Kosmologiske
lektioner
Lektion 58: Introduktion til:
DEN SEKSUELLE POLFORVANDLING
- den ’vågne’ og den ’sovende’ seksuelle ’pol’
(Fortsat
fra Lektion 57)
For at hjælpe det søgende menneske til at
forstå og dermed bedre at kunne tolerere sine medmenneskers ofte vidt forskellige
åndelige udvikling og forudsætninger, har Martinus bl.a. fremlagt nogle
analyser, som han kalder "Jordmenneskehedens modtagelighed for den ny
verdensimpuls". Herunder opdeler han menneskeheden i to store
hovedgrupper, hvoraf den ene er den, der mere eller mindre er vokset ud over og
ikke længere er i stand til at modtage religiøs inspiration og åndelig næring
på grundlag af den gamle verdensimpuls, dvs. fra de store verdensreligioner
hinduisme-buddhisme, jødedom-kristendom og Islam. Denne hovedgruppe betegner
Martinus som "Gruppe A".
Den anden bevidsthedsmæssige hovedgruppe
betegner Martinus som "Gruppe B", og den omfatter mennesker,
for hvem de gamle religioners dogmer og ritualer endnu har sin fulde inspirationskraft,
og for hvem disse derfor endnu er et nødvendigt og uundværligt religiøst og
åndeligt livsgrundlag.
De nævnte to hovedgrupper inddeler Martinus
yderligere i hver tre kategorier, nemlig i forhold til tre grundlæggende hovedkombinationer
mellem følelse og intelligens, dvs. én kategori, hvor følelse og intelligens
fungerer nogenlunde jævnbyrdigt og harmonisk i bevidstheden, en kombination af
sjælekræfterne, som baserer sig på en relativt høj moralsk-etisk standard, der
i øvrigt kvalificerer individet til modtagelighed for den ny verdensimpuls, og
til at udgøre en "celle" i det "fosterlegeme", der med
tiden skal vokse frem til "Guds rige" på jorden. Derefter nævner han en
anden kategori, hvor følelseskræfterne dominerer over intellektet, et forhold
som viser sig i forskellige nuancer og afskygninger, hvorfor Martinus da også
har opdelt denne kategori i seks afdelinger.
Det er i
anden afdeling af anden kategori i gruppe A, at man finder mennesker, som på
grund af deres ortodokse og dogmatiske tilhørsforhold til religiøse samfund
eller sekter, er modstandere af enhver form for åndelig fornyelse, herunder af
ideer og foreteelser, der er en direkte eller indirekte følge af indflydelsen
fra den ny verdensimpuls.
Tredie kategori udgøres af mennesker med for
stærkt udviklet intelligens i forhold til følelseslivet. Martinus oplyser for
resten at det særlig er fra mennesker, som tilhører tredie afdeling af tredie
kategori i gruppe A, der vil blive gjort modstand mod det rent religiøse og
moralske i den ny verdensimpuls. Denne kategoris og afdelings mennesker er i
reglen direkte antireligiøse, men lader sig derimod ofte inspirere af de
materielle ideer, som skyldes indflydelsen fra den ny verdensimpuls.
Martinus påpeger, at der med analyserne af
anden kategoris anden til femte afdeling i gruppe A er tale om mennesker, for
hvem følelseslivet i relativt høj grad omsættes til parringsdrift, som igen
giver sig udtryk i form af forelskelse, ægteskab, forældrekærlighed,
familieliv osv., med tilhørende lykkelige og ulykkelige virkninger. Det
indebærer desuden, at individet oftest er materielt orienteret og bundet,
således at der kun i ringere grad er plads til religiøse og åndelige
interesser. Imidlertid er det netop hos disse "afdelinger"s
mennesker, at polforvandlingen i særlig grad er accelererende, hvilket
indebærer at den såkaldte naturlige seksualisme er under stærk degeneration,
og at parforholdet ofte er overfladisk og ulykkeligt, og ægteskabet som
institution reelt set på retur.
Denne zone i udviklingen benævner Martinus "De
ulykkelige ægteskabers zone", og oplyser at den er forløber for en
anden zone i tilværelsen, som han kalder "ufrugtbarhedens zone",
idet ægteskabstalentets degeneration her har nået et stadium, hvor individerne
i stadig højere grad er uegnede som ægteskabelige partnere. Denne zone udgør i
henhold til de kosmiske analyser grænseområdet mellem den dyriske og den
menneskelige seksualisme, hvilket hænger sammen med, at mennesket både
legemligt og åndeligt set i vid udstrækning er et pattedyr og derfor endnu
henhører under dyreriget og dets livsvilkår og lovmæssigheder, særlig hvad
angår køn, befrugtning og forplantning.
Den dyriske form for seksualisme, som det
jordiske menneske jo endnu er henvist til at praktisere, har vi tidligere lært
at kende under begrebet "den emotionelle seksualisme", som vi
samtidigt erfarede hænger sammen med det emotionelle polorgans tilhørsforhold
til den emotionelle sansestruktur. Begrebet "den menneskelige
seksualisme" er blot et andet udtryk for det fænomen, vi nu kender under
betegnelsen "den intellektuelle seksualisme", og som særlig er
knyttet til det intellektuelle polorgan med tilhørende intellektuel sansestruktur.
Denne form for seksualisme er det kun muligt at praktisere for det fuldkomne
eller 'færdige' eller ’rigtige’ menneske, hvis bevidsthed er fri for alle
dyriske anlæg og tendenser, så som køn, ejendomsret og skinsyge, men som i
stedet føler og formidler Guds nærhed, alkærlighed og alvisdom til alt og alle,
det kommer i berøring med. Det er kun dette højtudviklede individ eller
"rigtige menneske", der er i stand til at overholde og efterleve "loven
for tilværelse", der tilsiger det at elske Gud over alt andet og sin
næste som sig selv.
I øvrigt skal vi i anden sammenhæng
naturligvis se på, hvordan en personlighed som f.eks. H.C. Andersen passer ind
i dette udviklings- og bevidsthedsskema, og det kan på forhånd siges, at det
gør han endog ganske godt. Han hører nemlig utvivlsomt hjemme i Gruppe A's
anden kategoris første afdeling, hvis nærmere definition vi dog først skal
vende tilbage til i relevant sammenhæng.
Imidlertid mangler vi endnu at nævne sjette
og sidste afdeling af anden kategori i gruppe A. De individer, der tilhører
denne afdeling, er mennesker, hvis følelsesliv helt er opslugt af deres
interesse og afhængighed af seksualisme. Deres sextrang er så dominerende og
umættelig, at den er blevet en last, der har ført flere andre laster med sig,
så som alkoholisme og narkotikamisbrug, lige som der for begge køns vedkommende
kan være tale om prostitution og seksuelle udskejelser og perversiteter,
herunder sadomasochisme, der i nogle tilfælde fører til lemlæstelse og endog
drab, i forsøget på at opnå seksuel tilfredsstillelse.
Sådanne
mennesker går ofte fra forelskelse til forelskelse og fra ægteskab til
ægteskab, ligesom de er stamgæster i natklubber, værtshuse og dansesteder.
Hvor der ikke er tale om velhavende og depraverede lediggængere, men om såkaldt
almindelige mennesker, er disse samtidigt ofte arbejdssky og kriminelle, og
undertiden subsistensløse, vagabonderende og overfaldes undertiden af
livslede og psykiske lidelser, som i nogle tilfælde fører til selvmord. Disse
stakkels mennesker er ifølge Martinus prædestinerede til, alt efter
sværhedsgraden i deres forskellige former for misbrug, at blive genfødt i et
eller flere kommende liv i et vanskabt og kronisk sygt, nervesvækket legeme
med svækket hjerne, og deraf følgende sindssyge og åndssvaghed. Det er dog
vigtigt at notere sig, at Martinus samtidigt påpeger, at intet som helst
individ er 'fortabt' for tid og evighed, men at der altid er en vej tilbage til
normaliteten og dermed til den rette kurs mod den guddommelige tilværelse i
selskab med den evige Fader-Moder.
Tredie kategori i gruppe A udgøres principielt
af individer, hvis udvikling har formet sig sådan, at deres bevidsthed også har
en ubalance, idet følelseslivet er for lidt udviklet i forhold til
intellektet. Dette misforhold giver sig normalt udtryk i, at disse individer
grundlæggende er mere materielt end åndeligt indstillede, hvilket i reglen
bevirker, at det er materielle foreteelser, så som penge, stand og stilling,
ære og anerkendelse, der sidder i højsædet. Det vil kort sagt sige, at disse
væseners bevidsthedsindstilling i sin yderste konsekvens er ensbetydende med
antireligiøsitet, materialisme, kriminalitet m.m.
Martinus påpeger, at det især er indenfor
denne kategori, man finder repræsentanter for storkapitalen, rigdommen og den såkaldte
overklasse. Men selvom kategoriens individer er relativt mere materialistisk
orienterede i deres grundholdninger, og selvom man også her finder den
tidligere omtalte degeneration, så er denne dog normalt mindre end hos følelseskategoriens
individer. Derfor kan man også indenfor intelligenskategorien møde mennesker,
der er betydningsfulde redskaber i kulturens og samfundets tjeneste, og som
desuden kan være så udviklede kosmisk set, at de har udprægede religiøse interesser.
Ja, det viser sig endog i kategoriens første af fem afdelinger, at nogle
individer nærmer sig tærskelen til det, Martinus kalder "den store
fødsels forgård".
Det, der adskiller de her omtalte individer
fra følelseskategoriens mennesker, er den markante omstændighed, at deres
religiøsitet ikke er af ortodoks og dogmatisk karakter. De af dem, der har et
særlig stærkt behov for at beskæftige sig med åndelige og filosofiske
problemer, søger derfor at forbinde deres tro med viden. Sådanne mennesker
kender vi f.eks. i form af filosoffer, religionsforskere og åndsforskere, som
søger at forbinde deres tænkning og religiøse anskuelser med videnskabelige
erfaringer. Martinus betegner derfor denne afdelings individer som
repræsentanter for visdommen.
Endelig findes der en femte afdeling i tredie
kategori i gruppe A, og den udgøres af individer, hvis følelsesliv er endnu
mere primitivt end hos fjerde afdeling. Det er derfor mennesker med primitive
bevidsthedstendenser i retning af egoisme, griskhed, hensynsløshed, kynisme,
voldsmentalitet, som kan vise sig i form af tyveri, røveri, overfald, drab og
mord. Sådanne individer befinder sig derfor mere eller mindre konstant i
konflikt med samfundets lov- og ordensregler, som de på grund af deres meget
primitive egoistiske moral ikke er i stand til at overholde. Der er altså med
andre ord her tale om mennesker, som vi almindeligvis plejer at betegne som
kriminelle eller forbrydere. Denne afdelings individer tilhører altså den
såkaldte forbryderverden.
Martinus
advarer i den forbindelse imod, at man henregner seksualforbrydere under den
almindelige forbryderverden, idet han fremhæver at mennesker, der forbryder sig
seksuelt, i de fleste tilfælde tilhører et langt højere bevidsthedsniveau end
almindeligt kriminelle. Der er derimod tale om syge og abnorme mennesker, som
er blevet afsporet fra den normale seksuelle polforvandling. (Se herom senere).
Almindelige kriminelle er derimod individer, der set ud fra deres eget
udviklingstrin er fuldt normale, men blot udgør yngre sjæle inden for civilisationen.
Men i lighed med alle andre individer, så vil også disse mennesker via deres
livserfaringer og skæbnedannelse før eller siden blive bragt frem til tærskelen
til den store fødsels forgård, for siden at gennemgå den store fødsel til
kosmisk bevidsthed og derigennem få adgang og part i den del af Guds evige
rige, vi i denne fremstilling har lært at kende under betegnelsen "det
rigtige menneskerige".
Hermed er vi nået frem til en kortfattet
omtale af de tre bevidsthedskategorier i gruppe B. Disse tre kategorier fremtræder
i princippet med præcis samme grundlæggende forhold mellem følelse og
intelligens, som tilfældet er med de tre kategorier i gruppe A. Men den
afgørende og karakteristiske forskel mellem A- og B-gruppens kategorier er den,
at der med B-gruppens kategorier er tale om mennesker, som i større eller
mindre udstrækning er under indflydelse af den betydelige faktor i menneskehedens
åndelige udvikling, som Martinus kalder "den guddommelige
suggestion". Denne suggestion, som skyldes det guddommelige
skabeprincip og som formidles via de såkaldte verdensgenløsere og disses
disciple og præster, består i følelsesmæssigt påførte religiøse forestillinger,
der har autoritet og virkelighedspræg og dermed magt over sådanne individer,
hvis sind ikke byder på modstand i form af ønske eller krav om logisk,
intelligensmæssig begrundelse og bevisførelse.
Martinus karakteriserer principielt troende
mennesker som individer, der endnu ikke magter ved egen hjælp at få religiøs
inspiration eller forståelse gennem det daglige, materielle livs fænomener,
hændelser og begivenheder, eller kort sagt gennem naturen, men som i det
væsentligste får deres religiøse behov dækket og tilfredsstillet gennem troen
og de udefra (af verdensgenløserne m.v.) påførte trosforestillinger. I modsætning
til, hvad tilfældet er for religiøst orienterede mennesker i gruppe A, er
naturen og det daglige livs materielle foreteelser for gruppe B ikke sjældent
identisk med noget, der henhører under begrebet "det onde". De
ortodokst og dogmatisk troende mennesker af enhver religiøs afskygning og
religion kan derfor ikke blive ført og vejledt af det, Martinus betegner som "livets
egen religion", der jo består i, at det daglige livs materielle
oplevelser og erfaringer afgiver en religiøs inspiration, som på basis af
viden om livets guddommelige faktorer, love og kræfter udgør en stimulerende
faktor i individets tilværelse.
Kategorierne i gruppe B udgøres altså af
individer med principielt samme tre grundlæggende kombinationsforhold mellem
følelse og intelligens som i gruppe A, men på et mindre fremskredent
bevidsthedsniveau end tilfældet er med kategorierne i gruppe A: 1.
omtrentlig ligevægt mellem følelse og intelligens, 2. for meget følelse i
forhold til intelligens, og 3. for meget intelligens i forhold til følelse.
Bestemmende for gruppe B er også, at dens individer ikke er nået ret langt ind
i det polforvandlingsområde, hvor den seksuelle og ægteskabelige degeneration
finder sted. I B-gruppens bevidsthedskategorier er der i øvrigt ingen
afdelinger.
I første kategori finder man de virkelig troende mennesker, som i
nogle tilfælde, hvor ortodoksien og dogmatikken ikke står i vejen for det, er i
stand til at udvise stor næstekærlighed, og desuden en begyndende forståelse og
tolerance overfor andre religioner og religiøse retninger, lige som de ofte er
nyttige og gode samfundsborgere. Det er derfor også her man møder de gode,
stabile og livslange parforhold og ægteskaber. Skyggesiden ved deres
tilværelse udgøres ifølge Martinus af deres ukritiske og uafklarede forhold
til det dræbende princips kræfter og foreteelser. De er endnu i stand til
eksempelvis at drive jagt og fiskeri, lige som de fortsat i en vis udstrækning
accepterer slagteri, dyreforsøg og krig og kapitalisme.
Anden kategori i gruppe B består af mennesker, som på grund af
deres begrænsede intelligens og fornuft generelt set har for let ved at tro, og
som derfor ofte viser sig som meget fanatiske tilhængere af en af de under den
gamle verdensimpuls henhørende religioner eller sekter. Som en følge af deres
fremtrædende fanatisme er sådanne mennesker ofte meget intolerant indstillede
overfor anderledes troende og tænkende, som de mener, tilhører syndens,
mørkets, djævelens eller den ondes børn, og som de følgelig opfatter som
"vantroende" eller "evigt fortabte". I egen opfattelse
tilhører de naturligvis selv "de frelste" eller "hellige",
som skal "arve riget". Særlig i den europæiske middelalder gik denne
type mennesker så vidt i deres religiøse fanatisme og selvretfærdighed, at de
stemplede og dømte anderledes tænkende som kættere, hekse og troldkarle, som
skulle forfølges med band, tortur og henrettelse ved drukning eller på bålet.
Men sådanne mennesker findes endnu den dag i dag over hele verden, selvom deres
intolerance og magt i forholdet til andre, er blevet betydelig stækket og nu i
stedet ofte er omsat til større eller mindre offentlig moralsk fordømmelse af
personer og grupper, psykiske pressionsforsøg og i nogle tilfælde direkte
eller indirekte fysisk udstødelse af lokalsamfundet.
Den religiøse nidkærhed, der udvises af denne
kategoris mennesker var efter Martinus' opfattelse på sin plads dengang den
gamle verdensimpuls skulle udbredes til barbarer, men overfor vor tids
fremskredne og oplyste demokratiske samfunds mennesker, er den dels forældet og
dels i stigende grad en gene, der i høj grad er med til at vende det moderne
kulturmenneskes interesse væk fra den gamle verdensimpuls og dens religiøse
ideer, forestillinger, sakramenter og ritualer. Den religiøse nidkærhed med sin
rettroenhed og dogmatisme, vil derfor med tiden undergrave sig selv, og dens
tilhængere og udøvere vil før eller siden blive modtagelige for de håb og
længsler og den åndelige inspirationskraft, der repræsenteres af den ny
verdensimpuls, hævder Martinus.
Forresten er det særlig fra denne kategori af
mennesker, uanset hvilken af verdensreligionerne, de bekender sig til, at
"den ny verdensimpuls", specielt i form af Martinus' "Det Tredie
Testamente", vil møde en betydelig modstand. I det hele taget fremhæver
Martinus, at intolerance udgør den allerstørste hindring for individets
overskriden af "Tærskelen til den store fødsels forgård", og
intolerancens bekæmpelse - ikke hos andre, men hos sig selv - er derfor den
fornemste opgave for nutidsmennesket.
Tredie kategori i gruppe B udgøres af
individer med en lidt større intelligens i forhold til følelse, af hvilken
grund disse derfor kun har meget primitive moralbegreber og desuden ikke er særligt
religiøst anlagte. Der er derfor også her tale om en kategori af mennesker, som
i lighed med sjette afdelings individer i tredie kategori i gruppe A, er
forholdsvis nytilkomne sjæle inden for civilisationen, idet de i deres
tidligere tilværelser endnu fødtes (reinkarnerede) som naturmennesker. En
tilstand, hvis livsvilkår og eksistensbetingelser endnu i større eller mindre
grad præger deres nuværende liv indenfor civilisationen, afhængigt af hvor få
eller mange liv, der i det aktuelle tilfælde er tale om. Martinus pointerer
dog, at denne kategoris mennesker udviklingsmæssigt set er noget yngre end den
tilsvarende kategori i gruppe A.
Imidlertid
vil tredie kategoris individer per definition ofte komme i konflikt med
kultursamfundets love og forordninger, som de nødvendigvis må opleve og føle
som snærende bånd og restriktioner, som man kun behøver at følge, hvor der er
mulighed eller sandsynlighed for at 'overtrædelser' bliver opdaget og straffet.
Men Martinus fremhæver, at efterhånden som de pågældende individer vokser frem
gennem civilisationen og gennem svære lidelser af forskellig art får deres
følelse og intellekt udviklet, vil deres modtagelighed for
"omvendelse" enten til den gamle eller den ny verdensimpuls vokse, og
de vil dermed blive ført videre på samme vej mod "lyset", som alle
individer før dem er blevet, og som alle individer efter dem, også vil blive.
Det er her vigtigt at gøre sig klart, at
Martinus er af den opfattelse, at det enkelte individs tilhørsforhold under den
ene eller den anden af de ovenfor omtalte grupper, kategorier og afdelinger,
først kan afgøres efter at samme individ har passeret sit tredivte år. Dette
markerer nemlig normalt det tidspunkt, hvor individet fremtræder som "sig
selv", dvs. med den åndsudvikling og karakterstandard, som vedkommende
individ repræsenterede ved sin død i forrige inkarnation, men vel at mærke,
hvis døden først var indtrådt efter det fyldte tredivte år. Hvis døden
er indtrådt tidligere end anført, vil det være den personlighedsstandard, som
individet havde i et endnu tidligere liv, der 'generobres'. Det er ifølge
Martinus nemlig en almengældende kosmisk lovmæssighed, at individet i hver ny
tilværelse automatisk må repetere artens så vel som sin egen hidtidige
biologiske, psykologiske og kulturelle udvikling. Denne udvikling repeteres
fra fostertilstand over barndom til ungdom. Det betyder bl.a., at individet i
en vis udstrækning må genopleve relativt lavere udviklingstrin, som det
allerede havde overvundet i tidligere liv, for at nå frem til den
kernepersonlighed eller udviklingsbestemte personlighed, som individet
kosmiske set aktuelt repræsenterer.
Disse repetitionsforhold indebærer bl.a., at før et individ har
nået den alder, hvor kernepersonligheden er fuldt udviklet, kan det derfor
undervejs godt repræsentere en eller successivt eventuelt flere andre
bevidsthedskategorier eller afdelinger, som det senere fuldstændig forlader til
fordel for den bevidsthedsgruppe, -kategori og -afdeling, der repræsenterer
dets virkelige udviklingsstandard. Ifølge Martinus vil den videre udvikling af
bevidsthedslivet og personligheden herefter foregå i et betydeligt langsommere
tempo end repetitionen, idet den virkelige udvikling kræver et betydeligt større
tidspanorama for at kunne realiseres. Repetitionsprocessen skal vi i øvrigt
komme nærmere ind på i senere lektioner.
© 2014 Harry Rasmussen.
(Fortsættes)