Kosmologiske lektioner

Kortfattet indføring i

MARTINUS’ KOSMOLOGI

 

Lektion 15: Grundenergiernes navne

(Fortsat fra lektion 14)

 

 

 

1. Instinktenergien

Den første grundenergi i den seksleddede række af grundenergier, er i henhold til Martinus instinktenergien, som i sin neutrale, objektive og dermed principielle natur defineres som evnen til automatfunktion eller selvfunktion, idet dens centrale, funktionelle tendens er dannelsen af netop automatfunktioner. Herved forstås funktioner, der foregår uafhængigt af bevidst koordinering eller viljesindsats. I sin egenskab af specielt sanseevne for Jeget, viser instinktenergien sig primært som evnen til at ane, altså som anelsesevne, hvorved forstås formidlingen af anelsesoplevelser uden præcis forståelse og detaljeret, nuanceret erkendelse. I sin helt elementære form indskrænker anelsesoplevelsen sig til kun at omfatte en uklar, drømmeagtig, fjern og uspecificeret fornemmelse af livsoplevelsens to mest grundlæggende generalkontraster, som kendes under begreberne behag og ubehag. Disse to grundformer for anelsesbevidsthed gør sig i øvrigt især gældende for plantevæsenernes vedkommende, der jo – som vi tidligere har berørt – er repræsentanter for levende væsener på principielt fuldstændig lige fod med alle de øvrige tilværelsesplaners eller naturrigers levende væsener. Alle er i henhold til Martinus i en vis forstand ’mennesker’ på forskellige udviklings- og oplevelsestrin og fremtræder derfor i de ofte vidt forskellige og rigt varierede og nuancerede former for bevidstheds- og organismestrukturer, som Martinus betegner som ”kosmiske håndværk” (Martinus: Logik, 27. kap.).

 

Men instinktenergien har også en anden og nok så vigtig funktion at forvalte, idet den er bærer af og befordrer det levende væsens religiøse sans, som blandt andet giver sig udtryk i en (instinktiv) fornemmelse af og eventuelt overbevisning om en guddoms eller guders og andre åndelige væseners eksistens. Dette gælder især for det primitive, kosmisk bevidstløse og intellektuelt uformuende menneske, på hvis følelsesliv instinktenergien udøver en stor og afgørende indflydelse, specielt ved at formidle den religiøse anelsesbevidsthed. Dette gælder til en vis grad også for dyrets, og naturligvis især for de højerestående dyrs vedkommende, hvis religiøse instinkt i henhold til de kosmiske analyser giver sig udtryk specielt i dyrets dødsangtskrig, hvilket vi skal vende tilbage til i anden sammenhæng.

 

I sin egenskab af manifestationsevne for Jeget betragtet, ytrer instinktenergien sig som en evne til at etablere, opretholde og befordre enhver form for automatfunktioner, psykiske som fysiske, af hvilken grund den også indgår som hovedbestanddel af de stabile kraftcentrer, Martinus betegner som ”talentkerner”, der, som det især senere vil fremgå af lektionerne 64 – 66: Talentkerneprincippet, udgør overordentlig vigtige faktorer for det levende væsens psyko-fysiske organisme og hele livsudfoldelse. Instinktenergiens betydning turde i øvrigt fremgå af, at den blandt andet er ansvarlig for alt, hvad der kommer ind under automatiske organ- og organismefunktioner, lige som den stort set svarer for alt, hvad der kommer ind under begreberne reflekser, vækstbevægelser, vaner, rutiner, virtuositet, traditioner, ceremonier, flokmentalitet, nationalisme, autoritetstro – herunder ikke mindst troen på og tilliden til de religiøse autoriteter – og meget andet og mere.

 

Instinktenergiens kosmiske karakteristik er kortest sagt den, at den altid ytrer sig som det automatiske og dermed ureflekterede moment ved alle former for manifestationer, bevægelsesmanifestationer eller adfærdsmønstre, som enkeltvis eller tilsammen repræsenterer et eller flere individers handlingsliv.

 

Instinktenergiens eller –evnens indflydelse på og betydning for det af eller i naturen befordrede ’adfærdsmønster’, burde næsten være selvindlysende for ethvert nogenlunde velorienteret menneske. Men for fuldstændighedens skyld skal her kort nævnes nogle eksempler på automatisk regulerede naturprocesser, som f.eks. elementarpartiklernes mikrokosmiske og himmellegemernes makrokosmiske automatbevægelser. Desuden planters, dyrs, herunder menneskers, fugles og insekters biologiske og fysiologiske processer, samt de pågældende arters og individers evne til at fungere og være i overensstemmelse med de særlige love, som gælder for deres respektive og kosmisk set midlertidige udviklingstrin.

 

2. Tyngdeenergien

Den anden kosmiske grundenergi, tyngdeenergien, kan hvad selve navnet angår, umiddelbart bidrage til at skabe lidt forvirring eller misforståelse, idet navnet forståeligt nok måske straks leder tanken hen på begrebet tyngdekraften. Til den sidstnævnte har begrebet tyngdeenergien som sådan dog kun indirekte relation, idet det nemlig specielt er denne grundenergi, der er ansvarlig for materieegenskaben ’masse’, som i praksis registreres som vægt eller tyngde, i al fald her på jorden. Men begrebet tyngdeenergien defineres i sin neutrale, objektive og principielle natur som evnen til ekspansion (udvidelse) og destruktion (nedbrydning), hvilke egenskaber især er baggrunden for, at Martinus – med et vist forbehold – karakteriserer den som udtryk for tilværelsens dræbende princip. Situationen er kort den, at overalt, hvor tyngdeenergien er dominerende i manifesterede grundenergikombinationer (stambevægelser), virker disse destruerende og dermed i princippet dræbende på alt, hvad de måtte komme i berøring med. I bevidsthedslivet tegner tyngdeenergien sig for alt, hvad der kommer ind under begreber som vrede, had, hævnfølelse, jalousi, hidsighed, intolerance mm. Forbeholdet gælder, at tyngdeenergien som nævnt også har ’positive’ egenskaber, idet den samtidig udgør den dynamiske kraft i enhver form for manifestation og præstation, og den er i begge tilfælde en absolut nødvendig og uundværlig faktor i livet.

 

3. Følelsesenergien

I direkte modsætning til tyngdeenergien må den tredie grundenergi, følelsesenergien, i sin neutrale, objektive og principielle natur defineres som evnen til kontraktion (sammentrækning) og konstruktion (opbygning), hvorfor Martinus – med et vist forbehold - også karakteriserer den som udtryk for det livgivende princip. Forholdet er nemlig det, at overalt, hvor følelsesenergien er dominerende i de manifesterede grundenergikombinationer, virker den tilbageholdende (hæmmende) og bindende på tyngdeenergiens destruerende og dræbende tendens, hvilket i bedste fald bevirker, at de pågældende grundenergikombinationer (stambevægelser) ikke indvirker direkte destruktivt eller dræbende på omgivelserne. Det kan de til gengæld mere eller mindre direkte gøre, hvor følelsesenergien ikke i tilstrækkelig grad er i stand til at ’hæmme’ eller ’binde’ tyngdenergien. Men desuden kan følelsesenergien være så dominerende i bevidstheden, at den så at sige lukker individet passivt inde i sig selv, f.eks. i selvmedlidenhed og selvopgivelse. Det er en del af baggrunden for, at Martinus kun med forbehold karakteriserer følelsesenergien som livgivende. Det samme er tilsvarende tilfældet med tyngdeenergien, der som nævnt også kun med forbehold kan karakteriseres som dræbende, specielt fordi den netop i kraft af sin særlige natur er tildelt rollen som den ene af de to kontraaktive hovedkomponenter i det levende væsens såkaldte psykiske kraftfelt, som udgøres af et samspil mellem tyngdeenergien og følelsesenergien.

 

© 2014 Harry Rasmussen.

 

(Fortsættes)

Lektion 16: Det psykiske kraftfelt: P-kraftfeltet