I H.C.ANDERSENS LIV
For den diskarnerede H.C.Andersens vedkommende,
må vi i al fald antage at han var
inkarnationsmoden i sommeren 1804, idet han omkring den tid åbenbart
må være blevet så 'mæt', at han ønskede en forandring af den behagelige, men i
længden også noget ensformige koncentration omkring sit eget personlige
erindringsmateriale, sådan som tilfældet er for individet i salighedsriget.
Selvom samtlige erindringer her fremtræder i form af guldkopier, hvis genoplevelse
i henhold til Martinus altid vil være ledsaget af en uudsigelig salighedsfølelse,
så mættes individet på et tidspunkt af disse, og søger uvægerligt imod en slags
kontrast hertil, en situation, som måske tilnærmelsesvis vil kunne sammenlignes
med, at man fra det evindelige sollys søger ind i den svalende skygge. Denne
kontrast eller 'skygge', eksisterer i form af de lovbundne livsvilkår og
forhold, som engagementet med den fysiske verden byder på, og som næppe
nogensinde opleves som udelukkende
behagelig.
Som nævnt må salighedsvæsenet H.C.Andersen være blevet
inkarnationsmodent i løbet af sommeren 1804, idet det i begyndelsen af juli
d.å. lykkedes hans skæbneelement at etablere forbindelse til en befrugtet
ægcelle i livmoderen på den kvinde, der skulle blive hans fremtidige moder.
Hendes navn var Anne Marie Andersdatter (ca.1775-1833), og hun var på
det ovennævnte tidspunkt blevet gjort gravid af sin daværende kæreste, Hans
Andersen (1782-1816). Den i øvrigt for anden gang vordende og da 30-årige
moder, som i forvejen havde en godt 5-årig datter uden for ægteskab - var på
det tidspunkt tjenestepige, og hendes udvalgte var den da 23-årige nævnte
skomagersvend. Parret boede i Odense på Fyn, formentlig hos hver deres arbejdsgiver,
som skik var dengang. Deres officielle forlovelse fandt først sted, da hun var
omkring seks måneder henne i graviditeten, den 5. januar 1805, og de blev gift
en måned senere, nemlig ved kyndelmisse, den 2. februar s.å., to måneder før
sønnens fødsel. Både forlovelsen og vielsen skete i St. Knuds kirke, som
antagelig var brudens sognekirke.
Den 2. april 1805 kl. 1 nat blev sønnen født og samme dag hjemmedøbt og
givet navnet Hans Christian, men hvor hjemmet præcis lå, vides ikke
sikkert, kun at det må have været i St. Hans sogn, for den 15. april blev
drengebarnet fremstillet til dåbs bekræftelse i St. Hans kirke. Først langt
senere, i 1867-68, blev huset på hjørnet af Bangs Boder og Hans Jensensstræde,
udpeget som digterens fødested, men det er ikke lykkedes Andersen-forskningen
at dokumentere og verificere dette med sikkerhed. (3)
Derimod ved man, at faderen i november 1805 indsendte en skriftlig ansøgning
til Odense Magistrat om tilladelse til at arbejde som friskomager, hvilket blev
ham bevilget i januar 1806. Først på det tidspunkt er forældrene med deres to
børn flyttet sammen, og de bor da i gaden Holsedore. (4)
H. C. Andersens Hus
på hjørnet af Hans Jensensstræde og
Bangs Boder. Fotografiet er taget 190 år efter Andersens fødsel, og viser
derfor ikke så tydeligt, at huset oprindeligt hørte til i et fattigkvarter.
Ifølge en usikker mundtlig tradition fødtes digteren her 2. april 1805. Huset
blev købt af Odense Kommune og indviet til museum 1908. – (Privatfoto
1995).
Herover ses Hans
Jensensstræde fra nord mod Rams Herred. H.C.Andersens Hus er beliggende i
billedets højre side efter det gule hus med det røde tegltag. Flere af husene
er formentlig fra H.C.Andersens tid, men selve strædet er senere blevet udvidet
(i billedets venstre side), så der nu mere er tale om en gade, end et egentligt
stræde. – (Privatfoto 1995).
Odense Slot med
Kongens Have med St. Hans Kirke til venstre, hvor H.C.Andersen blev fremstillet
til dåbsbekræftelse den 15. april 1805.
(Privatfoto 1995).
Odense St. Hans
Kirke, Nørregade, hvor H.C.Andersens hjemmedåb blev bekræftet tretten dage
efter hans fødsel. Kirken er fra middelalderen og var oprindelig klosterkirke for Johanniter-ordenen. Den er blevet
om- og tilbygget og udvidet i tidens løb. Blandt det interessante ved kirken
er, at den som den eneste kirke i Danmark har en udvendig prædikestol, som jævnlig er blevet benyttet
helt op i nutiden. I eventyret ”Rejsekammeraten” (1835) nævner Andersen ”den
gamle kirke, hvor han, som lille barn, var døbt, hvor han hver søndag med sin
gamle fader havde været i kirke og sunget sin salme; da så han højt oppe i et
af hullerne i tårnet kirke-nissen stå med sin lille røde, spidse hue, han
skyggede for sit ansigt med den bøjede arm, da ellers solen skar ham i øjnene. Johannes nikkede farvel til ham, og den
lille nisse svingede sin røde hue, lagde hånden på hjertet og kyssede mange
gange på fingrene, for at vise, hvor godt han ønskede ham det, og at han ret
måtte gøre en lykkelig rejse.” -
(Privatfoto 1995).
Interiør fra Odense
St. Hans Kirke med altertavlen fra 1717 i baggrunden og døbefonten i sten i
forgrunden. Den blev der dog ikke brug for i H.C.Andersens tilfælde, idet han
som nævnt var blevet hjemmedøbt umiddelbart efter fødslen, og kun blev
fremstillet til dåbsbekræftelse i kirken. - (Privatfoto 1995).
Men allerede fem måneder senere, er forældre
og børn flyttet til det nærliggende Klaregade, hvor de bor i et år, nemlig til
omkring maj 1807. Da flytter familien til lejligheden i dét hus i
Munkemøllestræde, som H.C.Andersen altid siden kom til at betragte som sit
barndomshjem, og det er dette sted, han omtaler i sine selvbiografier og i sit
forfatterskab. Han var da lige godt 2 år og søsteren 6 1/2 år. Det er fra den
tid, hans tidligste erindringer stammer, og det er derfor disse, der har gjort,
at han i selvbiografierne og forfatterskabet har kunnet fortælle om sine
tidligste barneår. Gaden eller strædet, familien boede i, lå - og ligger stadig
- tæt ved St. Knuds Kirke, og i sin nordlige ende munder den ud i Torvet
Klingenberg, og dens sydlige ende går ned til Munke Mølle ved Odense Å, som
dengang lå for enden af strædet. På dette sted var Åen endnu på den tid todelt,
og mellem de to åløb lå Munkemose, som man passerede via en vej, der i den
nordlige ende var forbundet med Munkemøllestræde ved en bro, og i den sydlige
ende med en bro, der førte over til Nonnebakken og Hunderupvej.
Odense St. Knuds Kirke, som er beliggende ved
torvet Flakhaven og Klingenberg. Til venstre ses en lille del af Rådhusets mur.
Mellem denne og bagenden af kirken ses nogle træer, som hører til den nuværende
H.C.Andersens Have, der løber helt ned til Odense Å. (Privatfoto 1995).
Fotografi
af H. C. Andersens barndomshjem i Munkemøllestræde i Odense. Den
miniature-lejlighed, familien Andersen beboede, lå bag de to vinduer til højre
i det aflange hus. Det var bag disse
vinduer, at Andersens fader havde sit skomagerværksted fra omkr. juli 1807 og
til sin død i 1816. Ifølge Andersen hængte der et skilt over indgangsdøren, på
hvilket der stod: Hans Andersen Friskomager. – (Privatfoto 1995).
Mindetavlen for H.C.Andersen er opsat på den
nordre gavlmur til Andersens barndomshjem. Teksten på tavlen lyder: ”Til dette
Hus knytter sig Digteren H.C.Andersens kjæreste Barndomsminder. Odense Kommune
satte denne Sten Den 2den April 1875, Digterens 70-Aarige Fødselsdag.”
(Privatfoto 1995).
Det en-længede, lavloftede bindingsværkshus, hvortil familien flyttede
omkring maj 1807, var opdelt i tre små lejligheder, betegnet som henholdsvis
litra A, B og C, og det var i litra C, at familien Andersen kom til at bo.
Lejligheden rummede en lille stue med alkove og et endnu mindre køkken med
ildsted. Fra køkkenet var der adgang til loftet via en stige, og uden for
køkkenet lå en mindre gårdsplads med et udhus, hvori der var lokum og
brændselsrum. Familien delte indgangsdør og entré, kaldet gang, med familien i
litra B, en handskemagersvend med kone og en hel del børn. I selvbiografien "Mit
Livs Eventyr" , har Andersen givet en fin beskrivelse af, hvordan barndomshjemmet
var indrettet:
Een eneste lille stue,
der næsten var opfyldt med skomagerværkstedet, sengen og den slagbænk, hvori
jeg sov, var barndomshjemmet, men væggene var behængte med billeder, på
dragkisten stod smukke kopper, glas og nipserier og henne over værkstedet, ved
vinduet, var en hylde med bøger og viser. I det lille køkken hang over
madskabet tinrækken fuldt af tallerkener, det lille rum syntes mig stort og
rigt, døren selv, der i fyldingen stod malet med landskab, var mig dengang lige
så betydende som nu et helt billedgalleri!
Fra køkkenet
kom man ad en stige op på loftet, hvor der i tagrenden, mellem vort og naboens
hus stod en kasse jord med purløg og persille, min moders hele have; i mit
eventyr: Snedronningen blomstrer den endnu. (5)
Interiør fra den ”eneste lille stue” i H.C.Andersens
barndomshjem i Munkemøllestræde i Odense. Døren til højre fører ud til det
endnu mindre køkken, hvorfra en trappestige førte op til loftet, hvor moderen
havde sin lille urtehave i en kasse mellem huset og nabohuset. Billederne på
væggene er dog ikke original
ophængning, selv om oliemaleriet er et amatørmaleri af St. Knuds Kirke ved
Klingenberg fra første halvdel af 1800-tallet. Kakkelovnen, som den besøgende
dame læner sig op ad, er heller ikke den oprindelige, men formentlig af samme
type, som den Andersen kendte i sin barndom. (Privatfoto 1995).
Interiør fra det diminutive køkken
i H.C.Andersens barndomshjem, hvorfra en dør fører ud til baggården eller
baghaven, hvor der var lokum og brændselsskur. Den berømte stige op til loftet
må have stået til højre i billedet, idet køkkenvæggen også er husets ene
gavlvæg, der her støder op mod gavlen til det nabohus, der lå der dengang.
(Privatfoto 1995).
Men det er altså strengt taget lidt misvisende, når Andersen i sine
selvbiografier efterlader læseren med indtrykket af, at det er i det netop
beskrevne barndomshjem, han blev født. Han har dog formentlig været i god tro
og ment, at fødestedet har været i huset i Munkemøllestræde, hans lille
"paradis". Herom hedder det i al fald i Mit Livs Eventyr:
1805 levede i Odense
i en lille, fattig stue et nygift par, der holdt uendeligt meget af hinanden,
en ung skomager med sin kone, han, næppe to og tyve år, et forunderligt begavet
menneske, en ægte poetisk natur, hun, nogle år ældre, uvidende om verden og livet,
men fuld af hjerte. Nylig var manden bleven "frimester" og havde selv
tømret sammen sit skomagerværksted og sin brudeseng; til denne havde han brugt
træ-stilladset, der kort forud havde båret ligkisten med en afdød grev Trampe,
som lå udstillet på parade; de sorte klædes lister, der siden endnu altid sad
på sengestedet, var en erindring herom. I stedet for det grevelige lig, omgivet
af flor og kandelabrer, lå her den anden april 1805, et levende, grædende barn,
det var mig Hans Christian Andersen. (6)
Illustration til
eventyret Snedronningen, tegnet af Vilhelm Pedersen til den første tyske
udgave af H.C.Andersens Samlede Eventyr, Leipzig 1846.
Interiør fra H.
C. Andersens barndomshjem i Munkemøllestræde. Det var ved væggen med de to
2-fags vinduer ud mod gaden, at Hans Andersen havde sit skomagerværksted, og i
denne lille, trange stue at Hans Christian voksede op i årene 1807 – 1819.
Imidlertid var faderen død den 26. april 1816, hvorefter moderen var enke til
hun 8. juli 1818 giftede sig med friskomager Niels Jørgensen Gundersen. Den
18.april 1819 blev Hans Christian konfirmeret i St. Knuds Kirke og to dage
senere, den 20. april, flyttede den lille familie til en lejlighed i et hus på
den modsatte side af Munkemøllestræde og nærmere Odense Å. (Privatfoto 1995).
Bortset fra nogle åbenlyse kronologiske unøjagtigheder
i skildringen af forløbet af forældrenes ægteskab og bosætning i forhold til
sønnens fødsel, og fra, at søsteren helt savnes i sammenhængen, så berører
Andersen her et andet grundtema i sin livsanskuelse og i sit forfatterskab. Det
drejer sig om greve-temaet. En greve er jo normalt en socialt højtplaceret,
fornem person af adelig afstamning, men for H.C.Andersen betød dette
afstamningen fra den åndelige adel, som individet kvalificerer sig til ved
egen fortjeneste. Det hændte lejlighedsvis, at Andersens moder mildt bebrejdede
og irettesatte sin lille søn, når der var et eller andet, han var utilfreds
med. Herom hedder det i "Mit Livs Eventyr":
Jeg var eneste barn og blev i høj grad
forkælet, men høre måtte jeg det af min moder, at jeg var ganske anderledes
lykkelig, end hun havde været, jeg havde det som et grevebarn! - [...] (7)
Denne tekst kan
sammenholdes med, hvad Andersen noget senere fortæller om sin skolegang som
5-årig i Fedder Carstens' Drengeskole, som imidlertid også havde en enkelt og
omtrent jævnaldrende pige som elev. Denne lille pige, der var jøde ligesom de
øvrige børn i skolen, var meget fornuftig og tænkte allerede på sin fremtid,
hvor hun håbede på at få en god tjenesteplads, som f.eks. mejerske på en stor
herregård:
"Det skal
du blive på mit slot, når jeg bliver fornem! sagde jeg, og hun lo ad mig og
sagde, at jeg var en fattig dreng. En dag havde jeg tegnet noget, som jeg
kaldte mit slot og forsikrede hende ved den lejlighed, at jeg var et
forbyttet, meget fornemt barn, og at Guds engle kom og talte med mig; [...] (8)
I den forbindelse
kommer man uvilkårligt til at tænke på Andersens delvis selvbiografiske eventyr
om den forbyttede og uglesete svaneunge, "Den grimme ælling",
1844, der er født og vokser op under sin 'stand' i andegården, men som efter
diverse genvordigheder siden hen kommer til erkendelse af sin egen herkomst som
en kongelig fugl. Den grundlæggende idé hertil, har digteren formentlig
oprindelig fået, da han i 1825 skrev digtet "Sjælen", som
tydeligvis især er inspireret af "Til Sjælen. En Ode", ca.
1775, forfattet af kollegaen, Johannes Ewald (1743-81). Denne menes igen
at have fået ideen til sit digt om ørneungen, der er faldet ud af sin rede oppe
på den skyhøje klippetinde, og er endt nede i den dybe, mørke dal, fra den
nyplatoniske myte om sjælen. Denne myte har vi tidligere omtalt, og den går
kort fortalt ud på, at sjælen er (synde)faldet fra sit oprindelige lyshjem,
sit "Elysium" eller "Paradis", og har ladet sig involvere
og engagere med den fysiske materies verden i en sådan grad, at den
midlertidigt har mistet erindringen om sit høje tilhørsforhold til sit
guddommelige ophav.
Men under opholdet under den fysiske verdens ofte barske forhold og
livsvilkår, vækkes efterhånden hos sjælen anelsen om og længslen efter at
vende tilbage til sit egentlige hjem, som derefter bliver målet for dens higen
og stræben, og før eller siden lykkes det sjælen at kvalificere sig til at
kunne genfinde og genvinde sit "Elysium". - Som det måske
umiddelbart fremgår af den nyplatoniske myte om sjælens skæbne, er denne i
principiel overensstemmelse med lignelsen om den fortabte søn, og denne er så
vel som den nyplatoniske myte igen i principiel overensstemmelse med Martinus'
skildring af det levende væsens indvikling i og udvikling af materien. (9)
Illustration til eventyret Den grimme ælling,
1842. Tegning af Vilhelm Pedersen.
Bagsiden
af H.C.Andersens barndomshjem i Munkemøllestræde.
Døren til højre i billedet fører ind til det lille køkken, hvis eneste vindue
ses ved siden af køkkendøren. I hækken, der vokser op ad nabohusets endevæg ,
som kun lige akkurat anes foroven i billedet, er indsat en mindetavle, som
oplyser at det må have været omtrent på dette sted, at den lille Hans Christian
havde sin egen lille ”have” i form af
en stikkelsbærbusk. En sådan er plantet
lige under tavlen. (Privatfoto 1995).
Om sin fader fortæller Andersen, at denne de
første dage efter fødslen sad ved barselssengen og læste højt for moderen af
Holbergs komedier, medens den nyfødte skreg himmelhøjt:
[...] "Vil
du sove, eller rolig høre efter!" har man fortalt mig, at han i spøg har
sagt, men jeg vedblev med at være en skrighals, og som en sådan skal jeg især
have vist mig i kirken, da jeg blev døbt, hvorover præsten, der senere af min
moder omtaltes som en meget ærgerlig mand, sagde: "den unge skriger jo som
en kat!" hvilke ord hun aldrig kunne glemme ham; en fattig fransk emigrant
Gomard, som stod fadder til mig, trøstede hende imidlertid med, at jo
højere jeg som barn skreg, des smukkere ville jeg synge, når jeg blev ældre.
(10)
Faderen, Hans Andersen, holdt i det hele taget meget af at læse, og ikke
mindst af at læse højt for kone og barn. Digteren fortæller, at faderen især
holdt af at læse højt af Holbergs komedier og af eventyrbogen "Tusind
og een nat", hvor det i sidstnævnte især var eventyret om "Aladdin
og den forunderlige lampe", der gjorde så stærkt indtryk på drengen,
at han efterhånden kom til at identificere sig selv med Aladdin-skikkelsen og
-myten resten af sit liv. Faderen måtte imidlertid også læse højt af den tyske
romanforfatter Lafontaines "Den særsindede", som moderen især
holdt meget af. Hun havde derimod vanskeligt ved at se det morsomme ved
Holbergs underfundige og satiriske komedier. For sig selv læste faderen
desuden værker af William Shakespeare, ligesom han skrev satiriske småvers,
når inspirationen var over ham og lejligheden bød sig. (11)
Når det drejede sig om religiøse spørgsmål og holdningen til religion i
det hele taget, men især i forholdet til Bibelens og kristendommens autoritet,
erklærede Hans Andersen sig som fritænker. Han var som sådan en typisk repræsentant
for sin tids tro på fornuftens herredømme, og så derfor med stor sympati på
toneangivende kredses oplysningsbestræbelser. Dette viste han dels ved en
kritisk holdning til de ortodokse kristne dogmer, som han ikke kunne forlige
sig med, og dels gennem sin foragt for den almindeligt udbredte hedensk
inspirerede overtro, der også var i tiden. Så vidt det kan skønnes, satte han
desuden kun nødtvungent sine ben i en kirke.
Men især holdt han meget af sin lille søn, som han brugte en stor del af
sin fritid til at lave legetøj og tegne billeder til. I sit syn på opdragelse
var Hans Andersen inspireret af sin tids nye ideer om børns opdragelse i
frihed, som gik ud på, at de skulle lære gennem egne iagttagelser og
erfaringer. Han lod derfor stort set altid drengen få sin vilje, og gjorde sin
kone klart, at sønnen aldrig måtte sættes til noget, som han ikke selv ville og
havde lyst til. Måske derfor ikke så uforståeligt, når hun angiveligt en gang
imellem syntes, at drengen var lidt for kræsen og krævende, og at hun derfor
benyttede lejligheden - formentlig når faderen ikke var til stede! - til at bebrejde
ham hans urimelige forlangender. (12)
Moderen, Anne Marie, var sin mands modsætning på flere måder, men ikke mindst i holdningen til religion,
tro og overtro. Hun var dybt forankret i en fromt-naiv, pietistisk inspireret
kristentro, som dog havde et stærkt islæt af tidens udbredte overtro. Deri så
hun ikke noget modsætningsforhold. Hun overholdt med glæde de kristne
højtider, gik i kirke om søndagen og jævnligt til alters. Hun havde aldrig
lært at læse eller skrive, var udadvendt, aktiv og flittig, passede sit hjem og
sit arbejde som vaskerkone. Dertil var hun en omsorgsfuld og kærlig moder for
sin søn, som hun forsøgte at opdrage i den kristne tro, dels ved at tage ham
med i kirke, og ved daglig at bede Fadervor med ham, og ikke mindst ved at
synge en række af de gamle salmer, som hun holdt meget af og kunne udenad. Men
samtidig påvirkede hun sønnens levende fantasi med sin stærke tro på varsler,
spådomme, spøgelser, gengangere, trolde, nisser og andre overnaturlige
fænomener, så at den både fysisk og psykisk sarte og ængstelige dreng ofte blev
bange og skrækslagen og gemte sig bag moderens skørter, under spisebordet
eller bag alkovesengens forhæng. (13)
Her er netop tale om et eksempel på, at
barnet - hvilket vil sige det reinkarnerende individ - fortsat er i vane med at
opleve sin omverden på den åndelige verdens præmisser. Her er individets
oplevelse og erfaring jo primært den, at den parafysiske (åndelige) materie
prompte former sig efter individets vilje, ønsker og begær, eller efter dets
tanker og forestillinger. Men ved mødet med den fysiske verdens endnu uforståelige
naturlovsbundne fænomener og begivenheder, får denne åndelige bevidsthedsindstilling
karakter af såkaldt fantasi, og denne giver sig lige så vel positive
som negative udtryk. Når Andersen f.eks. siger om sit i det virkelige liv
temmelig beskedne barndomshjem, at det i hans barneopfattelse var bedre end
noget stort og fornemt slot, så er der tale om positiv fantasi. Det er der
også, når han forestiller sig at være et fornemt forbyttet barn, en adelig
eller kongelig person, hvis sande oprindelse med tiden vil blive afsløret. Her
er tilmed tale om en instinktiv eller intuitiv anelse om individets virkelige
identitet, nemlig som afkom, "gudesøn" eller "kongesøn" af
Guddommen eller "Kongen".
Men når den selvsamme fantasievne eller -kraft udmaler sig den prosaiske
virkeligheds fænomener og hændelser som udtryk for dæmoniske væseners
skræmmende huseren, så er der tale om negativ fantasi. Også selvom denne form
for fantasi grunder sig på et fortidigt udviklingsstadium i menneskehedens
historie, nemlig naturmenneskets forestilling om altings besjælethed i form af
gode og onde ånders eksistens og indvirkning på tilværelsen (animisme), og er
altså dermed samtidig udtryk for et repetitionsstadium i barnets (individets)
udvikling. Det er denne animistiske udviklingsfase, Andersen i virkeligheden
befinder sig i, når han beskriver sin tidligste barndoms overtroiske
forestillingsverden som fuld af magiske kræfter, ånder, spøgelser, gengangere,
hekse, trolde og nisser. Som man vil se, er det også eventyrets verden eller
univers.
Vi skal senere se på, at H.C.Andersen i
begyndelsen af sin forfatterkarriere, dvs. i perioden 1822-32, hovedsagelig
interesserede sig for historisk stof, særlig med henblik på en planlagt roman,
som foregår i tiden omkring Grevens Fejde (1534-36). Desuden havde han
planer om et historisk drama fra en lidt senere tidsperiode, og det skulle
handle om Dina Vinhofers (ca.1620-51), en dansk kvinde, der udspredte
rygter om, at Corfitz Ulfeldt ville myrde Frederik III. Ulfeldt blev frifundet
for anklagen, men den kun ca. 30-årige Dina Vinhofers blev dømt for falsk
anklage og henrettet.
Men da Andersen i 1829 opholdt sig på Fyn for bl.a. at finde
lokalhistorisk stof til sin roman, og da hørte om de spanske hjælpetroppers
ophold i landet i 1808, fremkaldte det erindringer fra hans egen tidlige
barndom, hvor han netop havde mødt nogle af disse soldater i sin fødeby, og
tilmed set en af dem blive henrettet på "Heden" lidt syd for Odense.
Dette gav ham ideen til en roman fra hans egen barndomstid: "hvor
begivenheden selv står som et underligt broget drømmebillede fra min barndom,
nemlig spaniernes ophold i Fyn; hvem ved hvad der kan blive deraf.",
sådan som han skriver i et brev til vennen Edvard Collin 28.juli 1830. (14)
Romanen blev der nu ikke noget af i første omgang, men derimod skrev han
omkring 1833 et skuespil i to
afdelinger over samme emne: "Spanierne i Odense" og "Fem
og tyve år derefter", som blev samlet under fællestitlen "Skilles
og mødes". På den tid var han også på sin tidligere ovenfor nævnte
første store udenlandsrejse, som gik via Tyskland og Frankrig til Italien og
tilbage igen et års tid senere. Da havde han definitivt opgivet sin historiske
roman, og koncentrerede sig herefter stort set kun om litterære arbejder, der
hentede sit stof i samtiden eller den umiddelbare fortid. Imidlertid fortsatte
han endnu i 1831-32 med at arbejde på sin historiske, men samtidig delvis
selvbiografiske roman "Christian den Andens dværg", og denne
indleder han med følgende interessante og i denne sammenhæng relevante og
væsentlige betragtninger, som i øvrigt indirekte bekræfter, at Andersen - i al
fald i princippet - også gik ind for repetitionstanken:
Barndommen er
dog vor erindrings paradis, der er alt betydningsfuldt og stort, og hjertet
tror uden at kunne begribe: et dårligt træsnit, et plumpt udskåret billede, har
os da tit en værd, som vi siden ikke skænker det langt fuldkomnere mesterværk;
den snævre krog i stuen bliver os en stor, herlig selskabs sal; fire nøgne,
tørre pinde vi stikke ned i jorden er os den dejligste have med æbler og
kirsebær. I hvor snurrige end enkelte ting da er, forekommer det os dog aldrig,
som ældre, at denne barne-alder er
komisk, at det er så latterlig, denne uvidenhed, denne fromme følelse, at tro
uden at begribe; derimod når vi i historien ser hen til middelalderens skikke,
faste og hele leven og virken, er os dette så naragtigt, så egnet for den komiske muse; og dog er de begge underligt
beslægtede.
Det poetiske afbillede
af en svunden menneskealder, ligger os ikke således i hjertet, som erindringen
om barndommen, hin er så fjern, denne så nær, vore følelser og tanker er så
ganske udsprungne af denne. Det er just det store herlige ved poesien at den
gør vort hjerte til barnets hjerte for den hele verden, den skænker os i vor
sjæl, en levealder der strækker sig fra de ældste kosmogoniske myter til
nutidens vekslende begivenheder, den lader os se det store livets drama som var
det erindringen om vor egen svundne barndom.
Meget af hvad der er sket med os medens vi
vare små, har de ældre så levende, eller så tit fortalt os, at vi tror at
erindre det selv, således er det også at poesien moderligt fortæller os, så at vi, i det mindste under
fortællingen, synes at opleve det hele. (15)
For H.C.Andersen repræsenterede faderen
intellektet, vantroen og oplysningen, medens moderen repræsenterede følelsen,
troen og overtroen, og i en atmosfære af holdningsmæssig splittelse mellem
faderen og moderen, voksede drengen op, og lod sig naturligt nok påvirke af
begge forældre. I sin barndom, var han mest påvirket af moderens holdninger og
synspunkter, men som ung tilsluttede han sig i højere grad faderens og den
rationalistiske kristendomsundervisnings kritiske syn på religionen. Men
medens det sidstnævnte lå på det bevidste plan i hans bevidsthed, så lå
moderens påvirkninger på det ubevidste plan, og derfra øvede det altid en
større eller mindre indflydelse på hans bevidsthedsliv, og dermed på hans
livs- og verdensanskuelse og på hans skabende virksomhed som digter eller
forfatter.
H.C.Andersen forsøgte hele sit liv at forene disse modsætninger i sit
sind, og det lykkedes ham da også i sine lykkeligste og mest inspirerede
øjeblikke. Men til andre tider gjorde splittelsen sig gældende, og i disse
perioder kom han til at fremtræde som et menneske og en forfatter, hos hvem
sindet pendulagtigt svingede mellem tro og vantro, overbevisning og tvivl,
optimisme og pessimisme. Denne situation gjorde sig gældende, lige indtil hans
seneste dage, og den giver sig også udtryk helt frem til hans seneste
værker.
Moderens indflydelse blev forstærket af forskellige indtryk og
oplevelser, som den fantasifulde og frygtsomme dreng kom ud for i sine tidligste
barneår. Sammen med forældrene var han engang på besøg hos en familie, hvor
manden var portner ved Odense Tugthus, et sted som den lille Hans Christian
frygtede mere end noget andet, for han havde ofte på afstand hørt, når de
indsatte kvinder og mænd sang deres lystige og frivole viser, medens de
arbejdede, tit til sent ud på aftenen. Under besøget var der to fanger til at
servere maden, hvilket gjorde lille Hans Christian så underligt stemt, at han
slet ikke kunne spise noget, ikke engang den søde dessert. I en spændingsfyldt
blanding af angst og forundring, følte og fantaserede han sig til, at han var
trådt ind i "Røverhistoriernes slot." Udenfor var det råt
vejr, og regnen piskede ned, så da familien senere på aftenen gik hjem, og
faderen bar ham på armen, forstærkedes det dramatiske indtryk af den skumle
"røverborg" af vejrliget. (16)
I
det hele taget spillede dramatiske ydre naturforhold og -hændelser, som
forbandt sig med sindets følelser og fantasier, en stor rolle i 1800-tallets romantiske
periode, som drengen Hans Christian voksede op i og med, og som han i øvrigt
selv blev en væsentlig del af som forfatter. I romantikken søgte man bort fra
den nærværende virkelighed og blandt andet tilbage i tiden, særlig til den
klassiske oldtid, der blev opfattet som en "guldalder", hvor
"himlen var på jorden". Men man søgte samtidig tilbage til
barndommen, som man mente repræsenterede et tilsvarende tidligere udviklingsstadium
i menneskehedens historie. Bag denne opfattelse lå den tanke, at menneskeheden
principielt gennemlever præcis samme udviklingsforløb og -faser, som det
enkelte menneske: barndom, ungdom, manddom og alderdom. Barndommen blev identificeret
med den nævnte "guldalder", og for den voksne blev erindringerne om
barndomstidens - og dermed af den klassiske "guldaldertid"s -
oplevelser og erfaringer, derfor poetisk set identiske med kostelige skatte fra
bevidsthedsdybets "Aladdin-hule". Disse skatte i form af de ideer,
som indsigt i livsmysteriet er ensbetydende med, kunne i særlig grad hentes
'op' af det særligt begavede, men ufordærvede individ, nemlig det umiddelbare
geni med barnesindet. Dette har Andersen givet et smukt udtryk for i romanen "At
være eller ikke være", 1857, hvor han i slutkapitlet, Den nye
Aladdin, gør en slags status og bl.a. skriver:
[...] Til
virkelighed var blevet, hvad han engang drømte om som barn, at han som Aladdin
steg ned i hulen, hvor tusinde skatte og skinnende frugter næsten blændede ham;
men han fandt den forunderlige lampe, og da han kom hjem med den, var det -
hans moders Bibel.
Ja, tilvisse!
som en ny Aladdin var han steget ned i videnskabens hule, for mellem
dens vidunderlige frugter at finde livets lampe, og han holdt - sin moders
gamle Bibel, ikke dens legeme, men dens guddommelige sjæl!
Med det
genvakte barnesind, der ubevidst holder sig til troen, bliver videnskaben en
forherligelse af Guds almagt, visdom og godhed. Lovene i naturen, Guds tanker,
dem lod Gud i nåde den menneskelige ånd i meget udfinde; men kærlighedens love
i åndens rige når videnskaben ikke op til. På jorden mægter vi kun at gribe,
hvad jordens er, i åndens det højere har vi kun håbet og troen. (17)
Det, Andersen sigter til, når han i citatet taler om "videnskabens
hule", er sin egen ungdomstid, hvor han under indflydelse af
latinskoletidens rationalistiske kristendomsundervisning mente, at
tilværelsen var rationelt og naturvidenskabeligt forklarlig, og livet nærmest
identisk med en slags højere skoleundervisning. Det gjaldt da om at kunne sine
'lektier' og dermed kvalificere sig intellektuelt til, at blive rykket op i
stadig højere 'klasser' i Universets store "universitet". Det gjaldt
altså mere om "frelse" gennem personlig viden og indsigt, etik og
moral, end om håbet om frelsen ved Guds kærlighed og nåde, sådan som Andersen
senere i livet hældede til opfattelsen af. Det, han i virkeligheden mener
hermed, er håbet om frelsen fra tvivlen på troen på sjælens og dermed den individuelle
personligheds udødelighed og evige liv i Guds Rige. Det sidstnævnte
forstået som den virkelige tilværelse bag 'døden's og de
illusoriske opfattelsers falske 'slør', en tilværelse, som faktisk findes her
og nu, for de mennesker, der er kvalificerede til at leve og opleve det.
I
sin manddomsalder mente Andersen, at det overvejende intellektuelle menneske
er for stolt og selvrådigt, eller - som "troldmandens lærling" - for
dristigt og for overbevist om sin egen kunnen eller formåen, til virkelig at
fatte sin egen rolle i sammenhængen. Det har derfor gjort sig selv til
"gud" og dermed detroniseret den rigtige Gud og gjort denne til en
"fiktion", ligesom det har reduceret fænomenerne ånd og sjæl, og
begreber som udødelighed og evigt liv, til illusoriske bifænomener ved den
fysiske materie. Et sådant menneske er kort og godt blevet ateist og
materialist. En situation, som vel at mærke i det lange løb bliver lidelsesfuld
og uudholdelig, primært fordi den materialistiske livs- og verdensopfattelse er
i uoverensstemmelse med den sande virkelighed, og derfor medfører uheldige og
uhensigtsmæssige dispositioner og handlinger, som i medfør af loven for skæbne
på et tidspunkt virker tilbage på individet selv.
Frelsen eller udfrielsen fra denne situation eller tilstand, så Andersen
i "det genvakte barnesind", thi "uden at I bliver som
børn, kommer I ikke i Guds rige!". Og ved barnesindet forstod han altså
den uforbeholdne, umiddelbare eller intuitive, tillidsfulde og kærlige
bevidsthedsindstilling, som i lighed med troen åbner op for tilværelsens
åndelige sider og værdier, og som ser livet som det største eventyr, hvis konge
og dronning er selveste forældreprincippets højeste repræsentant: Guddommen,
og hvis prinser og prinsesser er alle levende væsener uden nogen som helst
undtagelse.
"Som brogede, halv glemte drømme står de
første erindringer for mig. Således står spaniernes ophold i Odense (1808)
fjernest." Sådan indleder Andersen skildringen af sine "Børne-år"
i sin Levnedsbog. I Mit Livs Eventyr uddyber han erindringen og fortæller bl.a.
følgende:
[...] Men
hvad, som især indprentedes i min erindring og ved den senere gentagne
fortælling herom, ideligt opfriskedes, var spaniernes ophold i Fyn 1808.
Danmark havde sluttet sig til Napoleon, hvem Sverige havde erklæret
krig, og før man vidste det, stod en fransk hær og spanske hjælpetropper midt
i Fyn, for under marskal Bernadotte, prins af Pontecorvo, at gå
over til Sverige. Jeg var på den tid ikke mere end tre år, men dog
husker jeg endnu ret vel, de næsten sortbrune mennesker, der larmede i gaderne,
kanonerne, der blev skudt af på torvet og foran Bispegården; jeg så de fremmede
krigsmænd ligge og strække sig hen ad gadens fortov og på halmknipper inde i
den halv nedbrudte Graabrødre Kirke. Kolding Slot brændte af og Pontecorvo
kom til Odense, hvor hans gemalinde og sønnen Oscar opholdt sig.
I landet rundt om var skoler blevet indrettet til vagtstuer; under de store
træer på mark og ved veje holdtes messe. De franske soldater omtaltes som
overmodige og befalende, de spanske som godmodige og venlige, mellem begge var
hadet blodigt; de stakkels spaniere vakte mest deltagelse. - En dag tog en
spansk soldat mig på sin arm, trykkede mod mine læber et sølvbillede, han havde
ved sit bare bryst. Jeg husker, at min moder blev vred derover, thi det var
noget katolsk, sagde hun, men jeg syntes godt om billedet og den fremmede mand,
der dansede rundt med mig, kyssede mig og græd, han havde vist selv børn hjemme
i Spanien. Jeg så en af hans kammerater blive ført til retterstedet, han havde
myrdet en franskmand; mange år herefter, ved erindringen herom, skrev jeg mit
lille digt: "Soldaten", der oversat af Chamisso, på
tysk, er blevet folkelig der og optaget i de tyske "Soldater-sange"
som tysk original. (18)
Af den sidste del af citatet fremgår det indirekte, at den lille 3-årige
Hans Christian følte medlidenhed med den spanske soldat, der tog ham op
på armen. I Levnedsbogen fortæller Andersen, at han selv stod oppe i et vindue
og så denne soldats kammerat blive skudt på "Heden" syd for Odense.
Soldatens henrettelse er verificeret og derfor autentisk. I digtet
"Soldaten", 1830, identificerer Andersen dog de to soldater med
hinanden, således at hans medfølelse kommer til at gælde begge:
Med dæmpede hvirvler trommerne gå,
- ak, skal vi da
aldrig til stedet nå,
at han kan få ro i sin kiste?
- Jeg tror mit hjerte vil
briste!
Jeg havde i verden en eneste
ven,
ham er det, man bringer til
døden hen,
med klingende spil gennem
gaden,
og jeg er med i
paraden!
For sidste gang skuer han nu
Guds sol,
- der sidder han alt på
dødens stol;
de binder ham fast til pælen,
- forbarm dig Gud over
sjælen!
På engang
sigter de alle ni.
De otte skyder jo rent forbi;
de rysted' på hånden af
smerte,
- kun jeg traf midt i
hans hjerte! (19)
Der var i øvrigt en særlig kategori af mennesker, som kunne få den lille
Hans Christian til at gyse eller ligefrem føle angst og rædsel, og det var de
sindssyge, som han i sin tidlige barndom ofte havde lejlighed til at komme i en
vis berøring med. Det skyldtes, at han tit eller i perioder dagligt, blev
passet af sin højt elskede farmoder, Anne Cathrine Nommensen
(1745-1822), som arbejdede for portner Gomard og især passede dennes have, som
lå i tilslutning til det haveareal, der hørte ind under Gråbrødre Hospital. Til
denne plejestiftelse var også knyttet en afdeling for sindssyge, den såkaldte
"Daarekiste". Om sin farmoder, hendes havearbejde og de sindssyge,
fortæller Andersen i "Mit Livs Eventyr" bl.a. følgende:
[...] Hun
havde ved hospitalet en have at passe, hvorfra hun hver lørdagaften bragte
nogle blomster, man tillod hende at tage hjem; de pyntede på min moders
dragkiste, men var mine blomster; jeg fik lov at sætte dem i vandglasset; hvor
rig var ikke denne glæde. Alt bragte hun mig; hun elskede mig med hele sin
sjæl; jeg vidste det, jeg forstod det.
To gange om
året brændte hun det grønne affald fra haven; det brændtes til aske i en stor
ovn inde i hospitalet, og da var jeg den meste tid af de dage inde hos hende og
lå i de store dynger af grønt og ærteranker, havde blomster at lege med og hvad
jeg især satte pris på, bedre mad, end jeg troede at få hjemme. Alle de
sindssvage, som ingen fortræd gjorde og derfor havde frihed til at gå omkring i
hospitalets gård, kom tit hen til os og med nysgerrighed og skræk hørte jeg på
deres sang og tale; tit fulgte jeg endogså et stykke med dem ud i
"Grøngården", under træerne, ja, jeg vovede endogså, når vogterne var
med, at gå ind i huset, hvor de bindegale opholdt sig. En lang gang førte
mellem cellerne; i denne lå jeg en dag på hug og kiggede gennem dørsprækken;
indenfor sad et nøgent fruentimmer på en mængde strå, hendes hår hang ned over
skuldrene, og hun sang med en ganske dejlig stemme; pludselig sprang hun op, styrtede
med et skrig henimod døren, hvor jeg lå udenfor, vogteren var gået bort, jeg
ganske alene, hun slog så voldsomt mod døren, at lige oven over mig den lille
låge, igennem hvilken maden blev rakt hende, sprang op, hun så derfra ned på
mig, strakte en af sine arme ud efter mig; jeg skreg af rædsel og knugede mig
fastere til gulvet. Som ældre er dette syn og dette indtryk ikke udslettet af
min sjæl; jeg følte hendes fingerspidser røre ved mine klæder; jeg var halv
død, da vogteren kom. (20)
Med den indespærrede, sindssyge nøgne kvinde og hendes raserianfald, var
der ikke tale om en indbildt dæmonisk ånd, men om en virkelig person i kød og
blod, som hans angst og letbevægelige fantasi forvandlede til noget af et
uhyre. Nej, Andersen glemte aldrig denne episode, og den går da også igen under
flere former og i forskellige sammenhænge i hans forfatterskab. Skikkelsen
genfindes f.eks. i gale Stine i hans allerførste fortælling, Genfærdet
ved Palnatokes grav, 1822, som den blege, lyriske muse i Fodrejsen,
1829, og som den dæmoniske Sidsel i romanen O.T", 1836.
Men disse skræmmende kvindeskikkelser er samtidig et billede på
digterens halvsøster, Karen Marie, som dog var helt normal og godt
begavet, men overfor hvilken han følte en blanding af samvittighedsnag og
afsky. Det første, fordi han med rette eller urette følte sin skyld i, at hun
så tidligt måtte forlade barndomshjemmet, og fordi han,
"grevebarnet", i det hele taget havde svært ved at acceptere hende som
sin søster, og det sidste, fordi han nærede afsky for den måde, han antog at
hun levede på, nemlig som hel- eller halvprostitueret lige som mosteren.
Hvilket i øvrigt efter alt at dømme ikke har været tilfældet. Men mere herom i
en senere sammenhæng. (21)
På dette foto ses til venstre indgangen til
Odense Gråbrødre Hospital i Gråbrødrestræde, som havde en afdeling, der kaldtes
Doctors Boder, og som var beliggende bag vinduerne på første sal i bygningen til
højre. Neden under var der dengang den såkaldte Munkegangen med indgang til
Hospitalskirken i Jernbanegade, over hvilken ”Doctors Boder” sandsynligvis
havde til huse også på H. C. Andersens tid. Her kom hans moder til at tilbringe
sine sidste år fra 1825 – 1833, hvor hun døde. I Hospitalets have arbejdede
Andersens farmoder jævnligt i hans tidlige barndom, og her tog hun ham med hen,
når hun samtidig skulle passe ham. (Privatfoto 1995).
Dårekisten, således
kaldtes den afdeling under Odense
Gråbrødre Hospital, hvor de psykisk syge eller sindssyge, ”dårerne”, var
anbragt. Her tilbragte H. C. Andersens farfader sin tid fra 1823 til sin død i
1827.
Billedet er fotograferet kort tid før bygningen blev
nedrevet i 1967.
Der var imidlertid en særlig grund til Hans Christians angst og frygt
for de sindssyge, og den skyldtes hans farfader, Anders Hansen
(1751-1827), som selv var blevet sindssyg, formentlig før sønnesønnens fødsel,
og som derfor ikke var i stand til at passe sit arbejde som skomagersvend. Om
denne farfader skriver Andersen i "Mit Livs Eventyr" bl.a. følgende:
For den
sindssvage farfa'er havde jeg en stor angst; kun een eneste gang havde han talt
til mig og da brugt den mig uvante tiltale "De"; han snittede
i træ sælsomme billeder, mennesker med dyrehoveder, dyr med vinger og
forunderlige fugle; disse pakkede han i en kurv og gik så ud på landet, hvor
bønderkonerne overalt trakterede ham, ja gav ham gryn og skinke hjem med, fordi
han forærede dem og deres børn det kunstige legetøj; een dag han kom hjem igen
til Odense, hørte jeg gadedrengene skrige højt efter ham; af skræk
skjulte jeg mig bag en trappe, mens de stimlede forbi; jeg vidste, jeg var af
hans kød og blod. (22)
Da Andersen i 1873 var på rejse med vennen og litteraturhistorikeren
Nicolaj Bøgh, fortalte han bl.a. denne følgende om sin farfader:
Om sin
farfader fortalte han mig, at denne forvirrede mand gik ud i skoven og pyntede
sit hoved med bøgegrene og blomsterkranse, hængte blomster ned ad sig til alle
sider og så kom syngende med fuld røst hjemad og ind gennem Odense gader. Da
Andersen mistede sine tænder, syntes han tit selv, når han så sig i spejlet, at
han lignede denne bedstefader. (23)
Farfaderen har utvivlsomt været en farverig original i det odenseanske
by- og omegnsmiljø, men for sin lille sønnesøn var han åbenbart en fremmed og
skræmmende dæmonisk skikkelse, som fremkaldte frygten for, at han selv skulle
blive sindssyg, lige som denne. Men som tilfældet er med farmoderen, så går den
sindsforvirrede farfader også igen i flere skikkelser og sammenhænge i
Andersens forfatterskab, hvilket vi dog først skal se på under omtalen af
dette.
Men med omtalen af farfaderen, er vi tidsmæssigt kommet lidt for langt frem
i skildringen af H.C.Andersens repetitionsperiode, antagelig omkring hans 5-6
års alder, medens de hidtil omtalte begivenheder og episoder formentligt er
noget, drengen har oplevet i 2-4 års alderen. I denne periode, er barnets
fantasi endnu så dominerende i dets bevidsthedsliv, og dets intellektuelle og
praktiske erfaringer så små, at der er frit spillerum for overtroens magiske
kræfter og skikkelser. Derfor sker det ofte, at barnets egne fantasiforestillinger
skræmmer det, ligesom det tolker de ydre forhold og begivenheder på baggrund af
den angst og frygt, som er fremkaldt af dets egen fantasi. Denne situation er
det, der ifølge repetitionsteorien er identisk med naturmenneskenes udviklingssituation,
hvor alt i naturen og omgivelserne er udtryk for gode og onde ånders og
overnaturlige kræfters indvirkning, og hvor det gælder om at stå sig godt med
de gode magter og besværge de onde kræfter.
I romantikken oplevede man i øvrigt også et før-kristent
samspil mellem menneske og natur, hvori menneskesindets stemninger afspejler
sig i naturens klimatiske tilstande, lige som disse afspejler sig i individets
bevidsthed. Det tilkendegiver Andersen indirekte på det sted i Levnedsbogen,
hvor han fortæller om en af de skovture, som han og faderen ofte foretog til
bl.a. Hunderup Skov syd for Odense.:
[...] På en
sådan skovtur blev det en sommeraften, en frygtelig orkan, det virkede således
på min barnlige fantasi, at jeg endnu ret levende husker det, men det står
tillige så skrækkeligt, at det vist har sin stærke kolorit fra barnet. - Træer
blev rykkede op med rode, lyn fulgte på lyn; min fader bar mig på sin ryg, men
måtte flere gange lægge sig på jorden for de voldsomme luft hvirvler. - Da vi
kom til Odense, måtte han vade i vand med mig, til over knæerne; jeg sad
imidlertid og så rundt om mig, underlig greben af det store skuespil. –
(24)
Det er særlig citatets udtryk: "at det vist har sin stærke
kolorit fra barnet", altså at naturoplevelsen er farvet af barnets
opfattelse, der antyder samspillet mellem bevidsthed og ydre natur. I romanen Kun
en spillemand, 1837, siger han det på denne måde: "Som livsfarven
er i hjertet, således afspejler sig der verden." Men i øvrigt kan den ovenfor skildrede
skovtur genfindes i samme delvis selvbiografiske roman, hvor faderen imidlertid
er skiftet ud med den dæmoniske skikkelse Gudfaderen, der dog nok kan
opfattes som en blanding af faderen, Hans Andersen, og gudfaderen, den
franskfødte Nicolas Gomard, ligesom den forekommer i historien Alt på sin
rette plads!, 1852. (25)
I
det følgende afsnit skal vi se på, hvordan overtroen, dvs. troen på magiske
fænomener og kræfter, indvirkede på drengen Hans Christian og var med til at
forme hans livs- og verdensopfattelse, og dermed indirekte hans liv og senere
hans forfatterskab.
_________
Noter til: REPETITIONSPERIODEN I H.C.ANDERSENS LIV
NB! Note 1 og 2 i dette afsnit hører til
INDLEDNING.
Ang. forkortelser:
Se venligst Forkortelser vedr. H.C.Andersen-litteraturen.
1 MLE I, 27.
Andersen-forskeren H.Topsøe-Jensen har i en kommentar til Mit Livs
Eventyr fremført det synspunkt, at der strengt taget består en uoverensstemmelse
mellem "en mægtig fe", og så selveste Guddommen. Synspunktet må
imidlertid bero på, at Topsøe-Jensen ikke har været opmærksom på, og måske
heller ikke accepteret, at Andersen faktisk mente, at Gud til enhver tid er
repræsenteret ved bl.a. de mennesker, man er og kommer i berøring med, ligesom
han mente, at ethvert menneske har en "skytsengel" eller "skytsånd",
der har til opgave at beskytte og vejlede det inden for visse skæbnebestemte
grænser. Det er formentlig det sidstnævnte Andersen sigter til med udtrykket
"og som det fornuftigvis må gå til i denne verden".
2 MLE II,
159-60.
3 Huset er i dag
verdensberømt som H.C.Andersens Hus. Det vides dog ikke sikkert, om digteren
rent faktisk er født i det, og i al fald har han aldrig boet der.
Personalhistorikeren H. G. Olrik mener, at der kan være tale om en forveksling
mellem Andersen og dennes godt fem år ældre halvsøster, som vides at have boet
i huset i sine tidligste år, da hun var i pleje hos sin mormoder og stedmorfader,
som beboede den ene af husets seks små lejligheder. Hertil var den lille
familie flyttet i januar 1802 fra huset overfor, hvor de havde boet i hus med
stedmorfaderens forældre. Men i juli 1804, altså knapt et års tid før
Andersens fødsel, havde morforældrene forladt stedet, og var flyttet til
Bogense. Det kan dog nok ikke helt udelukkes, at Andersen rent faktisk kan
være blevet født i huset, idet fødslen kunne tænkes at være foregået hos en af
de andre familier, der boede i huset, og som formodentlig var gode bekendte af
morforældrene og måske også af digterens moder. Museumsinspektør Ejnar
Askgaard anser det for sandsynligt, at Andersens moder, Anne Marie
Andersdatter, kan have født sin søn hos Anna Nomens, som på fødselstidspunktet
beboede den lejlighed, som mormoderen og hendes mand tidligere havde boet i.
Anna Nomens var enke efter Søren Nommensen, som var broder til Andersens farmoder, Anne Cathrine Nommensdatter.
Kilder: H. G. Olrik: H. C. Andersens mødrene slægt. Anderseniana 1934,
genoptrykt i samme forfatters H. C. Andersen. Undersøgelser og Kroniker 1925
– 1944. Hagerups Forlag 1945. – Ejnar Askgaard: Man gaaer først saa
gruelig meget Ondt igjennem… - om H. C. Andersens slægt. Fynske Minder
2000. Udgivet af Odense Bys Museer. – Se evt. artiklen ”et forbyttet, meget fornemt barn...”
her på hjemmesiden. Artiklen, som oprindelig findes trykt i årsskriftet Anderseniana
2006, er et indlæg i debatten om digterens biologiske herkomst, men indeholder
samtidig mange faktuelle oplysninger omkring Andersens fødsel, barndom, ungdom
og voksenliv, at den vil være et godt supplement til dette og flere følgende
afsnit.
4 Dorrit Andersen: H.C.Andersen
- en kongesøn? Tidsskriftet Siden Saxo. Nr. 2 1987. S. 31-36. Heri skriver
landsarkivar Dorrit Andersen bl.a. følgende angående Andersens forældre, at det
er dokumenteret, at disse først flyttede sammen et stykke tid efter fødslen,
nemlig omkring januar 1806, og fortsætter:
”Dette
bekræftes af faderens ansøgning af 23.november 1805 om at få bevilling til at
arbejde som frimester. Ansøgningen er ført i pennen af en professionel skriver,
og det hed heri bl.a., at "Trang og ængstelige bekymringer for livets
nødtørftigste underholdning" drev ham til denne ansøgning. "Jeg
erholder hos mesteren, foruden kost, som almindelig gives svenden, i det
højeste 7 mark dansk ugentlig for mit arbejde. Herfor kan min hustru og 2de
børn [H.C.Andersens moder havde også en datter uden for ægteskab] næppe fødes,
mindre kan vi alle huses, klædes, eller beholde noget til ildebrændsel
heraf." På magistratens anbefaling
fik Hans Andersen bevillingen af stiftamtmanden.[...]”
Moderens første barn blev født udenfor ægteskab den 22. november 1799
hos sine morforældre i Hans Jensensstræde i Odense, og døbtes den 27.s.m. i St.
Knuds Kirke og fik navnet Karen Marie. Til barnefader blev udlagt den
gifte pottemagersvend og grenader Daniel Jørgensen Rosenvinge
(1773-1849), som også vedkendte sig faderskabet og forpligtede sig til at
betale underholdsbidrag til barnet. Dette viste det sig dog siden, at han havde
svært ved at overholde. Foruden børn i sit eget ægteskab, havde han nemlig omtrent
samtidig med Karen Marie også fået to andre børn udenfor ægteskab. Af Hans
Andersens ansøgning om frimesterbevilling fremgår det indirekte, at han har
påtaget sig forsørgerbyrden over steddatteren, Karen Marie Rosenvinge, som
derfor lejlighedsvis også tillægges efternavnet Andersen. Karen Marie er
antagelig allerede som 8-årig kommet ud at tjene et sted i Odense eller omegn,
måske i Ubberud, hvor hendes moders familie boede. Men det kunne dog også
tænkes, at hun kan have været i tjeneste på den herregård i nærheden af
Bogense, hvor fruen var datter af en brændevinsbrænder i Odense, som moderen
fra sit 8. til 22. år havde tjent hos. For det sidstnævnte tjenestested taler
eventyret "Pigen, som trådte på brødet", 18??, men måske også,
at mormoderen boede i Bogense, kun omkring 6-7 km væk. Det betyder, at Karen
Marie antagelig har forladt "barndomshjemmet" og familien i Munkemøllestræde
i slutningen af 1807 eller begyndelsen af 1808, efter kun at have boet der i
omkring et års tid. Lillebroderen, Hans Christian, var på det tidspunkt henholdsvis
godt 2 eller knapt 3 år. Selvom Andersens forældre omkring dette tidspunkt tog
en cirka 4-5 årig pige i dagpleje i nogen tid, måske i et par år, så er drengen
stort set vokset op som enebarn, og har derfor også haft god grund til at føle
sig som sådan.
Kilder: G.L.Wad: Om Hans Christian Andersens Slægt.
Personalhistorisk Tidsskrift 1805. H.G.Olrik: H.C.Andersens mødrende Slægt.
Anderseniana 1934. Samme forfatter: Hans Christian Andersen. Undersøgelser og
Kroniker 1925-1944. H.Hagerup.
København 1945. - Otto Vilh.Sommer: Fodrejsen til Bogense og Omegn.
Anderseniana 1993. Heri dokumenteres det, at der var tale om hovedgården
”Hugget” i Ore Sogn, som da var forpagtet af Andreas Wilhelm Stylsvig
(1785-1857), der var gift med Margrethe Elisabeth Ibsen (1782-1859), som var
datter af brændevinsbrænder Rasmus Ibsen (1756-1811) og dennes hustru Else
Marie Adsersdatter Lund (1757-1825). Det var hos det sidstnævnte ægtepar i
Odense, at Andersens moder havde tjent som barn og stor pige i 14 år.
5 MLE I, 28. Eventyret "Sneedronningen"
er fra 1844.
6 MLE I, 27.
7 MLE I, 28. Det er dog
ikke helt korrekt, når Andersen skriver, at han var enebarn, for han havde som
nævnt en halvsøster, der dog muligvis tidligt er kommet ud at tjene, formentlig
som 8-årig, da broderen var omkring 3 år, og som derfor har været borte fra
hjemmet i det daglige. Muligheden foreligger dog også for, at hun kan være
anbragt i pleje hos medlemmer af moderens familie. I sine første leveår var hun
i hvert fald i pleje hos sin mormoder og stedmorfader, medens disse boede i
Odense, men der foreligger ikke oplyst, om hun eventuelt er fulgt med dem, da
de i 1804 bosatte sig i Bogense. I slutningen af 1805 ser det ud til, at hun
har boet hos sin moder og stedfader, og altså derfor også sammen med sin
lillebroder, Hans Christian. Se note 4.
8 MLE I, 36. - Se i
øvrigt min artikel ”...et forbyttet,
meget fornemt barn...”, som er et indlæg i den standende debat om Andersens biologiske
oprindelse. Artiklen er trykt i Anderseniana
2006, men kan også læses her på hjemmesiden.
9 Johannes Ewald: "Til
Sjælen. En Ode". årstal og henvisning. ? H.C.Andersen havde allerede i
1825 skrevet digtet "Sjælen", som med tydelig inspiration fra
Ewalds digt, tager sit udgangspunkt i billedet af sjælen som en ørneunge, der
er faldet ud af reden osv. Tanken om sjælen som en "greve" af åndelig adel, har Andersen som nævnt brugt
flere steder i sit forfatterskab, senest i digtet Odense, formentlig
skrevet i hans dødsår, 1875. Digtets fjerde vers lyder således:
Her
løb jeg om med træsko på
og
gik i fattigskole,
men
hele verden for mig lå,
som
bar jeg greve-kjole!
Nej,
jeg var ingen fattig Fyr,
og
fader ikke heller,
han
læste for mig eventyr,
så
jeg blev selv fortæller.
I romanen "O.T.", 1837, findes bl.a. en figur kaldet "Kammerjunkeren",
som er et spejlbillede af Andersen selv, men betragtet med digterens satiriske
øjne. En kammerjunker er en yngre adelsmand ved hoffet, og som en sådan har
Andersen i overført betydning opfattet sig selv: som "kammerjunker"
ved Guddommens "hof". Når Andersen derimod i eventyret "Anne
Lisbeth", 1859, giver et billede af sig selv som
"grevebarnet", som tjenestepigen, Anne Lisbeth, foretrækker frem for
sit eget barn, en dreng, der senere drukner, så er der efter min opfattelse
tale om en selvbiografisk skildring af forholdet mellem moderen og "grevebarnet"
Hans Christian på den ene side, og begges forhold til moderens andet barn,
drengens halvsøster, på den anden side. I hvert fald H.C.Andersen led næsten
hele livet igennem af dårlig samvittighed over, at søsteren muligvis for hans
skyld havde måttet forlade det fælles barndomshjem i en tidlig alder. Dette
tema går ofte igen i Andersens forfatterskab, og bl.a. også i den ovenfor
nævnte roman "O.T.". Se evt.
nærmere herom i min artikel ”...et forbyttet, meget fornemt barn...”.
Anderseniana 2006, men kan også læses her på hjemmesiden.
10 MLE
I, 27-28. Andersen blev hjemmedøbt 2.april 1805 og fremstillet i St. Hans
Kirke den 15. april s.m.
11
Eventyrsamlingen Tusind og een Nat. Lademanns Forlag 19??. Heri
findes eventyret om "Aladdin og den forunderlige lampe". Eventyret er også genfortalt af digteren
Poul Sørensen i Tusind og én nat for
børn. Steen Hasselbalchs Forlag 1970.
Bind 1, s. 45-66. Digteren Adam Oehlenslægers Aladdin eller Den forunderlige Lampe. Et Lystspil. Udgivet ved
overbibliotekar H. Topsøe-Jensen. Steen Hasselbalchs Forlag 1963. Med
indledning og bemærkninger samt noter af udgiveren. Det var Oehlenschlægers
lystspil fra 1805, der i særlig grad inspirerede den unge Andersen, dels til
sin egen identifikation med Aladdin-skikkelsen og dels til at lade
Aladdin-myten være ledemotiv for sit forfatterskab.
12 MLE
I, om faderen: s.28-29, 38 ff. Levb., 21-22, 24, 27-31
13 MLE
I, om moderen: s.29-30, 38 ff. Levb., 27, 29-31
14 BEC I, s.52-53.
15
H.C.Andersen: Tre Ufuldførte Historiske Digtninge. Ved Tage Høeg.
Anderseniana 1935, 61-62. Jf. med "Dansk Stiil af Hans Christian
Andersen", BJC I, 40-42
16 MLE
I, s. 30
17
H.C.Andersen: At være eller ikke være. 1857. R&R, V,
238
18 Levnedsbogen,
22. - Kolonimagten og dobbeltmonarkiet Danmark-Norge var i år 1800 indgået i
et væbnet neutralitetsforbund med Rusland, Sverige og Preussen, som særlig
var vendt mod de store, indbyrdes stridende kolonimagter Frankrig og England.
Det fik katastrofale følger for Danmark, idet den engelske flåde under
admiralerne Parker og Nelson den 2.april 1801 sejlede ned gennem Øresund til
København, hvor de kom i søslag med den opankrede danske flåde, som tilsidst
måtte kapitulere. Dobbeltmonarkiet blev herved tvunget til at træde ud af
neutralitetsforbundet, men det tog meget lang tid, førend forsmædelsen over
at have tabt slaget på rheden, var glemt. Da Frankrig under ledelse af general
og senere kejser Napoleon, havde erobret stadig flere landområder, som
berøvede England betydelige handelsmarkeder, trak det derfor op til krig mellem
de to stormagter.
For at imødegå en eventuel fransk overtagelse af den danske flåde, som
for de fleste skibes vedkommende lå forankret ved Holmen i Københavns Havn,
besluttede englænderne at foretage et overraskelsesangreb på byen, som havde
til formål at beslaglægge flåden og sejle den til engelske havne. I august 1807
sejlede en engelsk flåde ned gennem Øresund og ankrede op i farvandet mellem
Skodsborg og Vedbæk, hvor de natten til den 16. august landsatte deres tropper,
som straks efter påbegyndte marchen mod København. Byen skulle belejres og om
nødvendigt beskydes og bombarderes, hvis den ikke ville overgive sig og
frivilligt udlevere flåden. I første omgang ville man forsvare byen, som derfor
blev udsat for et hårdt angreb fra de engelske angriberes side, som havde
forskanset sig på terrænet nord for byen. Byen blev bombarderet med
brandraketter den 2. til 5. september, og herunder nedbrændte 290 ejendomme og
cirka 16.000 bliver mere eller mindre ødelagte. Vor Frue Kirke og Universitetet
sættes i brand, men værst var det, at henved 2000 mennesker blev dræbt eller
såret. København måtte nødtvungent overgive sig den 7. september, hvorefter
englænderne beslaglagde størstedelen af flåden og ødelagde de skibe, som ikke
var umiddelbart sejldygtige. Det var ikke en stolt dag, da københavnerne og
sjællænderne måtte være ufrivillige vidner til, at englænderne drog afsted med
den beslaglagte danske flåde op gennem Øresund og Kattegat, for at sejle den
til England.
Følgen blev, at fordi Danmark den 31. oktober indgik i forbund med
Napoleon, erklærede England Danmark krig den 4. november, hvilket blandt andet
betød, at danske havne blev lukket for fjendtlige handelsskibe og dermed også
for import af varer fra disse lande og deres kolonier. Det betød samtidig, at
der blev mangel på en hel del forbrugsvarer, som danskerne efterhånden havde
vænnet sig til, som f.eks. te og kaffe, diverse krydderier mm. Men nok så
afgørende betød det, at fremmede hjælpetropper, som f.eks. de spanske, blev
stationeret i Danmark, herunder bl.a. i garnisonsbyen Odense, hvor H.C.Andersen
som lille dreng kom disse på relativt nært hold. Kilde til de historiske
oplysninger: Blandt andet Lars Lindeberg: De
så det ske. Englandskrigene 1801-14. Slaget på Reden . Guldalder .
Statsbankerot. Lademanns Forlag 1974. Desuden Danmarks Historie i Lademanns Leksikon, samt Kjersgaards Danmarks historie. Bind 2. Forfatter: Erik Kjersgaard.
Forlaget Komma A/S og Lademanns Forlag 1983..
19 H.C.Andersen: Digte. I udvalg ved
H.Topsøe-Jensen. Forlaget Spektrum, København 1966, s.27.
20 MLE
I, 33-34
21
Vedr. Andersens søster, Karen Marie, se artiklen ”...et forbyttet, meget
fornemt barn...” her på hjemmesiden.
22 Samme
sted,s. 34-35
23
Nicolaj Bøgh: Fra H.C.Andersens Barndoms- og Ungdomsliv.
Personalhistorisk Tidsskrift, 2. bind 1905, s.59
24 Levb.,
24
25 KeSp.,
Gyldendal, 160, 37, 54ff. Den nævnte Nicolas Gomard (1746-1821), som var
en af fadderne ved Andersens dåbsfremstilling i St.Hans Kirke 15.april 1805, var
en fransk indvandrer, som i Andersens barndom var portner ved Odense
Graabrødre Hospital. I denne mands familie gik der det rygte, at han skulle
være biologisk ophav til den senere berømte digter, et rygte, som den ellers så
seriøse personalhistoriker H.G.Olrik (1876-1949) fæstede en vis tiltro til,
og som han har uddybet i artiklen "H.C.Andersens Gudfar",
1936. Se H.G.Olrik: Hans Christian Andersen. Undersøgelser og Kroniker
1925 -1944. H.Hagerup
1945, s.40-45. Selv om Olriks præmisser og argumenter ikke
virker overbevisende, er tanken om Gomard som eventuel biologisk fader til
digteren, betydeligt mere sandsynlig, end tilfældet er med fhv. rektor Jens
Jørgensens "prinsebarns-teori". – Se i øvrigt min artikel ”...et forbyttet, meget fornemt barn...”,
som er et indlæg i den standende debat om Andersens biologiske oprindelse.
Artiklen er trykt i Anderseniana 2006, men
kan også læses her på hjemmesiden.