5. En ny
verdensepoke
Det er ifølge Martinus hovedopgaven for den
ny verdensimpuls, at føre menneskene frem til selv at kunne gøre de
iagttagelser og erfaringer, der giver individet indsigt og visdom, så at det
bliver i stand til at få religiøs inspiration af dagliglivets foreteelser og
begivenheder, herunder af naturens liv. Derved bliver livet selv den store
læremester, skole og kirke for dén, der ikke længere kun kan få åndelig
inspiration fra religiøse autoriteter og hellige bøger, og som heller ikke kan
affinde sig med naturvidenskabens materialistiske og ateistiske livs- og
verdensopfattelse. Dermed indvarsler den ny verdensimpuls en helt ny
verdensepoke, som primært vil være præget af, at retten er blevet til magten, i
modsætning til, hvad der var tilfældet i den gamle verdensepoke, hvor magten
var lig med retten.
Men inden udviklingen når så langt, befinder
menneskeheden sig altså i et spændingsfelt mellem de nævnte to verdensepoker,
eller som Martinus siger om det jordiske menneske: "Det er en såret
flygtning mellem to riger". Nemlig dels fordi mennesket ikke længere
helt tilhører dyreriget, hvor moralen lyder, at ”enhver er sig selv nærmest”,
og dels fordi det endnu ikke helt tilhører det rigtige menneskerige, hvor
moralen er, at ”enhver er sin næste nærmest”. Det er dette spændingsfelt, der
er udtrykt ved begreber som "de sidste tider" og "dommedag",
udtryk, som altså står for en ny verdensepokes forudgående fødselsveer, som
er forløbere og bebudere af "den store fødsel" til "kosmisk bevidsthed"
eller "Kristus-bevidsthed". (Læs mere herom i artiklen 2.10. ”Dommedag!” II – om Martinus’ opfattelse
af ”Dommedag”).
© oktober 2012
Harry Rasmussen.
****************