortrinsvis selv ville kunne klare, eventuelt ved hjælp af lejlighedsvis
freelance assistance.
Efter den desværre nødvendige og uundgåelige
’opsigelse’ hos Anima Film, vendte Birgit Bennedbæk
efter en kort tid som arbejdsløs tilbage til arbejdet som pædagog, og fik en
stilling som stedfortrædende leder i børneinstitutionen ”Runen” i Taastrup, og
her arbejdede hun i fire år til 1986. Derefter skiftede hun til en stilling som
souschef i den nyoprettede børneinstitution ”Tussenelda”
i Ishøj Landsby, hvor hun arbejdede til den 1. februar 2006. På grund af
tiltagende problemer med kronisk astma, fandt Birgit det på det tidspunkt mest
hensigtsmæssigt at gå på efterløn, hvilket skete den ovennævnte dato, men dog
sådan at hun fortsat var tilknyttet institutionen som vikar.
Men selv fortsatte jeg naturligvis i forsøget på, så
godt det lod sig gøre at videreføre firmaet. Der var sådan set nok for mig at
lave, nu da jeg var alene om arbejdet, men det hændte dog lejlighedsvis, at Birgit
hjalp mig med nogle af opgaverne i sin fritid. Imidlertid viste det sig, at
omkostningerne i forbindelse med lejemålet og brugen af lokalerne på Gl.
Kongevej var for store til, at firmaets indtægter kunne følge trop Det blev
især en ekstraordinær efterregning på varme, der slog bunden ud af økonomien.
Der var derfor ingen anden udvej, end at opsige lejemålet og flytte firmaet og
dets virksomhed hjem på vores privatadresse her på Kingosvej,
hvor vi stadigvæk boede og bor i 2018, da disse linjer skrives og redigeres.
Her kunne Birgit desuden endnu bedre hjælpe mig med nogle af opgaverne i sin
fritid.
Der var fortsat meget at bestille i firmaet, idet vi
dels fik nogle få større ordrer og dels ret så mange mindre ditto. Til de
større ordrer hørte en fortsættelse af Danmarks Historie, nemlig afsnittene 10,
11 og 12, som Birgit, nu som freelance, heldigvis fortsat kunne hjælpe mig med.
Til de større ordrer hørte også fortsættelsen af ”Beskyttelsen på
arbejdspladsen”, en ordre, som produceredes med arbejdstitlen
”Maskinbeskyttelse”. Hjælpe kunne hun i øvrigt også med en del af de mange
mindre ordrer på tekster, geografiske og statistiske kort med meget andet og
mere.
For fuldstændighedens skyld skal her nok engang
nævnes serien om ”Maskinbeskyttelse”, med angivelse af titlerne på de
forskellige afsnit:
De herefter nævnte titler er eksempler på
tegnefilmindslag i en serie film for Arbejdsmiljøfonden, deriblandt: Når
hjulene ruller (1980), Når stålet skærer (1981), Når jorden vendes (1981), Hejs
og Fir (1981), Ned med støjen (1982), Intern Transport (1982), Når spånerne
flyver (1983), Med Strømmen (1984), Rygstykker i stykker (1987). Hasse
Christensen var producent, filmfotograf og trickfilmfotograf på filmene. For at
tydeliggøre de arbejdsmiljømæssige problematikker, blev der til hver film lavet
nogle tegnefilmsafsnit, som udførtes hos Anima Film
ApS af Harry Rasmussen og Birgit Bennedbæk.
Filmene om ”Beskyttelse på arbejdspladsen” var som
allerede nævnt en hel serie kortfilm om sikkerhed på arbejdspladserne. Hasse
havde selv fået opgaven fra Arbejdsmiljøfondet og den første film, der skulle
produceres, drejede sig om beskyttelsesforanstaltninger mod funktionsfarlige
maskiner på fabrikker indenfor jern- og metalindustrien. Min opgave bestod
først og fremmest i at tilrettelægge arbejdet og lave research. I den
forbindelse medvirkede forskellige sagkyndige folk. Arbejdsmiljøfondet blev
repræsenteret af journalist Dorthe Nielsen, som også var den, der skrev
manuskripterne til filmene. Derefter bestod min opgave i at tegne storyboards
til tegnefilmindslagene i filmene, og dernæst i at lave animationen i de
afsnit, hvor en sådan var påkrævet, medens Birgit dels fik overladt at designe
figurer og baggrunde, og dels kom til at stå for optræk og farvelægning.
Men som også nævnt, kørte Anima
Film ApS fortsat med økonomiske problemer, hvorfor vi var nødt til at skære
endnu mere ned på udgifterne, fordi disse desværre udhulede indtægterne så
meget, at firmaet kunne betragtes som ”en synkende skude”. Et firma bør jo ikke bruge sin
kassekredit mere end højst nødvendigt, for den er kun en nødløsning til at
holde foretagendes kørende og i live. Vi måtte derfor gribe til drastiske
forholdsregler, for at redde stumperne.
Under produktionen af ”Hubert” 1970-71 fortsatte den
gennemhæderlige og stovte Flemming Jensen med at føre et ’bogholderi’, der
bestod i, at han indførte alle ordrer, store som små, i en lille
lomme-kolonnebog, hvori var opført firma, titel på arbejdet, pris, moms, dato
for arbejdets påbegyndelse og afslutning, dato og nummer på fakturaer, om der
var blevet betalt á conto beløb for produktionen – hvilket for øvrigt var
sjældent på mindre opgaver – og endelig, hvornår arbejdet var blevet afleveret
til kunden og fakturaen betalt. Ud over dette ’bogholderi’, førte han også det
pligtige regnskab for indgående og udgående moms. Og endelig udskrev han
lejlighedsvis fakturaer på det udførte bestillingsarbejde. Til det formål havde
han indkøbt en efter den tids målestok god og solid skrivemaskine, som bortset
fra nogle få ringbind til ind- og udgående korrespondance og til ind- og
udgående fakturaer, udgjorde bogholderiet og ’kontoret’. Men hidtil havde
Flemming ikke benyttet sig af revisor til løbende at følge regnskabet og heller
ikke til årsopgørelserne. Sådan havde han som freelance tegner og animator
arbejdet i godt et års tid, da jeg stødte til på hans tegnestue i Ryesgade.
Senere, da jeg fik medindflydelse på vores lille firmas drift og økonomi,
sørgede jeg blandt andet for at inddrage en registreret revisor til at holde
lovbefalet orden på regnskaberne og desuden udarbejde årsopgørelser til
Skattevæsenet.
Den pågældende revisor hed Oluf Andersen, og hans
assistance havde jeg benyttet mig af helt tilbage fra årene 1961-62, da jeg
selv arbejdede som freelance i Brøndbyøster. Hvert år, når der var status i Anima Film ApS på Gl. Kongevej i København, mødte revisor
Andersen op til et såkaldt bestyrelsesmøde, hvorunder firmaets aktuelle økonomi
og situation blev grundigt drøftet. Konklusionen lød i reglen på, at firmaets
økonomi var i balance, hvilket revisoren kunne dokumentere og bevidne overfor
skattevæsenet.
Da Flemming Jensen i 1980 udtrådte af firmaet,
sørgede revisor Andersen for, at han fik udbetalt sin anpart i firmaet. Det
skete ved, at jeg købte hans anpart og dermed blev eneejer og enedirektør samt
kunstnerisk leder af firmaet.
Efter af firmaet Anima Film
ApS i 1982 skiftede til adressen Kingosvej 50,
fortsatte Oluf Andersen sit overopsyn med firmaets økonomiske status. Det
foregik dels ved de månedlige regnskabsmæssige indberetninger, jeg efter aftale
sendte til ham ved hver måneds slutning, og ved, at han en gang om året mødte
op på nævnte adresse, i reglen om formiddagen kl. 10 og blev her til hyggelig
og fornøjelig frokost kl. 12, hvorefter han omkring kl. 13 atter drog tilbage
til sit eget firma på Gl. Torv i København. Et yderst tilfredsstillende arrangement,
som vi begge var glade for og godt tilfredse med. For resten ikke mindst, når
det var Birgit, der stod for serveringen af frokosten.
Anima Film ApS skifter adresse
Men tilbage til den aktuelle situation, som revisor
Andersen naturligvis også var involveret i. Der var heldigvis kun en måneds
opsigelse på lejemålet på Gl. Kongevej, men vi havde jo foretaget en del
forbedringer og nyindretninger af lokalerne, og var så heldige, at indehaveren
af VVS-firmaet, Sv. O. Olsen, som holdt til i gården bag hovedbygningen, gerne
ville overtage vores lejemål og betale os et passende beløb som kompensation
for de omkostninger, vi havde haft i forbindelse med lokalernes istandsættelse
og indretning. Men det var dog trods alt med et vist vemod, at vi omkring 1.
maj 1982 flyttede Anima Film ApS fra Gl. Kongevej og
fik tegnestue hjemme hos mig og Birgit privat. Firmaet skiftede samtidigt
postadresse til Postboks 97, 2630 Taastrup. Men på min tegnestue hjemme
fortsattes arbejdet umiddelbart efter flytningen, idet der stadigvæk var en del
opgaver, som skulle udføres, herunder først og fremmest tegnefilmindslagene til
kortfilmene om arbejderbeskyttelse og miljøforbedringer af arbejdspladser.
Flytningen fandt sted den 1. juli 1982 og vi var så
heldige, at få praktisk hjælp dels af Birgits far og dels af Søren og Inger
samt også lidt hjælp af Linda og hendes daværende kæreste og senere ægtemand
Jan. Han viste sig lykkeligvis at være den rette mand for Linda og ikke mindst
for os, for han var både meget begavet, stærk og hjælpsomt anlagt. De evner fik
vi især stærkt brug for i forbindelse med firmaets flytning til vores
privatadresse. Birgits far, som netop på den tid lige var blevet pensioneret
som 65-årig politiassistent, påtog sig at flytte de fleste af de i øvrigt ret
tunge papkasser fyldt med animationstegninger og cels
fra de opgaver, vi gennem flere år havde lavet og efterfølgende arkiveret i de
nævnte kasser. Heldet ville, at Birgits far var temmelig stærk, så derfor
hentede han kasserne nede i kælderen, bar dem op ad trappen og ud til sin
privatbil, hvor han satte kasserne i bagagerummet bag i bilen og også stillede
nogle af disse ind på bagsædet. Derefter kørte han arkivkasserne hjem til sin
egen bopæl på Runebergs Allé i Søborg, hvor han bar kasserne op til deres pulterrum på 5.
sal og stablede dem op der.
Søren og Inger hentede nogle af arkivkasserne med
animationstegninger og cels fra tegnefilmen ”Hubert
og den vanskelige kærlighed” op fra kælderen og anbragte disse i deres
privatbil, idet de havde tilbudt at opbevare en del af kasserne hjemme i deres
egen kælder i huset på Kærmark i Hvidovre. Resten af arkivmaterialet vedr.
”Hubert-filmen” blev - i lighed med alt andet fra Anima
Film ApS - flyttet hjem i vores private kælderrum her på Kingosvej
i Taastrup. Det blev alt sammen flyttet af os selv, men med stor og uegennyttig
hjælp af Linda og Jan. Da alt fra kælderen og tegnestuerne, hvilket bl.a. ville
sige tegneborde, stole, tegnelamper, tegnematerialer såsom animationspapir,
pakker med cels og dåser med farver mm., var båret
væk, skilte Jan derefter reolerne i kælderrummet på Gl. Kongevej og
transporterede også disse herud til Taastrup, hvor han igen samlede reolerne i
vores kælderrum her. Det betød, at vi hen ad vejen kunne placere en masse af
vores fyldte arkivkasser på reolerne, hvor de i øvrigt kom til at stå i ret så
mange år. Nogle af møblerne fra tegnestuen på Gl. Kongevej, f.eks. mit gamle
tegnebord og ’mobile’ stol, samt tegnelampe, blev i lighed med
tegnematerialerne derimod placeret og opbevaret klar til brug her i min private
tegnestue. Til det sidstnævnte formål havde vi måttet inddrage det mindste af
vores 2-værelsers lejlighed. Således nødtvungent arrangeret på grund af en
utilstrækkelig økonomi, som ikke tillod os at erhverve en større lejlighed,
hvilket rent praktisk set ville have været en klar fordel. Men vi indrettede os
med bedste evne efter forholdene.
En af de omstændigheder, der var med til at afgøre
vores beslutning om at geare ned, var, at jeg personligt efterhånden var kørt
ned fysisk og psykisk og ofte led af hovedpine og nemt fik næseblod. Men da jeg
aldrig havde fejlet noget tidligere i mit liv, bortset fra børnesygdommene i
min barndom, gik jeg heller ikke i dette tilfælde til læge. Det viste sig flere
år senere, at jeg havde et alt for højt og ubehandlet blodtryk. Det blev
konstateret, da jeg i oktober 1990 pludselig fik en blodprop i hjernen, som
medførte en dog kun kortvarig hospitalsindlæggelse. Lykkeligvis fik jeg ingen
varige mén af blodproppen, og det forhøjede blodtryk kom til gengæld under
livslang behandling og kontrol.
Undervejs i den årelange behandling med
blodfortyndende medicin, pådrog jeg mig senere også diabetes 2. Men i
forbindelse medicineringen og de råd, lægen gav vedrørende kosten, lykkedes det
i løbet af 2018, hvor disse linjer skrives, dels at kurere sukkersygen og dels
nedbringe medicineringen til et minimum. Men mere herom senere i kronologisk
orden.
Min 53-årige fødselsdag den 12. juni dette år, 1982,
blev kun fejret af Birgit og mig i al beskedenhed, så derfor har jeg valgt at
forbigå en omtale af den.
Selvom Birgit altid var parat til at give en
hjælpende hånd med ved græsslånings-arbejdet, så forstod hun dog også, hvor
vigtigt det var at stresse af. Desuden havde hun jo de huslige nødvendigheder
at tage sig af, og det gjorde hun skam også uden mindste klage, min kære
Birgit.
Det daglige arbejde krævede i øvrigt sin tid, energi
og sit engagement. Birgit med sit nye job som pædagog og senere souschef i den
integrerede børnehave ”Runen” i Taastrup, den kommune, hvor vi jo også boede.
For mit eget vedkommende var der problemerne med mit job som ene anpartshaver,
direktør og kreativ hovedkraft i firmaet Anima Film
ApS. Som tidligere omtalt kørte det på pumperne, hvilket var grunden til, at
jeg havde set mig nødsaget til i foråret at opsige lejemålet på lokalerne på
Gl. Kongevej 39 i København og flytte alt inventar og alle materialer og
arkiver i firmaet hjem til min privatadresse og forsøge på at videreføre
arbejdet derfra. Det gik faktisk nogenlunde godt, men jeg måtte være om mig,
for at få nye ordrer og udføre tegnearbejdet, som jeg i flere tilfælde fik
Birgits uundværlige professionelle hjælp til.
Den arbejdsmæssige situation i
1983
Hvad angår mit levebrød, som lykkeligvis blev
suppleret af Birgits faste lønindkomst som stedfortrædende leder af den
integrerede børneinstitution ”Tussenelda” i Ishøj
Landsby, så var det lidt af en kamp at holde modet oppe. Arbejdet bestod mest
af mere eller mindre interessant og nødvendigt brødarbejde, men der var dog en
enkelt undtagelse i striben af kedsommelige opgaver, idet min gode ven og
kollega Jakob Koch, som selv var tegner og animator og havde sit eget firma, i
efteråret 1983 gav mig til opgave at producere nogle tegnefilmindslag i en public
relation-kortfilm om ”De danske oste”. Her fik jeg lejlighed til endnu engang
at animere på god gammeldaws facon, og det bekom mig
godt. Birgit hjalp som sædvanligt med optræk og farvelægning.
Men Adam var som bekendt ikke længe i paradiset, så
da arbejdet med ”De danske oste” var overstået, fortsatte ørkenvandringen
mellem tørt tekstarbejde og kedelige grafiske plancher med søjler og tal, og –
når det gik højt – stillestående figurer af den ene eller anden slags. De
nærmest følgende år blev reelt set derfor en ørkenvandring mellem tekstarbejde
og grafiske plancher, landkort og lignende, men praktisk talt aldrig en eneste
’rigtig’ tegnefilm. På et tidspunkt havde der dog været optræk til, at en af
filmene om arbejdsmiljøbeskyttelse skulle handle om de efter min mening
morsomme ”miljøtter” i form af små kvinder og mænd
iført blå kedeldragter og med beskyttelseshjelme, og hvis nærmeste ’slægtninge’
måske kunne siges at være ”Smølferne”, dog uden direkte ligheder. Miljøt-figurerne designede jeg i forbindelse med en
kortfilm om beskyttelse imod støj, men der blev ikke andet og mere ud af
projektet for mit vedkommende, end at der som forslag blev tegnet en
storyboard, der imidlertid ikke blev godkendt af forfatteren Henrik H. Lund,
som var manuskriptforfatter på filmen om støj. Jeg fik imidlertid et honorar på
2.000 kr. for ulejligheden.
Imidlertid har jeg heller aldrig selv ligget på den
lade side, som man siger, så på grundlag af mine erfaringer og viden gav jeg
mig derfor i kast med at udarbejde planer for oprettelsen af et kursus i
produktion af tegnefilm, specielt med emnet animation, som havde og altid har
haft min helt store professionelle interesse. Derfor lavede jeg et udkast til
for- og bagside af en brochure i A5-format om mit ambitiøse forsøg på at starte
et kursus i animation. Kurset skulle i hvert fald have titlen ”Lær at lave
rigtig tegnefilm! Animationskursus for begyndere". Den indledende tekst
lyder som følger:
”Kurset omfatter både teoretisk og praktisk
gennemgang af alle faser i tegnefilmproduktion – fra idéen opstår til den
færdige film foreligger- Kurset lægger dog i særlig grad vægt på dét, der gør
en tegnefilm til netop tegnefilm: ANIMATIONEN!” På brochurens bagside kunne man
læse, at kurset betegnedes som FILM-ANIMATIONS-SKOLEN og at tanken var, at
kursusstedet skulle være TÅSTRUP FRITIDSCENTER POPPEL ALLÉ 2630 TÅSTRUP. Når
talen i dette tilfælde var om ”rigtig tegnefilm”, hang det sammen med, at der
både dengang og senere blev lavet såkaldte tegnefilm i en teknik, som dels
kaldtes ”flyttefilm" og som dels var computergenererede film. I begge
tilfælde oftest med et design bestående af enkle og kantede figurer, som der
flyttedes rundt på under trickfotograferingen, for at skabe illusionen af
bevægelse. Den teknik kunne man f.eks. se i den danske børnefilmserie om
”Cirkeline”, der blev skabt af Hanne Hastrup i tæt samarbejde med hendes
ex-mand, tegneren og instruktøren Jannik Hastrup. Skæbnen eller tilfældet ville,
at jeg i 1986-87 og igen i 1989-90 blev freelance animator på nævnte
instruktørs to langtegnefilm, hhv. ”Strit og Stumme” og ”Fuglekrigen i
Kanøfleskoven". Det skyldtes faktisk primært min gode ven og kollega Jakob
Koch. Han og jeg havde bevaret kontakten med hinanden gennem mange år, lige som
vi lejlighedsvis arbejdede sammen på tegnefilmiske opgaver.
Den 26. marts 1986 kunne Berlingske Tidende meddele,
at den danske animator og tegnefilminstruktør Børge Ring dagen før havde
modtaget en Oscar for sin ”Anna & Bella”, der blev karakteriseret som årets
bedste korte tegnefilm. Men i sin begejstring over en så enestående begivenhed,
glemte journalisterne at nævne, at filmen faktisk var produceret i Holland med
støtte fra det derværende statslige filminstitut. Man kunne derfor ikke med
rette betragte filmen som dansk, heller ikke selvom dens ophavsmand så afgjort
var og er det, idet han her i 2006 lever i bedste velgående i en alder af 86
år, men også fortsat bor i Holland.
Den 23. april 1986 kunne Politiken for resten
fortælle sine læsere, at Jannik Hastrup netop var gået i gang med at producere
langtegnefilmen ”Strit og Stumme”, som var projekteret til en spilletid på 75
minutter og var beregnet til at ville koste 10,5 mill.
kr. Avisen kunne også fortælle, at forlægget til filmen var blevet til i et
samarbejde mellem Jannik Hastrup, Michael Clante, Birgita Faber og Bent Haller.
Apropos Birgita eller Bigita Faber, som i øvrigt var
samlever med Jannik, så arbejdede hun som den ene af tre baggrundsmalere på
”Strit og Stumme”, men viste sig kun lejlighedsvis på tegnestuen, hvor hun i
øvrigt fik linetestet noget animation, hun selv havde lavet med sine egne
figurer. Men at hun var en fremragende tegner, viste hun senere og især med
sine baggrunde til Janniks næste langtegnefilm ”Fuglekrigen” (1991).
Dagen efter, den 24. april 1986, bragte Berlingske en
lille notits, hvori nævntes at fire danske film for børn skulle vises på den
internationale kortfilmfestival i den vesttyske by Oberhausen
i slutningen af måneden. Blandt de fire film var Jannik Hastrups tegnefilm
”Trylle og tøjdyrene”. Samme dato, 24. april 86, kunne Berlingskes Ebbe Iversen
under overskriften ”Nye film fra Filminstituttet” bl.a. fortælle, at Jannik
Hastrups ”Samson og Sally” ville blive fulgt op af en ny langtegnefilm med
titlen ”Strit og Stumme”. Der var afsat halvandet år til filmens produktion, og
premieren var sat til julen 1987. Manuskriptet var skrevet i fællesskab af
forfatteren Bent Haller og Jannik Hastrup, og filmens budget på 10,5 mill. kr. var udarbejdet og afleveret til Filminstituttet,
hvorefter børnefilmkonsulenten Ida Zeruneith havde
indstillet, at der blev givet produktionsstøtte til filmen. Filminstituttet
bevilgede 9. mill. kr., hvilket betød, at
producenten, Metronome Productions, måtte spæde 1,5 mill. kr. til.
I artiklen nævnes også, at Bent Haller havde
omskrevet ”Strit og Stumme” i bogform, som havde fået titlen ”Blåfolket”, og
som lige netop udkom på det tidspunkt, artiklen blev offentliggjort. Det
nævntes også, at den 75 minutter lange film skulle laves af en stab på omkring
30 personer, heraf ”en kerne på seks erfarne animatorer, blandt dem Walther
Lehmann, Anders Sørensen, Per Tønnes og muligvis den nylige Oscar-vinder Børge
Ring. Og Jannik Hastrup oplyser, at ”Strit og Stumme” også kommer til at rumme
muntre dansenumre til musik af Fuzzy.”
Imidlertid var det i løbet af de første måneder af
1986 stilnet af med arbejdsopgaver for mit personlige vedkommende, og jeg
ihukom derfor Janniks tidligere tilbud. I mellemtiden var han og hans
medarbejdere gået i gang med opstarten på langtegnefilmen ”Strit og Stumme”.
Jakob Koch, som var trickfilmfotograf på filmen, og som kendte min aktuelle
situation, anbefalede mig derfor til Jannik, som stadig gerne ville have mig med
på en af sine film. Da han angiveligt var interesseret i et samarbejde, kunne
jeg derfor ikke sige nej til det, så meget desto mindre, som at jeg dels ville
få lejlighed til at genoptage min gamle drøm om at lave noget nær
full-animation, og dels ville jeg få en rimelig god betaling for arbejdet.
Aftalen mellem Jannik og mig lød på, at jeg primært
skulle være nøgletegner på figuren McDonald, som spillede en vis rolle i
filmen. Men eftersom jeg havde tænkt mig at opretholde Anima
Film ApS, i hvert fald indtil videre, måtte jeg udføre animationsarbejdet på
”Strit og Stumme” som en underleverance til Dansk Tegnefilm Kompagni og
Metronome Productions, som var filmens producenter.
Det aftaltes, at afregningen skulle ske månedsvis og fakturaerne sendes til Metronome,
som stod for udbetalingerne.
Mit arbejde på ”Strit og Stumme” begyndte den 1. maj
1986, og for bedre at kunne sætte mig ind i arbejdsgangen på stedet, valgte jeg
til at begynde med at flytte mit tegnegrej ind på den tegnestue i tagetagen på
en ejendom i Ravnsborg Tværgade, som Dansk Tegnefilm Kompagni havde lejet til
formålet. Opstarten på ”Strit og Stumme” fandt i øvrigt sted på den tegnestue i
St. Kongensgade 3 i København, som Jannik Hastrup havde haft i flere år. Men da
arbejdet for alvor var kommet i gang og det blev nødvendigt at hyre flere
tegnere, måtte han også finde større lokaler, der egnede sig nogenlunde til
formålet. Det blev så taglokalerne i Ravnsborg Tværgade, men om disse egentlig
kunne betragtes som velegnet arbejdsplads for mange mennesker, kunne nok
diskuteres.
På min første arbejdsdag hos Jannik, satte han mig
til min egen store forbløffelse til at mellemtegne en
scene med McDonald, som Per Tønnes Nielsen havde tegnet og animeret. Nå, tænkte
jeg frustreret og skuffet, er det et sådant arbejde, man har tænkt sig at jeg
skal udføre. For ærlig talt, så mente jeg at have betydeligt flere år på bagen
i tegnefilmbranchen og mere erfaring end Tønnes, som ganske vist var endog
meget dygtig, både som tegner og animator, men som først var begyndt at lave
tegnefilm i slutningen af 1960’erne. Men jeg gav mig dog alligevel til at mellemtegne den nævnte scene, hvori McDonald kommer løbende
ude fra baggrunden i en af de underjordiske gange, hvorefter han runder et
hjørne og fortsætter videre ad en sidegang og forsvinder. Det bedste jeg kunne
finde på at sige om scenen og figuren, var, at den viste McDonald både forfra,
fra siden og bagfra, og eftersom figuren jo allerede var designet af Tønnes,
gjaldt det om at lære dens udseende at kende. Jeg overvejede dog alvorligt, om
ikke det ville være bedre at stoppe samarbejdet med Jannik allerede samme dag,
også selvom det ville give en del ulejlighed med at skulle flytte mit
tegnebord, tegnepult og kontorstol hjem igen. Det var faktisk mest det sidstnævnte,
der bragte mig til besindelse, så jeg foreløbig valgte at ville se tiden an.
Det korte af det lange er da også, at jeg allerede
næste dag fik overladt selv at tegne og animere en scene med McDonald. Om det
skyldtes, at Jannik havde observeret min utilfredshed, ved jeg ikke, hvilket
set i tilbageblik også kan være fuldstændig ligegyldigt. Derefter gik det slag
i slag og jeg blev efterhånden så fortrolig med figuren og dens karakter, at
det nærmest gik som en leg at tegne og animere den. Men eftersom jeg var vant
til selv at mellemtegne mine nøgletegninger, foretrak
jeg også at gøre det i dette tilfælde. Det syntes Jannik imidlertid ikke var
nogen god idé, for han benyttede sig selv i udstrakt grad af mellemtegnere.
Derfor gik jeg med til, at der blev sat mellemtegnere på nogle af de scener,
jeg animerede. De mellemtegnere, der egentlig meget mod min vilje blev udpeget
til mig, var Ditte Brink, Josephine Høyrup og Ulrik Siverts. Ikke fordi disse
unge mennesker ikke var dygtige nok, men fordi jeg som altid var uhyre krævende
og kritisk med mit eget arbejde, og det ikke mindst fordi der her blev brugt
den ’teknik’ at overføre animationstegningerne via fotokopiering på tyndt
papir, som derefter blev farvelagt med farveblyanter, klippet ud og monteret på
cels. En fremgangsmåde, som Jannik og hans ’gamle’
medarbejdere nærmest var specialister i.
Pointet er, at det var animatorens egen mere eller
mindre karakterfulde streg, der blev gengivet, og ikke et eller andet mere
eller mindre vellykket optræk eller rentegning. Men de scener, jeg animerede
straight ahead, en ’arbejdsmetode’ jeg foretrak, hvor
det kunne lade sig gøre, krævede naturligvis ikke deciderede mellemtegninger, eller i hvert fald kun få sådanne. Derfor
sørgede jeg for fortrinsvis at animere straight ahead.
Det var jo i øvrigt den ’metode’, jeg havde været vant til fra min tid hos
Barfod og hos Nordisk Tegnefilm og Steinaa Film.
Imidlertid må man fra et produktionsmæssigt,
økonomisk og praktisk synspunkt medgive, at Janniks arbejdsmetode var den mest
rationelle og formålstjenlige. Som gentagne gange påpeget, er det at lave
tegnefilm en uhyre omkostningskrævende produktionsform, og det er derfor klart,
at alt, hvad der kan medvirke til at spare tid, og dermed fremme
arbejdsprocessen, og dermed til at nedbringe omkostningerne, naturligvis er at
foretrække, hvor det ikke ligefrem er en nødvendighed, hvis man ville overleve
i den professionelle tegnefilmbranche.
På det tidspunkt, der her er tale om, bestod
personalet hos Dansk Tegnefilm Kompagni først og fremmest af Jannik Hastrup
selv og af hans produktionsassistent, Marie Bro (Rasmussen), og som layoutere
og baggrundsmalere var der Birthe Dalland, Michael Clante og Bigita Faber. Som nøgletegnere fungerede - foruden Jannik
selv - Georges Stoyanoff, Walther Lehmann, Per Tønnes
Nielsen, Anders Sørensen, Jeff Varab og mig, Harry
Rasmussen. Per Lygum kom en kort overgang med i teamet, men arbejdede kun som
freelance. Liller Møller var også med en kort overgang som nøgletegner på
”Strit”, men forlod igen projektet til fordel for produktion af sine egne
tegnefilm. Mellemtegnergruppen bestod af Ditte Brink,
Tone Tarding, Sarah Koppel, Merethe Kiilerich, Karin
Hjort, David Lamhauge, Ulrik Sieverts, Uffe Boesen, Peter Kielland, Søren
Martinsen, Carl Quist Møller, og Jonas Wagner.
For det specielle kopierings- og monteringsarbejde på
cels, stod først og fremmest Marie Bro, Hanne
(Hastrup) Wernberg, Ditte Brink, Tone Tarding, Mette Benthien, Malene Vilstrup, Berit Nybirk, Maj-Britt Almskov, Mai
Britt Hastrup, Lone Valentin, Laura Ratto, Christina Pindal, Inge Rosenberg, Anita Rosenberg, Trine Vester
Jensen.
Det skal bemærkes, at flere af de tidligere ovenfor
nævnte navne ikke har fået credit på DFI’s creditliste for ”Strit og
Stumme”, lige som rækkefølgen af de navne, der er med, forekommer lidt
tilfældig. Foruden at være mellemtegner stod David Lamhauge også for optagelse
og fremkaldelse af linetests på 16mm high contrast
negativ film. Linetests kunne ses på tegnestuens 16mm klippebord. For
optagelserne på 35mm Eastman Color negativ stod
trickfilmfotograf Jakob Koch, som egenhændigt fotograferede ”Strit og Stumme”
på sit eget trickbord hjemme i Tureby på Sydsjælland.
For produktionen af ”Strit og Stumme” stod Metronome Productions, som var ejet af Bent Fabricius-Bjerre. Kontaktledet var produktionsleder Tivi
Magnusson, som vi dog ikke så ret meget til i løbet af det års tid, jeg
arbejdede på tegnestuen. Men når vi, dvs. den samlede flok af medarbejdere,
lejlighedsvis skulle se det foreløbige resultat af alle anstrengelserne, som
blev vist i Dagmar Bios store sal, var både Bent Fabricius-Bjerre, hans
daværende kone og leder af Dagmar Bio, Anne Fabricius-Bjerre, og Tivi Magnusson, til stede. Bent Fabricius-Bjerre var i
øvrigt noget utilfreds med, at så meget af filmen foregik i et mørke, der
gjorde det vanskeligt at se og opfatte, hvad der foregik.
Mærkværdigt nok blev musikken til ”Strit og Stumme”
ikke komponeret og indspillet af Fabricius-Bjerre, men af Jens Wilhelm
Pedersen, bedre kendt som Fuzzy, som desuden også
havde skrevet og indspillet musikken til Janniks forrige langtegnefilm ”Samson
& Sally” (1984).
Hen på vinteren 1986-87 blev det imidlertid så pivende
koldt, at det kneb med at opnå tilstrækkelige varmegrader på tegnestuerne oppe
under taget, den højeste temperatur, der blev mål her, var + 15-16 grader. På
et tidspunkt blev det så knagende koldt, at der kun var + 10-12 grader
indendørs, så det simpelthen var umuligt at sidde stille og tegne bag
lyspulten. Til sidst kom det da også så vidt, at man i samråd med Jannik enedes
om at nedlægge arbejdet indtil videre, samtidigt med at han og hans
produktionsassistent, Marie Bro, blev opfordret til at finde nogle lokaler, der
kunne opvarmes tilstrækkeligt til, at det stillesiddende arbejde kunne udføres
uden den slags unødvendige gener. Men det gjaldt naturligvis om at få arbejdet
i gang igen så hurtigt som overhovedet muligt, og kort efter lykkedes det da
også for Jannik og Marie Bro at finde nogle egnede lokaler på Vesterbrogade 46,
lige ved siden af Havemanns Magasin. Tegnestuerne lå på første salen oven over
en skotøjsforretning, og her var der ingen problemer med at varme de tilmed
forholdsvis store lokaler op til de omkring + 22 grader, som er nødvendige for
at de fleste mennesker med stillesiddende arbejde vil kunne føle sig godt
tilpas. I disse betydeligt bedre og mere moderne lokaler fortsattes arbejdet på
”Strit og Stumme” i løbet af 1987 og indtil filmen var blevet gjort færdig.
For mit personlige vedkommende forholdt det sig dog
sådan, at jeg hen på foråret 1987 i samråd med Jannik valgte at fortsætte
arbejdet på McDonald hjemme på min egen tegnestue, hvorfor mit tegnegrej med
tegnebord, lyspult og kontorstol, igen blev flyttet hjem til mig privat. Her
fortsatte jeg animationsarbejdet til den 14. august, hvor det sluttede for mit
vedkommende.
Jannik Hastrup og jeg kom stort set godt ud af det
med hinanden i den tid, jeg arbejdede for ham, og i hvert fald respekterede jeg
hans velfortjente position som dansk tegnefilms indtil videre ubestridte
førstemand, når det gjaldt ikke-kommerciel tegnefilmproduktion. Jannik lavede
stort set ikke reklametegnefilm eller lignende bestillingsopgaver, men udelukkende
korte og lange tegnefilm, der var sponsoreret af de statslige institutioner.
Men i øvrigt vil jeg tro, at han også respekterede min erfaring og mine evner
som animator, også selvom jeg senere har hørt ham udtale i et interview, at de
nye og yngre animatorer var betydeligt bedre end de ’gamle’, hvilket formentlig
må være en hentydning til folk, som f.eks. Walther Lehmann, Flemming Jensen,
Per Lygum og mig.
På et tidspunkt, medens vi endnu arbejdede på
tegnestuen i Ravnsborg Tværgade, havde jeg tegnet og animeret nogle scener,
hvori animationen af McDonald var lykkedes så godt, at figuren tenderede til at
blive en slags hovedfigur. Som instruktør havde Jannik naturligvis det
overordnede overblik og ansvar for filmen, så efter at have set linetest af de pågældende
scener, kom han hen til mig og sagde, at han godt nok syntes det var en
udmærket animation og at McDonald ligesom var blevet ’levende’, men at jeg blev
nødt til at dæmpe figuren lidt ned, så den ikke kom til at dominere for meget.
Det måtte jeg så selvfølgelig rette mig ind efter, også selvom jeg egentlig
syntes det var synd for McDonald, som netop lige var begyndt at ’leve’.
I øvrigt må jeg her skynde mig at tillægge, at jeg
syntes de andre animatorer leverede et godt og professionelt arbejde. Dette
gjaldt først og fremmest Jannik Hastrup selv, som havde ansvaret for Fuglen og
den gamle bedstemor. Og det gjaldt ikke mindst den formidabelt dygtige tegner
Per Tønnes Nielsen, som havde ansvaret for animationen af Mr. Præsident, som
det gjaldt for Anders Sørensen, der i en vis udstrækning havde ansvaret for
pigen Strit og for Gammelfar m.fl., og det gjaldt for Walther Lehmann, som
tegnede og animerede den ’fordrukne’ Blånæse i sin helt egen animationsstil, og
endelig den venlige og omgængelige tegner og erfarne animator Georges Stoyanoff, som tog sig kærligt og nænsomt af drengen
Stumme. Den erfarne Disney-animator Jeff Varab, som
dog kun var med i en kortere periode og ikke hver dag, animerede bl.a. en meget
beruset rotte, der vakler af sted gennem en af de mørke gange under jorden. En
herlig og karakterfuld animation.
”Strit og Stumme” havde forpremiere søndag den 15.
november 1987 kl. 13.30 i Dagmar Teatret. Desværre havde Birgit og jeg fået
billetter, der anviste os plads på 3. række, hvor man følte at sidde nedenunder
lærredet, ligesom figurerne fremtrådte grelt og forvrængede så tæt på. Man
kunne næsten se hver eneste farveblyantsstreg og skravering, der flimrede
kraftigt, især fordi man så dem så nær på. Forpremieren blev derfor lidt af en
skuffende oplevelse for os, og vi besluttede derfor, at vi snarest muligt ville
gå ind og se filmen igen og sikre os pladser i rimelig afstand fra lærredet,
samtidig med at vi ville iagttage det almindelige publikums reaktioner på
filmen.
Fredag den 20. november 1987 fandt filmens officielle
premiere sted i følgende
københavnske biografer: Dagmar, Palads, Tivoli Bio, Bio Trio og
Bio Lyngby. Og den fik faktisk ret gode anmeldelser i de københavnske aviser,
men der var dog også enkelte kritiske røster iblandt, som i al fald jeg til
dels var enige med.
Langtegnefilmen ”Strit og Stumme” handler om, at
rotterne med Mr. Præsident og rottegeneralen McDonald i spidsen, har overtaget
magten, ikke på jordoverfladen, hvor menneskene i kraft af miljøforurening
havde umuliggjort livets eksistens og de overlevende derfor var søgt ned under
jorden, hvor rotterne regerede og havde gjort menneskene til deres slaver.
Imidlertid har rotterne i mellemtiden udviklet sig og var blevet lige så store
eller i nogle tilfælde større end menneskene. Men det er kun pigen Strit og
drengen Stumme, der er så meget liv tilbage i, at de gør modstand og med held
forsøger at narre rotterne, så at de to børn til sidst
finder vej op til det fri, hvor naturen åbenbart igen er blevet fornyet, så den
kan danne grundlag for en ny tilværelse for de to børn. En særlig pointe i
filmen er det, at da drengen Stumme kommer op i lyset viser det sig, at han er
sort.
Filmens grundlæggende idé er tydeligvis ment som en
besk og barsk satire over især det amerikanske samfund og dettes mennesker og
livsstil. Både Bent Haller og Jannik Hastrup tilhørte jo den yderste
venstrefløj i dansk politik, og her kan man bestemt ikke lide Amerika, som
tværtimod ses som den store kapitalistiske skurk i verden. Rotten Mr. Præsident
var en tydelig hentydning til præsident Ronald Reagan, medens rottegeneralen
McDonald formentlig var tænkt som en prototype på følgagtige og ikke alt for
kloge amerikanske generaler. Figuren Blånæse skulle – eller kunne - tydeligvis
ses som repræsentant for de mennesker, der ikke gør hverken modstand eller
oprør, men har tilpasset sig forholdene og omstændighederne og forsøder deres
tilværelse med sprut eller narkotiske stoffer. Blånæse er i filmen på evig jagt
efter euforiserende svampe, som han spiser, for at skaffe sig en helst
permanent rus.
I filmen forekommer der også en gammel kvinde, som
børnene kalder for Bedstemor eller Bedste. Hun repræsenterer tydeligvis
erindringen om menneskenes lykkelige fortid fra før de forbandede kapitalister
ødelagde verden i deres hensynsløse jagt på profit. Figuren ”Fuglen”, som
Jannik Hastrup meget karakteristisk selv havde valgt at tegne og animere,
symboliserede anarkistens trang til uafhængighed, som til slut fører de to
menneskebørn, Strit og Stumme eller Eva og Adam, fra undertrykkelsen i mørket
op i en utopisk frihedsverden.
Jannik havde jo i øvrigt også tegnet og animeret
mågen i ”Samson & Sally” (1985), ligesom han senere tegnede og animerede
mågen i ”Fuglekrigen” (1991), og ligeledes fuglen i ”Aberne og det hemmelige
våben” (1994), ællingen i ”H.C.Andersen og den skæve
skygge” (1997), og desuden mågen i ”Drengen, der ville gøre det umulige”
(2003). Det er da også tydeligt, at Jannik fra starten og gennem årene har
identificeret sig selv med de nævnte fuglefigurer, hvilket i øvrigt også fik
Per Tønnes Nielsen til at tegne en karikatur af Jannik i skikkelse af netop en
måge.
Det bedste ved at arbejde for Jannik Hastrup var set
med mine øjne, at han gav sine animatorer en udstrakt frihed til at animere
figurerne på den måde, der faldt hver enkelt animator mest naturligt og
ligetil. Men det skal gerne indrømmes, at det alligevel var ikke så lidt af en
udfordring og prøvelse for mig, at arbejde på tegnestuen, for dels var jeg ikke
vant til så mange mennesker og dels var jeg især ikke enig i de politiske
synspunkter, der ganske vist stiltiende herskede på stedet. Hverken Jannik selv
eller hans medarbejdere drøftede politik, men det lå ligesom i luften, hvad der
var den ’rigtige’ politiske opfattelse. Desuden syntes jeg, at handlingen i
”Strit og Stumme” var baseret på nogle forvrængede og utopiske forestillinger
om, hvordan verden så ud og helst burde komme til at se ud i fremtiden. Det var
jo arven fra ungdomsoprøret i 1968 og dettes nymarxistiske ideer, som havde
inspireret både Jannik Hastrup og – måske især – Bent Haller, og disse ideer
var jeg bestemt ikke enig i.
En af de ting, som jeg særligt havde noget imod, var
de såkaldte tirsdagsmøder på tegnestuen, som gav sig ud for at være et
demokratisk forum, hvor alle og enhver havde samme stemme, fra den yngste til
den ældste, fra rengøringskonen til Jannik selv. Sådan som jeg oplevede det,
drejede møderne sig aldrig om emner af virkelig betydning, men oftest om
petitesser såsom manglende blyantsstifter, viskelædere og lignende, så at i
hvert fald jeg følte, at tiden blev spildt. Men det var ikke velset at udeblive
fra mødet, heller ikke selvom det var tydeligt, at flere af deltagerne, bl.a.
Per Tønnes Nielsen, Anders Sørensen og jeg selv, faktisk med vilje aldrig sagde
et ord.
Den i det daglige venlige og omgængelige Jannik
Hastrup skulle man dog ikke tage fejl af. Han var dedikeret til sit arbejde,
både som kunstnerisk leder, instruktør og animator, og han glemte heller ikke,
at det var ham, der havde det afgørende ord i alle sager og sammenhænge. De
fleste, der omgikkes ham i det daglige, lærte hurtigt, at jo mere han smilede,
jo mere skulle man passe på ikke at udfordre eller irritere ham, for da kunne
det i nogle tilfælde hænde, at hans temperament kogte over, så
at han f.eks. fyrede en medarbejder på stedet og uden varsel, eller han
smadrede et eller andet stykke inventar, eller da det gik allerhedest til,
kastede en kontorstol ud ad vinduet og ned på gaden. Det skete naturligvis kun,
fordi han jo stort set hele tiden befandt sig i en anspændt og presset
situation, hvor det for ham gjaldt om at lave en teknisk og kunstnerisk så god
film som overhovedet muligt, og desuden om at overholde budgettet og deadline, således at han bl.a. kunne sikre sig og sine trofaste
medarbejdere, for sådanne havde han en hel del af, at der også ville blive
arbejde at lave i fremtiden.
Men når dette er sagt, så skal det også tilføjes, at
Jannik Hastrup var og er en tegnefilmkunstner af virkelig stort format, både
som instruktør og – ikke mindst – som animator, og det virkede nærmest som om
arbejdet med at animere var en ren leg for ham. Han var utroligt flittig fra morgen
til aften, og nøgletegningerne, vel at mærke i rentegnet form, nærmest flød i
en lind strøm fra hans hurtige og sikre hånd og videre til den lille gruppe
mellemtegnere og inkere og paintere,
han havde knyttet til sig.
Hvad angår min egen opfattelse af tegnefilmen ”Strit
og Stumme”, var og er jeg enig med Bent Fabricius i, at meget store dele af
filmen indeholdt alt for mange og unødvendigt mørke scener og sekvenser, Efter
min opfattelse kunne indtrykket af tilværelsen under jorden godt have været bevaret,
selvom de mørke dele af filmen havde været lysnet en kende. Men Jannik holdt på
sit og var ikke modtagelig for indblanding i hverken sine kunstneriske eller
praktiske dispositioner. Skønt han var yderligtgående politisk
venstreorienteret, så var han i realiteten lidt af en ’diktator’, når det
gjaldt hans job som instruktør og producent. Det havde alle derfor at rette sig
efter, ellers var det ud af vagten, sådan som det blandt andet skete med Simons
nevø, der blev fyret på stående fod, fordi han tillod sig ikke at være enig med
Jannik.
Den eneste udtalte kritik, Jannik blev udsat for
medens jeg arbejdede på tegnestuen, kom fra Anders Sørensen, men han var
uundværlig som animator, så derfor undlod Jannik dels at argumentere imod ham
og dels at fyre ham.
Havfruen igen igen!
Apropos fremtiden, så havde Jannik Hastrup så vidt
jeg vidste ikke umiddelbart noget nyt langtegnefilmprojekt på beddingen, og
hans faste medarbejdere talte derfor indbyrdes om, hvad de mon skulle give sig
til at lave, når ”Strit og Stumme” var blevet færdig. De fleste af dem, i hvert
fald dem, der var medlemmer af Filmarbejdernes Fagforening (FAF), vidste, at
der i reglen opstod et interregnum mellem de film, Jannik producerede, og at de
kunne melde sig arbejdsløse og afvente tiden, indtil Jannik formentlig og
forhåbentlig atter havde skaffet penge til at kunne producere en ny kortere
eller længere tegnefilm. Det havde de gjort efter ”Samson & Sally”, så det
kunne de formentlig gøre igen.
Men tanken om det nævnte interregnum inspirerede mig
til at genoptage ideen om en langtegnefilm over eventyret ”Den lille Havfrue”,
og i min fritid gik jeg derfor i gang med at skrive en detaljeret drejebog. I
den forbindelse talte jeg med Per Tønnes Nielsen, og forespurgte, om han
eventuelt ville og kunne påtage sig at designe filmens figurer, og svaret lød,
at det ville han gerne. Jeg havde naturligvis selv nogle klare forestillinger
om, hvordan figurerne skulle se ud, men da jeg havde stor tillid til Tønnes’
evner og kvalifikationer som figurtegner, nærede jeg ingen betænkeligheder ved
i påkommende tilfælde at skulle overlade opgaven til ham.
Imidlertid kunne jeg ikke dy mig for selv at forsøge
på at lave udkast til nogle af filmens hovedfigurer, dog mest for at have noget
at holde mig til, mens jeg skrev drejebogen. Det blev blandt andet til en hel
serie figurtegninger med filmens hovedpersoner, derunder især udkast til Den
lille Havfrue og hendes små fiskevenner, samt to sæt kongelige personer, nemlig
henholdsvis prinsens og naboprinsessens forældre.
Det rygtedes snart på tegnestuen, at jeg var ved at
skrive en drejebog til ”Den lille Havfrue”, og Jannik kom da også en dag og
sagde, at han meget gerne ville læse drejebogen, så snart den var færdig. Det
samme gjaldt naturligvis Tønnes og Anders, som også viste interesse for sagen.
De tre var da også de første, der fik den til gennemlæsning, efter at den var
blevet kopieret i 25 eksemplarer, hvoraf de 20 skulle indsendes til Det danske
Filminstitut sammen med et budgetoverslag og en ansøgning om hel- eller delvis
produktionsstøtte. Projektet blev behandlet af daværende filmkonsulent Ida Zeruneith, som da også syntes godt om drejebogen, men
foreholdt mig, at Filminstituttets love krævede, at en professionel producent
påtog sig ansvaret for filmens budget og produktion. Derfor henvendte jeg mig
til Tivi Magnusson hos Metronome Productions,
som jo var producent på ”Strit og Stumme”, og desuden til Just Betzer, Panorama
Film. I begge tilfælde viste man interesse for projektet, men før det kom så
langt som til reelle forhandlinger erfarede jeg gennem Tønnes og Anders, som
havde hørt det af Frank Thomas og Ollie Johnston, at
Walt Disney Productions netop for tiden var i gang
med fremskredne planer om at lave en langtegnefilm over præcis samme eventyr!
For at sikre mig, at der var tale om realiteter,
skrev jeg straks til min gode ven hos Walt Disney Productions,
Ed Hansen, og til trods for at han var en travlt optaget mand, svarede han
omgående og bekræftende på min henvendelse. Det var naturligvis interessant og
opløftende at erfare, at selveste tegnefilmens ’kongefirma’ havde fundet, at
eventyret ”Den lille Havfrue” ville være et godt sujet for et langtegnefilm,
for den tanke havde jeg jo selv haft lige siden omkring 1951, men samtidigt
skuffende, fordi en dansk produceret tegnefilm med samme motiv ikke ville have
en jordisk chance for at kunne konkurrere om publikums gunst. Sidstnævnte var
ikke mindst vigtigt, idet kasseindtægter naturligvis var højst nødvendige af
hensyn til både producenter og distributører, som jo gerne skulle kunne
brødføde sig selv og deres medarbejdere. Især derfor var det forståeligt, at
intet ansvarligt dansk filmselskab aldrig ville turde indlade sig på et sådant
kostbart projekt, dels på grund af Walt Disney-navnets verdensry,
og dels på grund af det magtfulde distributions- og reklameapparat,
Disney-organisationen rådede over. Og selvfølgelig ikke mindst, fordi vi
herhjemme endnu ikke rådede over især kvalificerede animatorer, der hvad
erfaring angår kunne måle sig med Disney-animatorerne, som havde erfaring og
rutine fra arbejdet med adskillige langtegnefilm. Altså endnu engang: Exit mit
havfrue-projekt!
Men efter at have set Disney-folkenes moderniserede
tegnefilmversion af eventyret om ”Den lille Havfrue”, følte jeg mig dybt
skuffet over den behandling, de havde udsat det for. Ikke, at filmen ikke har
mange gode kvaliteter, men det var især det, at man havde gjort den lille
havfrue til en moderne ung og rap teenager, og desuden havde tilladt sig at
forvanske eventyrets idé og morale og givet det en falsk slutning, der både
gjorde mig ked af det og vred på Andersens vegne. Derfor bestemte jeg mig for i
det stille at arbejde videre med min egen tegnefilmversion af eventyret, som
jeg – entusiastisk og naiv som jeg var - mente var i bedre overensstemmelse med
H.C.Andersens egne intentioner. Disse kendte jeg jo
gennem et årelangt studium af digteren og hans forfatterskab, og følte mig
samtidig overbevist om, at publikum også ville have værdsat min
tegnefilmversion, hvis ellers det havde været muligt at producere filmen, hvad
jeg dog ikke længere gjorde mig nogen forhåbninger om. Projektet var og forblev
noget nær en livsdrøm. Men måske godt det samme, for så er man i alt fald
sparet for presse-kritikernes forventeligt negative dom.
Efter at mit arbejde på ”Strit & Stumme” var
overstået, fortsatte jeg på vegne af Anima Film ApS naturligvis
som selvstændig tegner og animator og var da også så heldig at få enkelte
opgaver. Det var dog ikke alle tilbud, jeg følte mig kvalificeret eller havde
lyst til at indlade mig på. Her skal jeg nævne et eksempel på sådan et: I
slutningen af oktober 1987 kom der en henvendelse fra Jeff Varab,
som jeg havde mødt og en kortere overgang arbejdet side om side med under
produktionen af ”Strit og Stumme”. Han ville gerne benytte sig af min
assistance som freelance animator på en tegnefilm, han var i gang med. På den
tid havde han og nogle af de tidligere medarbejdere på ”Valhalla”-filmen,
etableret sig på en tegnestue i Ryesgade 62, 4. nr. 37 på Østerbro, og her sad
der så vidt jeg erindrer omkring 5-6 mand tæt pakket og arbejdede. Det var
flere af disse medarbejdere, der sammen med andre, der tidligere havde arbejdet
hos Swan Productions, som d. 1. august 1988 startede
det firma, der siden skulle blive kendt eller vel nærmest berømt under det
beskedne navn ”A.Film”. De ledende kræfter i det
nystartede firma var administratoren Anders Mastrup og animatorerne Stefan
Fjeldmark, Karsten Kiilerich, Jørgen Lerdam og Hans Perk. Iflg. Hans Perk arbejdede
han og nogle andre, tidligere Valhalla-folk for Jeff Varab
omkr. begyndelsen af 1988 i Ryesgade, hvor de var animatorer på et tysk
tegnefilmprojekt med titlen ”Benjamin Blümchen”. -
Ang. navnet A.Film, så lå der iht. Hans Perk nærmest en tilfældighed bag A. Film-folkenes
valg af netop navnet A.Film (A = Animation, men som
bekendt også alfabetets første bogstav), for dermed kom firmaet til at stå
først i både navne- og fagtelefonbogen og i FI-bogen, hvori firmanavne jo var
anført i alfabetisk rækkefølge. Hidtil havde mit firma, Anima
Film ApS, haft fornøjelsen af at stå først eller øverst de nævnte to steder.
Denne ’rangordning’ var dog ikke tilsigtet fra min side, men jeg følte der lå
noget symbolsk i det, nemlig som et tegn på, at A.Film
overhalede Anima Film indenom. Det skulle da også
snart vise sig at blive tilfældet i praksis, tilmed i så høj grad, at Anima Film faktisk blev udkonkurreret på det kommercielle
marked. Det skyldtes dog også, og ikke mindst, at jeg ikke ønskede eller orkede
at investere de kræfter mm., der skulle til for at tage konkurrencen op med A.
Films vitterligt meget dygtige folk, som jeg personligt havde og har respekt
for.
Imidlertid fandt jeg den animationsopgave, som Varab gerne ville have mig til at lave, alt for svær og
kompliceret, idet den drejede sig om nogle heste, der galoperede hen over
himlen. Hestene var tegnet i seriøs stil, der var uvant for mig, og jeg forudså
derfor, at det ville give mig store problemer at skulle tegne og animere i
denne stilart, så jeg takkede nej til opgaven. Men det var småt med
tegnefilmopgaver for Anima Film og mig. Det skete dog
lejlighedsvis, at jeg fik en animationsopgave af Jakob Koch. En af opgaverne
var animationen af en tegnefilm om anti-rygning
(1987), en anden var en reklametegnefilm for ”Sun Cola” (1988). Den 8. marts
1989 fik jeg til opgave af min kollega og gode ven Jakob Koch, at animere to reklametegnefilm
for ”Håndværksbageren”.
Efter færdiggørelsen af ”Strit og Stumme” måtte en
stor del af Janniks medarbejdere enten finde job andetsteds eller gå på
dagpenge, en forståelig fremgangsmåde, sådan som nogle af dem tidligere havde
gjort i de tomgangs-intervaller, der i reglen opstod mellem de enkelte
filmproduktioner. Udbuddet af arbejde indenfor tegnefilmbranchen var dog
relativt begrænset, men for enkelte lykkedes det at få job hos Swan Productions. Det var dog kun en kortfattet frist, for foretagendet
lukkede som nævnt omkring marts 1988.
Tegneren og animatoren Maria Mac Dalland havde
arbejdet hos Swan Productions, og var nu klar til at
starte sine egne projekter. ”Rejsen mod en fødsel” er titlen på Maria Mac
Dallands debut tegnefilm som blev produceret i 1988-1989. Maria blev født i
1965 som datter af tegner og baggrundsmaler Birthe Dalland, der bl. a. arbejdede hos Jannik Hastrup og Tegnedrengene i
1980’erne. Maria startede i 1981 som elev hos Jannik Hastrup, og var med i
produktionen af ”Samson og Sally” som mellemtegner. I 1983-85 var hun i
Nicaragua for at opbygge en animationsafdeling på Det Nicaraguanske
Filminstitut, hvor hun underviste og producerede flere animerede kortfilm. Vel
hjemme igen påbegyndte hun sin første danskproducerede tegnefilm, ”Rejsen mod
en fødsel”, som var inspireret af hendes egen graviditet. En poetisk og
eftertænksom fabulering i former, bevægelser og farver. Slutscenen er en rigtig
fødsel, som hun fik lov til at overvære og filme. Fuzzy
lavede musik til filmen. Det var en con amore
produktion, som et godt stykke inde i produktionsforløbet, fik støtte fra
Filmværkstedet og SFC.
Maria Mac Dalland har siden manifesteret sig som en
dygtig og målbevidst tegnefilmkunstner og filminstruktør med følgende
tegnefilmproduktioner: ”Haven” (1991), ”Reden” (1992). ”Vølvens spådom -
Skabelsen” (1995). ”Odins øje (2004). ”Og hjertet er sort” (2006).
I 1989 afholdt A.Film I/S
reception i deres lokaler på førstesalen i en ejendom på hjørnet af Jagtvej og
Julius Thomsensgade på Nørrebro i København. Blandt de mange, der var
inviteret, var min ringhed, som da også fuldkommen druknede i mængden. I et af
lokalerne kørte der en demo-video på monitoren over A. Film-folkenes
hidtidige produktion af håndtegnet tegnefilm, og det forekom mig ganske
overvældende, så allerede kort efter ankomsten listede jeg lige så stille af
igen. Jeg forlod A.Film med bevidstheden om, at her
var der et allerede veletableret firma og nogle dygtige folk, som utvivlsomt
ville få succes og i øvrigt udkonkurrere os andre totalt, især på det lille
hjemlige marked.
Opstart på tegnefilmen
”Fuglekrigen”
Imidlertid arbejdede Jannik Hastrup støt og roligt på
at holde sig selv og sin produktion af tegnefilm i gang, og i 1988 producerede
han tegnefilmen ”Take care...” for Verdens Sundheds
Organisationen, WHO. Men han var også så småt startet op på forarbejdet til sin
næste langtegnefilm, ”Fuglekrigen”, som igen var baseret på et manuskript af
Bent Haller. Omkring 1. april 1989 var flere af de medarbejdende animatorer indkaldt
til et møde hjemme hos Jannik i hans hus på Olufsvej
på Østerbro. I mødet deltog, foruden Jannik selv og hans veninde Birgita Faber,
som skulle stå for filmens design og baggrunde, også produktionsleder Marie
Bro, og animatorerne Nancy Carrig, Walther Lehmann,
Georges Stoyanoff, Michael Helmuth Hansen og mig,
Harry Rasmussen.
Ved samme lejlighed blev det bestemt, hvilke animatorer,
der skulle have ansvaret for hvilke figurer i filmen. Jannik tildelte meget
forståeligt sig selv animationen af Mågen Mogens, mens Nancy Carrig, som sammen med Jannik dels havde lavet en
storyboard og dels havde designet figurerne, fik tildelt animationen af de to
fugleunger Oliver og Olivia, mens Michael Helmuth Hansen påtog sig opgaven med
at animere Fuglemoderen og rovfuglen Fagin. Walther Lehmann var nærmest
selvskreven som animator af Uglen, medens Georges Stoyanoff
fik tildelt animationen af musen Frederik, og jeg, Harry Rasmussen, animationen
af musen Ingolf og den tykke due. Senere fik Asta Sigurdardottir overdraget
opgaven med at animere fugleungen Olivia, og desuden scenerne med de smækre
’dansepiger’ i hønseskikkelse ude på ”Røret”. Da produktionen gik i gang, blev
der endvidere ansat et par tidligere ”Valhalla”-folk, nemlig Marie Embalo
og Ole Bidstrup, som begge tegnede layouts.
Bemærkelsesværdigt var det, at hverken Anders
Sørensen eller Per Tønnes Nielsen skulle være med denne gang. Det skyldtes
angiveligt, at de havde travlt med deres egne tegnefilmopgaver. Det skete dog
undervejs, at Tønnes påtog sig at animere et par enkelte scener, bl.a. en med
en papegøje, som skynder sig ind i sit bur, idet den lukker lågen bag sig og
siger: ”Vi frie fugle må holde sammen!”
Langt senere i produktionsforløbet blev Flemming
Jensen bedt om at tegne ilden i nogle af filmens slutscener, hvor musen Ingolf
stryger en tændstik, som ved et uheld kommer til at sætte ild til græsset,
hvorfra ilden breder sig til en bondegård, som bryder i brand. Flemming var en
allround tegner og animator, som bl.a. også mestrede den såkaldte effects animation.
For resten var navne som ’Oliver’ og ’Fagin’, direkte
associationer til Charles Dickens’ berømte roman ”Oliver Twist” (1837-38), der
som bekendt også handler om de svage, i dette tilfælde de forældre- og hjemløse
børn, som skurken Fagin udnytter som redskaber til at stjæle fra folk på
gaderne. Den tykke due kan med lidt god vilje opfattes som en pendant til pigen
Nancy, som senere fortryder sin rolle som ’spion’ for Fagin. Det samme gør den
tykke due til sidst i filmen, hvor den tværtimod advarer musene og småfuglene
mod Fagin, og til allersidst, da den selv går til angreb på rovfuglen, og
forhindrer denne i at slippe væk med den bevidstløse fugleunge Oliver, som den
holder i sin ene klo.
Det var den i film- og reklamekredse velkendte
producent og instruktør, Per Holst, f. 1939, der havde påtaget sig at producere
”Fuglekrigen”, og det betød, at det var en både dygtig og sagkyndig mand, der
denne gang havde en finger med i spillet. Den 28. marts 1989 kunne han fejre
sin 50-års fødselsdag og i den anledning se tilbage på en lang række markante
filmproduktioner, både indenfor reklamefilm og spillefilm, herunder tegnefilm.
I sidstnævnte sammenhæng havde han i årenes løb stået for produktionen af
tegnefilm som Cirkeline-serien (1968-71), Bennys badekar (1970) og senest
”Fuglekrigen” (1990). Sidstnævnte havde angiveligt et budget på 12. mill. kr., altså ca. det halve af, hvad det kostede at
producere ”Valhalla”. Det er vel ikke at gå de dygtige Valhalla-folk for nær, at sige at ”Fuglekrigen” kunstnerisk set slog
”Valhalla” med flere længder.
Efter at produktionen af ”Fuglekrigen” for alvor var
kommet i gang, tildeltes enkelte animationsopgaver til nogle af
animationsassistenterne, idet David Lamhauge, som ellers fungerede som mellemtegner
og stod for optagelsen af linetests, denne gang på computer, fik til opgave at
animere en gruppe fugle, som sidder højt oppe på nogle tørresnore, der er
udspændt mellem husrækkerne. Ulrik Sivert fik opgaven med at tegne
fuglemoderen, idet denne styrtdykker ned mellem husrækkerne, for at undgå at
blive forfulgt af den tykke due. Carl Quist Møller, som havde været en skattet mellemtegner på ”Strit og Stumme”, var heller ikke
med denne gang, men blev dog senere bedt om at tilrettelægge og lave storyboardet
til den musikalske sekvens, der foregår ude på ”Røret”, hvor ’gutterne’, mågen
Mogens og Uglen, samles, for rigtig at more sig, ikke mindst med de smækre
’damer’. Tegneren Bent Nielsen, som ellers hørte til A.Film,
fik nogle enkelte scener at animere. Det drejede sig om katten, der i et
flashback jagter den tykke due som unge. Det slap han ganske godt fra. Den
tykke due som unge blev animeret af den meget dygtige animator Michael Helmuth
Hansen, som også animerede flere fortræffelige scener med den tykke due hen mod
filmens slutning. Det skyldtes ganske enkelt, at jeg, der ellers havde ansvaret
for animationen af figuren, ikke selv kunne overkomme arbejdet indenfor den
tidsramme, som Jannik havde planlagt med. Jeg var da 61 år og mit personlige problem
var, at mine fysiske og psykiske kræfter var nede på et nulpunkt, hvilket da
også senere samme år resulterede i en blodprop i hjernen, som jeg heldigvis
slap godt fra, men som medførte, at jeg blev nødt til at stoppe mit
professionelle tegnefilmarbejde.
Men inden det var kommet så langt, besluttede jeg,
belært af erfaringen fra tiden med ”Strit og Stumme”, denne gang at ville
udføre animationsarbejdet hjemme på min egen tegnestue, og sådan blev det. Mit
arbejde på ”Fuglekrigen” begyndte den 17. april 1989 og afsluttedes den 20.
juni 1990. Det var Per Holst, der som nævnt stod som producent af
”Fuglekrigen”, og for at Jannik og hans medarbejdere kunne have nemmere adgang
til klippeborde mm., lejede Dansk Tegnefilm Kompagni sig ind i forbygningen til samme ejendom, hvor Per Holst
Filmproduktion havde adresse, nemlig Livjægergade 17 på Østerbro. Tegnestuerne
lå på 3. sal, og her sad stort set alle medarbejdere på filmen og arbejdede.
Der var dog to undtagelser, nemlig Walther Lehmann og mig, som begge arbejdede
hjemme på vores egne tegnestuer, men med jævnlig kontakt til Jannik og hans
tegnestue.
Jakob Koch, som var engageret som freelance
trickfilmfotograf på ”Fuglekrigen”, fik også jobbet som mellemtegner og
fotograf af linetests specielt for mig. Det foregik på den måde, at han, der
boede og bor i Tureby på Sydsjælland, lejlighedsvis afhentede nøgletegningerne
hos mig og tog dem med sig hjem til mellemtegning og
linetests. En passende tid senere kom han igen, medbringende de mellemtegnede
animationstegninger og linetesten, som var overspillet på VHS videobånd, som vi
så sammen gennemså på mit TV. Hvis der ikke var noget at rette, kørte vi i hans
bil ind til Janniks tegnestue i Livjægergade, hvor linetesten blev forevist
Jannik – og i nogle tilfælde også producenten Per Holst – og hvis der blev sagt
ok til animationen, blev animationstegningerne afleveret til videre
forarbejdning.
Det hændte dog en enkelt gang, at jeg blev nødt til
at tage animationstegningerne med mig hjem igen, ikke på grund af selve animationen,
som var i orden, men fordi Jannik i dette tilfælde ikke syntes at figurens
hoved rigtig lignede en due, men snarere en papegøje. Det var den første scene,
jeg animerede med den tykke due, og jeg havde derfor endnu ikke rigtigt fået
hold på figuren. Til gengæld gentog en lignende situation sig ikke, idet alle
de scener, jeg animerede til ”Fuglekrigen, uden videre blev godkendt af Jannik,
efter at han havde set disse på video.
Arbejdet med især musen Ingolf, som dog ikke i
udpræget grad lignede figuren fra Cirkeline-filmene, blev en interessant
udfordring for mig, idet jeg efter bedste evne forsøgte at puste liv i figuren,
sådan som jeg også havde gjort med MacDonald i ”Strit og Stumme”. Og det
lykkedes tilnærmelsesvist, selvom jeg aldrig var helt tilfreds med resultatet.
I øvrigt fik jeg lov af Jannik til at bestemme sceneforløbet i to tilfælde, det
første, hvor Ingolf falder i vandet og bliver reddet af Frederik og Olivia, og
i det andet tilfælde med Frederik og Ingolf, der løber på skøjter på isen og
farer igennem en snedrive og kommer ud på den anden side som ”snemænd”. Sådanne
tilfælde medvirkede til at øge interessen og engagementet i filmen.
For mit eget vedkommende ophørte arbejdet som
animator på Jannik Hastrups langtegnefilm ”Fuglekrigen” den 11. april 1990, og
derefter blev jeg stort set arbejdsløs, hvilket dog passede mig godt, især
fordi jeg følte mig totalt udkørt efter omkring et års koncentreret arbejde med
animation af især musen Ingolf. På det tidspunkt var jeg 61 år og endnu ikke klar
over, at der var en rent fysisk årsag til min træthed og udkørthed.
Den viste sig først i slutningen af oktober s.å., da
jeg pludselig og uventet fik en blodprop i hjernen, som medførte at jeg for
første og foreløbig eneste gang i mit liv blev indlagt på hospital.
For min gode ven og kollega, Jakob Koch, gik det for
så vidt meget godt, idet han fortsat fik animationsopgaver og desuden opgaver
som trickfilmfotograf. Men også her ramte en uventet skæbne, idet Britta og
Jakob Kochs yngste søn, Jeppe, i marts 1993 blev dræbt i en trafikulykke. Han
blev kun 21 år gammel. Det kom til at betyde, at Jakob Koch prioriterede andre
ting højere, end at lave tegnefilm. Der var andre og vigtigere ting at bruge
tiden på, forekom det ham, så derfor opsøgte han ikke arbejde, ligesom han
begyndte at sige nej til opgaver, der ikke interesserede ham. Han brugte
derimod megen tid på at skrive et filmmanuskript om sin søns liv og død. Filmen
blev dog aldrig lavet, men det var en god sorgterapi at beskæftige sig med projektet.
Fra april til sept. 1994 arbejdede Jakob Koch som en
af flere trickfotografer på Jannik Hastrups fjerde lange tegnefilm: ”Aberne og
det hemmelige våben”, som fik premiere samme år. Men i løbet af de næste 5-6 år
gled Jakob Koch stille og roligt ud af tegnefilmbranchen. Den nye teknik i form
af tegnefilmproduktion via computer, og de nye tegnefilmproduktionsselskaber,
som opstod i kølvandet af ”Valhalla”, specielt A.Film,
udgjorde en konkurrence, som han hverken kunne eller ville hamle op med. Der
blev følgelig længere og længere mellem opgaverne, og
Jakob Koch brugte derfor mere tid på musik og mindre på tegnefilm. Han havde i
mange år spillet violin til folkedans, og fungerede også som orkesterleder og
instruktør, og denne interesse delte han med sin kone, Britta, som spillede
harmonika, og den gav tilmed en vis indtægt.
Ved overgangen til det ny århundrede havde Jakob Koch
arbejdet små 40 år i tegnefilmbranchen, heraf 30 år som selvstændig. I den tid
havde han haft ca. 850 opgaver af forskellig karakter, og var godt tilfreds med
sit karriereforløb. Den nedtrapning af aktiviteterne, som han mere eller mindre
frivilligt valgte og gennemlevede, passede ham fint.
I begyndelsen af det nye århundrede vidste han ikke,
om han havde lavet sin sidste professionelle tegnefilmopgave, men firmaet
”Jakob Koch tegnefilm” eksisterede stadig helt frem til 2005, om end på
vågeblus. Imidlertid var han i 1997 sammen med mig, Harry Rasmussen, gået i
gang med at planlægge en eventuel genoptagelse af mit gamle tegnefilmprojekt,
en ca. 6-minutters tegnefilm: ”Det er ganske vist!”, baseret på H. C. Andersens
eventyr af samme titel. Det drejede sig for det første om at undersøge
mulighederne for at opnå finansiel støtte, så filmen kunne færdiggøres, hvilket
dog ikke lykkedes, heller ikke i denne omgang. Men mere herom senere og i
kronologisk rækkefølge.
For mit eget vedkommende afsluttedes arbejdet på
”Fuglekrigen” som nævnt den 11. april 1990. Den 6.-20. april 1990 animerede jeg
en reklametegnefilm for Håndværksbageren nr. 3: Præmiebrød, en opgave, jeg
havde fået af Jakob Koch, men det blev indtil videre en enlig svale. Der blev
derfor tomgang i mit lille firma, og den benyttede jeg blandt andet til at
arbejde videre på at skrive tegnefilmhistorien.
Den 15. juni 1990 meddelte Berlingske Tidende, at SFC
v/filmkonsulent Ulrich Breuning havde bevilget manuskriptstøtte til
Tegnedrengenes planlagte tegnefilm ”Verdenshistorien på 25 minutter”, der dog
blev til 2 gange 25 minutter, og som fik premiere henholdsvis i 1993 og 1994.
Søndag den 23. september 1990 havde ”Fuglekrigen”
forpremiere for det involverede personale og særligt indbudte gæster i Imperial
Bio og Palads Teatret. Den officielle premiere fandt sted den 28. september s.å. i Palads i København og Bio Trio i Taastrup, samt i en
række provinsbiografer landet over. Filmen blev godt modtaget af en stort set
enig presse, og der lød rosende toner over hele linjen, dog hist og her
iblandet et par disharmonier. Berlingske Tidendes filmanmelder Ebbe Iversen syntes
at ”de fleste af figurerne i ”Fuglekrigen” virker som genbrug uden megen
selvstændig personlighed.” Han tilføjede bl.a.: ”Det gør ikke alverdens, for de
børn, som filmen primært henvender sig til, vil muligvis finde en genkendelsens
trygge glæde i den. Vi andre må konstatere, at Jannik Hastrup med ”Fuglekrigen”
ikke har udviklet sig kunstnerisk i forhold til ”Samson og Sally” og ”Strit og
Stumme”, men at han og hans mange medarbejdere har skabt en professionelt
udført og ganske underholdende film fyldt med de virkemidler, man efterhånden
forventer i en film af Jannik Hastrup.” Ebbe Iversen afslutter sin anmeldelse
med følgende opfordring til Jannik Hastrup: ”Men så sandt som børn fortjener
lige så gedigen kvalitet som de voksne, kunne man godt ønske sig, at Jannik
Hastrup ville give sit betydelige talent lidt større udfordringer end her, hvor
han satser på det sikre og havner i det konventionelle. Måske skulle han finde
sig en anden manuskriptforfatter end Bent Haller. Samson og Sally, Strit og
Stumme, Oliver og Olivia – nu kender vi efterhånden den historie, så nu vil vi
gerne have en ny.”
B.T.s anmelder Knud Schønberg anmeldte den 28.
september s.å. ”Fuglekrigen” under overskriften:
”Disney på dansk”, og var i sin bedømmelse af filmen stort set enig med Ebbe
Iversen. Knud Schønberg afslutter sin anmeldelse sådan: ”Nogen storfilm er det
ikke. Men der er en køn historie om en fremmelig hun-fugleunge, som hele tiden
vil kæresterere med en mindre fremmelig han-fugleunge, der bare synes det er
ulækkert. Filmen lægger både vittigt og charmerende ud. Så taber den et par
omdrejninger under vejs, og der er et par løse ender, der får lov at flagre.
Men det er alligevel en dansk tegnefilm som Haller & Hastrup godt kan være
bekendt. Og en sikker succes i efterårsferien.”
Under overskriften ”Sød velskabt / Dansk tegnefilm
flot håndværk” skiver Politikens anmelder, Anders Rou Jensen, blandt andet:
”Her er en livagtighed og troværdighed over typerne. Uglen som magelig livsløgner, mågen som ansvarssky individualist, skadeparret
som ængstelige sladdertasker og duen som vægelsindet overløber. I centrum står
de anderledes handlekraftige og ufordærvede fugleunger Oliver og Olivia, som i
ledtog med de kækt-frække mus Ingolf og Frederik – i en flot filmdebut efter
tv-successen – finder sammenholdet og opofrelsen frem
og får gjort noget ved problemet.” Og anmelderen slutter med følgende linjer:
”Og som tegnefilm er Fuglekrigen i Kanøfleskoven et flot stykke håndværk.
Figurerne er hverken for sirlige eller grove i stregen, og den konsekvente
anvendelse af brede akvareller som baggrund giver dette meget jordnære
fugleunivers stemning og stoflighed.”
Den mest begejstrede og uforbeholdne overfor
”Fuglekrigen” var dog nok Det Fri Aktuelt’s anmelder
Kim Skotte, som den 28. september 1990, premieredagen, anmeldte ”Fuglekrigen”
under overskriften ”Fabelagtigt fugleeventyr / Den danske tegnefilm,
”Fuglekrigen i Kanøfleskoven” er morsom, spændende og moralsk”. Kim Skotte
skriver bl.a.: ”Det er lidt ærgerligt for Hastrup og Haller, at Disney med
”Oliver & Co.” nåede at komme først med Oliver Twist og Fagin-ideen. Men
det viser sig hurtigt ikke at gøre det mindste. ”Fuglekrigen i Kanøfleskoven”
er original på sine egne præmisser, og er rigeligt morsom og elementært
spændende. Fabelen er firkantet, men der er også god brug for sort-hvide
eventyr engang i mellem. Det er nu ellers ikke fordi der mangler kulører i
Kanøfleskoven. Akvarel-baggrundene er smukke, smidige og farvestrålende, og har
en både enkel og fleksibel effekt, der samtidig lægger luft til de amerikanske
tegnefilm-forbilleder, som der ellers er mangfoldige hilsner til filmen
igennem. / Figurerne kommer fra hele spektret mellem Disney og Cirkeline. De
danske stemmer er i top. Tommy Kenters ugle er helt vidunderlig, og
børnestemmerne er simpelthen flot arbejde af de små. De børnerigtige replikker
sidder lige som de skal. / Danske stemmer eller ej; det ligner en dansk film med
store eksportmuligheder, og fra min side leveres hermed en tryllehatfuld
af barnestjerner til ”Fuglekrigen i Kanøfleskoven”.”
Imidlertid syntes publikum heldigvis at kunne lide
filmen, som da også må siges at være mere børnevenlig end Jannik Hastrups to
foregående lange tegnefilm, ”Samson & Sally” (1984) og især ”Strit og
Stumme” (1987). ”Fuglekrigen” oplevede flere repremierer og udkom senere på
video, og opnåede endog at blive vist ved en friluftsforestilling på torvet i
Nykøbing Falster om aftenen den 10. august 1991.
Det relativt store personale, der havde arbejdet med
på ”Fuglekrigen”, i alt ca. 75 mennesker af begge køn, blev herefter – lige som
tilfældet havde været efter ”Samson & Sally” og ”Strit og Stumme” -
reduceret til et lille team, samtidigt med at tegnestuerne, i dette tilfælde i
Livjægergade - blev forladt til fordel for en mindre tegnestue i Sværtegade.
Her produceredes i løbet af 1990 tre korte og lettere satiriske
underholdningstegnefilm med overtitlen ”Bjarne og Brittas vidunderlige verden”.
Undertitlerne på de tre film var 1. ”Det bobler af liv”, 2. ”Der er masser af
skov”, og 3.”En plads i solen”. Det var i det hele taget blevet fast praksis
for Jannik Hastrup, at han efter produktionen af hver af sine større tegnefilm,
måtte se sig nødsaget til at afskedige en stor del af personalet, i håbet om at
nogle af disse muligvis ville kunne stå til rådighed for hans senere
produktioner. Det var ganske enkelt økonomien, der dikterede sådanne vilkår for
en af Danmarks mest fremtrædende tegnefilmskabere. Heldigvis for en del af
medarbejderne, kunne disse i reglen gå på dagpenge og afvente, at Jannik skulle
få gang i en ny produktion, hvilket i reglen også lykkedes indenfor overskuelig
tid.
I efteråret 1990 havde Jakob Koch fået til opgave af
Brødrene Gisberg at animere nogle scener til den
svenske langtegnefilm ”Kalle Strop och Grodan Boll”. Da jeg på det tidspunkt ikke havde noget
arbejde, overlod Jakob det til mig at animere nogle få af scenerne, men det
blev ufrivilligt forhindret, idet jeg den 30. oktober s.å.
ramtes af en blodprop i hjernen og blev hospitalsindlagt. Imidlertid lod det
sig gøre at udskyde opgaven til senere, hvilket betød, at jeg først kom til at
lave disse scener i begyndelsen af januar 1991, da jeg var blevet nogenlunde restitueret.
Jeg fik ingen credit på filmen for min animation, og
det blev den sidste professionelle tegnefilmopgave for mit vedkommende, idet
jeg af helbredsgrunde var tvunget til at lukke Anima
Film ApS den 1. maj 1991og overgå til efterløn.
Siden maj 1991 havde jeg, Harry Rasmussen, været
efterlønsmodtager, men lå dog ikke på den lade side af den grund, idet jeg mest
for at holde mig selv i gang, havde genoptaget arbejdet på mit efterhånden
gamle projekt med en tegnefilm baseret på H.C.Andersens
eventyr ”Det er ganske vist!” Situationen var den, at min kone, Birgit, som var
fastansat pædagog i en børnehave, havde taget et halvt års orlov, og det
benyttede hun delvis til at male baggrunde til filmen, medens jeg successivt
tegnede de manglende layouts til disse. Vi stod jo i den situation, at min
tidligere kollega og kompagnon, Flemming Jensen, havde taget samtlige de
baggrunde, han mange år tidligere havde malet til filmen, med sig, da han
forlod Anima Film ApS i 1980. Det der var tilbage,
var en del baggrundslayouts, som jeg havde tegnet i 1974-75, så disse kunne
derfor stadig benyttes.
I den periode i 1994, hvor Birgit malede baggrunde,
lykkedes det hende stort set at male samtlige baggrunde til filmen, men der
blev dog ikke brug for disse i denne omgang, fordi arbejdet på filmen af flere
grunde atter gik i stå. Birgits orlov var forbi, og jeg selv lagde det
udsigtsløse arbejde fra mig og genoptog research- og skrivearbejdet på
projektet ”Dansk Tegnefilms Historie 1919 – 2000. Fra forhistorie til
computeralderen”. Desuden arbejdede jeg i stigende grad og omfang som
forfatter, men udelukkende på con amore-basis, og
skrev en del artikler om mit yndlingsemne: H.C.Andersen
og hans forfatterskab.
I juli 1996 var jeg blevet folkepensionist som
67-årig, og i den anledning genoptog jeg arbejdet med mit efterhånden gamle
tegnefilmprojekt ”Det er ganske vist!” Det skete mest for at holde mig selv
lidt i gang med metieren, og derfor gav jeg mig i kast med nogle af de scener,
der manglede at blive animeret. I første omgang gjaldt det scenerne med
’sladre-hønen’, som siger til sin nabohøne på hjalet:
”Hørte du, hvad her blev sagt! Jeg nævner ingen, men der er en høne som vil
plukke sig for hanens skyld! Var jeg hane, jeg ville foragte hende!” Det blev
efter min egen mening noget af den bedste animation i filmen.
Året efter, i 1997, forespurgte jeg min gode ven og
kollega, Jakob Koch, om der var nogen realistisk mulighed for, at han eventuelt
ville påtage sig at kopiere animationstegningerne til ”Det er ganske vist!”,
over på celluloider. Han var nemlig i den heldige
situation at eje en egnet fotokopimaskine til formålet, hvilket jeg ikke selv
havde, idet jeg og mine tidligere medarbejdere i Anima
Film ApS udelukkende havde brugt den ’gammeldags’ optræksmetode.
Forsøget med fotokopiering på cels
faldt så heldigt ud, at det gav mod på at forsøge på at få filmen gjort færdig.
Da det samtidig var hensigten, at filmen skulle optages på hans 35mm trickbord,
enedes Jakob og jeg derfor om et nærmere samarbejde omkring produktionen. Vi
bestemte os følgelig for, som det første, at finde ud
af, om ikke der ville være en mulighed for at få finansieret færdiggørelsen af
filmen helt eller delvist. I første omgang henvendte vi os dog til
skuespilleren Ove Sprogøe, som i 1973 havde indtalt eventyret på lydbånd, for
at sikre os at han stadig var indforstået med, at vi benyttede hans indtaling
til filmen. Det var han heldigvis, og stadigvæk uden at få noget honorar, men
dog sådan at der skulle betales royalty af eventuelle indtægter. Ove Sprogøe
døde i 2004, så evt. royalty tilfaldt derfor hans arvinger.
I den følgende tid ansøgte vi forskellige instanser
om økonomisk støtte til filmens færdiggørelse, i 2002 den nystiftede H.C.Andersen Fonden 2005, som vi måtte formode ville være
den rette instans til formålet, men nej, det blev igen til et afslag. Det var
denne gang begrundet med, at man allerede havde entreret med et dansk
konsortium, som skulle producere 26 halvtimes programmer, alle indeholdende et
eller flere af Andersens mange eventyr, deriblandt også ”Det er ganske vist!”.
Navnet på konsortiet blev ikke nævnt, men det stod os snart klart, at det måtte
dreje sig om bl.a. A. Film A/S, idet næppe andre herhjemme ville have turdet
binde an med så stor og krævende en opgave. Det viste sig senere, at konsortiet
bestod af flere selskaber med Egmont Imagination og DR i spidsen, altså
kapitalstærke instanser, som et lille foretagende som Harry Rasmussen og Jakob
Koch tegnefilm aldrig ville have kunnet eller vovet at konkurrere med.
Men for nu at gøre en lang historie kort, så foreslog
Jakob Koch på et tidspunkt, at vi gik over til at tage computerteknikken til
hjælp ved færdiggørelsen af ”Det er ganske vist!”, både hvad angik linetests,
optræk og farvelægning af animationstegningerne, ’optagelse’ af filmen og
redigeringen af lyd og billede. Samtlige animationstegninger til filmen, som
altså var blevet håndtegnet med blyant på papir, blev scannet ind i computeren
og farvelagt der, og derefter kombineret med de relevante baggrunde, hvorefter
panoreringer, tilt, zoom ind og ud, overtoninger osv. blev udført ved hjælp af
dertil egnede computerprogrammer. Alt dette tekniske arbejde blev faktisk lavet
af Jakob Koch alene, men under min supervision som filmens instruktør.
Da vi efter godt et års arbejde i ro og mag var
blevet færdige med filmen i juni 2006, besluttede vi at tilføje en
introduktion, hvori man kunne se, hvordan filmen rent teknisk var blevet til.
Vi var derefter så heldige at Annemette Karpen gerne ville lade filmen få
Danmarkspremiere på BUSTER Festival 2006, hvilket skete den 15. september s.
år. Det var vi naturligvis taknemlige for og stolte over, især da vi udmærket
er klar over, at vores lille film ikke kan måle sig med den professionelle og
tekniske perfektion, som præger nutidens danske tegnefilmproduktion.
Det kan anbefales at se: "Det er ganske
vist!" på YouTube. Lige som man vil kunne se og læse en nærmere omtale af
filmen på www.tegnefilmhistorie.dk
For mit personlige vedkommende blev arbejdet og beskæftigelsen
med tegnefilm definitivt afsluttet i 2006, efter omkring 60 års virke i
branchen, og i og med færdiggørelsen af den korte tegnefilm i ’klassisk’ stil:
”Der er ganske vist!”, som mest er lavet af kærlighed til det traditionelle
tegnefilmmedie, men også lidt på trods og som en protest imod det offentlige
støttesystem, som i hvert fald ikke i dette tilfælde har været særlig
forstående og hjælpsomme. Derfor skal der ingen tak lyde til hverken Det Danske
Filminstitut, Statens Filmcentral eller H.C.Andersen
Fonden 2005, men kun til min kone Birgit Bennedbæk og min ven og frivillige
samarbejdspartner Jakob Koch, - og så til alle de mange mennesker, der
efterhånden har hilst den lille film velkommen.
For mit vedkommende afsluttes – med lidt vemod -
arbejdet hermed på projektet ”Dansk Tegnefilms Historie 1919 – 2000 – fra
forhistorie til computeralderen”, som for alvor påbegyndtes i 1984 og som i og
med dette afsnit må betragtes som afsluttet i hovedtrækkene. Der forestår dog
stadig et reseach- og opdateringsarbejde, efterhånden
som ny og supplerende viden og nyt materiale dukker op, lige som der endnu
mangler en del biografier. Denne version er derfor i virkeligheden langt fra
færdig, og det er derfor mit håb, at andre og bedre kvalificerede folk vil lade
sig inspirere af hjemmesiden www.tegnefilmhistorie.dk og af interesse selv fortsætte en forhåbentlig mere eksakt
efterforskning af emnet, end det har været muligt for mig at gøre. Men man er
mere end velkommen til hen ad vejen at komme med korrektioner eller tilføjelser
til denne hjemmeside.
Sluttelig skal der her lyde en KÆMPESTOR TAK til min
gode ven og kollega, Jakob Koch, og ikke mindst til min kære viv, Birgit
Bennedbæk. Uden de to nævntes uegennyttige og frivillige hjælp og assistance,
ville hverken tegnefilmhistorien eller tegnefilmen ”Det er ganske vist!” være
blevet til andet end skrivebords-projekter.
Taastrup, Juleaften den 24. december 2020. Harry
Rasmussen.
******************