14. Guds vilje – nogle tanker
Som påpeget i
artiklen 2.07. Guds vilje – tanker til overvejelse. Om dogmatik og
ortodoksi kontra fri tanke og forskning, så ligger der en vis risiko i en
ukritisk holdning til opfattelsen af, hvad der er Guds vilje. For det første
kan man jo i øvrigt spørge, hvem der ved, hvad der er Guds vilje, idet dette
forudsætter en form for kommunikation med Gud, som har kunnet og kan fortælle
vedkommende, der mener at kende og forstå Guds hensigter og planer, hvad disse
sidstnævnte består i og går ud på.
Der har til alle tider eksisteret elitært tænkende mennesker, som
har ment at vide overordnet og bedre besked med alt, end det almene menneske,
som i almindelighed er mere optaget af hverdagslivet og dettes vilkår og
problemer. Elitestyring er historisk set et gammelt fænomen, men i nyere tid er
det forekommet i både nazismen og kommunismen. Eliten foregiver selv og menes
også af andre at vide bedst besked med, hvad der tjener menneskene, subsidiært
undersåtterne eller borgerne, bedst. Magten distribueres og demonstreres derfor
i reglen under foregivende af, at magtbesidderne udelukkende har gode hensigter
og vil det bedste og mest gavnlige for alle og alt.
Fundamentalisme eller autoritær totalitarisme forbinder sig
politisk set ofte med et magtapparat, som eliten kan benytte til at
kontrollere, at tilhængerne ikke fraviger den ”rette vej” eller den ”rette
vejledning”. Det har vi set grelle og uhyrlige eksempler på i politiske
ideologier som både nazismen og kommunismen. I den sidstnævnte påstod dens
ophavsmænd ganske vis ikke, at de kendte og forstod Guds hensigter og vilje,
for Gud var for dem et fantom, men til gengæld postulerede de – med Marx,
Engels og Lenin i spidsen – at de forstod de indbyggede lovmæssigheder i den
såkaldte historiske materialisme.
I og med sin kosmologi eller sin lære om verdensaltet og livet,
postulerer Martinus, at han via sine åbenbaringer og sine intuitioner og
kosmiske analyser kender og forstår Guds vilje, herunder forekomsten af den
historiske materialisme. Men det sker i ydmyghed, uselviskhed og kærlighed,
mentale egenskaber, som afviser og viger udenom anvendelsen af enhver form for
magt, den være sig fysisk så vel som psykisk.
Det kan
derfor konstateres, at en af de væsentlige forskelle mellem de politiske
ideologier og Martinus’ kosmologi, er, at mens de førstnævnte mener absolut at
vide, hvad der tjener de ’vildfarne’ og vildledte mennesker bedst, og derfor
etablerer og opretholder et kontrolapparat til at sikre, at forskrifterne
(ideologien) bliver respekteret og overholdt, så er Martinus’ kosmologi en lære
om verdensaltet og de levende væsener, som primært går ud på at påvise, hvilke
kosmiske og psykologiske lovmæssigheder og kræfter, der ligger til grund for den
samfundsmæssige og kulturelle udvikling, der dels er i gang og dels må
forventes fortsat at ville foregå ud i fremtiden Men vel at bemærke foregå
eller ske i henhold til de basale lovmæssigheder, der er indbyggede i selve
tilværelsen, og som altså ikke på nogen måde er opfundet eller dikteret af
mennesker. (Læs evt. artiklen 4.01. Et er et søkort at forstå... om at kunne
navigere i livet ved hjælp af ’søkortet’: Martinus’ kosmologi).
Det er en af de væsentligste grunde til, at der ikke står et
’magtapparat’ bag Martinus’ kosmologi, og til, at der heller aldrig nogensinde
vil kunne gøre det. Magten udgøres alene af livet selv, - eller af Gud om man
vil.
© november 2012 Harry Rasmussen.
****************