eller virkelighed?
Men er det mon science fiction eller hvad, når det
hævdes, at hjernen vil være i stand til at udvikle større kvalitative hjernefunktioner?
I monsterlitteraturen og i science fiction-filmene og aliens-filmene har man
set individer med forstørrede hoveder, som angiveligt skyldtes en større
hjernekapacitet i forhold til, hvad tilfældet er for almindelige jordiske
mennesker. Men så vidt vil det vel næppe komme, for i så fald kan man jo nemlig
også undre sig over, om nogen forestiller sig, at mennesker med kæmpehoved
skulle kunne fødes af en nutidig kvindelig organisme, sådan som denne anatomisk
set er indrettet og har været det stort set gennem hele menneskehedens
historie.
Det er imidlertid en kendsgerning, at hjernen i
evolutionens løb har udviklet sig fra at være meget primitiv til foreløbig at
blive et avanceret og kompliceret organ for en ligeledes relativt avanceret
form for bevidsthed. Men i nyere tid mener eksperter, at hjernen så at sige
ikke er et færdigt, men tværtimod et levende organ, som rummer potentielle
muligheder for videreudvikling. Den opfattelse deles som nævnt også af
Martinus, hvilket umiskendeligt fremgår af følgende citat:
(Citat) Da individets hjerneorgan med udviklingen
forandrer sig, således at det efterhånden bliver i stand til at modtage
tankebilleder af større og større styrke, bliver det også i stand til at
modtage den lyse udstråling af skabeprincippet i tilsvarende større og mere
forfinede former for tankebilleder. (Citat slut) (9)
9. Livets Bog, bind 1, stk. 51. Vedr. begrebet ”den lyse
udstråling fra skabeprincippet”, se Livets Bog I, 2. kap.: Det guddommelige
Skabeprincip, plus Symbol nr. 1: Jordklodens kosmiske stråleglans,
samt Symbol nr. 2: Skabeprincippets Impulser. Jordklodens kosmiske stråleglans:
http://www.martinus.dk/da/symbolerne/symboloversigt/symbol-27/, samt Symbol nr. 2:
Skabeprincippets Impulser: http://www.martinus.dk/da/symbolerne/symboloversigt/symbol-1/ - Det skal bemærkes, at de
her nævnte symboler i Livets Bog I har fået andre numre i symbolværket Det
Evige Verdensbillede og dermed også på hjemmesiden http://www.martinus.dk/. Symbol nr. 1. har
fået nr. 27 og symbol nr. 2 har fået nr. 1.
Af citatet fremgår det tydeligt, at Martinus er af den
opfattelse, at den menneskelige hjerne har en latent kapacitet til udvikle sig
mere, end til den status, den har i nutiden. Men deraf synes det
også indirekte at fremgår, at hjernen generelt set udvikler sig mere eller
mindre konstant som følge af den store intelligens- og erfaringstilvækst, der
stort set hele tiden foregår og som formentlig især vil komme til at foregå i
fremtiden. Det er der i hvert fald indikationer på. Den opfattelse støttes
indirekte af moderne neuropsykologer og psykologer, som f.eks. psykolog og
adjunkt Erik Hoffmann, som i en årrække har interesseret sig for og studeret
hjernens funktioner. I hans tilfælde er der virkelig tale om et seriøst forsøg
på at forene moderne hjerneforskning med spiritualismens opfattelse af hjernen.
Erik Hoffmann knytter i sin forskning fordomsfrit an til den forståelse af den
menneskelige bevidsthed, som man bl.a. finder i klassisk indisk filosofi og
psykologi, måske især i Shankar Acharyas Advaita Vedanta, og derfra er der ikke
langt til den grundlæggende psykologiske indsigt, som findes i Martinus'
kosmologi.
I principiel overensstemmelse med Martinus opfattelse
af hjernen, mener Erik Hoffmann, at mennesket er ved at udvikle en ny hjerne, i
den forstand, at det drejer sig om en udvikling af den forreste del af hjernen,
mere præcist af de såkaldte frontallapper, der rummer de potentielle muligheder
for udvikling af, hvad Hoffmann betegner som en helt ny hjerne. Ifølge ham har
mennesket i forvejen tre hjerner, som ligger ovenpå hinanden i den rækkefølge,
de er bygget op gennem menneskehedens udvikling, ligesom han skelner mellem den
gamle og den nye hjerne. Den evolutionært set yngste del af hjernen betegner
hjerneforskerne som neocortex, som de såkaldte frontallapper er en del af.
Neocortex findes hos alle pattedyr, men er mest udviklet hos mennesket, og
eftersom den rummer et stort potentiale for videreudvikling i form af
opbygningen af nye nervetråde (dendritter) og nerveforbindelser (synapser),
karakteriserer Hoffmann den som ”hjernens uland”. Den såkaldte gamle hjerne
rummer de såkaldte parietallapper (isselapper), og disse er hos de fleste
mennesker mere aktive, end tilfældet er med den nye hjernes frontallapper.
I øvrigt synes Erik Hoffmann indirekte at bekræfte
Martinus’ påstand om, at hjerneorganet efterhånden vil blive sat i stand til
”at modtage den lyse udstråling af skabeprincippet i tilsvarende større og mere
forfinede former for tankebilleder.” Det sker i forbindelse med hans besvarelse
af spørgsmålet om, hvad der er det bedre ved den nye hjerne. Herpå giver
Hoffmann bl.a. følgende svar:
(Citat) Det er, at vi bliver bedre mennesker. Vi
bliver mere humane. Det er resultatet af mere udviklede pandelapper og bedre
balance mellem de to hjernehalvdele.” (Citat slut) (10)
10. Lars Borking: Mennesket er ved at
udvikle en ny hjerne. Dagbladet Information, den 28. maj 2010. Artiklen kan, i
hvert fald indtil videre, søges på nettet under navnet Erik Hoffmann.
Måske burde man her nok korrigere ”Det er resultatet
af mere udviklede pandelapper og bedre balance mellem de to hjernehalvdele”,
for årsagssammenhængen må vel være den omvendte, nemlig at de ”mere udviklede
pandelapper og den bedre balance mellem de to hjernehalvdele” er resultatet af
at vi bliver bedre og mere humane mennesker.
Men en kendsgerning er det i hvert fald, at de to
hjernehalvdele, venstre- og højre halvdel, samarbejder, idet de deler
overordnede funktioner mellem sig. Venstre hjernehalvdel svarer for de verbale,
sproglige og analytiske funktioner, mens højre hjernehalvdel svarer for det
visuelle, rumlig opfattelse og følelser. Motorisk set er situationen den, at de
motoriske nervebaner fra venstre hjernehalvdel krydser over til og dirigerer
højre kropshalvdel, og højre hjernehalvdel krydser over og dirigerer venstre
kropshalvdel.
Ifølge Hoffmann har de mennesker, der har en bedre
balance mellem den nye og den gamle hjerne, en større empati og oplever sig ikke
som adskilte enkeltindivider, men i højere grad som dele af en større og kærlig
helhed og som samhørige med alle andre levende skabninger. Han mener derfor, at
det er den højre hjernehalvdel, der gør os til mennesker, og at det er via
denne, at mennesker får kontakt til kreativitet og det spirituelle, samtidig
med følelser af kærlighed, glæde og sindsro, samt følelser af enhed og
samhørighed med altets højeste væsen og med alle levende væsener. Vedrørende
udsagnet om, ”at det er den højre hjernehalvdel, der gør os til mennesker
osv.”, mener jeg, at Hoffmann igen gør sig skyldig i en forveksling mellem
årsag og virkning. Højre hjernehalvdel udgør – i principiel lighed med venstre
hjernehalvdel – ’kun’ et interaktivt organ mellem den fysiske organisme og den
bagved værende åndelige personlighedsstruktur.
Begrebet og udtrykket Kundalinirejsning hænger sammen
med klassisk indisk filosofis opfattelse af, hvilke kræfter det er, der
bevirker, at mennesker i form af enkeltsjæle (atman) under dyb meditation kan
få spirituelle oplevelser af højeste lykke og fred og samhørighed med det
supersjælelige (Brahman). Begrebet og ordet Kundalini, som betyder slange,
refererer til urkraften i mennesket, det der i Martinus’ kosmologi svarer til
den seksuelle urkraft, det seksuelle polprincip og den seksuelle
polforvandling. Denne kraft forestiller man sig billedligt som en slange, der
ligger sammenrullet i nervecentret, som har sin beliggenhed i korsbensregionen
i den nedre del af kroppen. Men – og det er det vigtige i denne forbindelse –
der er ikke tale om den fysiske krop, men derimod om det psykiske legeme, også
betegnet som dubletten, finstofkroppen eller koblingslegemet. Sidstnævnte
gennemvæver så at sige den fysiske krop, således at de forskellige kropsdele,
organer og funktioner svarer til hinanden. Ideen og hensigten er nu, under
meditation at vække kundalinikraften (slangen) og få den til gradvist at stige
op gennem rygradens forskellige centrer, hvoraf der i alt er syv, men alle vel
at mærke placeret i det finstoflige legeme. Hensigten er, at få
kundalinikraften til at stige helt op til det højeste center, som befinder sig
i hjernen i det område, der kaldes koglekirtlen (glandola pinealis). Dette møde
opleves subjektivt som en forening af enkeltsjælen (atman) med alsjælen
(Brahman), eller som vi ville sige, som en forening mellem individets
bevidsthed og det guddommelige. Dette møde kan ikke beskrives med ord, men må
opleves, for at man skal have nogen mulighed for eventuelt at kunne forstå,
hvad der er tale om. (11)
11. Se f.eks. artiklerne 2.01. Min vej til Martinus – om de oplevelser, der førte mig frem til
studiet af Martinus’ kosmologi, og 4.06. Er sjælen en hallucination? – om visse hjerneforskeres syn på
fænomenerne bevidsthed og sjæl. – Vedr. den seksuelle polforvandling, se
f.eks. H1-13. Introduktion til ”Den seksuelle polforvandling” – den ’vågne’ og den ’sovende’ seksuelle
’pol’. - Vedr. de syv nervecentrer, som på sanskrit kaldes chakras, så er
disse følgende: 1. Muladhara chakras, som i opstigende rækkefølge er
lokaliseret mellem anus og urinrørets udløb, men vel at mærke
i finstoflegemet, hvilket også gør sig gældende for de følgende
centrer: 2. Swadhistana chakra, 3. Manipura chakra, placeret i navleområdet, 4.
Anahata chakra i hjerteområdet, 5. Visuddha chakra i halsregionen, 6. Ajna
chakra i panden mellem øjenbrynene og lige over næseroden, og 7. Sahasrara
chakra, som er lokaliseret i hjernens koglekirtel (glandola pinealis), men
altså vel at mærke i finstoflegemet. – Vedr- kundalini-kraften, se f.eks. også
artiklen 4.69. Hjernen – den store gåde - naturvidenskabelige analyser
af hjernen og Martinus’ kosmiske analyser af samme.
Men i øvrigt finder denne såkaldte Kundalinirejsning i
virkeligheden også sted i løbet af menneskets psykobiologiske udvikling
(evolution), og det er denne udvikling, Martinus betegner som den seksuelle
polforvandling. Martinus forholder sig dog ikke direkte til de nævnte centrer,
men der er ingen tvivl om, at han gør det indirekte, hvilket turde fremgå af
konteksten i hans kosmologi. Men man vil umiddelbart kunne sammenholde
kundalinikraften, som ligger oplagret i korsbenscentret med urkraftens eller
den seksuelle krafts såkaldt ordinære pol, som for mandens vedkommende er den
maskuline pol og for kvindens vedkommende den feminine pol, og som for både
mandens og kvindens vedkommende er forbundet med det emotionelle polorgan.
Modsat kan den seksuelle krafts såkaldt ekstraordinære og i en vis forstand og
indtil videre ’sovende’ pol sammenlignes med den del af urkraften, der befinder
sig i det højeste center i hjernen og som for mandens vedkommende er den
feminine pol og for kvindens vedkommende den maskuline pol, og som for begges
vedkommende er forbundet med det intellektuelle polorgan. Det er ved de to
polers og polorganers møde, at blandt andet den ovenfor nævnte oplevelse finder
sted, først glimtvis og senere som permanent oplevelse. (12)
12. Se evt. artiklerne H1-09. ”Det seksuelle polprincip” – af Martinus også betegnet som ”skabelsens
rat”, og H1-11. Emotionel og intellektuel seksualisme – om de to grundformer for seksualisme.
Imidlertid fremgår det ikke af det interview i avisen
Information for 28. maj 2010, som mine oplysninger om Erik Hoffmann og hans
forskning baserer sig på, om han har klart for sig, at kundalinikraften ikke
primært har direkte med det fysiske legeme at gøre, men derimod i hovedsagen
med det psykiske legeme. Det sidstnævnte omtales heller ikke direkte, men det
er formentlig underforstået. Derimod forekommer det mig nok så mærkværdigt, at
Erik Hoffmann slet ikke omtaler eller nævner, hvad han forstår ved den
menneskelige personlighed, hvorfor man meget nemt kan få opfattelsen af, at han
identificerer denne med det fysiske legeme og den fysiske bevidsthed. Altså som
om det er disse to sidstnævnte instanser, der så at sige er de afgørende og som
har oplevelserne. Hoffmann nævner derimod de tre bevidsthedsgrader eller
stadier: Den dybe søvn, drømmesøvnen, den vågne tilstand samt den højere
bevidsthed. Den sidstnævnte synes at skulle forstås i lighed med det, Martinus
betegner som kosmisk bevidsthed. Men det må formentlig forstås sådan, at
individet eller personligheden, som oplever disse bevidsthedstilstande, er
implicit indeholdt og forudsat i Hoffmanns betragtninger. Det må man i hvert
fald kunne tillade sig at gå ud fra.
Nu er der selvfølgelig stor forskel på udtalelser, der
er fremsat i et avisinterview, og så f.eks. de dybdegående og detaljerede
analyser af individet og dets personlighed, som man finder i Martinus’
kosmologi. Heri er rollefordelingen mellem det fysiske legeme med dennes
hjerne- og nervesystem og den bagved værende overfysiske psykiske struktur klar
og utvetydig, nemlig i form af det treenige princips tre instanser: Jeget,
bevidstheden og organismen, som også kan betegnes som Jeget, overbevidstheden
og underbevidstheden, og desuden som henholdsvis skaberen-opleveren, skabe- og
oplevelsesevnen og det skabte-oplevede. (13)
13. Se evt.
artiklerne 2.24. Personlighedsbegrebet - historisk, psykologisk og
kosmologisk set, og H1-05. Intuition og personlighed – om forholdet mellem personlighed og
intuition.
For at give læseren en kortfattet oversigt over, hvad
der indenfor rammerne af Martinus’ Kosmologi mere præcist skal forstås ved et
levende væsen, vil det her vedføjede diagram kunne give en god skematisk
oversigt over forholdet mellem de tre hovedinstanser ved det levende væsen,
forstået i begrebets videste forstand som overhovedet alle levende væsener i
såvel mikrokosmos, som i mellemkosmos og makrokosmos. De tre instanser er:
Jeget, overbevidstheden og underbevidstheden, samt disse instansers relation til
det fysiske legeme:
Oversigt over det levende
væsens totale, kosmiske struktur. A svarer til Jeget, B til evighedslegemet, C
til den sjælelige struktur og C’ til den fysiske organisme.
1) kombinationen
A+B+C+C’ = det totale levende væsen i
fysisk fremtræden
2) kombinationen A+B+C
= det totale levende væsen i blot parafysisk/åndelig fremtræden
3) kombinationen B+C+C’ = det totale bevidsthedsapparat eller det
totale udtryk for princippet ”organismen”
4) kombinationen
A+B = overbevidstheden eller
overbevidsthedszonen (OBZ)
5) kombinationen
B+C = ”psyken” eller det totale parafysiske
apparat
6) kombinationen
C+C’
= den komplette underbevidsthedszone (UBZ), alias den psyko-fysiske
organisme
Mellem C og C’ må man i øvrigt tænke sig
koblingslegemet indskudt, altså den struktur, der i begge retninger varetager
forbindelsen mellem den fysiske organisme og den parafysiske struktur.
- Ó Per Bruus-Jensen: ”X” – en komplet indføring i Martinus’
kosmologi, 1, stk. 1.280. – Gengivet med forfatterens tilladelse).
Ovenstående diagram er med andre ord identisk med den
’komplette’ kosmologiske personlighedsmodel, sådan som denne er forelagt i og
med Martinus’ kosmologi. Men dermed er ikke alt sagt om, hvad der indenfor
rammerne af Martinus’ Kosmologi kan og skal og bør forstås ved
personlighedsmodellen eller ”det levende væsen”. Der hører andet og mere til en
fuldstændig forståelse af denne, som f.eks. at det objektive grundlag for det
levende væsens tanker, følelser og handlemønster, kort sagt dets livsoplevelse
i det hele taget, er det psykiske kraftfelt, forkortet betegnet som
P-kraftfeltet. Det er indenfor rammerne eller grænserne af dette, at al
sansning og manifestation foregår, dels når individet befinder sig i den
fysiske verden og dels også, når det opholder sig i den åndelige verden. Dertil
kommer blandt andet også den store og overordnede rolle, som det seksuelle
polprincip og den seksuelle polforvandling kosmisk set spiller for
individet. (14)
14. Vedr. det psykiske kraftfelt, se f.eks.
artiklen H1-27. Tillæg. 3. kapitel: Erkendelseslæren i Martinus’ kosmologi (II). –
Se evt. også artiklen 4.09. Sjæl og legeme – om hjerneforskeres reduktionistiske
opfattelse af relationen mellem ånd og materie.
Vedr. hjerne, bevidsthed og personlighed kan generelt
henvises til Artikler med emner vedr. hjernedebat – Vedr. de
erkendelsesteoretiske aspekter i forholdet mellem hjerne og bevidsthed kan
i øvrigt henvises til følgende relevante artikler her på hjemmesiden:
H1-25. Tillæg. 1. kapitel: Introduktion til erkendelseslæren i Martinus’
kosmologi,
H1-26. Tillæg. 2. kapitel: Erkendelseslæren i Martinus’ kosmologi (I),
H1-27. Tillæg. 3. kapitel: Erkendelseslæren i Martinus’ kosmologi (II),
H1-28. Tillæg. 4. kapitel: Erkendelseslæren i Martinus’ kosmologi (III), og
H1-29. Tillæg. 5. kapitel: Erkendelseslæren i Martinus’ kosmologi (IV).
– Vedr. de såkaldt parapsykologiske eller paranormale
oplevelser, se f.eks. artiklerne 2.01. Min vej til Martinus – om de oplevelser, der førte mig frem til
studiet af Martinus’ kosmologi, og 4.06. Er sjælen en hallucination? – om visse hjerneforskeres syn på
fænomenerne bevidsthed og sjæl.
© Marts 2012. Harry Rasmussen. Revideret af
forfatteren i Marts og April 2012 og igen i Februar 2022
*******************