Kosmologiske
lektioner
Lektion 5: Det treenige princip
(Fortsat fra lektion 4)
På baggrund af, hvad der er blevet fremført i det ovenfor stående, kan
vi nu gå over til en mere specifik beskrivelse af, hvad Martinus særlig forstår
ved 'det treenige princip’s tre hovedinstanser eller hovedfaktorer. Skematisk
opstillet ser hovedinstanserne eller hovedfaktorerne sådan ud:
1. Jeget eller Selvet (subjektet eller
skaberen/opleveren)
2. Bevidstheden (skabe-/oplevelsesevnen)
3. Organismen (det skabte/oplevede)
I denne forbindelse er det imidlertid vigtigt at præcisere, at der
ved hovedinstans nr. 2: bevidstheden, skal forstås den 'overordnede'
hovedfaktor overbevidstheden, mens der ved hovedinstans nr. 3: organismen,
skal forstås den 'underordnede' hovedfaktor underbevidstheden.
Det sidstnævnte begreb kan umiddelbart forvirre, fordi man
uvilkårligt kommer til at tænke på det almindelige psykologiske begreb af samme
navn. Men med begrebet 'underbevidstheden' forstås faktisk 'kun' bevidstheden 'under'
overbevidstheden. Underbevidstheden i kosmologisk forstand er igen 'opdelt' i
dagsbevidstheden og natbevidstheden, hvoraf sidstnævnte begreb er
identisk med det almindelige psykologiske begreb 'underbevidstheden' eller 'det
ubevidste'.
For imidlertid at fastlægge, hvad der i henhold
til Martinus mere præcist skal forstås ved de ovennævnte tre hovedfaktorer og
disses indbyrdes relationer, vil det nok være hensigtsmæssigt allerede her at
give læseren en skematisk fremstilling og oversigt i form af det efterfølgende
diagram.
Til læserens orientering skal det her indskydes og tilføjes, at de i
indledningen til dette kapitel nævnte begreber og fænomener, der betegnes som
de personlige guldkopierindringer i individets erindringsarkiv i
overbevidstheden, stort set svarer til dybdepsykologen C.G.Jungs det
personlige ubevidste, mens de universale guldkopierindringer i det såkaldte
"visdomsocean", hvorfra individet – normalt uden selv at vide
det - i sine inspirerede øjeblikke kan hente idémateriale til bl.a. en højere
erkendelse og til sin kunstneriske, videnskabelige, tekniske eller anden manifestative
eller skabende udfoldelse, stort set svarer til Jungs det kollektive
ubevidste.
Her følger så det overordentligt vigtige diagram med oversigt over
det levende væsens totale, kosmiske struktur, som læseren med fordel vil kunne
have nytte og glæde af at gøre sig fortrolig med og ofte at vende tilbage til
(Se diagrammet herunder):
Oversigt over det levende væsens totale,
kosmiske struktur. A svarer til Jeget, B til evighedslegemet, C til den
sjælelige struktur og C’ til den fysiske organisme.
1) kombinationen A+B+C+C’ = det totale levende væsen i fysisk
fremtræden
2) kombinationen A+B+C = det totale levende væsen i blot
parafysisk/åndelig fremtræden
3) kombinationen B+C+C’ = det totale bevidsthedsapparat eller
det totale udtryk for princippet ”organismen”
4) kombinationen A+B = overbevidstheden eller overbevidsthedszonen (OBZ)
5) kombinationen B+C = ”psyken” eller det totale parafysiske apparat
6) kombinationen C+C’
= den komplette underbevidsthedszone (UBZ), alias den psyko-fysiske
organisme
Mellem C og C’ må man i øvrigt tænke sig
koblingslegemet indskudt, altså den struktur, der i begge retninger varetager
forbindelsen mellem den fysiske organisme og den parafysiske struktur.
(© Per Bruus-Jensen: ”X” – en komplet
indføring i Martinus’ kosmologi, 1, stk. 1.280. – Gengivet her med
forfatterens tilladelse).
Det er i øvrigt vigtigt at have klart for sig, at 'subjektet'
som sådan ikke direkte kan opleve sig selv, og heller ikke kan opleves
i sig selv. Som selve begrebet 'subjekt' angiver, ligger det forud for
selve oplevelsen, der som oplevelse betragtet er objekt (genstand)
for 'opleveren' (subjektet). Hvis man derfor ville mene, at 'subjektet'
godt kan gøres til genstand (objekt) for oplevelse, har man blot skudt
'opleveren' eller 'subjektet' et trin længere ud og erstattet det 'første'
subjekt med et nyt.
Subjektet eller jeget tilkendegiver sig og bliver bevidst om sig
selv som levende væsen gennem sin manifestation og oplevelse af sit eget
'spejlbillede' i form af den ydre verden, som hvad enten den er åndelig eller
fysisk, oplevelsesmæssigt både i første og sidste instans er et illusionistisk
fænomen. Men indenfor illusionens egne rammer, forekommer den virkelig nok,
og det er netop en væsentlig del af illusionen! (Note 9)
Men som det hedder i en af de skønne indiske Upanishad'er: Det,
der ser, kan ikke ses, det, der hører, kan ikke høres, det, der føler, kan ikke
føles, det, der tænker, kan ikke tænkes. Bedre kan det ikke karakteriseres
og udtrykkes, at subjektet eller jeget er identisk med evigheden, og dermed
med Guds Jeg. Og det er i virkeligheden livets store under og mysterium,
som vi aldrig vil kunne forelægge i tal og mål, men som vi på fremskredne
tidspunkter i vor evige udvikling heldigvis får lov til at opleve
intuitivt.
© 2014 Harry Rasmussen.
(Fortsættes)
Lektion 6: Underbevidstheden og grundenergierne