EN
TREDIE EPOKE I ANDERSENS LIV
Om den store
forandring, det betød for ham at blive sendt til skolegang i Slagelse, skriver
Andersen selv følgende i Levnedsbogen:
En tredie epoke af mit liv begyndte nu, thi min barndom i Odense og de
tre års eventyr i København udgør vist nok to såre forskellige. - Jeg rullede
med posten afsted til Slagelse, det var lørdagen den 20. november 1822; om
skolelivet havde jeg ingen idé, jeg vidste kun at jeg skulle i kost hos en ret
velhavende enke, hvor jeg fik alt, blev således fri for enhver sorg over mit
udkomme. Meisling, som var rector, havde skrevet et digt jeg fandt så rørende
og smukt: "Elegi til barndommen", det var det eneste jeg vidste om
ham, og det gav mig godt mod. Nogle unge mennesker der i oktober var blevne
studenter rejste på samme tid hjem med posten, de var lystige, jeg også, og vi
sang fornøjede på den smukke efterårsdag. Sildig om aftenen kom vi til
Slagelse, hvor gæstgivermadammen fortalte mig på mit spørgsmål om byens
mærkværdigheder, at der især var: Bastholms bibliotek og byens nye, engelske
sprøjte. - Jeg fik et lille værelse, hvor jeg før jeg lagde mig bad vor Herre
altid være mig god, at jeg ret måtte komme frem, og være flittig og god. Læste
mit "Fader vor", der endnu er mig en vane, men som jeg da og kun
nogle enkelte gange siden har læst med den store inderlighed. (1)
Som det fremgår af
citatet, mener Andersen selv, at en ny og tredie epoke i hans liv begyndte i og
med hans afrejse til Slagelse, hvilket især på baggrund af de begivenheder og
den personlige udvikling, der fulgte, nok må siges at være en velbegrundet
karakteristik af situationen. Set fra et repetitionsmæssigt synspunkt,
befinder individet sig som 15-17 årig i repetitionsperiodens
kulminationsområde, hvor det er det femte liv tilbage i tiden, der repeteres,
hvilket for Andersens vedkommende vil sige årene omkring 1100-1200. Herefter
aftager repetitionernes indflydelse på det aktuelle liv efterhånden og
individet bliver dermed mere og mere "sig selv", dvs. bliver mere på
højde med sit faktiske udviklingsbetingede personlige bevidstheds- og
karakterniveau. Dette niveau vil normalt være totalt opnået, når
repetitionsperioden rinder ud omkring 30 års alderen, men i mange tilfælde kan
niveauet blive 'indhentet' op til flere år før, ja, i nogle tilfælde måske
endda betydeligt før, således at individet i hovedsagen har opnået sin 'aktuelle'
udviklingshøjde eksempelvis allerede omkring 20-25 års alderen. Der kan dog
stadig være reminiscenser af forskellig art fra fortidige inkarnationer, som
det enkelte individ endnu mangler at gennemleve eller udleve. Det kunne f.eks.
tænkes at være visse aggressive tilbøjeligheder, religiøs eller politisk
intolerance, ligesom det kunne tænkes at dreje sig om forelskelsesevne og
ægteskabstalent, hvilket vi alt sammen skal komme nærmere ind på undervejs i
denne fremstilling.
Som omtalt i afsnittene
”Repetitionsprincippet”, ”Repetition, barndom og ungdom” og ”Repetition, skæbne
og beskyttelse”, er der tale om repetition af de ti forudgående inkarnationer
eller liv, som repeteres i to ’hoved-lag’ og to ’bi-lag’:
1. repetition af artens
biologiske udvikling
a. repetition af
slægtens kulturelle udvikling
2. repetition af
personlige evner og egenskaber
b. repetition af individets
etisk-moralske udvikling.
Til disse i alt fire repetitions-lag
kommer de skæbnemæssige tilbageslag af virkninger til årsager, som individet
selv har udløst, enten i det aktuelle liv eller i et eller flere liv tilbage i
tiden. Individet pådrager sig omtrent ustandselig en ’skæbnegæld’, som i medfør
af skæbneloven må ’tilbagebetales’ på et eller andet tidspunkt. Der er dog ikke
kun tale om ubehagelig skæbnegæld, men også om et skæbnetilgodehavende af
behagelig karakter. Det er imidlertid de ubehagelige tilbageslag, vi
almindeligvis forbinder med begrebet skæbne. Men i henhold til Martinus er de
ubehagelige tilbageslag identiske med ”det ubehagelige gode”, nemlig et gode i
den forstand, at det er denne form for tilbageslag, der med tiden højner
individets åndelige og moralske udvikling. Sådanne tilbageslag betegnes i
sammenhæng med Andersens livshistorie som ”skæbnemomenter”. Af decideret
ubehagelige sådanne kan især nævnes faderens død, der dog ikke kun blev et
skæbnemoment for denne selv, men i nok så høj grad også for sønnen, Hans
Christian, for hustruen og moderen, Anne Marie, og for mandens forældre,
drengens farforældre. Til de behagelige skæbnemomenter hører det nok så
væsentlige for Andersen og hans fremtid, da han besluttede sig for at forlade
fødebyen Odense og drage til storbyen København, landets hovedstad. Et tredje
og for ham selv delvis behageligt og delvis ubehageligt skæbnemoment var det,
da Det kgl. Teaters direktion arrangerede hans skolegang i Slagelse.
Hermed er vi igen fremme ved unge
Andersens aktuelle situation: Ankomsten til Slagelse, hvor den 17-årige
håbefulde og kommende poet sent lørdag aften den 26. oktober 1822 indlogerede
sig for natten i gæstgiverstedet "Den lille Postgård" ved siden af
posthuset på Slagelse Bredegade, hvor han som nævnt i citatet ovenfor fik et
lille værelse. Da han dagen efter forlod stedet, skrev han i gæstgiveriets
fremmedbog følgende linier: "Meget vel fornøjet med opvartning og logi.
- H.C.Andersen fra København".
Der foreligger ikke oplyst, hvorfor han ikke straks tog ophold hos madam
Henneberg, men det må der jo have været en grund til. Under alle omstændigheder
skulle han begynde sin skolegang om mandagen den 28. oktober, så derfor
opsøgte han rektoren allerede om søndagen.
Næste morgen tidlig gik jeg til skolen for at gøre Meisling min
visit, han tog venlig, ja jeg kan sige, hjertelig imod mig, fortalte at han,
efter et brev fra Collin havde arrangeret alt på det bedste for mig. - Jeg
læste ham straks den første aften min Alfsol og Genfærdet ved Palnatokes
grav, der var to af disciplene i øverste klasse indbudne og jeg var ordentlig
lidt stolt ved at vise hvilken karl jeg var. (2)
Som nævnt i citatet,
benyttede Andersen den første og bedste lejlighed til at læse højt af sine to
nyeste opus, "Alfsol" og "Genfærdet ved Palnatokes grav",
men der forlyder intet om, hvorvidt han læste op fra manuskript eller fra bogen
"Ungdoms-Forsøg". Som tidligere nævnt, er der dog noget som kunne
tyde på, at det er fra bogen, han har læst op. Herom lidt senere.
Det må antagelig have været efter formiddagsbesøget hos rektor
Meisling, som fortalte ham, hvor han skulle logere, at Andersen opsøgte madam Henneberg,
der boede i nr. 29 lidt længere henne i gaden.
Jeg kom nu i huset hos en herredsfogeds enke Mad: Henneberg, hvor jeg
skulle bo sammen med en anden discipel en søn af præsten Fischer ved
Ringsted. (3)
Personalhistorikeren
H.G.Olrik giver følgende beskrivelse af Madam Hennebergs anselige hus på
Slagelse Bredegade:
Herredsfoged Henneberg havde haft en gård på Bredegades nordre side, som
enken solgte til by- og rådstueskriver Stabell, fra hvem den atter overgik til
distriktskirurg Hundrup; af ham havde Mad. Henneberg i 1817 købt den gård på
Bredegades søndre side (da mtr. Nr.137, nu mtr. Nr. 19, og gade Nr. 29), hvor
hun boede til sin død i 1839. Hendes gård lå på et strøg, der endnu omkring
århundredskiftet havde et ret fornemt præg; en enkelt af disse patriciergårde
ses endnu i ret uforandret skikkelse om end gnavet stærkt af tidens tand - det
var 1-etages huse med ret lange facader mod gaden, med port og indgangsdør og
stundom med en bred kvist over et par fag og en ret høj sokkel; bag stuehusene
brede gårde med side- og baghuse til stalde og bryggers og bag dem altid
haverne, der især på gadens sydside var ret langstrakte og vendte ud mod byens
marker, hvoraf der fra gammel tid hørte mindst een lod til hver gård. Mad.
Hennebergs gård, der brændte i 1897, havde 12 fag, ialt 27 1/2 alen facade til
gaden, hvoraf 4 1/2 gik til porten; den havde en kvist ud mod gården, der var
begrænset af en 7 alen lang og lige så bred sidelænge med pigekammer, brændehus
og lade og af et baghus, 14 1/2 alen langt og 9 alen dybt, hvor der ikke blot
var bryggers og stald, men også en havestue og et kammer: bagved lå haven med
dens frugttræer og lysthus og et plankeværk ud mod markerne; umiddelbart
udenfor dem bølgede selve det åbne, brede Sydvest-Sjælland, hvor vinden strøg
frisk ind fra Store Bælt - og gik skoledisciplen en tur ud til de høje bakker
med deres fortidsgrave, kunne han derfor skimte sin fødeøs fjerne kyst. I dette
rummelige hus, i disse omgivelser var det, at H.C.Andersen hin oktoberdag 1822
holdt sit indtog - man tænke sig forskellen mellem dem og hans hidtidige
tilholdssted i hovedstaden i gaderne mellem Lille Kongensgade og Holmens Kanal!
(4)
Hos madam Henneberg fik Andersen to små
stuer - en havestue og et kammer - i det ovenfor nævnte baghus, hvis vinduer
vendte ud mod haven og markerne bagved, og her boede han til 27. oktober 1825,
hvor han flyttede hen som pensionær hos rektorfamilien på selve skolen. De to
værelser hos madam Henneberg måtte han dele med den et år ældre elev, Jens
Mathias Fischer, som dog blev nødt til at forlade skolen og sit logi året
efter, angiveligt fordi han efter 9 års undervisning på skolen, endnu ikke
havde kundskaber nok til at tage afsluttende eksamen.
Allerede om mandagen
den 28. oktober begyndte Andersen sin skolegang i den skole, som de næste knapt
fire år skulle komme til at danne rammen om et skoleliv, der for den følsomme
og sårbare unge digters vedkommende, på trods af sine åbenlyst positive og
glædelige sider, blev intet mindre end noget af et mareridt. Men hvordan var de
ydre, fysiske rammer omkring den daglige skolegang i Slagelse lærde Skole? -
Også i denne henseende, kan vi hente de fornødne pålidelige oplysninger hos
H.G.Olrik, som allerede tidligt tog sig på, at udrede de nærmere omstændigheder
omkring bl.a. Slagelse Skoles historie og indretning mm. Det skete i
forbindelse med udarbejdelsen af et noteapparat til den første samlede, trykte
udgivelse af "H.C.Andersens Dagbog fra hans sidste Slagelse-Aar
1825-1826", i Anderseniana IV, 1936.
Slagelse lærde Skole
havde siden 1810 til huse i en tidligere købmandsgård på Bredgade, som da var
købt og indrettet til sit nye formål, nemlig ialt fire klasser med et samlet
antal på omkring 50 elever. Imidlertid medgik en anselig del af skolens areal
til rektorboligen, som var indrettet i tilslutning til skolestuerne, et
forhold, der ikke blev ændret i den tid, H.C.Andersen var elev i skolen. Det
skete først i 1827 gennem den udvidelse og ændring, som skolefløjen da
gennemgik. 1. og 2. klasses skolestuer vendte ud mod skolegården på bagsiden af
huset, medens 3. og 4. klasses skolestuer havde vinduer ud til gaden, som i
virkeligheden var en relativt stærkt trafikeret del af landevejen fra Sorø til
Korsør. Den til tider uophørlige larm fra hestekøretøjer, der skumplede hen
over de toppede brosten, kunne være højst generende og distraherende for
elevernes koncentrationsevne.
Det kan give et indtryk af de små
forhold, hvorunder skolen fungerede, når man erfarer, at hele længden på
skolens facade var cirka 36 m og en bredde på 9 m, og heraf medgik 6 x 15 alen
til porten i husets vestlige ende. I husets østre ende, lå rektorboligen, som
ialt fyldte 121 m2, hvortil kom en kvist på 29,5 m2,
således at skolen kun rådede over 180 m2, og heraf optog
biblioteket godt en femtedel. 3. klasse var den mindste skolestue på kun 16 m2,
og her sad til tider 13 elever sammenklemt, for at modtage undervisning,
hvilket gav anledning til vanskelige pladsforhold, og til ventilationsproblemer,
særlig på varme sommerdage, og om vinteren, hvor heden fra den gloende
kakkelovn plagede den del af eleverne, der sad tættest ved. Udover den
ovennævnte del af husets hovedlænge, som var en del af rektorens private bolig,
havde denne også en østlig sidelænge til sin rådighed, hvori var indrettet beboelse,
køkken og bryggers, samt vognremise og brændehus. I den nordlige ende af
sidelængen lå et baghus, som foruden skolens lokummer, der vendte ud til
elevernes skolegård, også rummede hønsehus, kostald og - karlekammer.
Hvor mange værelser
rektorfamilien havde til rådighed, vides ikke præcist, kun at man har haft i al
fald to opholdsstuer med ialt fem vinduer til gaden, og et eller to værelser,
hvis vinduer vendte ud mod rektorens gårdsplads, men hvor mange værelser, der
vendte ud mod sidebygningen kendes ikke. Det vides derimod, at kvisten var
inddelt i to rum, hvoraf det ene på et tidspunkt kom til at tjene som
soveværelse for rektoren personlig. Vi skal senere høre om, hvordan
H.C.Andersen blev indlogeret og befandt sig under disse forhold.
Denne bestod først og
fremmest af husfaderen, Simon Sørensen Meisling (1787-1856), hvis fader
havde været postkusk og senere vildthandler i København, men efternavnet kom
af, at farfaderen var sognefoged og hestehandler i Meisling, Jerlev sogn ved
Vejle. Da faderen døde samme år, som sønnen blev født, giftede moderen, en
skibsbyggerdatter, sig med brændevinsbrænder Jess Petersen, men moderen døde
allerede, da drengen kun var syv år gammel. Stedfaderen var imidlertid klar
over Simons boglige begavelse og lod ham derfor studere. Han bestod sine
eksaminer med udmærkelse, vandt Universitetets guldmedalje for en filosofisk
prisafhandling, blev cand. theol. i 1807 og dr.phil. 1809. Året før, 1808, var
han blevet adjunkt ved den lærde Skole i Helsingør, og herfra kom han som
adjunkt til Metropolitanskolen i København. 1819 blev han overlærer og i 1822
udnævntes han til rektor for Slagelse lærde Skole. Meisling var da 35 år
gammel.
I 1812 havde han giftet sig med den
19-årige Inger Cathrine Hjarup (1793-1854). Parret fik i 1813 en datter,
Else Marie Bentine (1813-1834), 1817 en søn, Peter Ludvig
(1817-53), og 1821 endnu en søn, Jess Jacob Henrik (1821-?). Senere, i
maj 1823, fik de et tvillingepar, en dreng, der døde som spæd, og en pige, som
levede, men hvis navn ikke er oplyst i de trykte kilder. 1825 fik parret endnu
en søn, Peter (1825-82), der som voksen blev gartner på godset
Lerchenborg, hvor Andersen traf ham under et flere dages besøg i juli 1862. (5)
Rektorembedet gav en årsløn på 1000 rbd.
sølv og fribolig, men med den voksende børneflok og dårlig økonomisk sans hos
ægteparret, slog pengene ikke rigtig til. 1819 havde fru Meisling og hendes to
brødre arvet 16.000 rdl. sølv til deling efter deres fader, og hendes arvelod
har formentlig været et velkomment supplement til mandens indtægter. Familien
Meislings haltende økonomi menes at have været den væsentligste grund til, at
den i oktober 1825 tog den da 20-årige Andersen i helpension. Tiden hos
familien Meisling, først i Slagelse og siden i Helsingør, kom til at rumme
mange gode og en del dårlige oplevelser, men først og fremmest fik han en
erfaring og indsigt i menneskers særprægethed og livsvilkår på godt og ondt,
som faktisk gav ham stof til et helt livs forfatterskab. Mennesker fra dengang
optræder mere eller mindre 'forklædt' i flere af Andersens romaner, og dette
gælder ikke mindst ægteparret Meisling, som let genkendelige forekommer
allerede i Fodrejse, 1829, og ikke mindst i Improvisatoren, 1835.
Så sent som i 1874 optrådte den da forlængst afdøde Meisling som plageånd i
Andersens drømme. (6)
Meisling var en anerkendt filolog og
kendt som oversætter af græske og latinske klassikere, og desuden af
Skakespeares lystspil og Carlo Gozzis dramatiske eventyr og maskekomedier,
foruden at han skrev forskellige litterære afhandlinger. Han forfattede også
digte, tragedier og lystspil, og var en skarp kritiker og polemiker i tidens
litterære tidsskrifter og i aviser. (7)
Først og fremmest
underviste Meisling selv eleverne, men derudover var der overlæreren, Jeppe
Christensen Qvistgaard (1781-1850), bondesøn fra Vester Lyby i Salling. Kom
1806 til København, hvor han ved Universitetet tog teologisk eksamen med
udmærkelse 1810, blev derefter adjunkt 1811 i Aarhus og 1819 overlærer i
Slagelse lærde Skole, hvis rektorembede han overtog, da Meisling blev
forflyttet til Helsingør i 1826. 1838 blev Qvistgaard sognepræst i Aagerup og
Kirkerup på Sjælland. Hans fag i skolen var latin, græsk, hebraisk og religion.
Lærer i historie, geografi og tysk i hele
skolen, og græsk i laveste klasse, var adjunkt Christopher Petersen Andersen
(1785-1853), medens adjunkt Jacob Andreas Andresen (1798-1832) var lærer
i matematik og fransk. Hertil kom endnu en adjunkt, Jens Peter Snitker
(1770-1847), som i 1838 blev afskediget fra skolen efter 45 års tro tjeneste.
Han underviste i de to nederste klasser i latin, dansk og skrivning, men det
hændte at han blev sat til at læse fransk og tysk med eleverne, hvilket han
ikke var god til. Timelærer med undervisning i nyere sprog og kalligrafi var Philip
Andreas Torst (1799-1881), som blev adjunkt sst. 1834-43, senere ansat i
Kultusministeriet og udnævnt til Kancelliraad. Som sanglærer ved skolen
fungerede stadsmusikant Johan Frederik Ernst Schwartz (1777-1859).
Mandag den 28.
oktober 1822 om morgenen mødte Andersen op på skolen, hvor han, der da var godt
17 år, skulle begynde i anden klasse. Her fik han ti klassekammerater, hvoraf nogle
er nævnt senere nedenfor:
Mandagmorgen kom jeg ind i skolen i anden klasse, (den næst nederste); Meisling
satte mig ved det mellemste bord, omtrent midt i klassen; det var allesammen
næsten børn; jeg ragede op over dem alle, der så forundrede på den nye
kammerat. (8)
Det er dog lidt af en overdrivelse, når
Andersen kalder sine skolekammerater for "allesammen næsten børn",
idet disse kun var to-tre år yngre end ham. Skolens samlede antal elever var i
1825 - altså tre år senere, da Andersen gik i 3. klasse - ialt 38 disciple,
fordelt med 9 i 1. klasse, 11 i 2., 12 i 3., og 6 i 4. klasse. Eleverne gik i
reglen to år i hver klasse. Blandt Andersens klassekammerater var Ferdinand
Emil Hundrup (1808-79), som gik i Slagelse Skole 1818-27, blev cand.philol.
18??, samme år lærer ved Randers lærde Skole, adjunkt 1838, 1844 overlærer i
Roskilde. Emil Hundrup har senere forfattet en del skrifter vedrørende
skoleforhold, bl.a. Lærerstanden ved Slagelse lærde Skole, 1861, som har
bidraget til vor viden om lærerstanden og skoleforholdene i Slagelse lærde
Skole i H.C.Andersens skoletid der.
En anden af klassekammeraterne var Jens
Hviid (1808-1837), som 1819 var blevet optaget i Slagelse lærde Skole, og
som i øvrigt også var pensionær hos rektorfamilien. Også han fulgte med denne,
da man i april 1826 flyttede til Helsingør, fra hvis lærde skole han
dimitteredes til Universitetet i september samme år, hvor han studerede
teologi. Men efter adjunkt Andresens død 1832 blev han konstitueret som lærer
ved Slagelse Skole, hvor han underviste i matematik, hvilken stilling han havde
til 1834, da han blev frigjort til at tage sin teologiske embedseksamen,
hvilket dog ikke lykkedes. Han døde ugift 1837.
Andre klassekammerater i Slagelse var Knud
Randrop (18??-18??), Ole Pedersen (1807-1854), senere
brændevinsbrænder i Slagelse, og som hesteejer ivrig deltager i væddeløb; Christen
Hansen Qvortrup (1809-63), senere sognepræst i Arninge; Anton Frederik
Vilhelm Giesemann (1807-58), student 1829, død i Skanderborg som fhv.
toldbetjent; Carl Christen Wittrup (1809-88), student 1829, sognepræst i
Mariager 1854, i Vejle 1863 til sin død. (9)
Men foreløbig var
Andersen altså pensionær hos madam Henneberg, og fra sit logis hos hende
spadserede han hver dag til og fra skolen for at følge undervisningen, som
strakte sig fra kl. 8 morgen til 12 middag, hvor der var tre timers
middagspause. Undervisningen fortsatte derefter fra kl.15 til 18, og herom
skriver han i Levnedsbogen:
Jeg skulle begynde med latin, græsk, geometri, historie, geografi, kort
alt, selv skrive og regne; jeg kendte næsten intet til nogen af delene. - En
geometri havde jeg aldrig set; og jeg vidste ikke engang at finde København på
kortet. - Alt havde megen interesse for mig, men massen overvældede mig, jeg
var kommen ind i et ganske nyt fremmed liv, min omgivning var også ganske
anderledes end før, det havde en forunderlig virkning på mig. (10)
Det var naturligvis en mærkbar og på sin
vis hård overgang fra de forudgående tre års storbyliv, Andersen kom ud for at
opleve, for selvom teaterarbejdet havde været nok så anstrengende og krævende,
så havde han fritiden til sin egen rådighed, særlig efter afskeden fra teatret
i slutningen af juni 1822, og hans fremtidsudsigter tegnede sig da yderst
usikre. Som skoleelev havde H.C.Andersen et mål, som hed studentereksamen, at
stræbe efter, og det var for at opnå denne, at man havde hjulpet ham til at
blive optaget som discipel i Slagelse lærde Skole. Dette ansvar og
forpligtelsen til at stræbe efter at gøre sig fortjent til den viste tillid,
var Andersen sig pinligt bevidst. Som skoleelev var han derfor uhyre flittig
med at læse sine lektier, og det viste sig desuden snart, at han var særdeles
god til fag som matematik, dansk, dansk stil, religion og sang, derimod var
han ikke god til fremmede sprog, hverken de klassiske, latin og græsk, eller
de nyere, tysk, fransk og engelsk. Disse fag kom derfor til at volde ham de
største kvaler i løbet af skoleårene, hvortil kom, at han alle dage, også
senere i livet, havde store problemer med det grammatisk-konstruktive, og
desuden havde han vanskeligheder med stavningen af ord på dansk så vel som på
andre sprog. Særlig kunne han stave helt almindeligt forekommende fremmedord
på flere forskellige måder, eksempelvis et fremmedord som discipel, som det
omtrent lykkes ham at stave galt på så mange måder som det overhovedet er
muligt.
Men Andersens breve fra
den tid vidner om, at han selv var klar over sine egne svagheder, hvilket
eksempelvis kan ses af et brev fra juni 1824:
Min barndom blev forsømt, altfor megen usund morskabslæsning gav min ånd
det sære sving den endnu har, mine ideer blev overspændte, jeg kunne ikke tænke
mig livet som noget solidt virkeligt, kun et fantasispil. - - For mig, som
trådte ind i en lærd skole fremmed for alle videnskaber og med en brændende
fantasi, som kun var vant til at sværme om fra blomst til blomst, måtte
skolelivets fabriksmæssige gang, den for mig uoverskuelige mark af kundskaber,
som lå for mig, gøre et underligt indtryk på, og naturlig den tanke opstige:
mon du har kræfter til at gennemvandre den? (11)
Set fra en
udenforstående og forsøgsvis objektiv synsvinkel, var den nævnte
morskabslæsning og fantasilegen dog nok ikke så usund og negativ, som Andersen
her tilsyneladende giver udtryk for, og som især hans velmenende vejledere
mente. Men det var jo netop hans force, at bruge fantasien og ”flagre fra
blomst til blomst” under intuitionens og improvisationens inspiration. Men
indtil videre forsøgte han efter bedste evne at underkaste sig disciplinen og
de restriktioner, der var blevet ham pålagt og som han mere eller mindre
frivilligt havde påtaget sig at forsøge at leve op til. Det holdt hårdt for, og
mange år senere, da han i 1846 skrev Mit eget Eventyr uden Digtning,
gjorde han i et kortfattet tilbageblik status over sin situation i begyndelsen
af skoleåret 1822-23, her citeret fra MLE:
I skolen fik jeg plads mellem små drenge i den næst nederste klasse; thi
jeg vidste aldeles ingenting. Jeg var virkelig som en vild fugl, der er sad i
bur. Den bedste vilje havde jeg til at lære, men øjeblikkelig famlede jeg deri;
jeg bar mig ad som en, der, uden at kunne svømme, er kastet i havet: det gjaldt
for mig liv eller død at komme frem, den ene bølge kom efter den anden, een hed
matematik, en anden grammatik, geografi o.s.v. - jeg følte mig overvældet, og
frygtede, at jeg aldrig kunne svømme igennem. Snart udtalte jeg et navn rent
galt, snart blandede jeg det ene i det andet, eller jeg gjorde et
fantasi-spørgsmål, som ingen dannet skoledreng turde gøre. Rektoren, der
havde en egen lyst til at spotte os allesammen, fik naturligvis stor anledning
dertil hos mig, og jeg blev angst og forknyt. (12)
Det var næsten ikke til at overskue for den godt 17-årige skoleelev, at
der i heldigste tilfælde ville være omkring 5 år til, at han kunne gå op til
studentereksamen og dermed afslutte en periode af sit liv, som han betragtede
som en ren plage. Og plagen blev ikke mindre af, at der ikke var nogen god
’kemi’ mellem den unge digterspire og hans rektor, Simon Meisling. Men der var
dog trods alt også opløftende momenter ind imellem i hverdagens krævende
skoleliv og den sparsomme fritid.
© 2008 Harry Rasmussen.
_________________
Noter
til: EN TREDIE EPOKE I ANDERSENS LIV
1 Levb., s.95-96.
Det er lidt ejendommeligt, at Andersen i 1832, da han skrev Levnedsbogen, helt
havde glemt datoen for sin afrejse til Slagelse: Lørdag den 26.oktober 1822.
Men i øvrigt troede han også i mange år, at hans første ankomst til København
skete "Mandagmorgen den 5te September 1819" (Levb., s.50 og MeE,
s.31), men den korrekte dato for hans
ankomst var vitterligt mandag den 6.september d.å., hvilket han da
også senere anfører i "Mit Livs
Eventyr", 1855.
2 Levb., s.96.
3 Samme sted,
s.96. Vedr. Madam Henneberg: Enkefruen havde to døtre, Christiane Catharine
(1794-1864), ugift, og Rasmine Petrea (1798-1879), gift 22.7.1824 i
Slagelse med praktiserende læge i Ringkøbing Asmus Ulrich Johannsen,
født 10.12.1788 i Slesvig, druknet på Ringkøbing Fjord 11.8.1825. Parret havde
en datter, Frederikke Andrea Iversine Asmunda Johannsen
(27.4.1825-1888), gift 30.5.1845 i Slaglille med krobestyrer Jørgen Frederik
(Fritz) Sachmann (1819-1862). De fik ialt 9 børn, hvoraf 5 overlevede
faderen. Madam Henneberg havde desuden en søn Niels Peter Henneberg
(1801-1868). Sidstnævnte blev student fra Slagelse 1819, cand.theol. 1826,
kateket i Aarhus 1830. Gift i Aarhus med Martine Petrea Elisa Kabell
(1809-1891), der var en søsterdatter af Andersens ven, admiral P.F.Wulff.
Ægteparret fik ialt seks børn, hvoraf dog kun en overlevede forældrene: Ernst
Peter Henneberg (1837-1913), som blev musiker og komponist. Vikarierede
1867-69 som lærer ved Københavns Musikkonservatorium, og ved en fest her traf
Andersen ham og roste med stor glæde og entusiasme sin fhv. værtinde i Slagelse,
som jo altså var den unge komponists forlængst afdøde farmoder, som han vel
dårligt har kunnet huske, eftersom han kun var 2 år ved hendes død.
Andersens kontubernal var Jens Mathias Fischer
(1804-?), søn af sognepræst i Bringstrup og Sigersted Erik Chr. Fischer
(1767-1822). Sønnen var 1814-23 elev i Slagelse Skole.
4 Anderseniana IV,
1936, s.32-33, og Olrik, s.131-139.
5 Dagbøger V,
s.178-79, 181.
6 Dagbøger X,
s.297. Den 9.dec.1874 har Andersen for sidste gang i sine dagbøger noteret en drøm
om Meisling, men denne sidste gang er der dog tale om en behagelig drøm, hvori
han og Meisling talte om kunst og herunder blev særdeles gode venner, hvad der
glædede Andersen meget. Torsdag den 1.april 1875, dagen før sin 70 års
fødselsdag, noterer han i dagbogen, at han har fået en tragedie tilsendt fra
"en ung hr. Meisling som han ønskede gennemlæst i disse dage. Jeg
troede først at det var ondskab skrevet mod mig for hans bedsteforældres
skyld." Tragedien var skrevet af den da 22-årige O.S.Meisling
(1853-1927), som var søn af Meislings yngste søn, Peter Meisling. På dette sene
tidspunkt af sit liv - han døde fire måneder senere - var Andersen plaget af
uhelbredelig sygdom og derfor meget nervøst og irritabelt anlagt, selv om han
gjorde sit bedste for at undertrykke det, hvilket dog ikke altid lykkedes for
ham. Han var og forblev trods alt kun et menneske, omend et usædvanligt
menneske.
7 Galster,
s.80-84.
8 Levb., s.96.
9 Navnene og
oplysningerne om de enkelte lærere og elever er hentet fra diverse trykte
kilder, herunder i Levnedsbogens noteapparat, samt hos Olrik og Galster.
10
Levb., s.96-98.
11
Galster, s.20. Brev af juni 1824.
12
MLE I, s.79-80. Når Andersen har opfattet sine klassekammerater
som "små drenge", kan det som nævnt næppe bero på disses alder, idet
de kun var omkring 2-3 år yngre end ham, men skyldtes snarere hans egen
relativt store legemshøjde, som engang fik lærer Andersen til at skælde ham ud
for "En lang en, man kunne skære over og gøre to hvalpe af!"
(Levb., s.99).