Kosmologiske
lektioner
Lektion 27: Grundenergiernes kombinationer
I dette supplerende afsnit skal vi se nærmere
på et andet og nok så vigtigt emne i forbindelse med de kosmiske grundenergier,
nemlig disses indbyrdes kombinationer, som spiller en så afgørende rolle ikke
alene indenfor rammerne af Martinus’ kosmologi, men ifølge denne i tilværelsen
som helhed. Faktisk så stor en rolle, at uden eksistensen af grundenergierne og
disses indbyrdes kombinationer ville der ikke være noget, der hedder livet og
verden, ejheller noget der hedder bevidsthed, ånd, sjæl eller psyke. Men lige
præcis det modsatte er tilfældet, og det i en sådan grad, at Martinus har
indført begrebet
”kosmisk kemi” som supplerende ’modstykke’ til ”fysisk kemi”. Førstnævnte,
altså ”kosmisk kemi”, handler om det, der skal forstås som læren om psykiske stoffer eller energier og deres indbyrdes forbindelser,
disses dannelse, opbygning, omdannelse, egenskaber og reaktioner, medens
sidstnævnte handler om det, der forstås som fysiske stoffer eller energier og
deres forbindelser, disses dannelse, opbygning, omdannelse, egenskaber og
reaktioner.
”Kosmisk kemi”
Begreberne stof eller materie hentyder i både naturvidenskabelig og
åndsvidenskabelig forstand til tilværelsens grundelement, mere specifikt
forstået som ”energi”, idet alt stof i sin dybere analyse er udtryk for energi,
mere præcist såkaldt atomenergi. Naturvidenskabeligt defineres begrebet energi
mere specifikt som ”evnen til at udføre arbejde” eller kort og godt som
”arbejdsevne”, medens åndsvidenskaben i form af Martinus’ kosmologi definerer
begrebet energi som ”evnen til at skabe” eller kort og godt som ”skabeevnen”.
Men ved begrebet ”skabeevne” skal kosmologisk set også forstås evnen til at etablere livsoplevelse,
herunder sansning. Skabeevnen skal derfor opfattes som en kombineret skabe-
og oplevelsesevne. Begrebet ”kosmisk kemi” kan følgelig også forstås som
”kosmisk psykologi” og denne igen i videre forstand som ”skæbnevidenskab”.
Som det umiddelbart turde fremgå af
ovenstående, skal begrebet ”kosmisk kemi” indenfor rammerne af Martinus’
kosmologi forstås som en udvidet form for kemi, som især inddrager og omfatter
læren om psykiske stoffer eller
energier og disses egenskaber, reaktioner og blandinger. Martinus bruger hele
to digre bind af sit syvbinds hovedværk til sine analyser af kosmisk kemi,
nemlig Livets Bog II og III. Det skal dog nævnes, at emnet også er behandlet i
de øvrige bind af Livets Bog, men ikke så koncentreret og omfattende, som
tilfældet er i de to nævnte bind. Men alene denne omstændighed antyder, hvilken
stor og afgørende betydning han tillægger emnet i sin kosmologi. Desuden har
han behandlet emnet i adskillige foredrag og artikler i årenes løb, fordi det
åbenbart har været ham magtpåliggende at få sine medmennesker til at forstå
værdien af at have kendskab til loven for de psykiske stoffers eller energiers
karakter og reaktioner. Eller kort og godt til, hvad der med rette kan betegnes
som kosmisk psykologi eller kosmisk skæbnevidenskab.
I Livets Bog II behandler Martinus fire
hovedemner: 1. ”Loven om stoffernes reaktion”, 2. ”Jeg’ets evige kraftkilder”,
3. ”Grundenergiernes kombination”, og 4. ”Tankeklimaer”. I Livets Bog III
drejer det sig om følgende tre hovedemner: 1. ”Kredsløbsprincippet”, 2.
”Livsmysteriets løsning”, og 3. ”Livssubstanser”.
Her på hjemmesiden har alle fire temaer været
berørt summarisk eller sporadisk i forskellige afsnit og sammenhænge, men tema
nr. 2. ”Jeg’ets evige kraftkilder”, er dog blevet nogenlunde grundigt behandlet
i de foregående lektioner.
”Moderenergien”, grundenergier og sjælelig struktur
På baggrund af vort foreløbige kendskab til Martinus’ kosmologi,
forstår vi nu, at af de syv kosmiske grundenergier er nr. 1-6 knyttet til
underbevidsthedsregionen – også kaldet den
sjælelige struktur. Grundenergi nr. 7, kaldet ”moderenergien”, er som sådan
den overordnede, fordi den er ’ophav’ til de seks øvrige grundenergier, og som
sådan knyttet til, eller rettere sagt identisk med overbevidsthedsregionen, der
også betegnes som det højpsykiske
kraftfelt. I praksis er dette repræsenteret ved en serie fundamentale
skabeprincipper, som er absolut nødvendige og uundværlige forudsætninger for
det levende væsens tilværelse som oplevende og skabende individ. Samarbejdet
mellem det højpsykiske kraftfelt og den sjælelige struktur viser sig i praksis
i form af det såkaldte psykiske
kraftfelt, for nemheds skyld også kaldet P-kraftfeltet, og dette samvirker igen med individets fysiske
hjerne- og nervesystem i de tidsrum, hvor det er inkarneret i den fysiske
verden. Men P-kraftfeltet består som sådan permanent, idet det er indenfor
rammerne af dette, at al Jegets livsoplevelse, dvs. dets sansning og
manifestation, det funktioner og kommunikation foregår, og det, hvad enten
Jeget midlertidigt fremtræder som plante, dyr, menneske eller højere former for
levende væsen.
Diagram
af mekanismen bag P-kraftfeltets funktion. Trekanten refererer til det levende
væsens treenige struktur. X 1 = jeget; fig. 7 = moderenergien; fig. 2 og 3 =
tyngde- og følelsesenergien; fig. 1 = instinktenergien og 4, 5 og 6 henholdsvis
intelligens-, intuitions- og hukommelsesenergien. P-kraftfeltet udgøres mere
præcist af grundenergierne 1, 2 og 3, som igen danner objektivt grundlag for
jegets mentale livsrum. Diagram: © 1982 Per Bruus-Jensen: Eksistens og
udødelighed, bind 1, s. 257. Borgens Forlag, København, 1982.
Som tidligere omtalt er det ingen tilfældighed, at de syv kosmiske
grundenergier nævnes i en bestemt rækkefølge, tværtimod skyldes det den
omstændighed, at de under indflydelse af de kosmiske skabeprincipper eksisterer
i en lovbundet organisation eller en bestemt indbyrdes, men kosmisk set
variabel kombination eller konstellation. Denne kombination eller konstellation
er primært bestemt af kredsløbs- og kontrastprincippets lovmæssigheder, ifølge
hvilke den indbyrdes kombination udgør en integreret og ubrydelig helhed,
således at det f.eks. i praksis er totalt udelukket at udskille eller isolere
den enkelte grundenergi fra organisationens øvrige grundenergier.
Det vil altså ikke være muligt hverken ad fysisk eller psykisk vej at
foretage objektive indgreb i grundenergiorganisationen, for på den måde
eventuelt at undersøge de enkelte grundenergier hver for sig, hvilket må anses
for en særdeles heldig omstændighed, især i betragtning af, at grundenergierne
tilsammen blandt andet fungerer som materiale for Jegets samlede organiske
struktur. Derimod er det muligt via viljemæssig beherskelse af
intuitionsenergien som sanseevne betragtet, at gennemskue grundenergiorganisationens indre struktur. Det er
baggrunden for, at Martinus med sin veludviklede intuitionsevne har følt sig
kvalificeret og kompetent til at foretage en sådan undersøgelse, og til desuden
at fremlægge dens overraskende og enestående resultat i form af sine
dybdeborende analyser omkring grundenergiernes karakter og indbyrdes
kombinationer.
Som nævnt betegner
Martinus Jegets håndtering af de kosmiske grundenergier og disses mangeartede
og utallige kombinationer som kosmisk kemi, hvilket vil sige læren om de
overfysiske stoffers eller energiers reaktionsevne. Martinus opfatter denne
lære som en 'forlængelse' af læren om de fysiske stoffers eller energiers
reaktionsevne, dvs. kemien, idet han hævder og begrunder, at denne er begyndelsen
til den åndsvidenskabelige eller kosmiske kemi. Det skyldes ifølge ham, at de
fysiske stoffer eller materier i virkeligheden kun er fortættede former for
bevidsthedsmaterier eller sjælelige materier. Og lige som der findes giftige,
ætsende og sprængfarlige fysiske stoffer og stofkombinationer, således findes
der også principielt tilsvarende åndelige eller parafysiske stoffer og
stofkombinationer. Det er i henhold til Martinus derfor nærmest livsvigtigt
for kulturmennesket at forstå, at den personlige skæbne er en lige så realistisk
kombination af stoffer, som den medicin eller de receptpligtige lægemidler, man
kan få udleveret på apoteket. Opbygningen eller skabelsen af vores personlige
skæbne betegner Martinus derfor som et kosmisk kemisk eksperiment, idet en
hvilken som helst lille fejltagelse uundgåeligt vil efterlade sit spor eller
sin virkning på denne skæbne. Han betegner derfor med rette det levende væsen
eller individet som en "kosmisk kemiker". Vedr. kosmisk kemi:
Se Martinus: Livets Bog II, stk. 289-1052.
© 2014 Harry
Rasmussen.
(Fortsættes)
Lektion 28: Grundenergiernes kombinationer - fortsat