Kosmologiske lektioner

Kortfattet indføring i

MARTINUS’ KOSMOLOGI

 

Lektion 44: Introduktion til

”DET SEKSUELLE POLPRINCIP”

- om de to komplementære seksuelle ’poler’

(Fortsat fra Lektion 43)

 

 

En væsentlig hovedfaktor i Martinus’ kosmologi

En absolut hovedfaktor i Martinus' billede af verden er Gud eller Guddommen, som kortest defineres som den første og i sig selv årsagsløse årsag. Det betyder, at Gud eller Guddommen i sig selv er uskabt og som sådan evig eller uendelig eller uden grænser i nogen som helst forstand, altså ubegrænset i både rumlig og tidsmæssig forstand. Guddommen er med andre ord forudsætningen for det såkaldt skabte, hvilket netop vil sige rum og tid, eller rettere kontinuummet rum-tid, og som sådan besidder Guddommen de tre hovedattributter: Almægtig, alvis og alkærlig. Der er i henhold til Martinus imidlertid også tre andre hovedfaktorer, der karakteriserer Guddommen, nemlig at denne udgør en skaber med en evne til at skabe eller frembringe et noget, vel at mærke ikke ud af sig selv men i sit eget evige og uendelige væsen. Som skaber besidder Gud et selv eller et jeg og en dertil knyttet evne til at skabe og opleve, dvs. en skabe- og oplevelsesevne, og som noget skabt eller manifesteret: en organisme, det sidstnævnte i form af det psyko-fysiske verdensalt, hvorigennem Guddommen manifesterer sig og oplever sin egen tilværelse.

 

Det er altså Martinus' geniale iagttagelse, at Guddommen i virkeligheden er udtryk for tre principper i ét eller et såkaldt tre-enigt princip, nemlig som et jeg, en skabe- og oplevelses- evne, og en psykofysisk organisme. En treenig Gud kendes også i den patriarkalske kristendom, men defineres deri som Faderen, Sønnen og Helligånden. Den næste geniale konstatering fra Martinus' side er den, at det levende væsen, herunder mennesket, er "skabt i Guds billede og ligner 'ham'", nemlig primært i sin egenskab af et jeg, en skabe- og oplevelsesevne og en psykofysisk organisme. Altså er 'gudeafkommet' ligeledes udtryk for et tre-enigt princip.

 

Dette forhold er i henhold til Martinus i realiteten udtryk for et af de 8 væsentlige hovedskabeprincipper, der ligger til grund for al skabelse eller manifestation, nemlig "livsenhedsprincippet". Dette princip ligger desuden til grund for det levende væsens personlige individualitet og dets personlige jeg-følelse eller jeg-fornemmelse, ikke at forveksle med egocentricitet. Samme princip har desuden et variant-princip, kaldet "stofenhedsprincippet", som kort og godt indebærer at stoffet eller materien, hvad enten denne er åndelig eller fysisk, altid vil være opbygget af stadig mindre enheder nærmest i det uendelige. I den forstand udgør hvert eneste levende væsen samtidigt en slags guddom i miniformat. At det såkaldt uendelige overhovedet kan gøres endeligt eller opleves som sådant, skyldes i hovedsagen "perspektivprincippet", som netop afgrænser perspektivet opad i makrokosmos og nedad i mikrokosmos. "Perspektivprincippet" er - sammen med "kontrastprincippet" - med andre ord betingelsen og forudsætningen for, at det levende væsen (jeget) i det hele taget er i stand til at kunne opfatte størrelser og proportioner.

 

Den evige Fader-Moder: Gud

Men et nok så vigtigt og væsentligt skabeprincip er det guddommelige skabeprincip, af Martinus også kaldet det seksuelle polprincip, idet det bl.a. også forholder sig sådan, at Guddommen og det levende væsen (sidstnævnte også kaldet "gudesønnen", et udtryk der refererer til begge køn, jævnfør f.eks. med lignelsen om den fortabte søn), eksisterer i hinandens billede ("skabt i Guds billede efter hans lignelse"). Det blev desuden også nævnt, at Guddommen samtidigt udgør højeste eller øverste instans i et kosmisk-organisk forhold, der har karakter af et forældre-barn forhold, idet Gud udgør den primære og højeste repræsentant for forældre- og beskyttelsesprincippet.

 

Vi blev også gjort bekendt med, at dette princip udgør en variant af verdensgenløsningsprincippet, der i praksis blandt andet tilkendegiver sig i form af den guddommelige suggestion, som er den 'hånd', Gud har rakt ud i form af såkaldte verdensgenløsere (f.eks. Moses, Buddha, Jesus, Muhammed, og disses præster og missionærer), for at føre og vejlede individerne gennem visse stadier i den kosmiske involutions- og evolutionsproces, hvor væsenerne ikke selv har evne til at opleve det virkelige livs store eventyr. Det 'eventyr', hvori Gud 'taler' og 'kommunikerer' med hvert enkelt levende væsen i form af det daglige livs fænomener, vilkår, hændelser og forhold.

 

Vedr. "Guds tale til gudesønnen": Se bl.a. LB II, stk. 489-90. LB V, stk. 1671. LB IV, stk. 2088-2130. Logik, kap. 59. – Jf. evt. med artiklen Guds sprog her på hjemmesiden.

 

Religionerne, der er følelsens og troens udtryk, er derfor i det evige forældre-barn forhold udtryk for den guddommelige "Moder", mens videnskaben i det samme forhold er udtryk for den guddommelige "Fader". Som det indirekte ses heraf, er "Fader- og Moderprincippet" i virkeligheden ét, idet Gud i sig selv udgør en forening af disse to principper. Gud er derfor på samme tid både de levende væseners evige Fader og evige Moder. Man burde derfor i bønnen rettelig tiltale Gud med ordene "evige Fader-Moder, Gud!"

 

Det guddommelige Fader-princip er udtryk for Guddommens højeste instans, Jeget, lige som det guddommelige Moder-princip et udtryk for "Moderenergien" dvs. "overbevidstheden", medens "det skabte" eller "underbevidsthedsregionen" med det psykiske kraftfelt og dermed al livsoplevelse, er udtryk for "afkommet" eller "barnet".

 

Som det i hvert fald indirekte vil være fremgået af det netop sagte, er Guds 'dobbelt-position' som evig Fader-Moder, udtryk for et kønsligt forhold, dvs. et forhold mellem det maskuline (fader) princip og det feminine (moder) princip. Gud repræsenterer altså samtidigt begge køn. Begrebet "køn" hedder på latin sexus, som betyder køn eller kønslig. Deraf udtrykkene seksual, seksuel.

 

Eftersom principperne "maskulin", af latin masculinus, af mas: væsen af hankøn, og "feminin", af latin femininum, af femina: væsen af hunkøn, i en vis forstand er principielle om end komplementære modsætninger og dermed 'modpoler' i det indbyrdes forhold, kan dette derfor betegnes som "det seksuelle polprincip". Hvilket netop er, hvad Martinus gør. Men hermed er sagen langt fra afgjort, for den viser sig nemlig ved nærmere eftersyn at være meget omfattende og kompliceret, samtidigt med at det seksuelle emne fra en vis - begrænset - synsvinkel anses for at være delikat og provokerende.

 

Vedr. opfattelsen af religionerne som udtryk for det guddommelige moderprincip og videnskaberne som udtryk for det guddommelige faderprincip, skal det her nævnes, at denne sammenligning ikke er foretaget direkte af Martinus selv, men den fremgår efter min mening implicit af hans syn på sagen. Udtrykket "Fader-Moder" om Gud er heller ikke brugt af Martinus selv, men derimod af hans mangeårige nære medarbejder Mogens Møller (1914-1980). Men også i det tilfælde er tolkningen implicit i overensstemmelse med Martinus’ opfattelse af Gud.

 

Begrebet seksualisme

Det sidstnævnte hænger især sammen med, at seksuallivet primært vedrører det levende væsens, og måske særligt menneskets, mest intime sfære, og med, at menneskets seksuelle udfoldelse helt op til vor egen tid ofte har været omgivet af tabuer og forbud. Men hvorfor nu det, kunne man her spørge? Jo, formodentlig fordi interessen og aktiviteten omkring netop den seksuelle side af livet gennem hele menneskehedens historie har haft en slags førsteprioritet, og denne interesse er blevet mødt med modvilje og moralske restriktioner i puritansk religiøse og borgerlige kredse og samfund, måske særlig i totalitære samfund. Et forhold, der også har gjort og stadig gør sig gældende i såkaldte socialistiske eller kommunistiske samfund, som tilfældet f.eks. var i det tidligere Sovjetunionen og efter en del at dømme stadigvæk blandt andet er i det kommunistiske Kina, i al fald officielt.

 

Denne interessemæssige førsteprioritet for det seksuelle, hænger for menneskets vedkommende givetvis sammen med dets grundlæggende situation som bevidst eller måske snarere selvbevidst væsen. Derudover beror det naturligvis først og fremmest på, at det drejer sig om en primær drift, kønsdriften, hvis funktion er afhængig af kønskirtlernes hormonproduktion, men som tillige er stærkt psykisk betinget. Kønsdriften er i reglen rettet mod det modsatte køn, med det formål gennem samleje eller parring at avle nye individer og dermed sikre artens eller slægtens beståen.

 

Kønsdriften kan dog også have såkaldt anormal retning, så der opstår seksuelle afvigelser, især hos mennesket, som f.eks. homoseksualitet, sadisme, masochisme, sodomi, pædofili og nekrofili. Hos dyr er kønsdriften normalt kun virksom i bestemte brunstperioder, som da totalt dominerer dyrets adfærd. Menneskets kønsdrift er derimod normalt aktiv hele året rundt, og den seksuelle interesse og udfoldelse drejer sig i mange tilfælde ikke længere kun om artens eller slægtens videreførelse, men i nok så høj grad om selve samlejet og den stærkt attråede seksuelle udløsning eller orgasme. Denne betyder normalt både fysisk og psykisk afspænding, men er samtidig enestående ved, at den giver individet den formentlig højeste form for fysisk og psykisk behags- og lystfølelse, der kan grænse til det ekstatiske.

 

Interessen for at få adgang til samleje og til at opnå seksuel udløsning eller orgasme, uden at dette nødvendigvis skulle resultere i befrugtning og graviditet, må have været stor og markant allerede tidligt i menneskets historie, hvilket eksempelvis Moselovene med deres strenge påbud og forbud, kan tages som udtryk for. De kristne kirkefædre, så vel som katolicismen og protestantismen, overtog i øvrigt jødedommens restriktive holdning til seksualiteten, og særlig gennem inkvisitionens opgør med hedenskabets heksetro og trolddomskunst, finder man et stærkt islæt af frygten for seksualismen. Det samme er tilfældet inden for islam, og man kan kort sige, at dette faktisk gælder indenfor alle patriarkalske kulturer op gennem tiden. 

 

Seksualiteten som sakramente

Særlig i den tidlige og middelalderlige kristendom, blev seksualiteten anset for at være djævelens værk, der havde som formål at forføre menneskene til at sætte sig op imod Gud. Det kan bl.a. ses af, at "slangen" i den ældgamle myte om Adam og Eva er identificeret med "djævelen", og "syndefaldet" og "syndsbevidstheden" tolkes, som om det drejer sig om skammen over den nøgenhed, der afslører mandens og kvindens seksualorganer, underforstået deres seksualitet.

 

Vedr. begreberne "Slangen" = Djævelen, Adam, Eva og "syndefaldet", se 1. Mosebog, 2.-3. kap. Myten om Slangen, Djævelen eller Satan, Adam og Eva og syndefaldet er udførligt behandlet af Martinus, bl.a. kortfattet i bogen Logik, kap. 68-70. - Emnet er også behandlet af Per Bruus-Jensen, særlig i bogen "Eksistens og udødelighed.", bd.2, fjerde afsnit, og i bogen "Slangens død". Forlaget Nordisk Impuls 1987. Emnet er som formentlig bekendt desuden behandlet af en del forfattere i tidens løb. Som eksempler herpå kan nævnes Édouard Schuré: De Store Indviede. Et indblik i religionernes hemmelige historie. Oversat efter Les Grands Initiés af Johannes Hohlenberg. Forlaget Kronos. København 1948. - Elaine Pagels: Adam, Eva og Slangen. Moral og seksualitet. Oversat af Lene Sjørup. Forlaget Hekla 1989. Vedr. Martinus’ tolkning af Bibelens mytologi, se evt. også de indledende kapitler i JESUS MENNESKESØNNEN II her på hjemmesiden.

 

Der fandtes dog i oldtiden samfund, som f.eks. det klassiske græske, hvor seksualiteten ligefrem blev betragtet og dyrket som et sakramente, dvs. som et helligt mysterium, der under sin udførelse: samlejet og især orgasmens ekstase, formodedes at bringe deltagerne i direkte kontakt med det guddommelige. Denne opfattelse af seksualiteten som en hellig handling, afspejler sig også i klassisk græsk mytologi og filosofi, hvori begrebet "Eros", af græsk eros: kærlighed, betyder den magt eller kraft, der bragte orden og samhørighed i "Khaos", af græsk chaos: gab, svælg, i græsk mytologi det gabende 'rum' eller 'dyb', hvoraf verden skabtes. Ordet betyder endvidere uorden, forvirring, planløshed.

 

Vedr. opfattelsen af seksualiteten som sakramente, se f.eks.: Gordon Rattray Taylor: Sex historisk set. Oversat af Mogens Boisen. Hans Reitzels Forlag. København 1958.

 

Temaet om "Eros" er særligt behandlet i Platons skrift Symposion, hvori forskellige lærde mennesker er forsamlet til et drikkegilde, og herunder får hver af deltagerne lejlighed til at fremsætte sit syn på den magt og kraft, der bragte - eller bringer - orden og samhørighed i verden. Det er især den tale, komedieskriveren Aristophanes (445-385 f.Kr.) holder for forsamlingen, der har interesse i denne sammenhæng, idet den på flere måder foregriber den opfattelse af "det seksuelle polprincip", som Martinus har fremlagt i form af nogle - i ordets bedste mening - fantastiske og vel nærmest geniale analyser. Aristophanes' tale skal vi vende tilbage til i næste lektion.

 

Det skal allerede her indskydes og nævnes, at det er en af Martinus’ store fortjenester, at han har peget på og gennemanalyseret seksualiteten som en kraft eller energi, der – foruden at være den basale og universale kraft, der styrer verdensaltet - også tjener et andet formål ud over at stå i forplantningens tjeneste. Nemlig det formål, at være individets ’kanal eller ’adgangsvej’ til oplevelsen af det guddommelige alvæsen, Gud. En direkte eller indirekte oplevelse, som forekommer, uanset om individet er bevidst om den virkelige sammenhæng eller ej.

 

Det hænger blandt andet sammen med, at Martinus opdeler seksualitet i to hovedkategorier eller former: 1. den emotionelle seksualisme, som i hovedsagen opleves af enkeltpolede individer, og 2. den intellektuelle seksualisme, som i sin avancerede form kun kan opleves af dobbeltpolede individer. Til primær grund for Martinus’ betragtninger over seksualiteten, ligger den opfattelse at kærlighed og seksualisme er to sider af samme sag, nemlig i begge tilfælde som kilder til den af restriktiv puritanisme så forkætrede nydelse eller i nogle tilfælde nærmest ekstatiske henrykkelse. Dette vil især komme til at fremgå af det senere afsnit om emotionel og intellektuel seksualisme.

 

© 2014 Harry Rasmussen.

 

(Fortsættes)

Lektion 45: Introduktion til

”DET SEKSUELLE POLPRINCIP”