Som det formentlig vil
være bekendt for Martinus-studerende, så begyndte den danske mystiker og intuitive
tænker, Martinus, så sent som i 1971, at betegne sine samlede værker med
overtitlen ”Det Tredje Testamente”. Hans livsværk, i form af symboler,
foredrag, bøger og artikler, som blev påbegyndt allerede i 1920’erne, var
dermed stort set færdiggjort. Det er derfor interessant eller måske snarere
kuriøst, hvad man nu vil kalde det, at Danmarks store storyteller
Karen Blixen også har skrevet om begrebet ”Det Tredje Testamente”. Det sker i
bogen ”Syv fantastiske Fortællinger”, som udkom 1935, mere præcist i
fortællingen ”Syndfloden over Norderney”. Det er min
kone, læsehesten og rytteren Birgit Bennedbæk, der har henledt min opmærksomhed
på Karen Blixens fortælling. Selv rider jeg kun mine kæpheste. For resten
citerede Gerner Larsson lejlighedsvis Karen Blixen i sine foredrag.
Kardinal Hamilcar von Sehested havde tilbragt den Sommer i et lille
Fiskerhus noget fra Badestedet, for at samle mange
Aars Optegnelser sammen i en Bog om Den Helligaand.
Ligesom Joachim de Flora, som fødtes Aar 1202, var
Kardinalen af den Anskuelse, at medens Faderens Bog er givet os i det gamle
Testamente og Sønnens i det nye, savner den tredje Person i Treenigheden endnu
sin særlige Bog; han havde gjort det til sit Livs Opgave at skrive den. […]
Senere i fortællingen berettes om kardinal Hamilcars
forhistorie:
Det blev ikke den unge Hamilcars egen Familie, der først fik Øjnene op for hans
sjældne Evner, men hans Huslærer, som havde været Lærer for selve Kronprinsen
af Danmark. Han satte igennem at faa Drengen med sig paa en stor Rejse til Paris og Rom. Her straalede
dette nye Lys i Aandens Verden snart saa klart op, at ingen kunde overse det.
Det blev
fortalt, at Paven selv, Natten efter at den unge Præst var blevet forestillet
for ham, i en Drøm havde set, hvordan denne Yngling var udset af Forsynet til
at bringe de store, protestantiske Lande tilbage i den sande Kirkes Skød.
Alligevel havde Kirken til at begynde med holdt den unge Mand strengt i Ave,
ladet ham gennemgaa en haard
Skole. Thi den saa med Betænkelighed paa mange af de Tanker og store Kræfter, som var i ham, paa hans mærkelige Seer-Evne og paa
det, som frem for alt prægede hans Væsen, det ubegrænsede Fond af menneskelig
Medfølelse, som syntes uden Forbehold at omfatte, ikke alene Syndere og
Stakler, men ogsaa denne Verdens Mægtige, og Kirkens
Fyrster selv. Han led ikke under de Prøvelser, han maatte underkaste sig. Lydighed var ham medfødt. Han
forenede en vældig, Verdensomspændende Forestillingsevne med dyb Kærlighed til
Ro og Orden. Maaske var de to Sider af hans Natur til
syvende og sidst Een og den samme: Alt syntes ham
muligt og alt i lige Grad skikket til at føje sig ind med en skøn og harmonisk
Verdensplan.
Paven selv
sagde siden om ham: ”Hvis jeg efter vor nuværende Verdens Undergang blev sat
til at udse noget enkelt Menneske til at skabe en ny Verden, ville det eneste,
til hvem jeg turde betro Opgaven, være min unge Hamilcar.”
Hvorpaa han dog hurtigt gjorde Korsets Tegn et Par
Gange.
Helligåndens bog: ”Det Tredje Testamente”
Det sidst anførte citat
er fra samme værk, side 141-42. Citatet kunne faktisk også benyttes som en
karakteristik af personligheden Martinus. Men i øvrigt står der meget andet og
mere at læse om den interessante skikkelse Hamilcar i
Karen Blixens fantastiske fortælling. Befolkningen tillagde ham magiske evner,
men hans visdom og store hjælpsomhed overfor alt og alle, rige som fattige,
fyrster som forbrydere, var dog det, der var mest kendetegnende for ham.
Fortællingen melder imidlertid intet om, hvor vidt Hamilcar
fik skrevet bogen (Det tredje Testamente) om Helligånden. Men det har Martinus
så til gengæld gjort!
Taastrup, den 5. juli
2010 Harry Rasmussen.
***********************************