24. OM MARTINUS’ KOSMOLOGI I KORTHED
"De er sure!", sagde ræven om rønnebærrene, for han kunne
ikke nå dem! - "Duer ikke!", sagde teologen om Martinus' kosmologi,
for han kunne ikke forstå den! - Teologen mener også, at fordi Martinus'
kosmologi indbefatter karmaloven, så er der dels et etisk problem, fordi denne
i teologens forståelse udelukker næstekærligheden, og dels et moralsk problem,
idet enhver derved bliver sig selv nærmest og "sin egen lykkes smed".
Personligt tror jeg ikke, at den teolog fra Dialogcentret i Aarhus, der her
hentydes til, kan have sat sig særlig grundigt ind i, hvad Martinus' kosmologi
i grunden drejer sig om og går ud på. Eller også har teologen læst Livets Bog,
som Fanden læser Bibelen.
Det er i øvrigt langt fra første gang, at Martinus og hans
kosmologi kritiseres fra teologisk side. Men dette var i øvrigt, hvad Martinus
selv forventede ville ske, i betragtning af, at hans kosmologi i en vis
forstand er et opgør med traditionel teologi og kristendom. Så det bør ikke
overraske nogen - og bør heller ikke afholde nogen fra at give sig i kast med
at læse og studere Martinus livsværk. For nybegyndere kan det anbefales at læse
bogen Logik, som giver et koncentreret overblik over det verdensbillede og de
emner og problemer, Martinus' livsværk omhandler og behandler. Bogen Logik vil
kunne læses via dette link:
http://www.martinus.dk/da/dtt/index.php?bog=70
© maj 2016. Harry Rasmussen.
******************
25. EN POINTERING
Lad mig pointere, at der i og med Martinus' livsværk Det Tredie
Testamente, er tale om en revitalisering af Jesu lære om næstekærligheden, men
vel at bemærke på et moderne, højintellektuelt grundlag. Et grundlag, som er
beregnet på og sigter mod en forening af hele menneskeheden under en fælles
universal kultur, hvori fænomener og begreber som etnicitet, religion og
nationalitet er ombyttet med den fællesmenneskelige indbyrdes næstekærlighed,
den faktor og kraft, der alene vil kunne befri menneskeheden for arven fra
fortidens dyrerige og dettes institutioner og traditioner, som endnu rider
nutidens menneskehed som en mare, i form af fattigdom, rigdom, kapitalistisk
udbytning, sygdomme, fjendskab, had og uforsonlighed, blodige oprør, revolutioner
og ødelæggende krige.
Det lyder måske lidt højtravende, men jeg kan forsikre eventuelle
interesserede om, at Martinus udtrykker sig i letforståelige ord og
velbegrundede begreber. Så ingen bør lade sig afskrække af det store
perspektiv, der er skitseret ovenfor.
© maj 2016. Harry Rasmussen.
******************